Mikroovn
Fra : Thomas Kaarup

Dato : 18-08-06 15:00

Vi har en lille diskution herhjemme om hvorvidt madvarer, især grønsager,
tager "skade" af at blive tilberedt i denne.
Her tænkes der på vitaminer og lign.

Måden jeg gør det på, på trods af hun siger, det må jeg ikke ;), er at filme
hen over grøngsagerne og give dem den tid den siger de skal have if vægten

Kort sagt : hvor meget skader det at tilberede ting i sådan en fætter

Thomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-06 17:26

Thomas Kaarup skrev:

> Vi har en lille diskution herhjemme om hvorvidt madvarer, især
> grønsager, tager "skade" af at blive tilberedt i denne.
> Her tænkes der på vitaminer og lign.

Næringsindholdet i grøntsager tilberedt i mikrobølgeovn er som udgangs-
punkt højere end hvis de tilberedes på traditionel vis. Det skyldes at
grøntsagerne tilberedes hurtigere, samt at der kan tilsættes mindre
vand (med deraf mindre udvaskning af næringsstoffer).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 19-08-06 08:49

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> grøntsagerne tilberedes hurtigere, samt at der kan tilsættes mindre
> vand (med deraf mindre udvaskning af næringsstoffer).

Jeg mindes nu at have læst en artikel hvor de "testede" 3 tilberednings
metoder, kogning, mikrobølgeovn og dampning. Damp vandt, og micro'en
tabte, kogning kan i gætte jer til - i midten.

Fra : LarsJ

Dato : 19-08-06 11:09

Daniel W Johansen skrev:

> Jeg mindes nu at have læst en artikel hvor de "testede" 3 tilberednings
> metoder, kogning, mikrobølgeovn og dampning. Damp vandt, og micro'en
> tabte, kogning kan i gætte jer til - i midten.

det ville være rart at se den artikel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 19-08-06 16:51

"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> det ville være rart at se den artikel

Udfaldet af en sådan test afhænger af, hvordan den udføres.
Jeg kan dårligt tænke mig, at grøntsager behandlet til "al dente" kan ske
mere skånsomt og med mindre tab af vitaminer end i en mikrobølgeovn.
Mvh Aksel

Fra : LarsJ

Dato : 19-08-06 20:07

Aksel Pedersen skrev:

> [...]
> Jeg kan dårligt tænke mig, at grøntsager behandlet til "al dente" kan ske
> mere skånsomt og med mindre tab af vitaminer end i en mikrobølgeovn.

enig - og derfor vil jeg også gerne se artiklen.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-08-06 14:04

Kan desværre ikke hitte op med artiklen da det er ved at være et pænt
stykke tid siden, men artikel eller ej ville jeg da komme med mit indput.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 24-08-06 14:12

Med lidt søgning på google fandt jeg desværre stadigvæk ikke artiklen
men kan se på div forumer at flere er enige i min påstand om at det er
bedre at dampe end at bruge micro'en.

Der ud over faldt jeg også over en artikel om hvordan mad opvarmet i
microbølgeovnen har en skadelig påvirkning.
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1409/sprog=1/grp=9/menu=13/
Men det er så en helt anden diskution. :)