Kan hvidplade bil bruges til erhverv?
Fra : Brian Poulsen

Dato : 19-08-06 11:04

Hej NG.

Jeg er ved endelig at have fået gang i eget firma, og skal derfor nu til
at bruge 1. stk bil.

Det siges jo, at man kan købe en gulpladebil, ikke afskrive momsen, og
dermed bruge den både til erhverv og privat, hvor man så får
kilometerpenge for erhvervskørsel.

Gælder det også for en hvidpladebil? Der er momsen jo automatisk betalt?

For at være helt konkret. Kan jeg købe en hvidpladebil, bruge den til
erhvervskørsel, og stadig få kilometerpenge tilbage?

Brian

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 11:43

"Brian Poulsen" <bpoulsen@gmail.com> skrev

> [...]
>
> For at være helt konkret. Kan jeg købe en hvidpladebil, bruge den til
> erhvervskørsel, og stadig få kilometerpenge tilbage?

Nu blander du tingene sammen,
hvis firmaet køber en bil, kan du ikke få skattefradrag for kørte km. i egen
bil.
Tværtimod skal du betale for at køre privat i firmaets bil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Poulsen

Dato : 19-08-06 12:00

Jeg tror du misforstod hvad jeg mente...

Jeg skal ikke købe en bil i firmaets navn. Jeg køber en selv i mit eget
navn, som så skal bruges til både privat og erhverv.

Som nævnt, ved jeg at man kan gøre det med gulpladebiler, når man ikke
trækker momsen fra.

Mit spørgsmål er så. Kan jeg købe en bil privat på hvide plader, og
bruge den til erhvervskørsel og få kørselsfradrag fra staten, og ikke
fra firmaet?

Eller gælder det kun ved køb af gulpladebil, hvor man ikke trækker
momsen fra?

Brian

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 12:09

"Brian Poulsen" skrev

> Jeg tror du misforstod hvad jeg mente...
> Eller gælder det kun ved køb af gulpladebil, hvor man ikke trækker momsen
> fra?

Det er fordi du hele tiden skriver om at trække/ikke trække momsen fra.
Det er noget et firma kan gøre.

Men hvis du spørger efter reglerne for at bruge en privat bil til
firmakørsel, så er her noget fra SKAT.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208998

Jeg vil bruge min privatbil i virksomheden. Kan jeg få fradrag for de
kilometer jeg kører erhvervsmæssigt?

Du vil kunne få skattemæssigt fradrag
for de erhvervsmæssigt kørte km, hvis du fører en kørebog. Du kan vælge at
foretage fradrag af de faktiske udgifter i forhold til den erhvervsmæssige
kørsel, eller du vælge at bruge ligningsrådets satser. Du kan ikke få
momsfradrag for udgifter i forbindelse med en personbil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 08:54

> [...]
> kørsel, eller du vælge at bruge ligningsrådets satser. Du kan ikke få
> momsfradrag for udgifter i forbindelse med en personbil.

Ja, du får skattemæssigt fradrag for dine kørte kilometer erhvervsmæssigt på
din private bil på hvide plader.

Du anskaffer en "kørebog", som du noterer kilometer i. Du noterer både
erhvervskørsel (til og fra) og du noterer også privatkørsel. Der er nemlig 2
kolonner, så det er nemt. Privatkørslen behøver du dog ikke at skrive "til
og fra" destinationer. Bare skriv antal kilometer.
Bl.a. Shell har en gratis kørebog. Denne er bilag til dine regnskaber, hvis
du får brug for at dokumentere kørselsfradraget over for SKAT.

Selve kørselsfradraget påfører du selvangivelsen, når du opgiver denne.

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 12:06

> Det siges jo, at man kan købe en gulpladebil, ikke afskrive momsen, og
> dermed bruge den både til erhverv og privat, hvor man så får
> kilometerpenge for erhvervskørsel.

Hvis bilen er privat ejet og momsen er betalt på gulplade bilen, så får du
km penge 3,30, men der er en yderligere fordel ved at have en gulplade bil,
du kan trække momsen på alle driftsudgifter.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 12:11

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Hvis bilen er privat ejet og momsen er betalt på gulplade bilen, så får du
> km penge 3,30, men der er en yderligere fordel ved at have en gulplade
> bil, du kan trække momsen på alle driftsudgifter.

Hvordan trækker man momsen fra på en privat eget gulpladebil?

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 12:33

> Hvordan trækker man momsen fra på en privat eget gulpladebil?

Jeg har alle driftudgifter i mit regnskab, så ske det helt automatisk, når
året så er omme bliver de udgifter lagt til min mellemregning, som er den
konto jeg bruger til private hævninger i mit person ejet firmaet.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 12:38

> [...]

> året så er omme bliver de udgifter lagt til min mellemregning, som er den
> konto jeg bruger til private hævninger i mit person ejet firmaet.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad du mener,
betyder det at du trækker momsen fra dine private indkøb fra i dit
firmaregnskab.

Vi er vel enige om at i en privat ejet bil er driftudgifterne en privat
udgift?
Så hvad i alverden laver private udgifter i et firmaregnskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 12:51

> Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad du mener,
> betyder det at du trækker momsen fra dine private indkøb fra i dit
> firmaregnskab.

Jeps, alle moms udgifter til drift, diesel, mekaniker, olie, osv. på nær
moms til indkøb af bilen.
Det den revisor jeg havde i starten, der gjorde mig opmærksom på den
mulighed, og min nye revisor fra Deloitte har også godtaget det.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 13:13

"Thomas V. Nielsen" > skrev

>Jeps, alle moms udgifter til drift, diesel, mekaniker, olie, osv. på nær
>moms til indkøb af bilen.

Bare for at være sikker at jeg har forstået det rigtigt, du trækker alle
udgifter fra i firmaet, og får km. penge for at køre i egen bil?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 19-08-06 13:21

KLIP

> Bare for at være sikker at jeg har forstået det rigtigt, du trækker alle
> udgifter fra i firmaet, og får km. penge for at køre i egen bil?

Hvordan kommer du til det?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 13:29

> Bare for at være sikker at jeg har forstået det rigtigt, du trækker alle
> udgifter fra i firmaet, og får km. penge for at køre i egen bil?

Jeg betaler ikke moms på driftudgifter til min gulpladebil, og udbetaler
3,30 kr/km til mig selv.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 19-08-06 13:32

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg betaler ikke moms på driftudgifter til min gulpladebil, og udbetaler
> 3,30 kr/km til mig selv.

Du fratrækker altså samtlige driftsudgifter inkl.. moms i dit driftsregnskab
og udbetaler efterfølgende 3,30 kr/km uden skattetræk til dig selv.

Det kan du ikke bilde mig ind, din revisor godkender.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 13:57

> [...]
> dig selv.
>
> Det kan du ikke bilde mig ind, din revisor godkender.

Jeg har ikke sagt at jeg trækker udgifterne fra i firmaet, jeg har kun
snakket om moms.

I første omgang fratrækker jeg samtlige driftudgifter på bilen, for at få
det med i moms regnskabet, som tidligere nævnt bliver der ved årsafslutning
fortaget i udligning af driftsudgifts kontoen over på mellemregning.

Summa Summarum jeg betaler ikke moms på driftudgifter og får 3,30 i
kørepenge, men det kan kun lade sig gøre på en gulplade bil hvor moms blev
betalt ved køb.

Hvis i ikke tror på så snak med jeres revisor, jeg har gjort det her i 3 år
nu, med 2 forskellige revisorer.

Jeg kunne forstille mig at grunden til at man kan gøre dette, er for at told
og skat har en chance for at følge med i hvordan km tallet er i forhold til
udgifterne til brændstof.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 19-08-06 14:10

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Summa Summarum jeg betaler ikke moms på driftudgifter og får 3,30 i
> kørepenge, men det kan kun lade sig gøre på en gulplade bil hvor moms blev
> betalt ved køb.

Det vil sige, du tager det bedste fra firmabilsordningen (momsfradraget) og
blander det sammen med anvendelse af privat gulpladepotte i firmaets
tjeneste (statens takster 3,30 kr/km).

Det kan du helle ikke bilde mig ind, en revisor godkender.

> Hvis i ikke tror på så snak med jeres revisor, jeg har gjort det her i 3
> år nu, med 2 forskellige revisorer.

Det vil jeg sandelig gøre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 14:31

Nu fandt jeg dokumentationen på at det er rigtigt det jeg siger.

Jeg har sakset de afsnit som vedr. dette emne fra
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230

"I stedet for at skulle holde styr på afskrivninger og driftsudgifter, kan
personligt ejede virksomheder, der ikke bruger virksomheds- eller
kapitalafkastordningen, i stedet vælge at fradrage købs- og driftsudgifterne
ved at bruge en fast sats pr. km., der køres for virksomheden.
Satsen, som reguleres hvert år, er i øjeblikket på 2,90 kr. pr. km. (2003)
for kørsel til og med 20.000 km om året. Kørsel udover 20.000 km om året,
kan du fradrage med 1,60 kr. pr. km (2003)."

"Momsfradrag ved køb af biler"

"Hvis du køber en almindelig varevogn på gule plader, som du også skal bruge
privat, har du ikke fradrag for momsen på købet. Skal du derimod kun bruge
den i din momspligtige virksomhed, har du fuldt fradrag for momsen."

"Er din virksomhed personligt ejet, og bliver du ikke beskattet efter
virksomheds- eller kapitalafkastordningen, kan du enten vælge at fratrække
de faktiske driftsudgifter, eller du kan som tidligere nævnt vælge at bruge
en fast sats pr. km, du har kørt for virksomheden. Den faste sats vil så
dække både fradraget for købet og driften af bilen."

"Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
momsen på udgifter som vedrører privat kørsel."

"Vare- og lastvogne med totalvægt på højst 3 tons Fuldt fradrag, når du kun
bruger køretøjet til momspligtige formål

- ellers intet
fradrag
Fuldt fradrag, når du kun bruger køretøjet til momspligtige formål

- ellers 1/3 fradrag
Fuldt fradrag, hvis det momspligtige salg er over 50.000 kr. årligt
Storebælt: Fuldt fradrag

Øresund: Fradrag afhængig af formål med passage 2)

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 19-08-06 14:39

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu fandt jeg dokumentationen på at det er rigtigt det jeg siger.

