/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Jordens poler
Fra : Flemming Holm Jensen


Dato : 01-06-06 18:44

Hej NG.

Jeg sidder og læser i Orbit 3 (fysik, højt niveau, gymnasiet), for at
kunne læse sammen med en kammerat, der skal op i fysik i næste uge.

I afsnittet om magnetisme er der en illustration i bogen, som viser at
jordens magnetiske sydpol ligger ved siden af den geografiske nordpol.

I min tid (for 20 år siden) lærte vi altid at de geografiske og
magnetiske poler "vendte ens" - altså at nord-kompasnålen peger mod den
magnetiske NORDpol, mens bogen nu viser at de vender modsat hinanden, og
nord-kompasnålen peger mod den magnetiske SYDpol.

Hvad er egentlig rigtigt?

Tak.
Flemming

 
 
Bertel Lund Hansen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-06-06 18:59

Flemming Holm Jensen skrev:

> I min tid (for 20 år siden) lærte vi altid at de geografiske og
> magnetiske poler "vendte ens"

Det er forkert.

En magnets nordpol peger mod nord. Det er sådan den er defineret.
Det virker imidlertid kun hvis der ved den geografiske nordpol
befinder sig en magnetisk sydpol, og sådan forholder det sig.

Hvis vi nu forestiller os en jord med en magnetisk nordpol ved
den geografiske nordpol - altså sammenfaldende poler - så må man
enten fastslå at den magnetiske sydpol peger mod nord, hvilket
ville være lidt forvirrende, eller vedtage at en magnetisk
nordpol bliver tiltrukket af en anden magnetisk nordpol, hvilket
fører til forvirring fordi alle poler så er nordpoler og sydpoler
samtidig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jens Peter Rosenkvis~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Rosenkvis~


Dato : 01-06-06 19:10

Bertel Lund Hansen wrote:
>
> En magnets nordpol peger mod nord. Det er sådan den er defineret.
> Det virker imidlertid kun hvis der ved den geografiske nordpol
> befinder sig en magnetisk sydpol, og sådan forholder det sig.

Sikker på det?

Så vidt jeg husker fra min gymnasie-tid, ændrer jordens magnetfelt sig
en gang i mellem (kan ikke huske intervallet). Altså så nord og syd
bytter plads.

Vil du så mene, at når det sker, skal vi pludselig også lave om på de
geografiske poler?

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Bertel Lund Hansen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 01-06-06 19:25

Jens Peter Rosenkvist skrev:

>> En magnets nordpol peger mod nord. Det er sådan den er defineret.
>> Det virker imidlertid kun hvis der ved den geografiske nordpol
>> befinder sig en magnetisk sydpol, og sådan forholder det sig.

> Sikker på det?

Ja.

> Så vidt jeg husker fra min gymnasie-tid, ændrer jordens magnetfelt sig
> en gang i mellem (kan ikke huske intervallet). Altså så nord og syd
> bytter plads.

Havde du forestillet dig at alle jordens skibe og fly med jævne
mellemrum sejlede og fløj den helt forkerte vej fordi polerne
havde skiftet?

Hvis de skifter helt, er det noget med millioner års mellemrum
eller meget mere. De løbende ændringer er noget med forskydninger
100 km frem og tilbage.

> Vil du så mene, at når det sker, skal vi pludselig også lave om på de
> geografiske poler?

Alle kompasnavigationer skulle laves anderledes, men jeg tror
hverken at man ville benævne de geografiske eller de magnetiske
poler anderledes . Man måtte bare lave en regel der sagde at
magnetens sydpol pegede mod nord.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 01-06-06 20:23

Den 01-06-06 20.24 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvis de skifter helt, er det noget med millioner års mellemrum
> eller meget mere. De løbende ændringer er noget med forskydninger
> 100 km frem og tilbage.

