|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | xyz-koordinatsystem Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  07-06-06 19:38
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg er f....tagemig ved at gå ud af mit gode skind nu (undskyld udtrykket).
 I de sidste uger har jeg forsøgt at bestemme en vektors vinkler (færisk
 koordinater) i et xyz-koordinatsystem, men bliver ved med at køre rundt
 idet.
 
 x- og y-koordinaterne danner et vandret plan hvorpå z-aksen står vinkelret.
 Vektoren har begyndelsespunkt i O=(0,0,0) og er sammenfaldende med z-aksens
 positive retning.
 
 Vektoren drejes omkring O ved at bruge x- og y-akse som rotationsakser og
 vinklerne for drejningerne kaldes hhv. u og v.
 
 Efter drejning med hhv. u og v radianer vil jeg nu gerne bestemme vinklen
 (benævnt w) mellem z-akse og vektor samt vinklen (benævnt q) mellem x-aksen
 og vektorens projektion på xy-planet
 
 Med lidt hjælp fra Martin Larsen bestemmes w = arccos(cos(v)*cos(u))
 
 Jeg er efterfølgende kommet frem til at vinklen q er:
 
 q = arccot( -cos(u)*sin(v)/(cos(v)*sin(u)) )          , for 1. og 2.
 kvadrant i xy-planet
 
 og
 
 q = arccot( -cos(u)*sin(v)/(cos(v)*sin(u)) ) + PI  , for 3. og 4. kvadrant i
 xy-planet
 
 Som det ses bliver nævneren nul for u = (0 ± et multiplum af PI) eller for v
 = (PI/2 ± et multiplum af PI) og det er her at jeg er kørt så grusomt fast.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Svaneborg (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  07-06-06 20:24
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > I de sidste uger har jeg forsøgt at bestemme en vektors vinkler
 > (færisk koordinater) i et xyz-koordinatsystem, men bliver ved med 
 > at køre rundt idet.
 Det er vist et spørgsmål om at finde "gode" vinkler.
 Hvis du definere vinklen mellem vektoren r og Z aksen (asimuth)
 så er det cos(theta)=z/sqrt(x*x+y*y+z*z)
 Du kan definere en anden vinkel som vinklen projektionen af r i xy planet
 laver med x aksen. Denne er cos(phi)=x/sqrt(x*x+y*y)
 
 Fra længden af vektoren r, cos(theta) og cos(phi) kan du så genfinde
 vektoren:
 x=r cos(phi) sin(theta)
 y=r sin(phi) sin(theta)
 z=r          cos(theta)
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
  Torben W. Hansen (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  07-06-06 21:47
 | 
 |  | 
 "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse
 news:coljl3-l47.ln1@zqex.dk...
 > Torben W. Hansen wrote:
 >> I de sidste uger har jeg forsøgt at bestemme en vektors vinkler
 >> (færisk koordinater) i et xyz-koordinatsystem, men bliver ved med
 >> at køre rundt idet.
 >
 > Det er vist et spørgsmål om at finde "gode" vinkler.
 >
 > Hvis du definere vinklen mellem vektoren r og Z aksen (asimuth)
 > så er det cos(theta)=z/sqrt(x*x+y*y+z*z)
 >
 > Du kan definere en anden vinkel som vinklen projektionen af r i xy planet
 > laver med x aksen. Denne er cos(phi)=x/sqrt(x*x+y*y)
 >
 > Fra længden af vektoren r, cos(theta) og cos(phi) kan du så genfinde
 > vektoren:
 >
 > x=r cos(phi) sin(theta)
 > y=r sin(phi) sin(theta)
 > z=r          cos(theta)
 
 Problemet er at jeg ikke kender x og y, men kun vinklerne u og v samt
 længden af r som vist på min "forsinkede" illustration.
 
 Det er så phi og theta (w og q på min illustration) jeg skal bestemme, men
 kan ikke rigtig holde styr på de udefinerede vinkler som formlerne
 resulterer i - kan det løses via din vejledning ovenfor ?
 
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Torben W. Hansen (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  08-06-06 06:42
 | 
 |  | 
 
            "Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> skrev i en meddelelse 
 news:44873b53$0$178$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Det er så phi og theta (w og q på min illustration)
 Øh... omvendt  phi og theta er hhv. q og w       Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
    Carsten Svaneborg (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  08-06-06 21:45
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 >> Det er så phi og theta (w og q på min illustration)
 > Øh... omvendt  phi og theta er hhv. q og w       Ok. Du må have fat i rotationsmatricer.
 Lad os varme op med 2D. Har du en vektoren (x,y) du vil
 roterer en vinkel phi i planen så er resultatet (x',y')
 x' = cos(phi)x -sin(phi)y
 y' = sin(phi)x +cos(phi)y
 At det er sandt kan du se ved at kigge på (1,0) og (0,1)
 I 3D er det næsten det samme, blot at rotationsaksen er
 uforandret. Jeg starter med en u-rotation omkring x aksen:
 x' =  x  +      0y +      0z
 y' = 0x  + cos(u)y - sin(u)z
 z' = 0x  + sin(u)y + cos(u)z
 Og så en v-rotation omkring y aksen:
 x'' = cos(v)x'  +       0y'    - sin(v)z'
 y'' =      0x'  +        y'    +      0z'
 z'' = sin(v)x'  +       0y'    + cos(v)z'
 I dit eksempel starter du med (x,y,z)=(0,0,1)
 så (x',y',z')= (0,-sin(u),cos(u))
 og (x'',y'',z'')= ( -sin(v)cos(u), -sin(u), cos(v)cos(u) )
 Vinklerne i spheriske koordinater følger så fra:
 cos(theta)=z''/sqrt(x''*x''+y''*y''+z''*z'')
 = cos(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u) + cos^2(v) cos^2(u) )
 = cos(v)cos(u)
 Nævneren ser grim ud, men skal reducerer til 1 fordi rotationer
 ikke ændre længer, og den oprindelige vektor havde længde 1.
 cos(phi)=x''/sqrt(x''*x''+y''*y'')
 = -sin(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u)  )
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
     Torben W. Hansen (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  08-06-06 22:54
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:eqeml3-8o6.ln1@zqex.dk...
 Det ser spændende... Jeg tager det med i seng og gennemlæser det nu    Det du skriver nedenfor ligner (på nær fortegnet i tælleren) jo til 
 forveksling, det som jeg - med din hjælp fra i går -  kom frem til:
 > cos(phi)=x''/sqrt(x''*x''+y''*y'')
 > = -sin(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u)  )
 prøv at se her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page18/ Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen 
            
