brug for matematiske funktioner x e [0;0,0~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-06-06 13:37

Hej NG.

Jeg har lavet et program som beregner nogle arealer m.m.
(Simpson-integration) og nu vil jeg gerne afprøve det på nogle
forskellige matematiske funktioner...

Krav: Kontinuert (må ikke springe), stykvis differential (må ikke have 2
y-værdier pr. x-værdi).

Helt konkret har jeg en funktion_f(x) som ser således ud:

"double function_f(double x)", for dem der er interesseret (tager en
x-værdi ind og spytter en y-værdi ud).

Indtil videre har jeg lavet:

f(x) = sqrt(r^2 - x^2) <- for en kvartcirkel.
f(x) = 0.045 + 0.02*sin(80*x) <- sinus-kurve
f(x) = 23*x*x - 2*x + 0.05 <- andengrads polynomium
f(x) = tredjegrads-polynomium er på vej

Metoden jeg har brugt er at sidde og gætte mig frem til koefficienterne
indtil der kom noget der fint ligger inden i intervallet jeg skal bruge.
Til 3.grads polynomiumet, har jeg dog tænkt mig at prøve at indsætte 3
punkter med koordinater, og derefter isolere koefficienterne.

Det jeg godt kunne tænke mig, var nogen flere forslag til kurver, f.eks.
nogen der bruger log, cosh, x^0.5, atan, exp, pow og den slags og gerne
nogen der kombineret stadigvæk ligger indenfor intervallet - altså nogen
lidt "vildere"/mere avancerede udtryk. Alle forslag er velkomne.

Giver det mening? Jeg syntes det er lidt svært, selv at komme på nogen
mere avancerede udtryk og derudover finde deres koefficienter.

Best regards
Martin Jørgensen