Lodret linie i FP2000
Fra : Mette

Dato : 17-08-06 23:09

Hej gruppe,

Er der nogen der har et tip tl hvordan jeg laver en lodret skillelinie i
FP2000? Den skal (helst) være dynamisk, så den kan tilpasses sidens
relative længde. Jeg har forsøgt mig med en vandret linie, som jeg har gjort
2 pixels bred og 680 lang. Jeg har også forsøgt mig et et gif-billede, som
man kan hive nedad så det bliver længere efter behov, men jeg synes ikke det
fungerer godt. Det smarteste ville være en funktion hvor man kan dreje en
vandret linie 45 grader med uret, men sådan en har jeg ikke kunnet finde.
Nogen ideer?
--
Mette
remove mes for direct reply

Fra : enkvinde

Dato : 18-08-06 07:58

> [...]
> jeg synes ikke det fungerer godt. Det smarteste ville være en funktion
> hvor man kan dreje en vandret linie 45 grader med uret, men sådan en har

Hej Mette

Har tygget lidt over din problemstilling, men forstår den vist ikke. Tror
det skyldtes at hos mig, er linjer noget man skriver på og derfor ikke noget
man kan vende på hovedet

Men måske du taler om tabeller?

Uanset hvad, så ville det være dejligt med et link, det er i alt fald svært
at hjælpe uden, når vi ikke taler samme sprog.

Hilsen Eva

Fra : Mette

Dato : 18-08-06 08:44

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Uanset hvad, så ville det være dejligt med et link, det er i alt fald
> svært at hjælpe uden, når vi ikke taler samme sprog.

Hej Eva,

Der er ikke noget link endnu, spørgsmålet er helt generelt Men ja, det
drejer sig om en tydelig adskillelse mellem to lodrette tabeller/celler,
hvor den venstre bruges til navigation, og den højre til tekst. I
mellemtiden har en læser af gruppen skrevet privat, at det kan ikke lade sig
gøre så det ser ordentligt ud. Han har løst problemet ved at give
navigationen en anden farve end tekstdelen, og det roder jeg med nu. Det er
efter min mening ikke optimalt, men muligvis det bedst opnåelige.

mvh
Mette

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 18-08-06 11:42

Mette skrev:

> [...]
> tekstdelen, og det roder jeg med nu. Det er efter min mening ikke
> optimalt, men muligvis det bedst opnåelige.
Du oplyser, at det er en lodret linje i FP2000. Jeg husker ikke, om
funktionen findes i 2000, men i 2003 kan du gøre som følger:
Lav en tabel efter ønske. Højreklik på en celle, hvor du ønsker den
lodrette linje sat ind, Egenskaber for celle, nederst t.v. en knap
Style... (det bli'r på engelsk nu), nyt skilt, nederst t.v. en knap
Format, nyt skilt, hvor man t.h. kan vælge mellem linjer foroven,
forneden, t.v. og t.h. Du trykker på den, du ønsker og to gange OK. Så
er du tilbage i skiltet med celle-Egenskaber. Hvis du vil have farve
på stregen, skal du vælge den under Borders, Color, og OK. Så har du
din lodrette linje i den ønskede celle.
Jeg har brugt det på siden www.dansk-oss.com/malaga/blad.htm, hvor du
kan se resultatet.
--
thomas
en smuk sang http://www.dansk-oss.com/malaga/Ave%20Maria.wma

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 18-08-06 11:48

ThomasD (dk) skrev:

PS. lige en tilføjelse, som jeg havde glemt i den første meddelelse
(efter Format: Tryk på Border):

Fra : Mette

Dato : 18-08-06 12:31

"ThomasD (dk)" <thomasdue@12move.dk> skrev i en meddelelse
> ThomasD (dk) skrev:
>
> PS. lige en tilføjelse, som jeg havde glemt i den første meddelelse (efter
> Format: Tryk på Border):

Tak for svaret. Dit resultat er faktisk det jeg søger. Jeg har lige forsøgt
mig efter dine anvisnnger, men FP2000 vil kun lade mig indramme hele cellen,
ikke kanterne enkeltvis. Så jeg lander nok på den tofarvede model, hvor
navigations-cellen har en anden farve end tekst-cellen, så de er tydeligt
adskilt. Du kan se resultatet her
http://testweb01.heindorffhus.dk/

mvh
Mette

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 18-08-06 12:56

Mette skrev:

> [...]
> den tofarvede model, hvor navigations-cellen har en anden farve end
> tekst-cellen, så de er tydeligt adskilt. Du kan se resultatet her

Du kan også lave din lodrette streg med en vandret streg , når du
har lavet stregen højreklikker du på den og vælger Egenskaber for
vandret streg, du sætter breddes til 1, 2 eller 3 pixel (hvad du
ønsker) og højden til så mange pixel, du har brug for, giv den en
farve og du har en nydelig lodret streg (linje), problemet er måske af
få den højrestillet i cellen.
--
thomas
en smuk sang

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 18-08-06 13:03

ThomasD (dk) skrev:

> [...]
> ønsker) og højden til så mange pixel, du har brug for, giv den en
> farve og du har en nydelig lodret streg (linje), problemet er måske

Du kan lave yderligere en celle (meget smal) ved siden af den første
og anbringe ved siden af cellen med navigationen, så kommer det vist
til at se naturligt ud.

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 18-08-06 13:10

Prøv at se http://www.meditationsferie.net/festsang/linje.htm

Fra : Mette

Dato : 18-08-06 13:58

> Prøv at se http://www.meditationsferie.net/festsang/linje.htm

Den er "lige i øjet", Thomas, tak skal du have

mvh
Mette

Fra : Mette

Dato : 18-08-06 14:01

> Du kan lave yderligere en celle (meget smal) ved siden af den første og
> anbringe ved siden af cellen med navigationen, så kommer det vist til at
> se naturligt ud.

Det er en bedre ide, men jeg foretrækker den med "border collapse"

mvh
Mette

Fra : Mette

Dato : 18-08-06 14:00

> [...]
> lodret streg (linje), problemet er måske af få den højrestillet i cellen.

Det har jeg forsøgt mig med, og problemet er -- som du selv siger --
højrestilling i cellen, så den er droppet.

mvh
Mette

Fra : Wilstrup

Dato : 18-08-06 19:42

> [...]
> du tilbage i skiltet med celle-Egenskaber. Hvis du vil have farve på
> stregen, skal du vælge den under Borders, Color, og OK. Så har du din

flot side, men "menuen" der folder sig ud fra toppen har du vel ikke lavet i
FP? Du må have benyttet dig af et andet program eller hvad?
--
Wilstrup

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 19-08-06 09:38

Wilstrup skrev:

> flot side, men "menuen" der folder sig ud fra toppen har du vel
> ikke lavet i FP? Du må have benyttet dig af et andet program eller
> hvad?
Menuen er hentet hos Dynamic Drive for mange år siden.
--
thomas
en smuk sang http://www.dansk-oss.com/malaga/sola.wmv

Fra : Wilstrup

Dato : 19-08-06 09:44

> Menuen er hentet hos Dynamic Drive for mange år siden.
> --

tak - jeg tænkte nok at den mulighed ikke fandtes i FP2003, selvom der
findes mange andre ting som "automatiske rullemenuer" som ikke fandtes i
tidligere udgaver.
--
Wilstrup