             |  |  | 
     Torben W. Hansen (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  09-06-06 15:59
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:eqeml3-8o6.ln1@zqex.dk...
 > Torben W. Hansen wrote:
 Tak for en rigtig god forklaring    > x' = cos(phi)x -sin(phi)y
 > y' = sin(phi)x +cos(phi)y
 > At det er sandt kan du se ved at kigge på (1,0) og (0,1)
 Ja det kan jeg se -  lavede en skitse her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page21/ ---
 > I 3D er det næsten det samme, blot at rotationsaksen er
 > uforandret. Jeg starter med en u-rotation omkring x aksen:
 >
 > x' =  x  +      0y +      0z
 > y' = 0x  + cos(u)y - sin(u)z
 > z' = 0x  + sin(u)y + cos(u)z
 >
 > Og så en v-rotation omkring y aksen:
 >
 > x'' = cos(v)x'  +       0y'    - sin(v)z'
 > y'' =      0x'  +        y'    +      0z'
 > z'' = sin(v)x'  +       0y'    + cos(v)z'
 >
 > I dit eksempel starter du med (x,y,z)=(0,0,1)
 > så (x',y',z')= (0,-sin(u),cos(u))
 > og (x'',y'',z'')= ( -sin(v)cos(u), -sin(u), cos(v)cos(u) )
 Jeps det er jeg også med på - bortset fra at jeg bliver i tvivl om 
 omløbsretning for u og v samt hvorvidt rækkefølgen for u og v rotation 
 spiller en rolle (det har jeg en begyndende fornemmelse af, men bliver måske 
 snydt ? ), da du kommer frem til:
 x'' = -sin(v)cos(u)
 y'' = -sin(u)
 z'' = cos(v)cos(u)
 og jeg kom frem til nedenstående ifølge: 
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page19 x'' = sin(v)cos(u)        fortegnet er her +, det er vel fordi jeg har 
 modsat omløbsretning for v ?
 y'' = -cos(v)sin(u)      er det her fordi jeg først roterer v og 
 efterfølgende u ?
 z'' = cos(v)cos(u)
 ---
 > Vinklerne i spheriske koordinater følger så fra:
 > cos(theta)=z''/sqrt(x''*x''+y''*y''+z''*z'')
 > = cos(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u) + cos^2(v) cos^2(u) )
 > = cos(v)cos(u)
 >
 > Nævneren ser grim ud, men skal reducerer til 1 fordi rotationer
 > ikke ændre længer, og den oprindelige vektor havde længde 1.
 Yes !
 ---
 > cos(phi)=x''/sqrt(x''*x''+y''*y'')
 > = -sin(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u)  )
 Ja - det forstår jeg, men hvad gør man ved de rotationer hvor nævneren 
 bliver 0 ?
 Bliver nævneren 0 for alle vinkler hvor vektoren falder sammen med en af 
 akserne ?
 I tilfælde af at rækkefølgen for u og v rotationerne har betydning, hvad så 
 hvis de sker samtidig ?
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
      Carsten Svaneborg (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  09-06-06 21:29
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Jeps det er jeg også med på - bortset fra at jeg bliver
 > i tvivl om omløbsretning for u og v
http://mathworld.wolfram.com/RotationMatrix.html Ifht. ovenstående roterer min Rx den modsatte vej,
 dvs. mod uret, mens Ry roterer med uret, så det ændrer
 fortegnet på sin(u) led.
 > samt hvorvidt rækkefølgen for u og v rotation spiller en rolle
 Det gør det i allerhøjeste grad! Jeg roterer omkring X
 først og så omkring Y, det var den rækkefølge du brugte
 i det første email.
 >> cos(phi)=x''/sqrt(x''*x''+y''*y'')
 >> = -sin(v)cos(u)/sqrt( sin^2(v)cos^2(u) + sin^2(u)  )
 > Ja - det forstår jeg, men hvad gør man ved de rotationer hvor nævneren
 > bliver 0 ?
 Det er ligemeget. Det er kun tilfældet når vektoren er parallel med
 z aksen så x''=y''=0, i det tilfælde er cos(theta)= -/+ 1, og
 ligegyldigt hvad phi er, så ender får du det samme punkt. Det korte
 af det lange er at længdegraden er udefineret når du står på nordpolen.
 > I tilfælde af at rækkefølgen for u og v rotationerne har betydning, hvad
 > så hvis de sker samtidig ?
 Så må du definerer hvad "sker samtidigt" helt præcist betyder. ;*)
 Generelt vil resultatet afhænge helt af hvad rækkefølge du vælger.
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
       Torben W. Hansen (09-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  09-06-06 23:59
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:h82pl3-d5d.ln1@zqex.dk...
 >> http://mathworld.wolfram.com/RotationMatrix.html > Ifht. ovenstående roterer min Rx den modsatte vej,
 > dvs. mod uret, mens Ry roterer med uret, så det ændrer
 > fortegnet på sin(u) led.
 Jeg har nu rettet omløbsretningen i min model svarende til din, samt formler 
 for theta og phi - ser det rigtigt ud ?
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page22/ ---
 >> samt hvorvidt rækkefølgen for u og v rotation spiller en rolle
 > Det gør det i allerhøjeste grad!
 Så forstår jeg bedre at jeg har "kørt" lidt rundt i det    ---
 > Det korte af det lange er at længdegraden er udefineret når du står på 
 > nordpolen.
  Ok, Ja - det står klart nu - efter at have kikket endnu engang på nævneren
 ---
 >> I tilfælde af at rækkefølgen for u og v rotationerne har betydning, hvad
 >> så hvis de sker samtidig ?
 > Så må du definerer hvad "sker samtidigt" helt præcist betyder. ;*)
 > Generelt vil resultatet afhænge helt af hvad rækkefølge du vælger.
 Godt spørgsmål - jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men jeg 
 forestillede mig at u og v roterede med samme hastighed.
 Uden at det skal blive for teknisk, så forsøger jeg, via et tre-akset 
 accelerometer, at bestemme tyngdekraftens retning i forhold til et 
 bevægeligt plan, der eksempelvis kan have hældningerne u og v i forhold til 
 det vandrette jordplan. Her synes jeg ikke, at der er tale om en rækkefølge 
 for u og v - men måske lader jeg mig snyde også her ...
 Men 10³ tak for den uvurderlige hjælp    Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen 
            
