Træregn?
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-06-06 20:40

Kære dk.videnskabs-folk

I disse dage kan man undertiden, når man kommer kørende på cykelstien og
kører under bøgetræer (eller lign.) opleve, at der ligesom falder en
ganske let regn. Det er ikke noget, jeg ellers har bemærket - og nu er
vi jo i den tid, hvor alt grønnes og springer ud, så jeg spekulerede på,
om det kunne være en eller anden biologisk proces, der får træet til at
udskille et stof? Det kunne selvfølgelig være noget så kedeligt som at
trået er vådt af regn eller dug, som så blæser af, men det har ikke
regnet i dag, og duggen må da hurtigt fordampe i denne varme. Nogen, der
har et bud?

/Rasmus
--
"I will do tze German danz for you, it's fun and gay and tralala.
Hope you will enjoy my danz, fidlya fidlya yay.

Fra : Max

Dato : 07-06-06 20:45

Hej Rasmus

> fordampe i denne varme. Nogen, der har et bud?

Soldug hedder det, det er afføringen fra bladlus, et
meget sukkerholdigt sekret som bl.a. dens larver
lever af. Under ahorntræer kan det faktisk føles
meget som regn.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-06 21:37

> [...]
> meget sukkerholdigt sekret som bl.a. dens larver
> lever af. Under ahorntræer kan det faktisk føles

Hvis det er meget fugtigt, kan et træ godt være så dugsamlende, at det
drypper vedvarende, og der bliver vådt på jorden under træet. Dråberne er
normal regndråbestørrelse. Jeg har kun set det på sommeraftener.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-06-06 21:51

Max skrev:

> Soldug hedder det, det er afføringen fra bladlus, et
> meget sukkerholdigt sekret som bl.a. dens larver
> lever af. Under ahorntræer kan det faktisk føles
> meget som regn.

Mener du ikke honningdug?
Soldug er er kødædende plante.

I øvrigt virker det da som resursespild at bladlusene
bare klatter de søde sager væk.
--
:·)

Fra : Max

Dato : 07-06-06 22:05

Hej Herluf

> Mener du ikke honningdug?

Min fejl, naturligvis er det honningdug.

> I øvrigt virker det da som resursespild at bladlusene
> bare klatter de søde sager væk.

Ja, men der er jo en mening med det :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-06 22:10

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Mener du ikke honningdug?
> Soldug er er kødædende plante.

Dem regner det nok ikke med....

> I øvrigt virker det da som resursespild at bladlusene
> bare klatter de søde sager væk.

Det er fordi de stoffer, udover sukker, de også har behov for, er i en for
tynd koncentration til at det hele kan bruges. Men det er så gået hen og
blevet betaling til myrer, der nyder delikatesserne, mod at passe, pleje,
flytte og forsvare dem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen