økobolde eller ej:-)
Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 22:47

Ja hvad må de der katte få ned i maven?
Jeg siger at pels er helt naturligt.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 23:19

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja hvad må de der katte få ned i maven?
> Jeg siger at pels er helt naturligt.
>
> Mvh Allan

Og bolde lavet af underuld er ikke et problem i min verden

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-08-06 00:00

> Allan skrev:

> Og bolde lavet af underuld er ikke et problem i min verden

Nej, ikke i DIN verden, men måske i kattenes

Hej, hej Allan - Nu er jeg nemlig her igen
(men nok kun for denne bemærkning)

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 07:54

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke i DIN verden, men måske i kattenes

Det kommer vel an på, hvor stor pelsbolden er, og hvor hårdt den er filtet?

Hvis bolden er så stor, at katten umuligt kan sluge den i 1-2 mundfulde, og
den endvidere er hårdt filtet, kan jeg altså heller ikke se det store
problem i økobolde. Får katten oven i købet et godt foder, der sørger for at
traportere evt. hår i tarmene med ud sammen med afføringen, er der ingen
problemer i, at katten får et par hår fra økobolden i sig.

Det er et problem, hvis økoboldene er så små/løse, at kattens refleks byder
den at sluge bolden når den kommer ind i munden, og den derved får
hårpropper i tarmen.

Med omtanke og sund fornuft kan man i min verden godt give katte økobolde.

Tina

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 07:59

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og bolde lavet af underuld er ikke et problem i min verden

Det er det heller ikke i min, hvis blot bolden er af en størrelse så katten
ikke kan sluge den, og den er så hårdt filtet, at katten ikke umiddelbart
kan splitte den ad og æde den.

Og ja, pels i mindre mængder ad gangen er naturligt. Det meste
kvalitetsfoder i dag sørger for, at løse hår i tarmene bliver ekspederet med
ud med afføringen. Det er først et problem, hvis katten får et foder der
ikke er ret fiberrrigt, og den æder mere pels på én gang end hvad godt er.

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 09:10

"Tina" <Spørg@vedvejkrydset,dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke er ret fiberrrigt, og den æder mere pels på én gang end hvad godt er.

Tak til Tina herfra
Det var vist en af de der ting jeg nok glemte at skrive. Størelsen på mine
hjemmelavede bolde lavet af underuld
I har med garanti ret i at pels i maven er dumt. Men hellere pels end,
allemuglige kunststoffer som de der købekugler er lavet af.
Der var der jeg jeg stod af og gik amok.

Nå men nok om det.

Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-08-06 10:43

> Allan skrev:
> Ja hvad må de der katte få ned i maven?
> Jeg siger at pels er helt naturligt.
>
> Mvh Allan

Synes lige, jeg vil give dig et frisk eksempel på det, du kalder "pels
er helt naturligt at få i maven". Det er fra i dag og hentet fra et
andet forum:

"Katten bliver i skrivende stund opereret. Jeg var hos dyrlægen kl. 9 og
han blev omgående røngtenfotograferet. Jeg blev i byen imens og dyrlægen
ville så ringe når jeg kunne komme tilbage så kunne vi sammen kigge på
resultatet af billederne. Kl. 10.15 er jeg tilbage hos dyrlægen som har
konstateret at det er hårboller hele vejen ned igennem systemet (ret
mange). Jeg ser røngtenbillederne og det er ganske tydeligt. Vi snakker
om det og han siger vi har 2 muligheder:
1. at operere ham og 2. at aflive ham. Han vil ikke selv kunne komme af
med disse hårboller som vi kan se på billederne".

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 11:36

> [...]
> 1. at operere ham og 2. at aflive ham. Han vil ikke selv kunne komme af
> med disse hårboller som vi kan se på billederne".

Ja jeg må jo give mig.

Men jeg beholder nu mine økkobolde

Før i tiden købte jeg en masse af de der skum og plast boldte til dem,
Desværrer bliver noget af den slags skum, plastik, hård og skarpt, når det
kommer i forbindelse med mavesyrer.

Så derfor hellere pels end plastik.

Nu er det ikke sådan at de slet ikke har legeting af plastik, En fluesmækker
er en dejlig ting at bide i, og kuglepinde. Et stort hit er også en lille
gren der er fundet ude i haven, Eller Rockes store pasion, Havesnegle.
Havesnegle passer lige i munden og ruller sjovt når man dasker til dem med
poten.
Desværrer sviner de grimt når han glemmer dem indenfor.

Mine katte er nu rigtigt gode til at spise græs, som de derefter brækker op
de mest umulige steder, Den ene Kosmos er dygtig, han løber mod den nærmeste
kattebakke når han skal brække sig.