             |  |  | 
        Carsten Svaneborg (10-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  10-06-06 12:57
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Jeg har nu rettet omløbsretningen i min model svarende til din, samt
 > formler for theta og phi - ser det rigtigt ud ?
 > http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page22/ Det ser korrekt ud, men mine omløbsretninger er ret arbitrærer, så
 måske er det mere praktisk at du vælger dem der giver mening ifht.
 dit problem, og gennemregner for at finde ligningerne i det tilfælde.
 >> Det gør det i allerhøjeste grad!
 > Så forstår jeg bedre at jeg har "kørt" lidt rundt i det    Du kan tage en tændstiksæske, tegne akser på den, vælge to af dem, 
 og så vende den om de to akser 90 grader, du får to forskellige
 slut resultater alt efter hvilken rækkefølge du vælger.
 > Godt spørgsmål - jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men
 > jeg forestillede mig at u og v roterede med samme hastighed.
 Det kan du gøre ved at tage Rx Ry Rx Ry Rx Ry Rx Ry hvor du lader antallet
 af rotationsmatricer gå i mod uendeligt og vinklen imod 0 så hvert skridt
 bliver mindre og mindre. Men det bliver så sjovt at regne på.
 > Uden at det skal blive for teknisk, så forsøger jeg, via et tre-akset
 > accelerometer, at bestemme tyngdekraftens retning i forhold til et
 > bevægeligt plan
 Ok. Så accelerometret måler den resulterende kraft af tyndekraften og
 normalkraften fra planet, der er en acceleration, der ligger i planet.
 (Jeg antager at z aksen peger op, så tyndekraften er langs -z,
 mens n er fladens normal og z_=(0,0,1) enhedsvektoren langs z).
 Noget i retning af:
 ma(t) = - mg z_ + F_norm(n) = mg [ -z_ -  (z_.n) n ]
 a(t) = g [ -z_ - (z_.n) n ]
 Så a=0 hvis n=-z_  så fladen ligger fladt så normalen er lodret op.
 ?
 > der eksempelvis kan have hældningerne u og v i forhold til det
 > vandrette jordplan. Her synes jeg ikke, at der er tale om en 
 > rækkefølge for u og v - men måske lader jeg mig snyde også her ...
 Det syntes at være uhensigtsmæssige vinkler til at beskrive problemet.
 Det er mere hensigtsmæssige at fortælle hvad er vinklen med vandret
 (inclination theta', så theta=pi/2-theta') og hvor i kompassets
 retning peger hældningen (phi).
 Er planet vandret er theta'=0, theta=pi/2 og indsætter du i udtrykket
 for at konverterer en polær koordinat til kartesisk får du n=(0,0,1).
 Er planet lodret er theta'=pi/2, og derfor theta=0, indsætter du skulle
 du gerne få n=( cos(phi), sin(phi), 0) fordi planets normal nu ligger
 er vinkelret på z' aksen og givet ved phi.
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
         Torben W. Hansen (11-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  11-06-06 13:38
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:6loql3-7r7.ln1@zqex.dk...
 > Det ser korrekt ud, men mine omløbsretninger er ret arbitrærer, så
 > måske er det mere praktisk at du vælger dem der giver mening ifht.
 > dit problem, og gennemregner for at finde ligningerne i det tilfælde.
 Fint  - tak !
 ---
 > Du kan tage en tændstiksæske, tegne akser på den, vælge to af dem,
 > og så vende den om de to akser 90 grader, du får to forskellige
 > slut resultater alt efter hvilken rækkefølge du vælger.
 Ja - og det har forvirret min tankegang
 > Det kan du gøre ved at tage Rx Ry Rx Ry Rx Ry Rx Ry hvor du lader antallet
 > af rotationsmatricer gå i mod uendeligt og vinklen imod 0 så hvert skridt
 > bliver mindre og mindre. Men det bliver så sjovt at regne på.
 Det kan nok blive lidt langhåret    ---
 >> Uden at det skal blive for teknisk, så forsøger jeg, via et tre-akset
 >> accelerometer, at bestemme tyngdekraftens retning i forhold til et
 >> bevægeligt plan
 >
 > Ok. Så accelerometret måler den resulterende kraft af tyndekraften og
 > normalkraften fra planet, der er en acceleration, der ligger i planet.
 >
 > (Jeg antager at z aksen peger op, så tyndekraften er langs -z,
 > mens n er fladens normal og z_=(0,0,1) enhedsvektoren langs z).
 >
 > Noget i retning af:
 >
 > ma(t) = - mg z_ + F_norm(n) = mg [ -z_ -  (z_.n) n ]
 >
 > a(t) = g [ -z_ - (z_.n) n ]
 >
 > Så a=0 hvis n=-z_  så fladen ligger fladt så normalen er lodret op.
 >
 > ?
 Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig rigtigt her ( med (z_.n) mener du 
 prikproduktet af  z_ og n ? ), men min model skal ikke tage højde for 
 acceleration (F=m*a),  kun tyngdekræfter. Det var nok forkert af mig at 
 skrive "bevægeligt plan" - det jeg mente var et plan hvor hverken x- og 
 y-akse er vandret.
 Du ved sandsynligvis alt om hvad et accelerometer er, men lige for at undgå 
 misforståelser giver jeg lige en kort forklaring:
 I et cylinderformet rør hvori en cylinderformet masse (stempel) er ophængt 
 (eventuelt i begge ender) via en spiralfjederanordning. Stemplet er viskost 
 dæmpet for at reducere 2-ordensfænomener (udæmpede svingninger). Ved at måle 
 fjederens forlængelse har man et udtryk for accelerationen i een akse. Har 
 man tre af ovenstående konstruktioner placeret i hhv, x-, y- og z-akserne 
 har man så et tre-akset accelerometer. I praksis er beskevne mekanik for 1,2 
 eller 3 akser intergreret i een chip, hvor masse, fjederkontant og viskos 
 dæmpning er af microskopiske størrelser. Fjederen udgøres eventuelt af et 
 piezoelement, der afgiver et elektrisk signal proportionalt med 
 forlængelsen.
 ---
 >> der eksempelvis kan have hældningerne u og v i forhold til det
 >> vandrette jordplan. Her synes jeg ikke, at der er tale om en
 >> rækkefølge for u og v - men måske lader jeg mig snyde også her ...
 >
 > Det syntes at være uhensigtsmæssige vinkler til at beskrive problemet.
 >
 > Det er mere hensigtsmæssige at fortælle hvad er vinklen med vandret
 > (inclination theta', så theta=pi/2-theta') og hvor i kompassets
 > retning peger hældningen (phi).
 >
 > Er planet vandret er theta'=0, theta=pi/2 og indsætter du i udtrykket
 > for at konverterer en polær koordinat til kartesisk får du n=(0,0,1).
 >
 > Er planet lodret er theta'=pi/2, og derfor theta=0, indsætter du skulle
 > du gerne få n=( cos(phi), sin(phi), 0) fordi planets normal nu ligger
 > er vinkelret på z' aksen og givet ved phi.
 Som nævnt ovenfor måler jeg tyngdekraftens x, y og z-komposanter og skal så 
 bestemme theta og phi. Som du selv nævnte er tyngdekraftens i -z-aksens 
 retning når inklinationen er nul. Jeg har bildt mig ind at jeg kunne 
 bestemme theta og phi ud fra u og v. Som jeg ser det er theta ikke noget 
 problem, men hvordan mener du at jeg kan udlede phi ud fra komposanterne ?
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen 
            
