Tilgå egen eksterne IP fra script?
Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 18-08-06 09:45

Hej gruppe

Scenario:
Jeg har et script der bliver afviklet gennem en webserver. Dette script
forsøger at tilgå en fil på samme server via serverens eksterne IP.
(eks: http://71.1.1.23/script forsøger at læse
http://71.1.1.23/fil.jpg)

Det har scriptet tilsyneladende ikke adgang til. Sysadmin siger at det
ikke er en "legal" handling at tilgå filen via den eksterne IP, men at
jeg skal bruge den interne. Har han ret eller er han helt galt
afmarcheret? Kan man ikke sætte firewall'en op til at redirecte til
den interne IP eller noget?

Oplys mig!:)

Mvh. Jonas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-08-06 09:52

jonas@delfs.dk crashed Echelon writing

> [...]
> jeg skal bruge den interne. Har han ret eller er han helt galt
> afmarcheret? Kan man ikke sætte firewall'en op til at redirecte til

Du skriver intet om hvilken firewall der er tale om.

Visse firewalls vil se handlingen som mulig angreb/spoofing og ikke tillade
det. PIX har fx dette "problem".

--
Bjarke Andersen

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 18-08-06 10:28

Bjarke Andersen skrev:
> jonas@delfs.dk crashed Echelon writing

> Du skriver intet om hvilken firewall der er tale om.
>
> Visse firewalls vil se handlingen som mulig angreb/spoofing og ikke tillade
> det. PIX har fx dette "problem".

Det er faktisk en Cisco Secure PIX 506, så jeg går ud fra det så er
der problemet ligger?
Kan det omgås/kan man konfigurere sig ud af det?

Tak for svar!

Mvh. Jonas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-08-06 10:38

> Det er faktisk en Cisco Secure PIX 506, så jeg går ud fra det så er
> der problemet ligger?
> Kan det omgås/kan man konfigurere sig ud af det?

Mine grå celler blev fyldt med gylden Øl igår, og kan ikke huske præcis
config i vores, men Alias kommando?!

Nogen Pix haj der lige kan rette mig?

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-06 11:33

On 18 Aug 2006 09:38:04 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Mine grå celler blev fyldt med gylden Øl igår, og kan ikke huske præcis
> config i vores, men Alias kommando?!
>
> Nogen Pix haj der lige kan rette mig?

Hvis man bruger DNS, er der ikke noget problem. PIX'en fixer det.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 18-08-06 10:39

jonas@delfs.dk wrote:

> [...]
>jeg skal bruge den interne. Har han ret eller er han helt galt
>afmarcheret? Kan man ikke sætte firewall'en op til at redirecte til

Den slags problemer løser man ved at bruge DNS i din HTTP og lave
split-DNS, hvis dit DNS domæne også bruges internt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Michal

Dato : 18-08-06 11:06

On Fri, 18 Aug 2006 11:39:16 +0200, Lars wrote:
> Den slags problemer løser man ved at bruge DNS i din HTTP og lave
> split-DNS, hvis dit DNS domæne også bruges internt.

Eller hvis setup'et er småt nok blot bruge hosts-filen :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-06 11:33

On 18 Aug 2006 01:44:56 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

> Jeg har et script der bliver afviklet gennem en webserver. Dette script
> forsøger at tilgå en fil på samme server via serverens eksterne IP.
> (eks: http://71.1.1.23/script forsøger at læse http://71.1.1.23/fil.jpg)

Det er faktisk meget dårlig kode at skrive det som en absolut
reference. Lav i stedet en relativ reference, og problemet er væk.
Spørg evt. om HTML i dk.edb.internet.webdesign

-A

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 18-08-06 12:03

Asbjorn Hojmark skrev:

> Det er faktisk meget dårlig kode at skrive det som en absolut
> reference. Lav i stedet en relativ reference, og problemet er væk.

Nu er det ikke det spørgsmålet drejer sig om, men nu du kommer ind
på det: et eksempel der er mere virkelighedsnært vil være at filen
skal tilgås via http://71.1.1.23/script?fil_id=3, hvilket der er alle
mulige grunde til, og derfor kræver en HTTP-forespørgsel.

Jeg takker for alle svarene. Det er (heldigvis) ikke mig der står for
den del, men jeg prøver at få nogen til at kigge på det.

Mvh. Jonas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-06 12:28

jonas@delfs.dk skrev:

> Nu er det ikke det spørgsmålet drejer sig om, men nu du kommer ind
> på det: et eksempel der er mere virkelighedsnært vil være at filen
> skal tilgås via http://71.1.1.23/script?fil_id=3

Hvorfor kan den ikke tilgås via <scriptnavn>?fil_id=3

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-06 13:29

On 18 Aug 2006 04:03:07 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

> [...]
> skal tilgås via http://71.1.1.23/script?fil_id=3, hvilket der er alle
> mulige grunde til, og derfor kræver en HTTP-forespørgsel.

Det kan man skam sagtens lave uden at angive hverken adresse eller
hostnavn. Som sagt: Spørg i web-udvikling, hvis du er i tvivl.

-A

Fra : jonas@delfs.dk

Dato : 18-08-06 14:42

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvorfor kan den ikke tilgås via <scriptnavn>?fil_id=3

Fordi <scriptnavn> skal gennem webserveren for at blive eksekveret?
Hvis jeg er galt på den så lad mig det vide og jeg opretter et emne i
den passende webudviklings-gruppe.
Ikke at det løser så meget, for fil-referencen får jeg fra et andet
system (Pagesetter - http://elfisk.dk, for at være præcis), men jeg
er nysgerrig!

Mvh. Jonas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-06 15:44

jonas@delfs.dk skrev:

> Fordi <scriptnavn> skal gennem webserveren for at blive eksekveret?

Jeg har endnu ikke kaldt nogen af mine scripts med en
HTTP-kommando. Jeg har brugt PHP, ASP og ColdFusion.

Det ville kun være nødvendigt hvis de ikke lå lokalt, og så ville
det ikke undre mig om der var spærret for diverse ting undervejs.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 18-08-06 20:49

On 18 Aug 2006 06:41:49 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

> Fordi <scriptnavn> skal gennem webserveren for at blive eksekveret?

Hvis scriptet skal eksekveres gennem serveren skal du enten include det
direkte via filsystemet (uden om http://...) eller scriptet skal tilgås
fra klienten (browseren). I det sidste tilfælde (hvilket jeg gætter på
er din situation) er det langt smartere at referere til scriptet
relativt (/snask/fil.ext?fil_id=3).

--
Venlig Hilsen
Michal