Hvad bør luftfugtighedsprocenten være?
Fra : funkpost

Dato : 02-06-06 14:42

Hej

Jeg har en bunker som jeg afklimatiserer vha. en affugter. Jeg kunne
dog lide at vide, hvad man betegner som en "normal" luftfugtighed i et
indendørs klima hvor man opholder sig?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-06-06 16:50

funkpost fortalte:

> Hej
>
> Jeg har en bunker som jeg afklimatiserer vha. en affugter. Jeg kunne
> dog lide at vide, hvad man betegner som en "normal" luftfugtighed i et
> indendørs klima hvor man opholder sig?

Omkring 50%

Mvh
Martin
--
Docendo discimus

Fra : funkpost

Dato : 02-06-06 18:31

Ok, den er for tiden 65-70%, ved en temperatur på 16 grader.

Måske en større affugter skal på banen...jeg venter lige og ser hvad
der sker, hvis temperaturen sættes lidt op.

Mvh
Gunnar

Fra : Max

Dato : 02-06-06 19:51

Hej funkpost

> Ok, den er for tiden 65-70%, ved en temperatur på 16 grader.

Man siger at mellem 30 og 60 % alt efter årstid og temperatur
skulle være OK, men det kommer jo også an på hvad du
bruger din bunker til.

Mvh Max

Fra : Ole P.

Dato : 03-06-06 07:29

funkpost wrote:
> Ok, den er for tiden 65-70%, ved en temperatur på 16 grader.
>
> Måske en større affugter skal på banen...jeg venter lige og ser hvad
> der sker, hvis temperaturen sættes lidt op.

Hvis temperaturen sættes op, falder luftfugtigheden fordi varm luft kan
indeholde mere fugt end kold og det man normlt måler er den relative fugt i
%
(relativ fugt = den mængde fugt der er i luften i forhold til den mængde der
kan være, udtrykt i %)

Sammenhængen mellem temperatur og fugt% er lidt kompleks og uliniær og der
skal beregnes via damptryk etc., men som en håndregel siger man at ved
stuetempemperatur giver en ændring på 1 °C en ændring i luftfugten på 6 %
af den målte værdi.
Altså: er temperaturen 23 °C og luftfugten 50 %RH, så vil luftfugten hvis
temperaturen sænkes til 22 °C være ca. 47 %RH.

I dit tilfælde vil du, hvis du ved 16°C har en fugt på 70 %RH, ved at sætte
temperaturen op få (beregnet efter de gældende formler):

°C %RH
17 65,7
18 61,7
19 57,9
20 54,4

--
hilsen Ole

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 03-06-06 07:53

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
> Altså: er temperaturen 23 °C og luftfugten 50 %RH, så vil luftfugten hvis
> temperaturen sænkes til 22 °C være ca. 47 %RH.

Byt om på de 2 luftfugtigheder, som det også fremgår af resten af teksten.

Fra : Ole P.

Dato : 03-06-06 08:16

Uffe Kousgaard wrote:
> "Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> wrote in message
>
> Byt om på de 2 luftfugtigheder, som det også fremgår af resten af
> teksten.

Ups - Ja. Tak for rettelsen.

--
hilsen Ole

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-06-06 15:06

Ole P. fortalte:

> [...]
> og der skal beregnes via damptryk etc., men som en håndregel siger
> man at ved stuetempemperatur giver en ændring på 1 °C en ændring i

Dette har ikke megen relevans. Vandmængden i et normalt rum er /ikke/
konstant. Den er resultat af kompleks vekselvirkning med omgivelserne.
Men det forklarer hvorfor det er nemmere at holde lav fugtighed indendørs
om vinteren.

Mvh
Martin
--
Tat twam asi

Fra : funkpost

Dato : 03-06-06 11:24

Hej Ole,

Tusind tak for det informative svar - interessant læsning oven i
købet .-)

God weekend!
Gunnar

Fra : Ole P.

Dato : 03-06-06 11:46

funkpost wrote:
> Hej Ole,
>
> Tusind tak for det informative svar - interessant læsning oven i
> købet .-)
>
> God weekend!
> Gunnar

Velbekomme og tak for tilbagemeldingen.
Det var ikke så svært, da jeg i mit job arbejder med kalibrering af bl.a.
temperatur- og fugtmåleudstyr.

--
hilsen Ole

Fra : madsgormlarsen@gmail~