             |  |  | 
          Carsten Svaneborg (12-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  12-06-06 20:12
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig rigtigt her ( med (z_.n) mener du
 > prikproduktet af  z_ og n ?
 Yes.
 > Ved at måle fjederens forlængelse har man et udtryk for accelerationen i
 > een akse.
 Indeed. Der var derfor jeg spurgte, fordi så får du den resulterende kraft,
 der jo er 0 hvis planet er vandret. Hvordan vil du så finde tyndekraften?
 > Som nævnt ovenfor måler jeg tyngdekraftens x, y og z-komposanter og skal
 > så bestemme theta og phi.
 Et hurtigt gæt:
 tan(phi)=ay/ax
 cos(pi-theta)=az/sqrt(ax*ax+ay*ay+az*az)
 eller måske tan(pi-theta)=az/sqrt(ax*ax+ay*ay) ?
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
           Torben W. Hansen (12-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  12-06-06 23:29
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:btq0m3-dj8.ln1@zqex.dk...
 > Torben W. Hansen wrote:
 >> prikproduktet af  z_ og n ?
 > Yes.
 OK
 > Indeed. Der var derfor jeg spurgte, fordi så får du den resulterende 
 > kraft,
 > der jo er 0 hvis planet er vandret. Hvordan vil du så finde tyndekraften?
 Håber ikke at jeg får fokludret forklaringerne alt for meget ... og lov mig 
 at du siger fra hvis du kører træt      ;0)      Jeg skal bestemme en masse m via en krafttransducer (der ikke må forveksles 
 med accelerometrene), hvor massen er placeret ovenpå transduceren. Af 
 forskellige årsager står krafttransduceren stort set aldrig lodret under 
 massen m, og signalet fra transduceren målt i Newton er derfor F = 
 m*g*cos(theta), hvor theta er inklinationen. Dvs. at massen er givet ved :
 m = F/(G*cos(theta)).
 For at bestemme theta at kommer accelerometrene ind i billedet. theta kan 
 bestemmes med et 1-, 2- eller 3-akset accelerometer og indsættes i udtrykket 
 for massen m ovenfor.
 Ved at placere et 1-akset accelerometer (z-akse) på krafttransduceren kan 
 theta bestemmes, da accelerometret i lodret position vil give et signal =1G 
 og ved andre inklinationer et signal = G*cos(theta). På denne måde kan 
 massen beskrives særlig simpelt:
 m = F/signal     , da signal = G*cos(theta).
 Ulempen ved 1-akse løsningen er at signalvariationen ved små inklinationer, 
 f.eks. 1 grad, er lille pga. (cos(0) - cos(1)) = 0.00015 N/grad. Hvis man 
 istedet placerer accelerometret vandret giver en hældning på 1 grad 
 (cos(89) - cos(90)) = 0.01745 N/grad, men prisen man betaler er at der skal 
 benyttes et 2-akset accelerometer (x- og y-akse), da man ellers kun kan måle 
 inklination i det lodrette plan og ikke i det lodrette rum. Det er her at 
 vinklerne u og v fra tidligere kommer ind i billedet. Via rotationsmatricen 
 fandt vi frem til:
 cos(theta) = cos(u)*cos(v),  så ved indsættelse dette i den første ligning 
 bliver massen:
 m = F/(G*cos(u)*cos(v)).
 Fælles for 1- og 2-akse løsningerne er at de ikke beskriver projektionens 
 vinkel phi i xy-planet og dermed ikke den fulde vektor, som jeg måske tror 
 at jeg vil få brug for senere i forbindelse med eventuel måling af "rigtig" 
 acceleration.
 Vi forsøgte at bestemme phi via u og v, men som du også skrev "Det syntes at 
 være uhensigtsmæssige vinkler til at beskrive problemet",
 så er det måske her at den 3. akse kommer ind i billedet ?
 ---
 > Et hurtigt gæt:
 >
 > tan(phi)=ay/ax
 Ja - noget i den retning, men efter du lod mig vide at rækkefølgen af u og v 
 var af afgørende betydning bliver jeg i tvivl  ?
 ---
 > cos(pi-theta)=az/sqrt(ax*ax+ay*ay+az*az)
 > eller måske tan(pi-theta)=az/sqrt(ax*ax+ay*ay) ?
 Ja det kan godt være at det er måden at gøre det på, da min (dog ofte 
 forkerte) intuition siger mig at man måske behøver signal fra 3 komposanter 
 (accelerometerets x-, y-, og z-akser) ?
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen 
            
