Hundehalsbånd
Fra : Egon Jensen

Dato : 19-06-01 16:48

Hejsa

Da jeg snart er den lykkelige ejer af en labrador, vil jeg gerne hører
jer "hundekendere" om hvilken type halsbånd i anbefaler.
Selvfølgelig skal den ikke som hvalp rende rundt med et tung halsbånd.
Man kan jo få disse kvælerhalsbånd (den der kæde), og så kan man de alm.
i læder. Hvad bruger i ?

Egon Jensen <egon@jernmanden.dk>

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-06-01 19:08

Hej Egon

Jeg ville enten bruge sele, et af de metalhalsbånd, der ikke kan kvæle eller
et almindeligt læderhalsbånd, og det ville jeg for øvrigt også bruge til en
voksen.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ann K.

Dato : 19-06-01 20:24

Hejsa.
Brug sele!!!! En blød sporsele i stof kan som regel vare hvalpetiden ud,
og du kan så skifte til en god lædersele, når hunden er udvokset...
Det er langt mere skånsomt for hundens hals og ryg...
OK - det giver lidt mere træning i dagligdagen, men personligt mener jeg at
selen netop hurtigt lærer ejeren(!) at opnå en god kontakt til hunden.
Hunden kan jo langt lettere trække afsted med sin ejer, når al kraften
ligger hen over bringen, end hvis den skal hive/slide i halsbåndet, hvor den
nærmest bliver kvalt... derfor er man, som ejer pinedød tvunget til at lære
vovse at gå pænt og holde kontakt!
Hvis du går til træning vil du hurtigt opdage et vist pres for at hunden
skal føres i halsbånd... ignorer det - træn med sele på! Men lær alligevel
vovse at blive ført i halsbånd og line derhjemme... Stenalderen er nemlig
ikke forsvundet, når vi taler om diverse prøver osv...
Mvh Ann - der vakte stooor forbavselse i week-enden, da Dise og jeg mødte op
i halsbånd (!) til brugskåring i hundeklubben - efter udelukkende at have
brugt sele til al træning det sidste halve år... *sss*

Fra : Praxis©

Dato : 20-06-01 16:40

"- der vakte stooor forbavselse i week-enden, da Dise og jeg mødte op
i halsbånd (!) til brugskåring i hundeklubben - "

Hvordan gik jeres prøve???
--
Venlig hilsen
Praxis©

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op!!"

Fra : Ann K.

Dato : 20-06-01 22:07

Hej Praxis.
Jamen vi bestod da brugsprøve 1, begynder, med 5 points margin
Det var jo lige lykkedes Dise at komme i sin første løbetid 2 -3 dage før,
så hun var lidt... tja, sær ;) Lineføring, der normalt er hendes store
force, kunne hun slet ikke hitte rede i - mens spor, som hun normalt ikke
gider at gøre meget ved, fik topkarakter!!! Men venlige og hensynsfulde
dommere, der kunne tage højde for en fjantet løbetidstæve, gjorde en
forskel! ;) Dejligt... Og så helt lige meget at vi klarede os dårligst af
alle på holdet - vi bestod!
Efter sommerferien starter vi så på lydighedshold - men stadig i sele!!! Og
træneren er på forhånd orienteret om Dises sele og helt indforstået med
dette...
Mvh Ann

Fra : Praxis©

Dato : 21-06-01 07:59

Tillykke
--
Venlig hilsen
Praxis©

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op!!"

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 19-06-01 22:42

Hej Egon

De andre råd er gode, men hvalpen skal vendes til at gå med halsbånd. Start
med lidt af gangen. Og så vil jeg sige, at kvælerhalsbånd er unødvendige, så
brug derfor et halsbånd der ikke kan "kvæle" hunden.

Hilsen

Jesper

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 19-06-01 22:43

"Egon Jensen" <egonjensen@post.opasia.dk> wrote in message
> [...]
> Selvfølgelig skal den ikke som hvalp rende rundt med et tung halsbånd.
> Man kan jo få disse kvælerhalsbånd (den der kæde), og så kan man de alm.

Min hund bruger ikke halsbånd undtaget når vi forlader matriklen.

Hvis det havde været vor herres mening at en hund altid skulle gå med
halsbånd, var den nok blevet født med et på.

Et halsbånd og en line lægger man kun på når man går tur med hunden hvor det
enten er påbudt eller hvor der færdes andre mennesker, og kun som et signal
til de andre, at de ikke behøver at frygte en løs hund der kommer farende.

Det kaldes at vise hensyn.

Men når jeg endelig bruger et halsbånd er det et løst vebbing, eller lædder
halsbånd der kan trækkes hen over hovedet på hunden.

Og ikke et kvæler halsbånd.
(Hvorfor i alverden skulle jeg dog ønske at kvæle min egen hund, jeg holder
faktisk af dyret)

Og sele ??

Ja nogen foretrækker det jo, men jeg gidder nu ikke at pakke min hund ind
som en anden rullepølse hver gang vi skal ud at gå.

Men uanset hvad du nu vælger, så må du aldrig primært vælge sele eller
halsbånd og liner som et værktøj til at hindre din hunds frihed.

Men lær din hund frivilligt og med glæde at gå med det du nu vælger.
Og brug det med omtanke og kærlighed.

--
Ned venlig hilsen
Bjarne Østergård

Fra : Ann K.

Dato : 23-06-01 10:24

Hejsa.
Bjarne Østergård skrev:
>Og sele ??
Ja nogen foretrækker det jo, men jeg gidder nu ikke at pakke min hund ind
som en anden rullepølse hver gang vi skal ud at gå.

<> Jeg foretrækker selen... bla fordi jeg ikke gider at betale dyre
dyrlægeregninger, fordi min hund har fået en skade på hals-/ryghvirvler
eller i muskulaturen!
Står pt i den situation at vores "halvgamle" tæve er i et meget langvarigt
behandlingsforløb pgr alvorlige læderinger af muskulatur og senehæftninger
omkring lår, hofte og ryg... Retfærdigvis skal det siges at skaden _ikke_
skyldes brug af halsbånd. Men der er tale om en skade, som kan opstå
tilsvarende hals og ryg... Skaden er begyndt som en mindre forstrækning uden
nævneværdige symptomer (i hvert fald ikke hos en arbejdsglad vovse - ingen
halten, ingen ømhed osv) og har derfor fået "lov" til at udvikle sig til
noget rigtig grimt... Faktisk var vi ved at tro på en nært forestående
aflivning! Heldigvis er det ikke længere på tale, men en alt for tidlig
"pensionering" fra beredskabet og dermed noget vores hund æææælsker, dét
kommer vi ikke udenom! Hundens fysik vil simpelthen ikke kunne holde til
de krav, der stilles...
Kan man undgå dén slags skader (og de smerter hunden har!), blot ved at
"pakke hunden ind som en rullepølse", tjah, så er _jeg_ i hvert fald villig
til dét

>Men uanset hvad du nu vælger, så må du aldrig primært vælge sele eller
halsbånd og liner som et værktøj til at hindre din hunds frihed.
<> Så er vi helt enige igen! Og her vil jeg igen fremhæve selen -
hundeføreren har ikke den samme "kontrol" (eller lad os kalde det magt) over
hunden, som hvis der bruges halsbånd... hundens mulighed for/evne til at
trække afsted med ejeren bliver væsentligt forøget med selen. Derfor
må/skal/bør man også gøre sit yderste for at opnå kontakt, glæde og
frivillighed fra hundens side til, til enhver tid at følge sin fører... Dvs
der bliver mere tale om at træne føreren fremfor hunden!
Noget, jeg med det kendskab, jeg efterhånden har til dig Bjarne, ikke kan
tro, du er utilfreds med! *sss*

>Men lær din hund frivilligt og med glæde at gå med det du nu vælger.
Og brug det med omtanke og kærlighed.
<> Bare jeg havde udtryk mig sådan

Mvh Ann

Fra : Aino

Dato : 20-06-01 07:24

Egon Jensen wrote:

> [...]
> Selvfølgelig skal den ikke som hvalp rende rundt med et tung halsbånd.
> Man kan jo få disse kvælerhalsbånd (den der kæde), og så kan man de alm.

Jeg er også på seleholdet Hunden virker gladere for selen end
halsbåndet, og så skulle det give færre skader. Den er i noget
nylon-stof, men foret med fleece.

Men hvis du vælger en af kvælertyperne, så vær opmærksom på, at det skal
vende rigtigt, dvs det åbner sig når snoren er løs. Det er noget med, om
det sidder som 'q' eller 'p'. Jeg har ikke et selv, men prøv dig frem
(hvis det bliver dit valg).
--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Heidi Rydgren

Dato : 21-06-01 10:23

Hejsa,

Vi har almindelige halsbånd til vores vuffere - med navn og tlf. De har dem
stort set altid på. Desuden har vi - når vi skal ud - de såkaldte
kvælerhalsbånd på.

Som Aino så rigtigt skriver, er det vigtigt at vende kæden korrekt. Dette
gør, at kæden ikke 'kvæler' når linen er løs. Men hvis du vælger kæden, kan
butikken rådgive dig ved køb.

Heidi og vufferne

Fra : Søren Petersen

Dato : 22-06-01 18:28

Jeg har selv en lab og bruger egentlig kun kvælerhalsbånd - men jeg har den
dog ALDRIG i kvælerstilling, men låser kæden med hagen fra snoren. Det er
den type halsbånd som skal benyttes til konkurrencer inden for DCH (ved ikke
om det gælder andre slags klubber).

Jeg har aldrig brugt sele og kommer nok heller aldrig til at bruge det
(bortset fra når jeg skal til at gå spor), men kan da godt se fordele i det.
Hunden kan dog lige så godt, fra starten af, vænne sig til at den ikke må
trække når man går tur - det gider jeg i hvert fald ikke ha' at min vovse
gør - og så synes jeg det er underordnet om man bruger sele eller halsbånd.

Mvh. Søren Petersen