O.k.

Jeg vil tage en dybsindig snak med min revisor.

Hvis jeg kan anskaffe mig en eks. XC90 på gule plader som privatvogn,
anvende den i den enkeltmandsejede virksomhed, få fuldt momsfradrag for
samtlige driftsomkostninger og samtidig hæve 3,30 kr/km skattefrit for at
køre i den i firmaets tjeneste, ryger den ene af Volvoerne hurtigst muligt.

Omvendt, hvis jeg stadig som jeg antager, kun kan "hæve" 3,30 kr/km i den
privat ejede gulpladepotte, kan jeg lige så godt fortsætte, hvor jeg er nu.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 14:53

> [...]
> samtlige driftsomkostninger og samtidig hæve 3,30 kr/km skattefrit for at
> køre i den i firmaets tjeneste, ryger den ene af Volvoerne hurtigst

Så vil jeg ønsker dig tillykke med din kommende XC90
Du skal lige huske at du skal betale momsen ved køb af bilen, det er kun
driftsudgifter du kan få momsfradrag på.
De 3,30 er desværre kun de første 20.000 km
I forbindelse med dette her har jeg så også fundet ud af at jeg kan
fratrække momsen på alle de gange jeg køre over Storebælt, jeg har tidligere
kun trukket brobilletten fra hvis det var i forbindelse med erhverv, så jeg
har også fået lidt ud af denne tråd

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 16:01

"Thomas V. Nielsen" skrev

> [...]
> tidligere kun trukket brobilletten fra hvis det var i forbindelse med
> erhverv, så jeg har også fået lidt ud af denne tråd

Jeg ved godt det snart hænger os alle sammen ud af halsen men.

Kunne du ikke prøve at forklare mig hvornår din bil er privat, og du derfor
kan få kørepenge af firmaet for firmakørsel i privat bil
Og hvornår det er en firmabil, så du kan trække momsen af driften og
storebælt fra når du kører privat i firmabilen.

Egentlig er det ganske enkelt, er din bil en privatbil eller en firmabil.

Hvis din bil er en privatbil kan du ikke trække momsen fra på nogen måde.
Hvis din bil er en firmabil, kan du ikke hæve kørepenge for firmakørsel i
privatbil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 19:27

> Hvis din bil er en privatbil kan du ikke trække momsen fra på nogen måde.
> Hvis din bil er en firmabil, kan du ikke hæve kørepenge for firmakørsel i
> privatbil.

Jeg kan desværre ikke forklare det bedre, så læs på
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230

Jeg prøver lige afligevel, ved at referere til 2 afsnit fra ovenstående
side.

[...]

Jeg kan ikke bevise det mere klart og kort end jeg her gjort, nu må i
modbevise udfra hvad der står på den side.

Det var min tidligere revisor der fortalte mig det, han mente det var et hul
i momsreglementet, jeg skiftede så revisor i år, hvor jeg meget tydeligt
gjorde klart overfor ham det er på denne måde jeg har kørt det på.
Så de sidste 3 år har jeg både trukket momsen og fået kørepenge.

Er der ikke en der vil snakke med en revisor, så i har det fra flere sider
end kun min, da der jo er mange pange at spare på dette, og en del herinde
vil have glæde ved det.

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 19:52

"Thomas V. Nielsen" skrev i

> Jeg kan desværre ikke forklare det bedre, så læs på
> http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230

Du må kunne forklare om det er en privat bil eller firmabil.

Det der ikke hænger sammen er at du får penge for at køre i din private bil.
Samtidig med at dit firma trækker moms fra på driften af firmabil.

Du må da vide hvem der ejer bilen.
Hvem betaler vægtafgift og forsikring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 20:09

Jeg gider ikke mere, du kan selv vælge om du vil bruge den mulighed eller
ej, men bilen er privat ejet.
Desuden er det fuldstændigt ligegyldigt da jeg har et personligt ejede
firma, så er det mig der ejer det hele.

Nu må du svare på dette her:
[...]

Hvorfor må jeg ikke trække momsen og få køre penge?
Kan jeg snart få modbeviser?

Mvh
Thomas

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 20:41

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev

> men bilen er privat ejet
Godt så er vi så langt.

> Desuden er det fuldstændigt ligegyldigt da jeg har et personligt ejede
> firma, så er det mig der ejer det hele
Ja, ejerskabet er dit, men momsreglerne hører til firmaet og ikke til din
private bil.
Du kan heller ikke trække momsen fra på din nye vaskemaskine.
Men du kan fakturere dit firma hvis du vasker firmaets gardiner.
f.eks. 3,30 kr pr. kg.
Men du kan ikke trække momsen på vaskepulveret fra i firmaet.

> [...]
> driftsudgifterne
> ved at bruge en fast sats pr. km., der køres for virksomheden.
Ja og det er det du bruger,det er lige efter bogen, firmakørsel i privat
bil.

> Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
> gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
> momsen på udgifter som vedrører privat kørsel.
Her skifter du over til firmabil, momsen kan fratrækkes også den der
vedrører privat kørsel.

> Hvorfor må jeg ikke trække momsen og få køre penge?
> Kan jeg snart få modbeviser?

Det har vi skrevet flere gange, du blander reglerne for privatbil sammen med
reglerne for firmabil
Helt ærligt, tror du at man kan trække momsen på Storebælt fra for privat
kørsel i privat bil.

Jeg er åbenbart ikke i stand til at forklare dig sammenhængen,
men om ikke andet så er der måske nogen andre der ikke bare blindt gør det
samme.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 21:29

> Godt så er vi så langt.
Det er her du går galt, du skal ikke tænke på om den er firma eller
personligt ejede, i et personligt ejede firma er ligegyldigt, det er mig der
står på registrerings attesten afligevel.
Det er kun hvordan revisoren vælge at benytte bilen i regnskabet, i mit
tilfælde kan det bedst betale sig på den måde.
Jeg har valgt at betale momsen på min bil da jeg købte den, derved kan jeg
benytte de regler.

> Ja og det er det du bruger,det er lige efter bogen, firmakørsel i privat
> bil.
Hvor står at det firmakørsel i en privat bil ?

> Helt ærligt, tror du at man kan trække momsen på Storebælt fra for privat
> kørsel i privat bil.
Har du set den tabel der står på den side jeg har henvist til flere gange.

> Jeg er åbenbart ikke i stand til at forklare dig sammenhængen,
> men om ikke andet så er der måske nogen andre der ikke bare blindt gør det
> samme.

Nej det er du ikke, jeg tror mere på hvad der står told og skats hjemmeside,
og hvad 2 revisorer har sagt, du er ikke kommet med en eneste henvisning.
Vil du ikke tage at læste den side jeg referere til.

Mvh
Thomas

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 20:13

> Du må kunne forklare om det er en privat bil eller firmabil.
Det er ligegyldigt.

Læs dette
[...]

Eftersom jeg ikke vil holde styr på afskrivninger osv, vælger jeg at bruge
en fast sats pr. km.

Reglerne for momsfradrag er enklere. Kører du i en almindelig varevogn på
gule plader, kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder også
momsen på udgifter som vedrører privat kørsel.

Klart og tydeligt: kan du trække al moms på driftsudgifterne fra, herunder

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 20:45

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Det er ligegyldigt.

Nej, det er kun hvis bilen er din private bil, og du afholder alle udgifter,
du kan bruge km. penge.
Derved slipper firmaet for al anden regnskabsføring ang. bilen, det betaler
pr. km.
Kun ikke hos dig du bruger begge dele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 00:11

> [...]
> udgifter,
> du kan bruge km. penge.
> Derved slipper firmaet for al anden regnskabsføring ang. bilen, det

Ja for det står på den side jeg henviser til, vil i da ikke snart læse den

Jeg har taget reglerne og skåret dem ud i pap svar til Karsten7870,
ihvertfald som jeg forstår dem, ellers er i meget velkommen til at rette
mig.

Mvh
Thomas

Fra : Karsten7870

Dato : 20-08-06 08:50

Thomas V. Nielsen wrote:

> [...]
> Jeg har taget reglerne og skåret dem ud i pap svar til Karsten7870,
> ihvertfald som jeg forstår dem, ellers er i meget velkommen til at rette

Supplement:

En firmabil, d.v.s. hvor alle driftsomkostninger betales over
firmaregnskabet, bliver din skattemæssige A-indkomst - altså A-indkomsten på
din selvopgiver - forhøjet/tillagt beskatningsgrundlaget beregnet efter
bilens pris ved anskaffelsen. D.v. igen s., at bilen ejes af firmaet, der
også betaler alle drifts- og vedligeholdelsesomkostninger.

Dette drejer sig udelukkende for hvid-pladebiler.

Ved gulpladebiler, hvor momsen er løftet af, må bilen under ingen
omstændigheder bruges til private formål - end ikke at køre til bageren
søndag morgen for at købe rundstykker. Opdages det, får du lov til at betale
momsen tilbage samt en bøde på nok i størrelsesordenen et dobbelte. Én af
undtagelserne kan være, hvis man er "flyvende" tekniter eller i det hele
taget skat stå stand by for opgaver uden for normal arbejdstid.

Bilen må vist ej heller "overnatte" hjemme, men skal henstilles på
arbejdsgivers adresse. I det tilfælde, hvor firmaets- og den private
adresswe er samme sted, vil jeg ikke tro, at momsen kan afløftes.

Forholdene er egentlig så komplicerede i forhold til firmaart, adresse, samt
udfarende kørsel, at der kan forekomme så divergenrende fortolkninger, at du
må søge eksakte oplysninger hos Skat.

Hvad der er skrevet her i NG, skal kun betragtes som absolut vedledende.
Karsten H. Jensen

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 11:19

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> wrote:

>Jeg har taget reglerne og skåret dem ud i pap svar til Karsten7870,
>ihvertfald som jeg forstår dem, ellers er i meget velkommen til at rette
>mig.

Og det er jo så det Alex har forsøgt, men som du ikke vil læse.