             |  |  | 
            Torben W. Hansen (13-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  13-06-06 07:39
 | 
 |  | 
 
            "Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> skrev i en meddelelse 
 news:448deab8$0$142$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 Lige et par rettelser    > f.eks. 1 grad, er lille pga. (cos(0) - cos(1)) = 0.00015 N/grad.
 Her skulle stå:
 G*(cos(0) - cos(1)) = 0.00015 G/grad.
 > istedet placerer accelerometret vandret giver en hældning på 1 grad
 > (cos(89) - cos(90)) = 0.01745 N/grad,
 og her :
 G*(cos(89) - cos(90)) = 0.01745 G/grad
  Med venlig hilsen
  Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
            Carsten Svaneborg (13-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  13-06-06 23:09
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > For at bestemme theta at kommer accelerometrene ind i billedet.
 Ville det ikke være lettere med en anden force transducer belastet
 med en kendt masse, og så dividerer de to resultater med hinanden?
 > at der skal benyttes et 2-akset accelerometer (x- og y-akse), da man
 > ellers kun kan måle inklination i det lodrette plan og ikke i det lodrette
 > rum. Det er her at vinklerne u og v fra tidligere kommer ind i billedet.
 Vinklerne er problematiske, fordi koordinat transformationen du har
 valgt mellem lab frame og acelerometer er besværlig.
 Helt generelt, har du et koordinatsystem x,y,z (lab koordinatsystemet) og
 et andet koordinatsystem x',y',z' (accelerometrets koordinatsystem) så
 er betyder komponenter (a,b,c) at vektoren er v=ax+by+cz i lab systemet,
 du får med det samme vektorens komponenter i ' systemet som
 v'=(v.x')x' + (v.y')y' + (v.z')z'
 hvor . er dot produkt, fordi det er jo blot en projektion. Så du får en
 transformationsmatrix med x.x' y.x' z.x' ... der relaterer komponterne
 af vektorer i de to systemer.
 Her accelerationen er (0,0,-g) i real space koordinatsystemet, så 
 den bliver i accelerometer systemet:
 ax'     -g  x'.z
 ay' =   -g  y'.z
 az'     -g  z'.z
 Og her måler du kun ax' og ay', men vi er sluppet af med de to vinkler.
 Spørgsmålet er om det er muligt at finde theta og phi?
 Det ville jeg mene at det er, men jeg er for træt til at gætte en ligning.
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
             Torben W. Hansen (14-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  14-06-06 12:21
 | 
 |  | "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse
 news:fkp3m3-kd7.ln1@zqex.dk...
 
 
 > Ville det ikke være lettere med en anden force transducer belastet
 > med en kendt masse, og så dividerer de to resultater med hinanden?
 
 Jo - og et 1-akset accelerometer _er_ en krafttransducer med en kendt masse,
 der giver et signal på 1G i lodret position. Det du siger ovenfor er så vidt
 jeg kan se også det der sker her:
 
 > m = F/signal     , da signal = G*cos(theta).
 
 , men metoden er måleteknisk problematisk i praksis, da signalvariationen
 (differentialkvotienten)
 er lille for cos(theta) for små værdier af theta (dvs.for vektor nær
 z-aksen). Derfor placerer man i stedet accelerometre
 langs x'- og y'-akserne da sin(theta) giver maximum signalvariation for små
 værdier af theta.
 
 ---
 
 > Helt generelt, har du et koordinatsystem x,y,z (lab koordinatsystemet) og
 > et andet koordinatsystem x',y',z' (accelerometrets koordinatsystem)
 
 Det er jeg med på
 ---
 
 > er betyder komponenter (a,b,c) at vektoren er > du får med det samme
 > vektorens komponenter i ' systemet som
 > v'=(v.x')x' + (v.y')y' + (v.z')z'
 >
 > hvor . er dot produkt, fordi det er jo blot en projektion. Så du får en
 > transformationsmatrix med x.x' y.x' z.x' ... der relaterer komponterne
 > af vektorer i de to systemer.
 >
 > Her accelerationen er (0,0,-g) i real space koordinatsystemet, så
 > den bliver i accelerometer systemet:
 >
 > ax'     -g  x'.z
 > ay' =   -g  y'.z
 > az'     -g  z'.z
 >
 > Og her måler du kun ax' og ay', men vi er sluppet af med de to vinkler.
 > Spørgsmålet er om det er muligt at finde theta og phi?
 
 
 Som du nævner ovenfor er man her sluppet fri af vinklerne u og v, som måske
 bare er en omvej, da disse skal udledes af accelerometrenes signaler for så
 at regne baglæns igen. Jeg vil lige studere din vektorgymnastik for at se om
 jeg kan forstå det (rumgeometri og matricer er ikke min stærke side).
 
 Men jeg er lidt i tvivl om notationerne ovenfor :
 
 Mener du vektoren v  i lab koordinatsystemet S er v=ax+by+cz, hvor x,y,z er
 enhedsvektorens komposanter og a,b,c komponenterne (eller koefficienter) ?
 
 - og det samme spørgsmål gælder også for accelerometrets koordinatsystem S'
 og v'=(v.x')x' + (v.y')y' + (v.z')z'.
 
 Mener du at  ax=(v.x')x' og by=(v.y')y' og cz=(v.z')z'  ?
 
 I 2D er prikproduktet (eller skalarproduktet) af to vektorer a og b med
 indbyrdes vinkel v,  a.b=|a|*|b|*cos(v) eller summen af vektorenes
 x-produkter og y-produkter.
 (undskyld mit børnehaveniveau  i 3D) - betyder (v.x')x' " ... prikproduktet
 af vektor v og af komposanten x' gange med komposanten x' ... "  eller
 betragtes x' som enhedsvektor (1,0,0) ?
 
 Står her:
 
 > ax'     -g  x'.z
 > ay' =   -g  y'.z
 > az'     -g  z'.z
 
 ax' = -g * x'.z
 ay' = -g * y'.z
 az' = -g * z'.z
 
 ?
 
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
              Carsten Svaneborg (14-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  14-06-06 20:22
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Som du nævner ovenfor er man her sluppet fri af vinklerne u og v, som
 > måske bare er en omvej, da disse skal udledes af accelerometrenes signaler
 > for så at regne baglæns igen.
 Det tror jeg ikke. Det er hensigstmæssige variable. ;*)
 > Mener du vektoren v  i lab koordinatsystemet S er v=ax+by+cz, hvor x,y,z
 > er enhedsvektorens komposanter og a,b,c komponenterne (eller
 > koefficienter) ?
 x=(1,0,0) er en enhedsvektor, der peger i x aksens retning, ligeleges yz.
 a,b,c er tal, komponenter.
 > - og det samme spørgsmål gælder også for accelerometrets koordinatsystem
 > S' og v'=(v.x')x' + (v.y')y' + (v.z')z'.
 a' = v.x'
 b' = v.y'
 c' = v.z'
 Således at v' = a'x' + b'y' + c'z'  er den samme vektor. Men enhedsvektorene
 x',y',z' er nye, og komposanterne a',b',c' er nye.
 x', y',z' definerer akserne i det mærkede koordinatsystem men udtrykt i
 det gamle koordinatsystem. Dvs. x' er en enhedsvektor, men den er kun
 (1,0,0) hvis x' aksen falder sammen med x aksen, hvilket generelt ikke
 er tilfældet, det kunne lige så godt være at x'=(0,1,0) hvad betyder at
 x' falder sammen med y aksen.
 Det er her phi og theta skal dukke op.
 Jeg ville definerer Phi som vinklen z' projektion i xy planet laver
 med x. z' er normalen til planet, så
 cos(phi) = ( (z'.x)x + (z'.y)y ).x / | (z'.x)x + (z'.y)y |
          = z'.x / sqrt( (z'.x)^2 + (z'.y)^2 )
 For et vandret plan er z' parallelt med z aksen, og derfor er projektionen
 0 vektoren, og phi er udefineret hvad giver god mening, hældningsretningen
 kan ikke defineres når planet er fladt. 
 Theta er relateret til z'.z igennem cos(theta) = z'.z
 Theta=0 er et vandret plan, dvs. z'.z = 1.
 Theta=pi/2 er et lodret plan. Dvs. z' er vinkelret på z.
 Theta=pi er et vandret plan, der står på hovedet. Dvs. z'.z = -1
 Så det syntes fornuftigt.
 Hvordan kan theta og phi udtrykkes igennem ax' og ay' ?
 Det kan jeg stadig ikke se klart.
 Hvis ax' = ay' = 0 så er begge arme vandrette,
 pladen er vandret. Theta=0 og phi er udefineret.
 Hvis ax' = 0 så er x' vektoren vandret dvs. x'.z=0.
 Hvis nu ay' < 0 så peger y' ned af dvs. y'.z<0 mens y'
 er paralle med hældningsretningen og derfor definerer phi
 mens størrelsen af ay' giver theta.
 Hvis ax' = ay' < 0 så er x' + y' hældningsretningen, mens
 theta er givet ved den fælles værdi.
 > I 2D er prikproduktet (eller skalarproduktet) af to vektorer a og b med
 > indbyrdes vinkel v,  a.b=|a|*|b|*cos(v)
 Dette er altid tilfældet også i 3D.
 > ax' = -g * x'.z
 > ay' = -g * y'.z
 > az' = -g * z'.z
 Ja. Jeg er doven med ascii notationen. ;*)
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
               Torben W. Hansen (15-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  15-06-06 19:46
 | 
 |  | "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse
 news:p746m3-fh7.ln1@zqex.dk...
 > Torben W. Hansen wrote:
 
 > x=(1,0,0) er en enhedsvektor, der peger i x aksens retning, ligeleges yz.
 > a,b,c er tal, komponenter.
 > x', y',z' definerer akserne i det mærkede koordinatsystem men udtrykt i
 > det gamle koordinatsystem. Dvs. x' er en enhedsvektor, men den er kun
 > (1,0,0) hvis x' aksen falder sammen med x aksen, hvilket generelt ikke
 > er tilfældet, det kunne lige så godt være at x'=(0,1,0) hvad betyder at
 > x' falder sammen med y aksen.
 
 Set fra accelerometer koordinatsystemet S' så er enhedsvektorerne altid
 x' = (1,0,0)  y' = (0,1,0)  z' = (0,0,1) og deres numeriske værdier er altid
 1
 
 og set fra lab koordinatsystemet S så er de numeriske værdier for x', y', z'
 stadig 1 og
 x' = ( x.x', y.x', z.x')
 y' = ( x.y', y.y', z.y')
 z' = ( x.z', y.z', z.z')
 
 .... var det sådan du mente ?
 
 ---
 
 Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du kom frem til:
 
 ax' = -g * x'.z
 ay' = -g * y'.z
 az' = -g * z'.z
 
 det er ax', ay' og az' jeg mener - og hvor kommer bogstavet a fra i denne
 sammenhæng ?
 
 ---
 
 > Theta er relateret til z'.z igennem cos(theta) = z'.z
 > Hvordan kan theta og phi udtrykkes igennem ax' og ay' ?
 > Det kan jeg stadig ikke se klart.
 
 Det var her jeg troede at cos(theta)  = cos(u)*cos(v) = z'.z
 
 
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
 
 
 
 
 |  |  | 
                Torben W. Hansen (16-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  16-06-06 23:27
 | 
 |  | 
 
