Sort hvid => Farvebillede (Optisk illusion~
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-06 18:50

Hej

Jeg stødte på denne optiske illusion

http://www.johnsadowski.com/big_spanish_castle.html#

Hvis man kigger på det (negativt farvede billede) og kigger på det i en
15-30 sek og derefter udskifter det med et gråtonet billede ser øjnene et
lille stykke det billdet om i farver. Det er en ret overbevisende effekt.

Men hvordan virker det? "Brænder de negative farver sig fast i øjet så og
sige og når man så blander det med gråtoner bliver det til et normalt
positiv billede?

Anders

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 10-06-06 19:49

"Anders Jacobsen" <none> wrote:
> http://www.johnsadowski.com/big_spanish_castle.html#

Den er ellers god. ;*)

> Men hvordan virker det?

Dine øjne mættes af farverne, når du så switcher til grå ser du
komplimentær farven. Du kan f.eks. lave et Danebro flag med
cyan istedet for rød, switcher du så til en hvid side vil du
se Dannebro.

Billedet er lavet ved at tage et billed og erstatte hver pixel
med komplimentær farven og så skrue op for lysstyrken.

Jeg spekulerer på om det ikke er præcist den samme effekt når
folk i den alternative branche ser "auraer". Siden belyser du
en person, og stirrer du på personen, vil du også se
komplimentær farverne i personensomrids.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-06-06 20:08

Carsten Svaneborg <deadend@zqex.dk> writes:

> komplimentær farven. Du kan f.eks. lave et Danebro flag med
> cyan istedet for rød, switcher du så til en hvid side vil du
> se Dannebro.

Er der nogen der ved om det er en fysisk effekt, eller noget der
foregår rent i hjernen?

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-06 20:20

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Er der nogen der ved om det er en fysisk effekt, eller noget der
> foregår rent i hjernen?

Det foregår i øjets sanseceller som bliver trætte og sender
forkerte signaler.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 10-06-06 22:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det foregår i øjets sanseceller som bliver trætte og sender
> forkerte signaler.

Jeg tror at det er hjernes "automatiske" hvid-korrektion der bliver
snydt. Ved at vise kraftige komplimentær-farver, justerer hjernen
sig til det niveau, når de så fjernes, får korrektionen de originale
farver frem.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-06-06 09:14

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komplimentær-farver, justerer hjernen sig til det niveau,
> når de så fjernes, får korrektionen de originale farver

Prøv at hælde hovedet til den ene side i det øjeblik du skifter til
sort/hvid billedet. Så vil farverne være roteret tilsvarende på billedet.
Det ta'r jeg som indikation på at Bertels forklaring er rigtig. Det viser
også at vi ikke roterer øjnene omkring synsretning-aksen. Det har jeg
bemærket at f.eks. slanger og varaner gør.

Gad vide om vores automatiske hvid-ballance korrektur faktisk også ligger i
selve øjnene, og fremkommer af samme udmattelseseffekt? Evt. i en vis grad i
hvert fald.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-06-06 11:26

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:

> [...]
> Det ta'r jeg som indikation på at Bertels forklaring er rigtig. Det viser
> også at vi ikke roterer øjnene omkring synsretning-aksen. Det har jeg

Er det ikke fordi krybdyrøjne fungerer anderledes og øjnene skal kunne
holdes stille for at se skarpt? (Jvf en due der går).

> Gad vide om vores automatiske hvid-ballance korrektur faktisk også ligger i
> selve øjnene, og fremkommer af samme udmattelseseffekt? Evt. i en vis grad i
> hvert fald.

mærke til at lyset en sommerdag er meget, meget blåt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 12-06-06 00:12

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i
en meddelelse news:yu2k67ogf92.fsf@luhmann.netc.dk

> Er det ikke fordi krybdyrøjne fungerer anderledes og
> øjnene skal kunne holdes stille for at se skarpt? (Jvf
> en due der går).

Når man ser en slange i øjet, der bevæger sig rundt, kan man se hvordan dens
blik er låst til omgivelserne, og skifter position i små ryk for at
focuserer et nyt sted. Det er vel egentlig ganske som hos os. Men øjet er
også låst i lodret rotering omkring synsretingens akse. Der er særlig
tydeligt på slanger med lodrette pupiller, der kan man se pupiller forbliver
lodret selvom hovedet vipper for/bagover (slangers øjne kigger som bekendt
mere til siden end fremad). Det fastholder det samme billede på nethinden i
et stykke tid ad gangen, og det kunne måske godt være med til at forbedre
indstillingen af focuseringen. Måske det mere er hjernens arbejde med det
der lettes, i stedet for at det er selve øjet der er anderledes? Øjet virker
vel primært som vores, bortset fra evnen til at roterer. Og så evnen til at
åbne/lukke pupillen væsentig mere end vores. Pupillerne på f.eks. en
kongeboa kan fylde øjet næstet helt i mørke, og ved stærkt lys lukkes de til
en næsten usynlig tynd, lodret streg.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Andersen

