Hvordan vejer man luft?
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 06-06-06 08:08

Hej alle

Det er jo ikke noget problem at beregne vægten af alm. luft, ud fra
atomvægte, osv.

Men, jeg har en 5 årig dreng, som godt kan forstå at man kan veje vand på en
køkkenvægt, men gerne vil have en praktisk måde at veje alm. luft på.

Jeg er ikke den store fysikørn, men jeg regner med at man kan veje vand i en
skål, fordi vandet er _meget_ tungere end den luft der normalt omgiver os.

Findes der en måde hvorpå man kan veje luft, på tilsvarende måde? Hvis man
f.eks. antog at man havde en tilstrækkelig præcis vægt, kunne danne sig et
vakuum, havde en beholder man kendte det præcise volumen på, osv?

Er det overhovedet ladesiggøreligt (i teorien, jeg antager det er umuligt i
praksis).

Mvh

Mads
--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-06-06 08:38

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> [...]
> vakuum, havde en beholder man kendte det præcise volumen på, osv?
>
> Er det overhovedet ladesiggøreligt (i teorien, jeg antager det er umuligt i

Vægten af luft er omkring 1.3 mg/cm3, men er afhængig af tryk og
temeperatur[0]. Det vil sige at en liter luft vejer omkring 0.1 gram.

Jeg har en vag erindring om at vi fik vist et forsøg i folkeskolens
ældste klasser hvor vi vejede luft. Jeg tror det var noget med at
pumpe tryk i en beholder, veje den, så lukke en kendt mængde luft ud
af beholderen og derefter veje den igen.

Problemet er lidt at det svare til at veje en person ved at veje en
bil med og uden chauffør.

0) google knows.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-06 08:55

Peter Makholm skrev:

> [...]
> pumpe tryk i en beholder, veje den, så lukke en kendt mængde luft ud
> af beholderen og derefter veje den igen.

Netop. Man kan måle den indpumpede lufts rumfang ved at lukke
det ud op i et vandfyldt måleglas. Til forsøget bruges en speciel
dåse med lufttæt lúkket låg (svejset? limet?) og en cykelventil
monteret i toppen.

--
Bertel

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 06-06-06 09:15

Peter Makholm wrote:

> [...]
> pumpe tryk i en beholder, veje den, så lukke en kendt mængde luft ud
> af beholderen og derefter veje den igen.

Ah! Det er jo smart - jeg blev ved med at tænke i vakuum.

Tak for hjælpen. Nu tror jeg jeg kan forklare ham det. I den udstrækning det
kan lade sig gøre

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening
control of our intellectual property. Why would anyone listen to a sub-CD
quality song when they can easily buy the CD at the local Tower Records?
- RIAA head, Hillary Rosen, March 1997

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-06-06 09:26

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Ah! Det er jo smart - jeg blev ved med at tænke i vakuum.

Det er vel også lettere intuitivt at forstå at man fjerner luften fra
en beholder end at man pludselig putter 5 liter luft i en 1 liters
beholder?

Men jeg har ikke så meget praktisk erfaring med at forklare den slags
til femårige.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Nicolai

Dato : 06-06-06 09:38

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Men jeg har ikke så meget praktisk erfaring med at forklare den slags
> til femårige.

Det er ikke ment specifikt i forhold til denne tråd, men hvis man er vant
til at forklare ting på usenet, så kan man da ind imellem godt opbygge noget
erfaring som svarer til det, at forklare 5 årige børn noget.

Nicolai

Fra : Max

Dato : 06-06-06 10:38

Hej

> Det er vel også lettere intuitivt at forstå at man fjerner luften fra

Måske er det nemmeste at have to ens beholdere og en
belancevægt, og så pumpe ekstra luft i den ene beholder.

Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 06-06-06 21:17

Peter Makholm skrev:

> Vægten af luft er omkring 1.3 mg/cm3, men er afhængig af tryk og
> temeperatur[0]. Det vil sige at en liter luft vejer omkring 0.1 gram.

Ja.

> Det vil sige at en liter luft vejer omkring 0.1 gram.

Nej, der er en regnefejl. Når 1 cm3 vejer 1.3 mg, så vejer 1000 cm3
1,3 g, eller cirka 1 gram.

1 m3 vejer cirka 1 kg. I et rum på 25 m2 vejer luften altså over 50 kg.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Brian Lund

Dato : 07-06-06 16:19

> Nej, der er en regnefejl. Når 1 cm3 vejer 1.3 mg, så vejer 1000 cm3
> 1,3 g, eller cirka 1 gram.
>
> 1 m3 vejer cirka 1 kg. I et rum på 25 m2 vejer luften altså over 50 kg.

(100*100*100*1,3)/1000 = 1300g/m3

De sidste 0,3 kg er vel ikke helt uvæsentlige ;)

Og så bliver de 25m² (2 meters højde) også til 65 kg!

Brian

Fra : Ivar

Dato : 07-06-06 17:07

Brian Lund skrev:

> (2 meters højde)

Højden i beboelsesrum skal være mindst 2,30 m
- sådan kan man blive ved.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-06-06 23:20

Ivar wrote:

> Højden i beboelsesrum skal være mindst 2,30 m
> - sådan kan man blive ved.

Nogle steder på nettet påstår 2,50 m ...

- sådan kunne man blive ved :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-06-06 23:46

Scripsit "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk>

> Nogle steder på nettet påstår 2,50 m ...

I "småhuse" (herunder enfamiliehuse) er kravet 2,30; i etagebyggeri
er det 2,50.

Afsnit 3.4.2 i Bygningsreglement for Småhuse; afsnit 4.3.2 i
Bygningsreglement for Erhvervs- og Etagebyggeri. Begge kan ses
på <http://www.ebst.dk/bygningsreglementer/0/52/0>.

--
Henning Makholm Feet: Store in a cool dry place

Fra : John Larsson

Dato : 06-06-06 10:12

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:
>Ah! Det er jo smart - jeg blev ved med at tænke i vakuum.

Dét kan man da også, men i praksis er det nemmere en anden vej. Der skal
en ret solid beholder til for at klare et lufttomt rum, mens en almindelig
fodbold kan tage betydeligt mere den anden vej!

Vægten for 1 dm3 luft er i øvrigt ca 1,3 gram - der var vist et
fejlplaceret komma tidligere i tråden!

John

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-06-06 13:23

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> Vægten for 1 dm3 luft er i øvrigt ca 1,3 gram - der var vist et
> fejlplaceret komma tidligere i tråden!

1.3 mg/cm3 er da det samme som du skriver ??

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-06-06 14:26

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message

> 1.3 mg/cm3 er da det samme som du skriver ??

Peter Makholm skrev
"Det vil sige at en liter luft vejer omkring 0.1 gram."

- Martin