            "Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> skrev i en meddelelse 
 news:4491ab0c$0$132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:p746m3-fh7.ln1@zqex.dk...
 >> Torben W. Hansen wrote:
 >> Theta er relateret til z'.z igennem cos(theta) = z'.z
 >> Hvordan kan theta og phi udtrykkes igennem ax' og ay' ?
 >> Det kan jeg stadig ikke se klart.
 >
 > Det var her jeg troede at cos(theta)  = cos(u)*cos(v) = z'.z
 YES !!!  Endelig lykkedes det at udlede foreskriften for theta (mangler 
 stadig phi)      x² + y² + z² = g²
 z = sqrt(g² - x² - y²)
 da z = cos(theta) og g =1
 cos(theta) = sqrt(1 - x² - y²)
 hvor x = sin(v) og y = sin(u)
 theta = arccos(sqrt(1-sin²(u)-sin²(v)))
 Eller theta' målt fra xy-planet:
 theta' = arcsin(sqrt(1-sin²(u)-sin²(v)))
 Formlen er testet på et rigtigt accelerometer med 3 akser. Jeg har benyttet 
 accelerometrets målte tiltvinkler v og u for x- og y-akserne som input til 
 formlen og sammenlignet resultatet med accelerometrets målte tilt-vinkel for 
 z-aksen. Desværre er accelerometrets opløsning kun 8 bit, så nøjagtigheden 
 er ikke helt god, men det er ikke helt skævøjet    Beregninger kan ses her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page25/ og accelerometermålinger for der to øverste beregninger kan ses her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page26/ Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har kunnet indse det noget før     ;0)     Tusind tak for hjælpen Carsten !!!
 Hvilken adresse skal jeg sende rødvinen til ?    Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
                Carsten Svaneborg (17-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  17-06-06 13:23
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Set fra accelerometer koordinatsystemet S' så er enhedsvektorerne altid
 > x' = (1,0,0)  y' = (0,1,0)  z' = (0,0,1)
 Det er de, men det er trivielt, fordi det er definitionen at have tre
 ortonormale akse i et lokalt koordinatsystem. Det interessante er at du
 kan udtrykke disse 'enhedsvektorer i x,y,z koordinatsystemet, fordi så
 har du relateret de to koordinatsystemer direkte til hinanden, og det
 uden at anvende rotationsmatricer (tungt, kompliceret, besværligt,
 ikke-kommutativt).
 > x' = ( x.x', y.x', z.x')
 > y' = ( x.y', y.y', z.y')
 > z' = ( x.z', y.z', z.z')
 er derfor den interessante matrix, fordi den fortæller dig direkte
 hvordan du kommer fra laboratorie koordinatsystemet til det lokale
 koordinatsystem S', og tilbage igen. Den kaldes Direction cosines
 fordi alle ledene er cos(vinkel mellem to akser).
http://mathworld.wolfram.com/DirectionCosine.html > Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du kom frem til:
 > ax' = -g * x'.z
 > ay' = -g * y'.z
 > az' = -g * z'.z
 Fra nu af er vektorer små bogstaver, kartesiske komponenter store bogstaver,
 for at undgå notationel kludder. Hvad er tyndeaccelerationen set fra 
 accelerometres lokale koordinatsystem S' ?
 Tyngdeaccelerationen i laboratorie koordinatsystemet er a= -G z
 a er en en vektor, og laboratorie koordinatsystemets z akse er
 defineret som værende "op", G er 9.82m/s^2 (normalt lille g men
 pga. notationen...)
 > x' = ( x.x', y.x', z.x')
 > y' = ( x.y', y.y', z.y')
 > z' = ( x.z', y.z', z.z')
 var transformationen af akserne, så for en generel vektor
 v=(A,B,C) = Ax + By + Cz i S er v' givet ved
 A' = A x.x' + B y.x' + C z.x'
 B' = A x.y' + B y.y' + C z.y'
 C' = A x.z' + B y.z' + C z.z'
 v'=(A',B',C') = A'x' + B'y' + C'z'
 Samme vektor, men med helt nye komponenter i det nye koordinatsystem.
 Så i S' er tyngdeaccelerationens a komponenter
       -G z.x'
 a' =  -G z.y'
       -G z.z'
 Hvilket er resultatet ovenover.
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
                 Torben W. Hansen (19-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  19-06-06 09:36
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:bq8dm3-cuc.ln1@zqex.dk...
 > Det interessante er at du
 > kan udtrykke disse 'enhedsvektorer i x,y,z koordinatsystemet, fordi så
 > har du relateret de to koordinatsystemer direkte til hinanden, og det
 > uden at anvende rotationsmatricer (tungt, kompliceret, besværligt,
 > ikke-kommutativt).
 >
 >> x' = ( x.x', y.x', z.x')
 >> y' = ( x.y', y.y', z.y')
 >> z' = ( x.z', y.z', z.z')
 >
 > er derfor den interessante matrix, fordi den fortæller dig direkte
 > hvordan du kommer fra laboratorie koordinatsystemet til det lokale
 > koordinatsystem S', og tilbage igen. Den kaldes Direction cosines
 > fordi alle ledene er cos(vinkel mellem to akser).
 Rigtig smart !
 ---
 > http://mathworld.wolfram.com/DirectionCosine.html Den vil jeg studere nærmere
 ---
 > Fra nu af er vektorer små bogstaver, kartesiske komponenter store 
 > bogstaver,
 > for at undgå notationel kludder.
 Det hjalp mig til at forstå adskillelsen af komponenter (skalarer) og 
 vektorer    ---
 > Tyngdeaccelerationen i laboratorie koordinatsystemet er a= -G z
 > a er en en vektor,
 Dvs. hvis vektor a skrives med de forskellige notationer som du har brugt, 
 så kan a også udtrykkes sådan:
 a = (0, 0, -G)   (Her skrives kun komponenterne -
                          - enhedsvektorerne er underforstået)
 eller
 a = 0x + 0y -Gz  (Her skrives produktet af komponenterne og 
 enhedsvektorerne)
 eller
           0
 a =     0             (Igen - her skrives kun komponenterne
         -G              - enhedsvektorerne er underforstået)
 ---
 >> x' = ( x.x', y.x', z.x')
 >> y' = ( x.y', y.y', z.y')
 >> z' = ( x.z', y.z', z.z')
 >
 > var transformationen af akserne,
 > Så i S' er tyngdeaccelerationens a komponenter
 >        -G z.x'
 > a' =  -G z.y'
 >        -G z.z'
 Der ligesom ovenover kan skrives som:
         0 x.x' + 0 y.x' - G z.x'
 a' =  0 x.y' + 0 y.y' - G z.y'
         0 x.z' + 0 y.z' - G z.z'
 eller
 a' = ( (0 x.x' + 0 y.x' - G z.x'), (0 x.y' + 0 y.y'  - G z.y'), (0 x.z' + 0 
 y.z' - G z.z') )
 eller
 a'= (0 x.x' + 0 y.x' - G z.x') x' + (0 x.y' + 0 y.y'  - G z.y') y' + (0 x.z' 
 + 0 y.z' - G z.z') z'
 Tak for de gode forklaringer - dem får jeg helt sikkert meget nytte af 
 fremover ;*)
 Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
                  Carsten Svaneborg (19-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Svaneborg
 | 
 Dato :  19-06-06 20:58
 | 
 |  | 
 
            Torben W. Hansen wrote:
 > Rigtig smart !
 Der er intet dybt i det, men det er svært at skrive fornuftigt
 med ascii begrænsningerne.
 > Tak for de gode forklaringer - dem får jeg helt sikkert meget nytte af
 > fremover ;*)
 You're wellcome.   ;*)
 -- 
    Mvh. Carsten Svaneborg
   http://gauss.ffii.org   softwarepatent database
            
             |  |  | 
  Torben W. Hansen (08-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  08-06-06 14:12
 | 
 |  | 
 
            "Carsten Svaneborg" <deadend@zqex.dk> skrev i en meddelelse 
 news:coljl3-l47.ln1@zqex.dk...
 > så er det cos(theta)=z/sqrt(x*x+y*y+z*z)
 > laver med x aksen. Denne er cos(phi)=x/sqrt(x*x+y*y)
 Jeg har benyttet dine formler ovenfor og omskrevet dem lidt, da jeg som sagt 
 ikke kender x, y og z direkte, men derimod vinklerne u og v samt længden af 
 r.
 Jeg har brugt w for theta og q for phi - resultatet i mathcad kan ses her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page18/ Jeg er i tvivl om resutatet af w( ) og q( ) ved vinklerne u=90 og v=90 
 grader - jeg ville mene at når vektoren r drejes med vinklen u = 90 gr. så 
 får den retning sammenfaldende med y aksen i negativ retning, dvs q = 270 
 gr. og ved drejning af vektoren r med v = 90 gr. kan jeg ikke indse at r 
 flytter sig - er jeg helt galt på den ?
 Se evt. skitse her:
http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page19/ Med venlig hilsen
 Torben W. Hansen
            
             |  |  | 
  Torben W. Hansen (07-06-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben W. Hansen
 | 
 Dato :  07-06-06 21:24
 | 
 |  |  |  |  | 
 |  |