Du har taget det bedste fra 2 forskellige ordninger og kombineret til
din fordel på en for flere af os andre ret kreativ måde, som vi ikke
tror på holder i skatteretten.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 14:03

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108140&vID=201064&i=28#i108140 kan du
læse det, så jo det vil jeg bilde dig ind .o)

Fradragsregler for alle biler mv. ved køb, leje og drift
ved køb ved leje ved drift Moms ved salg
Personvogne og motorcykler Intet fradrag Intet fradrag
- se note 1 Intet fradrag
- se note 3 Ingen moms på faktura
Vare- og last-vogne under 3 tons totalvægt:
- Bruges kun til momspligtige formål Fuldt fradrag
Fuldt fradrag * Fuldt fradrag * Der skal beregnes moms af den
fulde salgspris
- Bruges ikke kun til momspligtige formål
Intet fradrag 1/3 fradrag * Fuldt fradrag * Der skal ikke
beregnes moms ved salg af bilen

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 14:16

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev

> På http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108140&vID=201064&i=28#i108140

Dit link handler om biler ejet af et firma, din bil er ejet af dig.

Man kan vælge at lade firmaet eje bilen, så kan firmaet trække alt fra,
og man betaler for at køre privat.

Man kan vælge at køre i egen bil, så betaler firmaet km. penge for
firmakørsel i privat bil.

Man kan vælge at dele bilen i en % sats, så deles firma og privat om
udgifterne efter denne sats.

Du har tilsyneladende valgt at eje bilen privat og firmaet betaler
kørepenge.
Så er det da helt logisk at udgifterne er dine, firmaet betaler jo pr. km.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 19-08-06 13:58

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Jeg betaler ikke moms på driftudgifter til min gulpladebil, og udbetaler
> 3,30 kr/km til mig selv.

D.v.s at du bliver betalt for at køre i egen bil, men firmaet fratrækker
momsen på dine driftudgifter.
Det er en overtrædelse af momsloven at lade et firma fratrække momsen på
private indkøb.

Dit system er at.
"Jeg har alle driftudgifter i mit regnskab, så ske det helt automatisk, når
året så er omme bliver de udgifter lagt til min mellemregning, som er den
konto jeg bruger til private hævninger i mit person ejet firmaet."

D.v.s. at firmaet køber med moms og du køber af firmaet uden moms.
Det er en overtrædelse af momsloves § 5
§ 5. Med levering mod vederlag sidestilles udtagning, herunder anvendelse,
af varer fra virksomheden, såfremt der er opnået fuld eller delvis
fradragsret ved indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende varer. Det
gælder, når udtagning sker til privat brug for virksomhedens indehaver.

Spørgsmålet er om du i virkeligheden betaler momsen, at en revisor har set
og godkendt kan skyldes at mellemregningen er det fulde fakturabeløb inc.
moms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-08-06 15:43

> Jeps, alle moms udgifter til drift, diesel, mekaniker, olie, osv. på nær
> moms til indkøb af bilen.

Du kan ikke *både* trække driftsudgifterne fra og *samtidig* udbetale
kørerpenge efter statens takst.
Driftsudgifter og slitage på bilen er jo netop indregnet i statens takst.

> Det den revisor jeg havde i starten, der gjorde mig opmærksom på den
> mulighed, og min nye revisor fra Deloitte har også godtaget det.

Jeg tror der er noget han skal forklare dig en gang til.

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 19-08-06 19:41

> Du kan ikke *både* trække driftsudgifterne fra og *samtidig* udbetale
> kørerpenge efter statens takst.
> Driftsudgifter og slitage på bilen er jo netop indregnet i statens takst.

Det gør jeg hellere ikke, jeg trækker det ikke fra i mit regnskab kun moms
på driftudgifter til bilen.

Se mit indlæg kl 20.27, og kom med modbeviser.

Mvh
Thomas

Fra : Karsten7870

Dato : 19-08-06 22:48

Thomas V. Nielsen wrote:

> [...]
> på driftudgifter til bilen.
>
> Se mit indlæg kl 20.27, og kom med modbeviser.

Det må du heller ikke. Hæver du skattefri kørselsgodtgørelse må ingen af
bilens driftomkostninger, herunder benzin, olie, værkstedsbesøg etc.
debiteres firmaet som firmabil.

Driftsomkostninger er regnskabet henrivende ligegyldigt, idet du som
privatmand heller ikke skal redegøre for disse omkostninger. De indgår
simpelthen i den private husholdning - med moms, og det heller ikke
skattemæssigt fradragsberettiget i den personlige del af din selvopgiver.

Så pest eller kolera.
Karsten H. Jensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 00:09

> [...]
> simpelthen i den private husholdning - med moms, og det heller ikke
> skattemæssigt fradragsberettiget i den personlige del af din selvopgiver.

OK, eftersom i hænger jer så meget i om bilen er firma eller privat ejede,
er der så en der vil forklare mig om det jeg sige nu er rigtigt.

Dette er et eks.
Jeg har en gulpladebil i mit personligt ejede firma.