Ca 300.000 år, og noget tyder på, at vi er "tæt" på et nyt skift:
http://www.newscientist.com/channel/earth/dn9148.html>

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om RSS-feeds og forskellige RSS-læsere.
http://kimludvigsen.dk

Max (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-06-06 20:54

Hej Kim

> Ca 300.000 år, og noget tyder på, at vi er "tæt" på et nyt skift:

Ja, det er ikke meget opmærksomhed den får i forhold til
f.eks. global opvarmning :)

http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2004/pol_pa_polvandring.htm

Mvh Max




Kim Ludvigsen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 01-06-06 21:08

Den 01-06-06 21.54 skrev Max følgende:

> Ja, det er ikke meget opmærksomhed den får i forhold til
> f.eks. global opvarmning :)
>
> http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2004/pol_pa_polvandring.htm

Nu du nævner opvarmningen. Prøv at sammenligne grafen nederst på siden
med samme tidsinterval i den første graf på denne side:
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/drivhuseffekten.htm

Slående, omend det sikkert er tilfældigt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.
http://kimludvigsen.dk

Max (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-06-06 21:15

Hej Kim

> Nu du nævner opvarmningen. Prøv at sammenligne grafen nederst på siden
> med samme tidsinterval i den første graf på denne side:
> http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/drivhuseffekten.htm
>
> Slående, omend det sikkert er tilfældigt.

Ligner noget basis for en længere diskusion :)

Mvh Max



Jens Peter Rosenkvis~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Rosenkvis~


Dato : 01-06-06 23:14

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jens Peter Rosenkvist skrev:
>>Så vidt jeg husker fra min gymnasie-tid, ændrer jordens magnetfelt sig
>>en gang i mellem (kan ikke huske intervallet). Altså så nord og syd
>>bytter plads.
>
> Havde du forestillet dig at alle jordens skibe og fly med jævne
> mellemrum sejlede og fløj den helt forkerte vej fordi polerne
> havde skiftet?

Nej, kan dog huske, at det ikke er noget der sker hver dag. ;)

>>Vil du så mene, at når det sker, skal vi pludselig også lave om på de
>>geografiske poler?
>
> Alle kompasnavigationer skulle laves anderledes, men jeg tror
> hverken at man ville benævne de geografiske eller de magnetiske
> poler anderledes . Man måtte bare lave en regel der sagde at
> magnetens sydpol pegede mod nord.

Men så er vi jo også tilbage ved, at der kan være forskel på de
geografiske og de magnetiske poler.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Flemming Holm Jensen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Flemming Holm Jensen


Dato : 01-06-06 19:16

Bertel Lund Hansen skrev:
> Flemming Holm Jensen skrev:
>
>> I min tid (for 20 år siden) lærte vi altid at de geografiske og
>> magnetiske poler "vendte ens"
>
> Det er forkert.
>
> En magnets nordpol peger mod nord. Det er sådan den er defineret.
> Det virker imidlertid kun hvis der ved den geografiske nordpol
> befinder sig en magnetisk sydpol, og sådan forholder det sig.
>

OK. Det giver mening.

Jeg takker
Flemming

Preben Riis Sørensen (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 01-06-06 20:05


"Flemming Holm Jensen" <flemseFJERN@FJERNstofanet.dk> skrev
> jordens magnetiske sydpol ligger ved siden af den geografiske nordpol.

Ganske pænt langt ved siden af, endda.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Max (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-06-06 20:23

Hej Preben

> Ganske pænt langt ved siden af, endda.

Ja, men i øjeblikket render den magnetiske pol meget stærk
mod nordpolen, faktisk skræmmende hurtig.

Mvh Max



Martin Højriis Krist~ (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 01-06-06 21:26

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:447f3e60$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ja, men i øjeblikket render den magnetiske pol meget stærk
> mod nordpolen, faktisk skræmmende hurtig.

Hvor hurtigt, og hvilket hav har den retning imod?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist



Max (01-06-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-06-06 21:36

Hej Martin

> Hvor hurtigt, og hvilket hav har den retning imod?

6 meter i timen og den vandre i polarhavet og pt. har den
retning mod Rusland.

Sjov tanke at vore børnebørn's børn måske må undvære mobilos ;)

Mvh Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste