Hvorfor tisser min kat igen?
Fra : Mike Santis

Dato : 18-08-06 09:54

Hej
Jeg har en hunkant på 14 måndeder. Hun er døv derfor hun bor hjemme.
Inden hun blev sterilisered hun var meget urolig og tissede alle steder
i huset. Hun blev sterilisered for ca 3 måneder siden og det var ligesom
jeg fik en ny kat.
Om sommeren hun fik lov til at gå lidt ud og et par gange hun blev væk
for 2,3 dage hvor bagefter hun kom tilbage. Nu er hun igen meget urollig
og hun har meget lyst til at gå ud og det værste er at hun startede med
at tisse i huset igen.
Hvad gør jeg? Hvad gik galt?
På forhånd tak
Mvh
Mike

Fra : Tina

Dato : 18-08-06 11:55

"Mike Santis" <mikesantisKATTE@BAKKEstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for 2,3 dage hvor bagefter hun kom tilbage. Nu er hun igen meget urollig
> og hun har meget lyst til at gå ud og det værste er at hun startede med

Først, så bør det undersøges, om hun har fået en blærebetændelse eller anden
urinvejssygdom. Altså en tur rundt om dyrlægen og få det tjekket.

Er det ikke urinvejslidelser, skal der ses på, om der er ændret noget i
hendes vaneliv: Har I fået nye vaner? Nye møbler? Flyttet noget rundt?
Ændret grus? Andet?

Hvis I har mulighed for det, så byg en voliere til hende. Så kan hun komme
ud i fri luft, og I har hold i hanke med, hvor hun befinder sig.

Tina

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-08-06 12:19

> [...]
> for 2,3 dage hvor bagefter hun kom tilbage. Nu er hun igen meget urollig
> og hun har meget lyst til at gå ud og det værste er at hun startede med

Jeg starter lige med et citat fra Netdyredoktor om døve katte:

"Hvis katten er totalt døv, er der tale om et decideret handicap, og man
bør nøje overveje, hvilke former den skal holdes under. Hvis katten er
udekat, er der en betydelig risiko for, at den bliver ramt af en bil -
selv udenfor byzonerne. Katten kan let blive overrasket og forskrækket,
hvis personer eller andre dyr nærmer sig. Man kan derfor risikere, at
katten ændrer adfærd og f.eks. bliver aggressiv, så aflivning kan blive
nødvendig."

... og under ændrer adfærd, kan du så tilføje "bliver urenlig".

Man kan heller ikke først lade en kat få lov til at komme ud, så holde
den inde, og så lade den komme ud igen. Det giver bagslag, som du selv
har fundet ud af.

En døv kat er i forvejen som regel en meget sensibel kat, der ofte er
utryg.
Utryghed giver stress, og stress fører igen ofte til urenlighed. Jeg har
efterhånden talt med mange ejere af døve katte, der havde
stress-symptomer. Desuden VED jeg, at der er opdrættere, der af samme
årsag lader deres killinger aflive, når den forlangte høretest hos
dyrlægen viser, at de er døve.

Hvis jeg var dig (og gerne ville have en harmonisk kat - så harmonisk,
en døv kat nu kan blive) ville jeg sørge for enten at hegne haven ind
eller etablere en løbegård, hvor intet uventet kommer bag på den.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-08-06 13:17

> [...]
> en døv kat nu kan blive) ville jeg sørge for enten at hegne haven ind
> eller etablere en løbegård, hvor intet uventet kommer bag på den.

Ja, jeg er (som sædvanlig) fuldstændig enig med HE.

Og så vil jeg tilføje, at du selvfølgelig skal starte med at lade katten
undersøge hos en dyrlæge for urinvejs og nyre problemer. Først når sygdom
kan udelukkes kan du begynde at arbejde på de andre aspekter af din kats
liv.

Jeg ville anbefale en voliere med kattelem ind til huset, så den kan gå ud
og ind frit - og så tror jeg måske at din kat keder sig og det i kombination
med dens handicap, udløser stress.

Læs en masse om døve katte og hvad du kan gøre, for at hjælpe den i
hverdagen - og så ville jeg indføre 1-2 faste aktiveringer dagligt, på samme
tid og samme sted i huset.

Det behøver ikke være mere en 5-10 minutter af gangen, men det kan tit gøre
en verden til forskel, både fordi det giver katten en rutinemæssigt afbræk i
hverdagen, som den "kan regne med". Men også fordi det hjælper på
kommunikationen mellem kat og ejer og mindsker kedsomhedsstress. Der er
mange træningsmetoder, men Karen Pryors "Klikketræning for Katte" er den
letteste at gå til og den der giver hurtigst resultater. Du skal bare bruge
en lille lygte til signal i stedet for klikkeren.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mike Santis

Dato : 21-08-06 09:26

Jeg vil gerne sige tak til alle som svarede på min mail og gav mange
gode råd.
Mvh
Mike