Støjdæmpning af longditudinale bølger fra ~
Fra : Ole Andersen

Dato : 03-06-06 19:52

Hej,

Min idiotnabo (35 m væk på tværs af vej) synes det er sjovt at afholde
diskotek i privaten med det resultat, at hans tæppebankermusiker går klart
og tydeligt igennem i min stue. Jeg har en formodning om, at specielt
vinduerne er dårlige til at dæmpe de longditudinalebølger i forhold til
betonvæggene. Er det korrekt? Ville det hjælpe at sætte isolering op foran
vinduerne, når han får lyst til at blæse sin hjerne ud? Er der noget at
hente i flamingo eller rockwool? Hvis der kunne komme nogle tal på bordet
mht. til lyddæmpningsegenskaber ved materialer, ville det være dejligt.

På forhånd tak.

Fra : Max

Dato : 03-06-06 20:10

Hej Ole

> hjerne ud? Er der noget at hente i flamingo eller rockwool? Hvis der

Det eneste der rigtig hjælper er at proppe Rockwool i ørene hvilket
nok er ubehagelig, så løsningen er nok at tale med den pågældene
person om en løsning i kan leve med.

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 03-06-06 21:06

Ole Andersen wrote:
> [...]
> hente i flamingo eller rockwool? Hvis der kunne komme nogle tal på bordet
> mht. til lyddæmpningsegenskaber ved materialer, ville det være dejligt.

Det kræver inspektion og måske nærmere analyse af bygningerne før man
kan udtale sig.

Det bedste til dæmpning af lyd er masse. Så murene i dit hus er næppe
problemet.
Det efterlader åbningerne som mulige kilder. Vinduerne kan være
synderene. I så fald kan man skifte dem til en støjdæmpende type.
Dobbeltkonstruktioner à la forsatsvinduer er også en god ide. Men de
skal slutte tæt. Utætheder vil lade en masse lyd passere.

mvh
Peter

Fra : Q

Dato : 04-06-06 07:19

"Ole Andersen" <ole@andersen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hente i flamingo eller rockwool? Hvis der kunne komme nogle tal på bordet
> mht. til lyddæmpningsegenskaber ved materialer, ville det være dejligt.

Jordvolde eller en høj betonmur istedetfor hækken kan tage det værste, men
du slipper aldrig helt for at kunne høre bassen da lyden forplanter sig via
både jord og beton.. Umiddelbart ville jeg tro en jordvold er den bedste
løsning.. Mellemtone og diskantområdet burde du dog kunne vinde lidt ved at
blænde vinduerne af med 200mm rockwool + et dobbelt lag gipsplade, men det
er ikke sikkert at det er ok som permanent løsning iflg.
bygningsreglementet..

Du burde kunne søge assistance hos polisen hvis det er et vedvarende
problem..

Alternativt skulle du lade manden opleve hvordan det er at være nabo til den
slags... Jeg hjælper gerne med at give manden en "totaloplevelse" f.eks med
dette setup : http://www.spaghettisoft.dk/IMG_0389.JPG

/peter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-06-06 09:20

> [...]
> hente i flamingo eller rockwool? Hvis der kunne komme nogle tal på bordet
> mht. til lyddæmpningsegenskaber ved materialer, ville det være dejligt.

Det hjælper sikkert ikke at glæde sig over af KODA ikke skal have afgift.
Det er især bassen, der er stærkt gennemtrængene - ikke mindst gennem vægge.
Der skal et ret tykt lag specielt Rockwool til at dæmpe (Rockfon hedder det
vist).
Jeg hørte om en med samme problemer - han optog det på bånd og spillede det
dagen efter da naboen sov og han selv var på arbejde.
Måske var det en løsning, hvis ikke en høflig henstilling hjælper.

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-06-06 15:40

Ole Andersen skrev:

> Min idiotnabo (35 m væk på tværs af vej) synes det er sjovt
> at afholde diskotek i privaten med det resultat, at hans
> tæppebankermusiker går klart og tydeligt igennem i min stue.
> [...]

Hvis du kan *se* over til din "nabo" og hans højttalere på den
anden side af vejen, er han vel nærmere en "genbo". Så kunne
du jo udsætte ham for et megafedt, lydløst *laserlysshow*.
Eventuelt med en rigtig *skærende* laser. Hvis det heller ikke
hjælper, kan man jo overveje om man kan uskadeliggøre hans
lydgivere med et præcisionsvåben med kikkertsigte. :·)

Det sidste vil nok blive betragtet som "ulovlig indtrængen"; men
det samme kan man vel sige om de dunkelyde, du modtager
ovre fra ham. :·)