I følge "Biler - momsfradrag" på
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230

Køretøjets art: Vare- og lastvogne med totalvægt på højst 3 tons

Fradrag ved køb: Fuldt fradrag, når du kun bruger køretøjet til
momspligtige formål - ellers intet fradrag
OK jeg skal ikke kun bruge bilen til momspligtige formål, så betaler jeg
moms af bilen
Fradrag ved drift: Fuldt fradrag, hvis det momspligtige salg er over
50.000 kr. årligt
OK så trækker jeg momsen på alle drift udgifter fra
Fradrag for broafgift: Storebælt: Fuldt fradrag
OK så så trækker momsen fra når jeg køre over storebælt.

Så er det med momsen klaret, så skal vi til det med
virksomhedsregnskabet/skattefradrag, der skal vi jo også have noget fradrag.

Skattefradrag ved køb af biler
[...]

Jeg har ikke styr på alle de forskellige ting så jeg benytter "en fast sats
pr. km" og jeg føre kørebog.

Så er der lige en lille sætning her:
"Reglerne gælder i princippet også, hvis du i stedet for at gå ud og købe en
bil, vælger at bruge en bil, du havde i forvejen."
Hov hvis jeg har den i forvejen så er det jo ikke en firma ejede bil.
Nu må i kunne se det, eller komme med en forklaring med beviser tak.

Mvh
Thomas der er ved at være lidt træt af det

Fra : alexbo

Dato : 20-08-06 09:25

"Thomas V. Nielsen" skrev

> [...]
> Fradrag for broafgift: Storebælt: Fuldt fradrag
> OK så så trækker momsen fra når jeg køre over storebælt.

Alt det ovenstående handler om en bil købt af firmaet, hvor firmaet står for
driften.

> så skal vi til det med virksomhedsregnskabet/skattefradrag, der skal vi
> jo også have noget fradrag.

Her begynder det at gå galt, et firma der har en bil og står for driften af
den, har de fradrag firmaet skal bruge.

Det næste afsnit handler om en bil købt af ejeren der afholder alle
udgifter, og får kørepenge for at køre i den.

> [...]
> Hov hvis jeg har den i forvejen så er det jo ikke en firma ejede bil.
> Nu må i kunne se det, eller komme med en forklaring med beviser tak.

Der er du lige ved at fange princippet, nemlig at i stedet for at købe en
bil kan ejeren bare bruge den han har i forvejen.
Det er nemlig ikke en firmaejet bil, hvis han får kørepenge, men så kikser
det alligevel.

Du bliver ved med at tage dels en privatejet og dels en firmaejet, og kører
de to muligheder sammen i en løsning, så du både trækker moms fra i
regnskabet, og hæver kørepenge for den samme bil.

I et indlæg skriver du at din revisor mente han havde fundet et hul i
momsloven, det lyder for godt til at være sandt, og det er det heller ikke.

Når du endnu ikke har forstået det, tror jeg aldrig du kommer til det, så
jeg stopper her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 10:10

Jeg giver op du er ikke modtagelig over for dokumentation.
Læs nu den side jeg referere til, eller snak med din revisor.
Det er helt efter loven det jeg gør, som du kan læse på den side.

Mvh
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 20-08-06 11:22

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> wrote:

>Jeg giver op du er ikke modtagelig over for dokumentation.

Herfra hvor jeg læser virker det altså som om det er dig der er
uimodtagelig for en forklaring.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 11:49

Er der en der vil ringe til en revisor i morgen så vi kan få det afklaret,
jeg vil ihvertfald, men det hjælper ikke noget da i ikke vil tro på mig
afligevel

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 12:03

> [...]

> jeg vil ihvertfald, men det hjælper ikke noget da i ikke vil tro på mig

Jeg skal gerne ringe il min.

Jeg må dog indrømme, jeg betvivler din forklaring.....ud fra mit alm.
kendskab.

Hvis din forklaring "holder vand", er jeg sikker vi vil se den første
prøvesag meget snart.

Jeg kan dog rolig sige, hvis "metoden" holder vand 100%, så er samtlige
brugere af hvidpladebiler til firmabrug om muligt endnu mere til grin end
før.

Jeg skifter i hvert omgående over til momsbetalt gulpladepotte..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 12:35

> Jeg skal gerne ringe il min.

Jeg har netop sendt en mail til min revisor, jeg sender svaret herinde når
jeg modtager det.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 12:38

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har netop sendt en mail til min revisor, jeg sender svaret herinde når
> jeg modtager det.

Perfekt.

Jeg ringer som sagt i morgen, da jeg er nød til at referere til din
udredning, da jeg ikke forstår den..

PS: Jeg har allerede kig på denne her:

http://billisten.bilinfo.dk/volrat/bil.asp?id=181800318&marke=volvo&spec=autohus&grpnr=10156

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 12:53

> Jeg ringer som sagt i morgen, da jeg er nød til at referere til din
> [...]

Det var da dejligt at se at du har optimismen i orden

Jeg har skrevet følgende til min revisor:

Jeg har haft en stor diskussion på en newsgroup dk.erhverv vedr emnet
Gulplade bil moms og km penge.

Folk siger at jeg bruger det bedste fra 2 forskellige ordninger, og det ikke
er i overensstemmelse med loven.

Jeg har fremsat følgende påstand, da det er sådan jeg har fået det forklaret
af min tidligere revisor, og som jeg forstår det på
http://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=137953&vID=200230, jeg håber det er
korrekt.

Mine påstande:

Om gulplade bilen er privat eller firma ejede, er totalt ligegyldigt i et
"Personligt ejede virksomhed, som ikke bruger virksomheds- eller
kapitalafkastordningen", da det altid vil være privat personen der står som
ejer, det er kun regnskabsmæssigt det har noget at sige

Når momsen på gulpladebilen er betalt må man køre i den privat, og man har
moms fradrag for alle driftudgifter vedr. bilen incl. alle broafgifter over
Storebælt uanset om de er foretaget privat eller i forbindelse med
virksomheden.

Der kan trækkes km penge fra på selvangivelsen eller de kan udbetales
løbende, pt. er satsen 3,30 kr/km de første 20000 km, jeg føre elektronisk
kørebog.

Jeg debitere alle udgifter i Summa Summarum vedr. varevogn på følgende
konti:

Konto 8100 Brændstof Varevogn (kun moms)

Konto 8102 Vægtafgift (Ej moms) Varevogn

Konto 8103 Bilforsikring (Ej moms) Varevogn

Konto 8104 Vedligeholdelse Varevogn (kun moms)

Konto 8107 Bropenge Firma

Konto 8108 Bropenge Privat (kun moms)

Saldi på alle konti på nær 8107 bliver ved årsskifte lagt over på konto
62000 mellemregning, hvor alle mine hævninger er, det beløb der er bliver
til min årsindkomst, så jeg afholder alle udgifter til varevognen privat
uden moms.

Hvis det er i orden med dig, har jeg tænkt at bruge dit svar direkte uden at
nævne dit navn, jeg vil dog gerne nævne hvilket firma du er ved, hvis ikke
så skriver jeg det om.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 20-08-06 12:56

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var da dejligt at se at du har optimismen i orden

Den mangler kun RTI (Volvos navigationsanlæg), men det kan vel klares..

> Jeg har skrevet følgende til min revisor:

Perfekt.

Det vil jeg også bruge.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 20-08-06 14:01

"Thomas V. Nielsen" skrev

> [...]
> til min årsindkomst, så jeg afholder alle udgifter til varevognen privat

Jeg synes dit brev fint dækker de rejste spørgsmål,
jeg er bare en smule usikker på om du har skrevet forkert i f.eks. Konto
8100 (kun moms), skulle det have været (uden moms)?
Jeg læser det som nu er det momsen der bliver lagt til Konto 62000.
Men det kan være jeg misforstår funktionen af Konto 62000.

Det er ikke vigtigt med hensyn til revisorens forståelse af
problemstillingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 20-08-06 15:57

> Jeg synes dit brev fint dækker de rejste spørgsmål,
> jeg er bare en smule usikker på om du har skrevet forkert i f.eks. Konto
> 8100 (kun moms), skulle det have været (uden moms)?

Grunde til at der står kun moms, er fordi jeg bogføre hele beløbet incl
moms, men det er kun momsen der bliver "brugt" i firmaet, jeg kan godt se
det kan misforståes.
Momsen bliver automatisk ført over på moms kontoen

> Jeg læser det som nu er det momsen der bliver lagt til Konto 62000.
> Men det kan være jeg misforstår funktionen af Konto 62000.

Så det driftudgifter excl. moms der bliver ført over på konto 62000.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 11:01

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

Hej Thomas.

Jeg har nu talt med min revisor.

Umiddelbart må jeg bukke mig i støvet og vaske min mund med sæbe..

Du har ret, din udlægning og metode er fuld legal.

Jeg skal vist ud og se på en gulpladepotte..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 21-08-06 12:31

> Du har ret, din udlægning og metode er fuld legal.
>
> Jeg skal vist ud og se på en gulpladepotte..

Jeg har også lige fået det bekræftet af min revisor, med samme resultat, jeg
må da indrømme at jeg har været spændt på hvad revisoren sagde, det havde
ikke været sjovt at skulle hen og udrede momsen for 3 år .

Held og lykke med din kommende bil

Mvh
Thomas

Fra : Jens U. K.

Dato : 21-08-06 12:51

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> wrote in message

> Jeg har også lige fået det bekræftet af min revisor, med samme resultat,
> jeg må da indrømme at jeg har været spændt på hvad revisoren sagde, det
> havde ikke været sjovt at skulle hen og udrede momsen for 3 år .

Hvad så hvis man kører i privatbil for en arbejdsgiver (og får
kilometerpenge) - må man så også "give" arbejdsgiveren bilag vedr. bilen,
så han kan modregne momsen?

/Jens Ulrik

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 13:51

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad så hvis man kører i privatbil for en arbejdsgiver (og får
> kilometerpenge) - må man så også "give" arbejdsgiveren bilag vedr. bilen,
> så han kan modregne momsen?

Nej.

Her er svaret fra min revisor og jeg er selvstændig erhvervsdrivende (og
dermed momsregistreret):

Vedr. gulpladebil er der 2 metoder man kan anvende:

1.. Alle driftsomkostninger afholdes af virksomheden, hvor der vil være
100% momsfradrag på udgifter til benzin og vedligeholdelse
2.. Alle driftsomkostningerne afholdes af dig privat og du vil i stedet
modtage kørselsgodtgørelse for de kilometer du kører erhvervsmæssigt (kr.
3,30 for kørte km. Indtil 20.000 og efterfølgende kr. 1,78). Der er dog
stadigvæk fradrag for momsen i virksomheden selvom udgifterne betales privat
når det er en gulpladebil der har status af at den bliver benyttet både
privat og erhvervsmæssigt.

