Børn og slagtedyr
Fra : Morten Snedker

Dato : 19-08-06 23:01

Jeg faldt på min vej henover dr.dk et link omkrig slagtning:
http://www.dr.dk/Videnskab/Klumme/Kjaerulffs+hjorne/2006/0803102601.htm.

Hvornår (om nogensinde), mener I børn kan tåle en sådan introduktion.
Vi andre har jo nok en slem vane med, at vi gerne putter det i munden,
men vil helst ikke videre mere end at "det er ko-kød". Og med mine
øjne er det jo principielt en skidt holdning.

Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Morten Snedker
www.planprojekt.dk | www.dbconsult.dk
Privat: www.vinthervej2.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 20-08-06 22:35

Morten Snedker wrote:
> [...]
> øjne er det jo principielt en skidt holdning.
>
> Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Når det så end bliver, så husk argumentet, at hvis ikke grisen skulle
slagtes en dag, var den aldrig blevet født.

Om det så er et værdigt griseliv at være tremmegris, eller hvad det nu
hedder, er en anden sag.

Tilsvarende, jeg rider, og spiser gerne hestekød. Jo flere heste danskere
spiser, jo færre sendes med lastbiler til Italien.

Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 21-08-06 10:41

Vores søn var et par år da han var med til at plukke høns - han så dog
ikke selv brugen af øksen.

På hjerl hede (http://www.hjerlhede.dk/) er det også et sikkert hit at
se grise og får blive slagtet mens blodet løber lige for fødderne af
tilskuerne. Han var lige knap 5 sidst vi var derude og nåede begge
"forestillinger" der (Både gris og fåret). Året før som næsten 4 så han
det også og det var noget han kunne huske længe. Bla at grisen efter
slagtning var bundet op på en "stige" opad muren.

Når du finder det passende ... Eller de selv omdager hvordan det hænger
sammen...

Vi har som sagt høns og spiser ægene. Og Sønnike er da helt på det rene
med at der kunne være kommet små søde kyllinger ud af dem, men også at
kylling smager godt ...

Sidste sommer var vi desværre nødt til at aflive en gammel kat. Han fik
ikke lov til at se den blive skudt (men hørte det) men var med at
begrave den (Den så ikke så slem ud som frygtet - havde dens hoved været
helt smattet ud havde han nok ikke fået lov)

> Om det så er et værdigt griseliv at være tremmegris, eller hvad det nu
> hedder, er en anden sag.

Der kan man jo som forbruger selv vælge ...

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-08-06 11:58

Morten Snedker wrote:
> [...]
> men vil helst ikke videre mere end at "det er ko-kød". Og med mine
> øjne er det jo principielt en skidt holdning.

Vi har konsekvent fortalt vores treårige datter hvordan dyrene bliver
til mad. Det betyder at hun udemærket ved at den nuttede kalv i
Zoologisk have muligvis en dag ender som hamburger. Jeg er lidt
overrasket over hvor let, hun egentlig tager det. Jeg tror mest at det
med at have medlidenhed med dyrene, er noget som voksne giver videre til
deres børn.

> Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Jeg ved ikke hvornår jeg kan vise min datter et dyr, der bliver slagtet,
men man kan jo starte med at gå i detaljer med hvordan maden er kommet
til at se ud som den gør. Det er f. eks. ret let at forklare hvordan en
hel kylling fra det lokale supermarked er endt med at se ud, som den
gør. Ditto fisk.

Egentlig tror godt at jeg kunne fortælle min datter om hele processen
(fra glad ko på mark til hamburger), dog hvor jeg ville være varsom med
at vise hende billeder eller film. Senere kan man så fylde detaljer på
ved at gøre det.

Hvis man lister udenom selve slagtningen, giver man bare tabuet videre.
Problemet er ikke at fortælle at slagteren slagter dyret, men at
fortælle det på en måde, så barnet ikke bliver forskrækket.

Mvh. Michael.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-08-06 12:42

Morten Snedker wrote:
> [...]
> øjne er det jo principielt en skidt holdning.
>
> Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Slagtninger og "drab" har vores datter ikke overværet.
Men hun har være med til at begrave 3-4 naturligt døde høns, og er
også bevidst om at vi har haft nogle katte som er aflivet da de var
syge.
Hun var ca. 3 år den gang.
Så har hun også oplevet det omvendte, hvis man kan sige det.
Holdt kyllinger kun 2 timer gamle, har som 4 årig egen kattekilling
(som mor og far selvfølgelig sørger for).

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Tina

Dato : 21-08-06 18:24

"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjne er det jo principielt en skidt holdning.
>
> Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Jeg syntes ikke der er noget galt i at lade børnene leve i lykkelig
uvidenhed. De skal nok finde ud af hvordan det hænger sammen. Og de vil med
garanti også selv spørge på et tidspunkt. Der er da ikke nogen grund til at
forsere tingene, jeg tror det kommer ganske af sig selv.

Mvh.
Tina

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-08-06 19:55

"Morten Snedker" <morten@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår (om nogensinde), mener I børn kan tåle en sådan introduktion.

Det kommer an på, hvordan den bliver givet - og hvordan de voksne har det
med den.

> Vi andre har jo nok en slem vane med, at vi gerne putter det i munden,
> men vil helst ikke videre mere end at "det er ko-kød". Og med mine
> øjne er det jo principielt en skidt holdning.

Enig.

> Mine børn skal vide det. En dag. Men hvornår?

Fra de er så gamle, at det falder naturligt at snakke med dom om, hvor æg og
havregryn og honning og kartofler og... og... og kød kommer fra.

Mine egne børn er opvokset med hjemmeslagtninger og partering, så jeg har
egentlig aldrig overvejet hvornår... men de har ikke overværet selve
slagtningen af grise, før de selv har givet udtryk for gerne at ville.

Jeg har senere arbejdet på et fritidshjem med dyr, hvor det traditionelt har
været en del af pædagogikken at se dyr parre sig, unger blive født (hvis man
var heldig) fodre og kæle - og til sidst overvære slagtning, hvis børnene
selv ville.
Det var indarbejdet som en naturlig del af hverdagen, og da dramatikken var
taget ud af det, VAR det bare sådan. Naturligvis var der spørgsmål (kommer
lam i himlen, når de er blevet spist?), men jeg har ikke oplevet børn vise
nogen angst i den forbindelse.

Slagtninger foregik i øvrigt som beskrevet i linket, dog ville vi aldrig
give et barn ansvaret for at pege slagtedyr ud, og efterhånden forhindrede
lovgivningen, at vi spiste kødet i institutionen, men måtte købe tilsvarende
andetsteds.

Hilsen Inger