Rocke derimod, han vil helst brække sig der hvor han lige står.

Og da det er langhårskatte jeg har, så kan det ikke ungås med lidt pels i
maven, når de friserer sig.

Så af to onder vælger jeg det naturlige.

Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 23-08-06 12:50

> [...]
>
> Før i tiden købte jeg en masse af de der skum og plast boldte til dem,
> Desværrer bliver noget af den slags skum, plastik, hård og skarpt, når det

Nemlig - I dét har du ret

> Nu er det ikke sådan at de slet ikke har legeting af plastik, En
fluesmækker
> er en dejlig ting at bide i, og kuglepinde. Et stort hit er også en lille
> gren der er fundet ude i haven

... og en krøllet piberenser og sammenkrammet stykke pergamentpapir

> Eller Rockes store pasion, Havesnegle.
> Havesnegle passer lige i munden og ruller sjovt når man dasker til dem med
> poten.
> Desværrer sviner de grimt når han glemmer dem indenfor.

Nikker genkendende, og de er også modbydelige at skulle fjerne fra
pelsen, og har de dem i munden, er det værre end kontaktlim

> [...]
nærmeste
> kattebakke når han skal brække sig.
>
> Rocke derimod, han vil helst brække sig der hvor han lige står.

Og mine katte kommer løbende ind fra haven for at brække sig på et af de
små tæpper, jeg har - ikke på trægulvet eller klinkerne.

> Og da det er langhårskatte jeg har, så kan det ikke ungås med lidt pels i
> maven, når de friserer sig

LIDT pels, ja!.

> Så af to onder vælger jeg det naturlige.

Held og lykke! og som altid venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-06 13:29

"> Held og lykke! og som altid venlig hilsen
> Hanne Engermann "Natravnen"
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Tak skal du have

Mvh Allan

Fra : "

Dato : 24-08-06 11:22

Allan wrote:
> Og da det er langhårskatte jeg har, så kan det ikke ungås med lidt
> pels i maven, når de friserer sig.
>
> Så af to onder vælger jeg det naturlige.

Helt igennem en ufattelig dum og farlig idé
Har selv haft en kat, der var ved at dø smertefuldt og voldsomt pga hårbolde
i maven og tarmen. Katten måtte akut opereres og en 25 cm lang og 4 cm tyk
hårbold blev fjernet
Semilanghår osv får i forvejen *rigelig* med pels gennem systemet og er i
højrisiko for udvikling af ufordøjelige hårbolde, så jeg kan kun fraråde at
du via økobolde udsætter dem for unødig mere fare og dermed forhøjer
risikoen

/M

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 12:04

"<M>" <do@not.bother.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> højrisiko for udvikling af ufordøjelige hårbolde, så jeg kan kun fraråde
> at du via økobolde udsætter dem for unødig mere fare og dermed forhøjer

Og Hej
Nu er størelsen på boldene jo så stor så det nærmest er umuligt at sluge
dem.
Og det er jo sammenpresset filt, underuld.

Men jeg er ved at fatte at pels i maven er farligt

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 14:14

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja hvad må de der katte få ned i maven?
> Jeg siger at pels er helt naturligt.
>
> Mvh Allan

Og jeg prøver lige igen, Kun for min egen skyld, For noget er gået helt galt
her.

En af mig kaldt Økoboldt er den underuld man får tilovers når man kæmmer en
semilanghåret kat.
Derefter bliver hårklumpen rullet mellem 2 stk hænder. tilsidst er klumpen
fulstændig sammenpresset og ligner en købekugle af skumgummi.

*Fuldstændig umulig at få skildt ad. Ja alt kan lade sig gøre, men meget
hårde og tungere end en skum kugle.*

efter man har kæmmet katten, og lavet en kugle af overskudspelsen, er det en
stor fryd for katten at jage sin egen pels rundt i lokalet.

Hvad kan jeg sige, Prøv det

Mvh Allan HeHe

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 14:33

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Og jeg glemte helt at skrive:
Her idag var det store kæmmetur. Ja de kan ikke lide at blive kæmmet når de
er våde.
Idag var det tørvær. Så det blev lige til endnu en Økokugle. Den lavede jeg
hul igennem og monterede en fjer fra en skade, Fjeren har de selv slæbt ind,
Og skaden er væk nu?
Men denne nye bold er intil nu blevet slæbt ud i vandskålen 2 gange, så den
er et hit et par dage endnu.

Hvad er det lige der sker med deres underuld når den får regn.
Ja jeg kan kæmme dem, og hvis det regner dagen efter, er de fyldt med
begyndende knuder i pelsen?

Mvh Allan