Forskel mellem IE og Firefox
Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 17:31

Hej

Jeg har i den seneste par dage lavet kode til et design, det
bliver vist fint nok i firefox, men så snart, at jeg lige vil se
siden i IE 6, så er det som om at billeder/grafik bliver smallere
og passer ikke til baggrunds width, som er på 900px. Håber at
nogle muligvis har et forslag.

Mvh. Michael Westergaard.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-08-06 17:39

Michael Elm Westergaard <michael_westergaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> siden i IE 6, så er det som om at billeder/grafik bliver smallere
> og passer ikke til baggrunds width, som er på 900px. Håber at

Valider HTML og CSS.
Tjek at du har en DOCTYPE der sætter browserne i standards-mode.
Og først og fremmest: Giv et link til siden :)

/L

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 18:17

Ja undskyld, hvordan kunne jeg være så dum, er lidt frustreret over det lige
nu. Jeg har valideret HTML og CSS.

Her er linket selfølgelig:

http://uwd.dk/mew

Fra : Knud

Dato : 18-08-06 18:44

Hej Michael.
"Michael Elm Westergaard" <michael_westergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44e5f5fd$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Ja undskyld, hvordan kunne jeg være så dum, er lidt frustreret over
> det lige
> nu. Jeg har valideret HTML og CSS.
>
> Her er linket selfølgelig:
>
> http://uwd.dk/mew

Du skal validere igen, der er fejl.
Du kan ikke have blokelementer inde i inline elementer.
Mvh Knud

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 20:56

> Du kan ikke have blokelementer inde i inline elementer.

Hej kan du forklare lidt nærmere hvad du mener med blokelementer inde i
inline elementer.

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 20:59

> Du kan ikke have blokelementer inde i inline elementer.

Hej hvad mener du med blokelementer i inline elementer.?

og jeg har opdateret nu, så der skulle ikke være nogen fejl nu.

Fra : Knud

Dato : 18-08-06 21:27

Hej Michael.
"Michael Elm Westergaard" <michael_westergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44e61c0a$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...

> Hej hvad mener du med blokelementer i inline elementer.?
>
> og jeg har opdateret nu, så der skulle ikke være nogen fejl nu.

Du må ikke have H1-6 i et a-element.
Men kan se du har rettet det.
Se på denne side http://www.gyros.dk/usenet/html/ der er en masse gode
råd.
Har ikke lige set mere på siden.
Hilsen Knud

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 21:37

Hej

Prøv lige at kigge på siden, og så prøv at bruge firefox og IE, kan du
ikke se, at der forskel i width, med top-banneret, og de andre billeder?

Mvh. Michael

Fra : Per Rasmussen

Dato : 18-08-06 20:36

Michael Elm Westergaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja undskyld, hvordan kunne jeg være så dum, er lidt frustreret over det lige
> nu. Jeg har valideret HTML og CSS.
>
> Her er linket selfølgelig:
>
> http://uwd.dk/mew

Den side du har valideret har du så ikke lagt på nettet, for der er mange
valideringsfejl på den side jeg ser.

PerR

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 21:58

Nu har jeg kikket på siden, som Erik Ginnerskov anbefalede, og så har jeg fundet
ud af, at jeg ikke skal lave <div> rundt om billeder, men bruge "id" i stedet,
eller er jeg forkert på den.?

Mvh. Michael

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 22:00

> Nu har jeg kikket på siden, som Erik Ginnerskov anbefalede, og så har jeg fundet

Undskyld, jeg mener som Jens Clausen anbefalede.

Beklager, jeg er stadig lidt frustreret.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-06 21:37

Knud skrev:

> Du må ikke have H1-6 i et a-element.

Korrekt.

> Se på denne side http://www.gyros.dk/usenet/html/ der er en
> masse gode råd.

Nej - der er ingen råd på den side, kun en masse links til sider
der i varierende omfang indeholder gode råd.

Men Michael kan kigge på
<http://www.gyros.dk/usenet/html/blokinline.shtml> der netop
beskriver sammenhængen mellem (og sammensætningen af) blok- og
inline-elementer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-06 22:13

Michael Elm Westergaard skrev:

> [...]
> så har jeg fundet ud af, at jeg ikke skal lave <div> rundt om
> billeder, men bruge "id" i stedet, eller er jeg forkert på

Jeg tror du har misforstået noget - men jeg kan ikke helt regne ud
hvad det er.

Den side jeg henviste til[1] handler om hvordan man må sætte elementer
(tags) sammen. Id er ikke et element, men en attribut til et element -
og det er ikke omtalt på siden.

Noter:
======

[1] <http://www.gyros.dk/usenet/html/blokinline.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 18-08-06 22:39

> Jeg tror du har misforstået noget - men jeg kan ikke helt regne ud
> hvad det er.

Længere oppe i indlægget, fik jeg at vide, at jeg brugte boks elementer,
og at det sandsynligvis ikke skal bruge <div> rundt om billeder/grafik,
eller er jeg forkert på den?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-06 22:47

Michael Elm Westergaard wrote:

> Længere oppe i indlægget, fik jeg at vide, at jeg brugte boks
> elementer, og at det sandsynligvis ikke skal bruge <div> rundt om
> billeder/grafik, eller er jeg forkert på den?

Der er ikke noget forkert/'ulovligt' i at lægge en div udenom et billede.
Men hvis der ikke er et specifikt formål med det, vil det bare være
overflødig kode.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 19-08-06 10:29

Men kan du ikke se, at overskriftsbanneret ikke går helt ud til
baggrundsbilledets side, i IE 6. Men i Firefox passer det godt nok, og det
er det, jeg ikke kan forstå. Prøv at se siden i IE, og Firefox, så skulle
der være en forskel. Billederne går ikke helt ud til kanten i IE. altså det
er som at "width ikke er det samme som i Firefox, det er som at "width på
900px" ikke ser rigtigt ud i IE.

Håber I forstår hvad jeg mener.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-06 23:23

Michael Elm Westergaard wrote:
> Men kan du ikke se, at overskriftsbanneret ikke går helt ud til
> baggrundsbilledets side, i IE 6. Men i Firefox passer det godt nok,

Den eneste forskel jeg på den side kan se i de to browsere er, at menuen i
venstre kolonne ikke placeres helt ens - i Ff placeres den lidt lavere ogi
IE lidt længere mod højre.
Banneret på siden er helt ens.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud

Dato : 21-08-06 19:51

Hej Erik.
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:44e8e0d0$0$75042$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> menuen i
> venstre kolonne ikke placeres helt ens - i Ff placeres den lidt lavere

Du har ret med menuen, det er ul og li,,,,,som skal stilles.
Men der er noget med banner1, men det skyldes en rodet css-fil. Plus en
masse mere rod i css-filen.
Mvh Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-06 00:35

Knud wrote:

> Du har ret med menuen, det er ul og li,,,,,som skal stilles.

Det er jeg klar over, men jeg har ikke kunnet gennemskue grunden til at du
har sat en topmargin på -700px på menuen. Derfor kan jeg heller ikke se
hvordan jeg kan få lavet en definition, der renderes ens i FF og IE.

> Men der er noget med banner1, men det skyldes en rodet css-fil.

Der har jeg ikke kunnet iagttage nogen forskel overhovedet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud

Dato : 22-08-06 18:08

Hej Erik.
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en
meddelelse news:44ea430c$0$75041$14726298@news.sunsite.dk...
{snip]
> Der har jeg ikke kunnet iagttage nogen forskel overhovedet.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Erik, det er Michael som har probemet, ikke hverken dig eller mig.
Michael har et problem med sin css-fil, det må han løse, så kan vi kigge
på siden.
Mvh Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-06 22:35

Knud wrote:

> Erik, det er Michael som har probemet, ikke hverken dig eller mig.
> Michael har et problem med sin css-fil, det må han løse, så kan vi
> kigge på siden.

Sorry, du har ret. Men svaret er principielt det samme, selv om adressen var
forkert.

Jeg har ikke kunnet se nogen anden forskel end menuens placering i venstre
spalte.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-08-06 22:36

Michael Elm Westergaard <michael_westergaard@hotmail.com> writes:

(Husk at skrive hvem du citerer!)

> Hej kan du forklare lidt nærmere hvad du mener med blokelementer inde i
> inline elementer.

Det er beskrevet her:
<URL:http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#h-7.5.3>
Eksempler på blok-elementer er div, h1...h6 og p. Eksempler på inline-
elementer er span, em, strong, img.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-06 13:44

Michael Elm Westergaard skrev:

> Men kan du ikke se, at overskriftsbanneret ikke går helt ud
> til baggrundsbilledets side, i IE 6.

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget. Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 19-08-06 17:36

>Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
>citerer noget. Læs gerne min signatur.

Jeg svarede til Erik Ginnerskov.

Men det jeg prøver at sige, er at overskriften, og den røde bar, med
copyright, bliver smallere i vinduet i IE, og så er det, at man kan se
nogen af baggrundsfarven som ikke er meningen, man kan se det jeg
mener, ude i højre side af designet, men i Firefox virker det fint.
Der man kan ikke se noget mellemrum mellem grafik og baggrundsfarve i
højre side.

Håber I forstår hvad jeg mener, ellers må jeg lave et Print screen.

Fra : Knud

Dato : 19-08-06 18:26

Hej Michael.
"Michael Elm Westergaard" <michael_westergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44e73dec$0$75035$14726298@news.sunsite.dk...

[snip]
> [...]
> mener, ude i højre side af designet, men i Firefox virker det fint.
> Der man kan ikke se noget mellemrum mellem grafik og baggrundsfarve i

Prøv at starte forfra med din css-fil, eller sæt først alle dine border
ud af kraft.
Du bruger også nogle forkerte margin, sæt det ud af kraft først.
Du bruger flere ting dobbelt, og sætter bredde på, det behøver du ikke.
Men få først dine div til at passe, så kommer det. IE tolker ikke altid
som man forventer.
Men her funker din side fint, ved test.

> Håber I forstår hvad jeg mener, ellers må jeg lave et Print screen.

Tror jeg gør.
Mvh Knud

Fra : Michael Elm Westerga~

Dato : 19-08-06 20:50

> Men her funker din side fint, ved test.

Har du både prøvet at teste med IE, og Firefox? Der skulle være en
forskel på det, det er der ihvertfald ved mig.

Fra : Knud

Dato : 19-08-06 21:24

Hej Michael.
"Michael Elm Westergaard" <michael_westergaard@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44e76b70$0$75028$14726298@news.sunsite.dk...

> Har du både prøvet at teste med IE, og Firefox? Der skulle være en
> forskel på det, det er der ihvertfald ved mig.

Testet i både i FF og IE.
Men du har da ikke rettet på din css-fil.
Prøv at fjerne border: solid 2px #000 i #banner1
Mvh Knud