Om der skal vælges nr. 1 eller 2 afhænger af hvor mange kilometer der køres
om året samt hvor mange der køres erhvervsmæssigt. Man kan dog ikke skifte
princip fra år til år, når man en gang har valgt kan man således ikke skifte
efter hvad der bedst kan betale sig.

MORALE: De ved ikke, hvad de taler om, de såkaldte kloge og kværnende
hoveder.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 21-08-06 18:48

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

>Vedr. gulpladebil er der 2 metoder man kan anvende:

Det er da rart at blive positivt overrasket, jeg er stadig forundret.
Jeg har allerede en gulpladebil, men er det nok at den har gule plader
eller skal det være en varevogn?
Den har gule plader fordi det er en nedstolet bus, så er faktisk en
personbil uden afgift
Og kan jeg bare begynde nu med den bil jeg har?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 19:27

KLIP

> Den har gule plader fordi det er en nedstolet bus, så er faktisk en
> personbil uden afgift
> Og kan jeg bare begynde nu med den bil jeg har?

Din revisor er altid behjælpelig og garanteret mere troværdig.

Han/hun lider nemlig ikke af brødnid..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 21-08-06 19:48

> [...]
> personbil uden afgift
> Og kan jeg bare begynde nu med den bil jeg har?

Hej Leonard

Det er svært at svare på om du må det, men jeg tror ikke, eftersom der står
følgende:
[...]

Hvis du kan, kan du godt bruge den du har nu.

"Reglerne gælder i princippet også, hvis du i stedet for at gå ud og købe en
bil, vælger at bruge en bil, du havde i forvejen."

En anden ting er om man kan få den momsen tilbage, man har betalt dor meget
de forgående år.

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 20:02

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse
KLIP

> [...]

Thomas, Leonards "gulpladepotte" er ikke en helt almindelig "gulpladepotte".

Den er vist nok designet specielt til Leonard, da han ikke har samme
førlighed som du og jeg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 21-08-06 20:59

> Thomas, Leonards "gulpladepotte" er ikke en helt almindelig
> "gulpladepotte".

Denne gang skrev jeg kun hvad jeg troede, så der bliver ingen lang
diskussion denne gang

Mvh
Thomas

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 21:02

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Denne gang skrev jeg kun hvad jeg troede, så der bliver ingen lang
> diskussion denne gang

LOL..nope..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 13:52

"Thomas V. Nielsen" <tvn@_remove_vandsted.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Held og lykke med din kommende bil

Af hjertet tak.

Nu skal der egnes på det, så jeg ved hvilken metoder er den billigste, så
jeg kan stable maaaaannnge penge..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Bau

Dato : 21-08-06 14:07

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message
> Nu skal der egnes på det, så jeg ved hvilken metoder er den billigste, så
> jeg kan stable maaaaannnge penge..

Husk at kigge på leasing i denne forbindelse. Der burde du kunne trække 1/3
af momsbeløbet fra oveni
--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : BJ

Dato : 21-08-06 14:14

"Per Bau" <perbau@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Husk at kigge på leasing i denne forbindelse. Der burde du kunne trække
> 1/3 af momsbeløbet fra oveni

Á ká forsikre dig om, alle sten bliver vendt, således der kan står en fin
XC90 enten D5 eller V8 på gule plader indkørslen og så ryger den ene
hvidpladepottevolvo lige lukt ud af døren..

At tænke, hvis en stakkels selvstændig uden revisor rettede sig efter den
massive "belæring", der er foregået i tråden........:(

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:26

> [...]
> må da indrømme at jeg har været spændt på hvad revisoren sagde, det havde
> ikke været sjovt at skulle hen og udrede momsen for 3 år .

Jeg har med interesse fulgt denne tråd, da jeg bruger min private
gulpladebil til min virksomhed og hæver kørerpenge herfor.

Jeg har tilsyneladende "snydt" mig selv for momsfradrag de sidste par år.
Nogen der har en ide om, jeg kan rette det med tilbagevirkende kræft? Evt.
hvor langt kan jeg gå tilbage.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : alexbo

Dato : 21-08-06 22:37

"Thomas V. Nielsen" skrev

> Jeg har også lige fået det bekræftet af min revisor, med samme resultat,
> jeg må da indrømme at jeg har været spændt på hvad revisoren sagde, det
> havde ikke været sjovt at skulle hen og udrede momsen for 3 år .

Jeg formoder at dette indlæg betyder at din revisor har godkendt metoden.
Så det tager jeg til efterretning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 22-08-06 06:33

> Jeg formoder at dette indlæg betyder at din revisor har godkendt metoden.
> Så det tager jeg til efterretning.

Ja jeg ved godt jeg havde lovet at sende revisorens svar, men da BJ også har
fået det konstateret, valgte jeg at spare de penge til revisoren.

Mvh
Thomas