Dato : 13-06-06 03:16

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> åbne/lukke pupillen væsentig mere end vores. Pupillerne på f.eks. en
> kongeboa kan fylde øjet næstet helt i mørke, og ved stærkt lys lukkes de til

jeg holder stadig på at jeg kan stirre på en af detaljerne i mit ene øjes iris
og hælde mit hoved om den akse min næse udstikker (aka. roll) og til en hvis
grad se hvordan den detalje forholder nogenlunde statisk i forhold til
omgivelserne (læs: badeværelset) og derfor må rotere i forhold til hovedet.
Grunden til jeg husker det, er netop at det virker underligt på mig at øjet
skulle kunne det trick :)

Med detalje i iris, mener jeg en af de "arme" (typisk, blå, grønne, brune hos
folk) der (går jeg ud fra) står for at korrigere pupilernes størrelse. Kan ses
ved at stikke snuden helt op i spejlet og f.eks. kigge til højre (forhold til
rummet) for ens højre (i forhold til ansigtet) pupil, og så hælde hovedet og se
hvordan det bliver vandret ud for pupilen.

Fra : Niels

Dato : 13-06-06 15:10

> [...]
> en hvis grad se hvordan den detalje forholder nogenlunde statisk i forhold
> til omgivelserne (læs: badeværelset) og derfor må rotere i forhold til

Det må jeg give dig ret i. Det kan mine øjne også. Måske nok ikke så meget
som slangerne(?), men omkring 20 grader hver vej.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 13-06-06 23:03

"Niels" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Det må jeg give dig ret i. Det kan mine øjne også. Måske
> nok ikke så meget som slangerne(?), men omkring 20 grader
> hver vej.

Hm, jeg prøvede også det samme med at kigge på disse irisdetaljer i mine
øjne, og kunne ikke med min bedste overbevisning se nogen rotation. På min
(nu afdøde ) varan kunne jeg til gengæld se det, og deres øjne ligner
meget vores, med runde pupiller og små detaljer i irisen. Og på en boaslange
som har lodrette pupiller er det særligt nemt at se, her vil jeg vurderere
at rotationen er op til omkring +-30 grader.

Niels, kan du fremkalde de roterede farver i sort/hvid billedet hvis du
vipper hovedet lidt til den ene side når du skifter til farvebilledet? Gad
vide om der er individuel forskel på menneskers evne til at rotere øjnene?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-06-06 03:59

Ulrik Smed wrote:
> [...]
> som har lodrette pupiller er det særligt nemt at se, her vil jeg vurderere
> at rotationen er op til omkring +-30 grader.
Sidder du og vrider din slange? ej, det gas, du kan ta' det.

> [...]
> vide om der er individuel forskel på menneskers evne til at rotere øjnene?

Det kunne da være meget sjovt om det var noget så simpelt som et recessivt gen
der afgjorde om en persons øjne havde den evne. Sådan helt ud af en tangent,
kunne det være sjovt at vide om (så fremt nogen, men ikke alle, har den) de med
den egenskab er mere eller mindre udsatte for køresyge, rundtossethed og generel
svimmelhed, pga det rudimentære "auto-balance".

Det kan jeg vist godt skrive på listen over undersøgelser jeg ikke tror bliver
foretaget :)

Fra : Niels

Dato : 14-06-06 07:33

> Hm, jeg prøvede også det samme med at kigge på disse irisdetaljer i mine
> øjne, og kunne ikke med min bedste overbevisning se nogen rotation.

Mine iris har ikke så tydelige detaljer at de er brugbare til at holde øje
med. Jeg kiggede istedet på de små blodåre udenfor iris.

> Niels, kan du fremkalde de roterede farver i sort/hvid billedet hvis du
> vipper hovedet lidt til den ene side når du skifter til farvebilledet?

Nej. Hvis jeg drejer hovedet, så er det bare sort hvid. Der burde vel være
roterede farver. Måske hjernen stritter imod. Måske den lille vinkel gør at
farverne generelt alligevel er nogenlunde hvor de skal være.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-06-06 20:34

Carsten Svaneborg fortalte:

> [...]
> en person, og stirrer du på personen, vil du også se
> komplimentær farverne i personensomrids.

Hm, auraer kan være meget /store/ og /ufarvede/ - det afhænger lidt af
hvor clairvoyant man er.
Men der er en anden effekt, kanteffekt, som giver en blå eller gul rand
fx langs kanten af et vindue - en effekt som øjet normalt ser bort fra,
men som kan være ret udpræget hvis man har lysergsyre i blodet.

Mvh
Martin
--
Freedom go to hell

Fra : Thomas S

Dato : 10-06-06 21:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det foregår i øjets sanseceller som bliver trætte og sender
> forkerte signaler.

Hvordan trætte? Effekten er næsten øjeblikkelig hos mig (men dog en
del kraftigere ved lidt stirren).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-06 21:37

Thomas S skrev:

> Hvordan trætte?

Udmattede. Det kan godt ske at det kun er en populær forklaring,
men jo længere man stirrer, jo mindre af det farveindtryk man
får, sender cellerne videre til hjernen så den modsatte farve
opstår.

