Termodynamik - indre energi
Fra : es335

Dato : 14-06-06 09:38

Jeg sidder og kikker i min gamle termodynamikbog af Erik Both/Gunnar
Christiansen og faldet over eksempel 4.6 hvor de bla. regner på
ændring i indre energi på en isobar. De bruger at
U1-U3 = Cv*(T1-T3)
De gøre det tydeligt at det ikke er en fejl at de anvender Cv og ikke
Cp (idet de senere på baggrund af dette udleder sammenhængen mellem
Cv, Cp og R). Jeg er klar over at de skriver at dU = Cv*dT, men dette
gælder vel kun for fastholdt volumen og ikke generelt (eller det
gælder generelt såfremt volumen er konstant).

Hvorfor gælder et udtryk for konstant volumen pludselig i en proces
med konstant tryk og variabel volumen?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 15-06-06 08:20

"es335" <allettidersigen@hotmail.com> writes:

Fordi det er definitionen af indre energi. Hvis du har at gøre med et
åbent system eller variabelt volumen vil der i energibalancen indgå
led som vil få cp ind i billedet.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : es335

Dato : 19-06-06 08:18

Brian Elmegaard skrev:

> Fordi det er definitionen af indre energi.

Jeg troede at definitionen var dU = dQ + dW og at dU = Cv*dT var
definitionen på Cv.
Hvorledes kan man se at den dU = Cv*dT altid er gældende?

Fra : es335

Dato : 19-06-06 12:57

Undskyld - jeg havde overset at U=U(T) for en idealgas, og så giver
det sig jo.

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 19-06-06 14:11

es335 skrev:
> Undskyld - jeg havde overset at U=U(T) for en idealgas, og så giver
> det sig jo.

Hvis du vil regne på det generelle tilfælde. Så kan du indsætte U =
H - PV og få

(dU/dT)_P = (dH/dT)_P - (d(PV)/dT)_P
= C_P - P*V*alpha_P