> Effekten er næsten øjeblikkelig hos mig (men dog en del
> kraftigere ved lidt stirren).

Det kunne måske hænge sammen med forventning? Himlen plejer at
være blå og græsset grønt. Så skal der måske ikke så meget til at
vi tror at se netop det.

--
Bertel

Fra : Thomas S

Dato : 10-06-06 22:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> men jo længere man stirrer, jo mindre af det farveindtryk man
> får, sender cellerne videre til hjernen så den modsatte farve

Men jeg kigger jo hele tiden på noget. Jeg kan ikke tro, at mine
synsceller bliver "trætte" af at kigge på noget særligt i 30
sekunder - hvorfor begynder jeg så ikke at opleve mærkelige ting,
når jeg kigger på fx et maleri? Jeg har netop prøvet at stirre på
en scwheppesflaske mod en hvid væg i tredive sekunder og lynhurtigt
fjerne den, og der sker ikke noget. Din populærforklaring virker ikke
(og med "virker" mener jeg ikke, at den nødvendigvis er forkert, men
at jeg ikke føler mig oplyst).

> Det kunne måske hænge sammen med forventning? Himlen plejer at
> være blå og græsset grønt. Så skal der måske ikke så meget til at
> vi tror at se netop det.

Nej. Det er helt klart en effekt. Jeg har ikke for vane at se farver i
sort/hvide billeder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-06-06 23:12

Thomas S skrev:

> [...]
> synsceller bliver "trætte" af at kigge på noget særligt i 30
> sekunder - hvorfor begynder jeg så ikke at opleve mærkelige ting,

Fordi du ikke holder blikket stille, fordi de farver dit objekt
har, ikke giver en tydelig effekt, eller fordi du ikke kan
koncentrere dig på den rigtige måde når du skal finde
spøgelsesbilledet?

Jeg kan i princippet lave nummeret med en vilkårligt genstand,
men det virker bedst ved høj kontrast. Jeg prøvede lige med min
musemåtte hvor der står "Strålfors" med rød skrift på hvid
baggrund, og bagefter kunne jeg se det med grønt på hvidt. I
starten var der dog ingenting at se, men jeg vidste hvad jeg
skulle kikke efter og kunne lidt efter se et grønt flimmer. Da
jeg så fik fokuseret rigtigt på det, trådte skriften frem.

Effekten optræder ikke hos mig efter 1 sekunds stirren på
farvebilledet, men jo længere jeg stirrer først, jo tydeligere
træder effekten frem.

Almindelig træthed er jo heller ikke alt eller intet.

--
Bertel

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-06-06 22:25

"Anders Jacobsen" <none> skrev i en meddelelse news:448b0649$0$74091$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg stødte på denne optiske illusion
>
> http://www.johnsadowski.com/big_spanish_castle.html#

Så heller en god ægte,,,
http://www.zippyvideos.com/2054055801526626/hollow-face-illusion/

Jan Rasmussen

Fra : Ivar

Dato : 10-06-06 23:12

Jan Rasmussen skrev:

> Så heller en god ægte,,,

Det er jo noget helt andet.
Her er en efter samme koncept, som du selv kan lave og filme.
http://lexinfo.dk/Drage/

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Thomas S

Dato : 11-06-06 11:19

Ulrik Smed wrote:

> Prøv at hælde hovedet til den ene side i det øjeblik du skifter til
> sort/hvid billedet. Så vil farverne være roteret tilsvarende på billedet.

Jeg kan ikke fremkalde det. Jeg får det sort/hvide-billede. Hvordan
timer du det? Hurtigt ryk med hovedet, langsomt? Lille/stort hæld med
hovedet?

Fra : Ivar

Dato : 11-06-06 11:38

Thomas S skrev:

> Hurtigt ryk med hovedet, langsomt?

Absolut intet ryk med hoved eller øjne!
Find ud af hvordan du med et ryk med musen kan skifte mellem de to
billeder. Stir på prikken på det blå/orange billede. Uden at ændre
øjnenes position overhovedet, skiftes billede. Bevæger du øjnene
forsvinder illusionen.

Her er et andet eksempel, hvor man kompenserer, det er dog ikke
over tid men på billedfladen. http://lexinfo.dk/skygge/

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Thomas S

Dato : 11-06-06 12:33

Ivar wrote:

> [...]
> billeder. Stir på prikken på det blå/orange billede. Uden at ændre
> øjnenes position overhovedet, skiftes billede. Bevæger du øjnene

Ja, sådan har jeg det også. Men ham jeg svarede mente jo, han kunne
dreje hovedet og vende farverne på tværs.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 11-06-06 23:53

"Thomas S" <staermose@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, sådan har jeg det også. Men ham jeg svarede mente jo,
> han kunne dreje hovedet og vende farverne på tværs.

Ja, hvis man hælder hovedet lidt (ca. 10 grader) mens man skifter til
sort/hvid. Og tilbage igen når man skifter til farver. Men det er vigtigt
som Ivar siger, at mab bevarer focus på den lille plet i midten.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark