Højgravid og på røven...
Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 12:00

Har en svigerinde på 19 som venter sig meget snart...!

- Min "dumme" svigerinde får sig snart et problem:

- Ingen uddannelse
- Intet job
- Ingen bolig
- kontanthjæpsmodtager
- 19 år
- højgravid
- læse og høre-handicappet

I hvor stort et omfang har kommunen pligt til at hjælpe hende - især med
bolig? Manden er der ikke længere... og er alkoholiker.

Hun bor PT hos sin mor men pladsen bliver for trang med endnu en.

Har hørt om at kommunen blot henviser "hjemløse" til vandrerhjem og lign til
300 pr dag og ingen enlig mor kan lægge 9000 pr mdr til husleje.

SKAL de fx skaffe hende en eller anden nogenlunde anstændig lejlighed ? For
lejeboligmarkedet i er præget af alkohol-boliger dvs kollektiver fuld af
disse beboer med fælles køkken og bad osv.

Og hvad efter endt barsel? Har hun så ret eller pligt til at - ja
politikerne kalder det vel opkvalificering eller lign... hun har fx end ikke
kørekort og heller ikke penge til et. Og da slet ikke bil (som ellers er
meget praktisk når man har barn jo)

Og hvad mener i om at (kun en mistanke jeg har) man som ung blot for at
skaffe fuldtidsindtægt uden at lave noget nægter abort? Hun har sygemeldt
sig det meste af graviditeten uden egenligt at fejle noget, og får jo så et
års barsel nu. Hun har aldrig haft et job og gik ud af 7. klasse, så hun har
ikke en gang en afgangsprøve fra folkeskolen.

Hendes hjerne er faktisk som en 10-årig - det lyder strengt men hun har en
lillebror på netop 10 som faktisk i alle aspekter af livet er klogere end
hende.

Jeg forstår det ikke helt for hun er ellers en "sild" - men hun har aldrig i
løbet af sin ungdom brugt tid på sociale aktiviteter overhovedet; aldrig
gået til sport, ikke til fester eller noget som helst.

Hun er mor-dårlig som en 3-årig og tilmed mørkeræd! - når mørket falder på
ringer hun rundt til hele familien hvis moren er mere end 10 min væk, og jeg
mener altså godt en 19 kan være alene hjemme - også om natten! Alt i alt
extremt umoden.

Vi lader hende somme tider passe vores datter på 2 pga arbejde, men ikke
mere end et par timer ad gangen så magter hun det ikke længere, hun bliver
hidsig og taler meget højt (pga hørehæmmelsen) så jeg gruer da lidt for hvad
der skal ske når hun får sin egen på fuld tid. Der er KÆMPE forskel på at
lege babysitter et par timer og at have en spæd 24/7

Mon myndighederne kan finde på at gå ind i en sådan sag og evt fjerne
barnet?

inputs?

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 12:14

Martin Nielsen wrote:
> Har en svigerinde på 19 som venter sig meget snart...!
>
> - Min "dumme" svigerinde får sig snart et problem:
>
> - Ingen uddannelse
> - Intet job
> - Ingen bolig
> - kontanthjæpsmodtager
> - 19 år
> - højgravid
> - læse og høre-handicappet

hvorfor er det et problem at være gravid??

> [...]
>
> Har hørt om at kommunen blot henviser "hjemløse" til vandrerhjem og
> lign til 300 pr dag og ingen enlig mor kan lægge 9000 pr mdr til

vandre hjem er heller ikke stedet at bo med et barn.... hun burde kunne
finde en lille lejlighed (2 værelser kan sagtens gøre det når der er tale om
spædbarn), og med forsørger kontanthjælp, boligsikring, og børnepenge, står
hun faktisk til at have en rentabel økonomi......

> SKAL de fx skaffe hende en eller anden nogenlunde anstændig lejlighed
> ? For lejeboligmarkedet i er præget af alkohol-boliger dvs
> kollektiver fuld af disse beboer med fælles køkken og bad osv.

det mener jeg ikke de skal.... ikke hvis hun har et sted at bo, og det har
hun jo pt.....
hvilket område taler vi om?

> [...]
> end ikke kørekort og heller ikke penge til et. Og da slet ikke bil
> (som ellers er meget praktisk når man har barn jo)

altså slap dog af og tag et problem af gangen.... jeg var 19 år, gravid uden
uddannelse, og kørekort..... der er jobs at få, uddannelser at tage og
masser af muligheder, men mon ikke det allervigtigste er at HUN finder ud af
hvad HUN vil?

> [...]
> og får jo så et års barsel nu. Hun har aldrig haft et job og gik ud
> af 7. klasse, så hun har ikke en gang en afgangsprøve fra folkeskolen.

den kan hun få senere.....

> Hendes hjerne er faktisk som en 10-årig - det lyder strengt men hun
> har en lillebror på netop 10 som faktisk i alle aspekter af livet er
> klogere end hende.

hvad er din mission her??
at hjælpe din svigerinde, eller vise hende at hun er dummere end dum og ikke
fortjener hjælp?

> [...]
> aldrig i løbet af sin ungdom brugt tid på sociale aktiviteter
> overhovedet; aldrig gået til sport, ikke til fester eller noget som

og??

> [...]
> 10 min væk, og jeg mener altså godt en 19 kan være alene hjemme -
> også om natten! Alt i alt extremt umoden.

så må hun jo have hjælp.... hvad med om DU hjalp hende?

> [...]
> gruer da lidt for hvad der skal ske når hun får sin egen på fuld tid.
> Der er KÆMPE forskel på at lege babysitter et par timer og at have en

igen, så må hun jo have hjælp.....

> Mon myndighederne kan finde på at gå ind i en sådan sag og evt fjerne
> barnet?

som udgangspunkt er det mit indtryk at myndighederne hellere hjælper i
sådanne tilfælde, HVIS man selv søger den hjælp..... ellers kender jeg ikke
så meget til det....

> inputs?

ja..... hvad med at sprede positivitet over den glæde et barn kan være, frem
for at overrisle hende med negativitet, og dermed garantere at hun VIL
fejle??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 14:41

> hvorfor er det et problem at være gravid??

Det er det heller ikke i sig selv. Men som situationen er kan det blive en
del problematisk for hende at bære forsørger-pligten.

> det mener jeg ikke de skal.... ikke hvis hun har et sted at bo, og det har
> hun jo pt.....

Øhhh ja men så bliver de i alt 5 personer på 40 m2 lige vildt nok ik. Og hun
er jo myndig så hun har vel "ret" til et sted at bo med sit barn.

> hvilket område taler vi om?

Nordvestsjælland

> [...]
> uddannelse, og kørekort..... der er jobs at få, uddannelser at tage og
> masser af muligheder, men mon ikke det allervigtigste er at HUN finder ud

Tjahh hun vil KUN være pædagogmedhjælper og den sjælnde gang de er slået
op er der 2000 ansøgninger og med 0 i uddannelse sker det ikke.

> hvad er din mission her??
> at hjælpe din svigerinde, eller vise hende at hun er dummere end dum og
ikke
> fortjener hjælp?

Begge dele. Ja jeg synes hun er dum og griber livet helt forkert an men det
kan jeg jo ikke bestemme. Sekundært søger jeg så viden om hvad hun kan
forvente af kommunen, fremtiden, regler osv...

> og??

Prøver at signalere at hun er ekstremt isoleret pga en eller anden defekt
hun må have i hovedet - noget med hun havde iltmangel under sin fødsel - der
er noget med det kan give visse hjerneskader...

Alt i alt extremt umoden.

> så må hun jo have hjælp.... hvad med om DU hjalp hende?

Ellers tak, jeg har skam mit eget barn og job og kone og bil og PC at se til
;)

> igen, så må hun jo have hjælp.....

Ja men hvad kan hun forvente / kræve som enlig? Husholderske? Nej vel...

> ja..... hvad med at sprede positivitet over den glæde et barn kan være,
frem
> for at overrisle hende med negativitet, og dermed garantere at hun VIL
> fejle??

Fordi jeg ved at det gør hun. Hun er hermed "dømt" til et liv i
kontanthjælpssystemet henvist til offentlig transport, og alt hvad den type
liv indebærer. Det er lidt synd synes jeg, men det skulle hun jo nok have
tænkt på noget før...

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 15:31

Martin Nielsen wrote:

> Det er det heller ikke i sig selv. Men som situationen er kan det
> blive en del problematisk for hende at bære forsørger-pligten.

ifølge dig, ja.... men hvad synes hun selv??

> Øhhh ja men så bliver de i alt 5 personer på 40 m2 lige vildt nok ik.
> Og hun er jo myndig så hun har vel "ret" til et sted at bo med sit
> barn.

man har ikke "ret" til et sted at bo... men hun får nok bedre råd til det
når barnet kommer.... indtil da må hun jo forsøge at få kommunen til at
hjælpe, om det bliver med bolighenvisning eller indskudslån eller noget helt
3. må kommunen afgøre....

> Nordvestsjælland

er der stor boligmangel der?? så stor at en ung ikke kan finde en 2 værelses
lejlighed, evt ved en privat udlejer??

> Tjahh hun vil KUN være pædagogmedhjælper og den sjælnde gang de er
> slået op er der 2000 ansøgninger og med 0 i uddannelse sker det ikke.

inden jeg fik barn ville jeg også være pædagogmedhjælper.... jeg havde INGEN
ide om hvad jeg ellers ville med mit liv...
jeg var selv 21 før jeg overhovedet havde nogen form for ide om hvad jeg
ville med mit liv....
21 år, enlig mor med en søn på 2, og så skulle søge læreplads som frisør....
ikke nemt, men stædighed belønnes og to år senere skrev jeg kontrakt med en
salon, fik revalidering, og knoklede mig igennem uddannelsen, trods min off
and on enlige status, kronisk sygdom og hvad dertil hører..... og tro det
eller ej,. jeg fik sørme også mit kørekort i den mellemliggende periode.....

> Begge dele. Ja jeg synes hun er dum og griber livet helt forkert an
> men det kan jeg jo ikke bestemme. Sekundært søger jeg så viden om
> hvad hun kan forvente af kommunen, fremtiden, regler osv...

den viden søger du bedst hos kommunen, ikke her.... det der debatteres her
er en ganske anden side af at være forældre ;)

> Prøver at signalere at hun er ekstremt isoleret pga en eller anden
> defekt hun må have i hovedet - noget med hun havde iltmangel under
> sin fødsel - der er noget med det kan give visse hjerneskader...

at hun ikke har gået til sport eller lign, behøver ikke signalere at hun er
isoleret....
har hun en erklæret hjerneskade, eller er det blot hvad "rygtet" siger??
på mig virker det nemlig ikke som om du har noget konkret viden omkring det,
men en masse subjektiv opfattelse af din egen i stedet....

> Alt i alt extremt umoden.

> Ellers tak, jeg har skam mit eget barn og job og kone og bil og PC at
> se til ;)

det er familiefølelse.....................

> Ja men hvad kan hun forvente / kræve som enlig? Husholderske? Nej
> vel...

nej, men måske noget undervisning i barnepasning, noget hjælp til hvordan
hun klarer sig igennem tilværelsen....
kender da kvinder der har haft brug for hjælp som er kommet på kvindehjem,
med undervisning i forælderskab....

> [...]
> kontanthjælpssystemet henvist til offentlig transport, og alt hvad
> den type liv indebærer. Det er lidt synd synes jeg, men det skulle

det var der også mennesker der sagde om mig i sin tid....
datter af en uuddannet enlig mor, uden egen uddannelse, bliver gravid ved et
uheld med en tilsyneladende spøjs og ikke super trofast fyr....jeg er kommet
videre... har fået mig en uddannelse og klaret mig trods MANGE
genvordigheder...
jeg HÅBER hun viser dig røven og beviser at du tager fejl!!

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 18:31

> er der stor boligmangel der?? så stor at en ung ikke kan finde en 2
værelses
> lejlighed, evt ved en privat udlejer??

Tjahh for et par år siden da jeg selv skulle fraflytte min ungdomsbolig pga
færdig uddannelse endte det med at mine forældre måtte købe et hus som vi så
kunne leje og der havde vi været på jagt i ½ år - og kun fundet skumle
kælderlejligheder som end ikke var godkendt til beboelse, bolig-hajer og
andet mærkeligt. Men ikke alle har forældre som sådan lige kan hoste en ½
eller hel mille op...

> at hun ikke har gået til sport eller lign, behøver ikke signalere at hun
er
> isoleret....
> har hun en erklæret hjerneskade, eller er det blot hvad "rygtet" siger??

Jeg ved ikke om det er et rygte men det er da hendes egen mor og hendes
søster som har fortalt mig det så mon ikke der er noget om det hvorfor
skulle de ellers sige sådan noget?

> det er familiefølelse.....................
Ja ik. Ej vi er ikke DUS lige hende og mig men derfor kan jeg vel godt
bekymre mig for barnets fremtid...

> kender da kvinder der har haft brug for hjælp som er kommet på kvindehjem,
> med undervisning i forælderskab....

Godt tilbud ellers men der tror jeg sku aldrig hun kommer. Vi kunne ikke
engang "jage" hende på efterskole eller i 8. klasse for nogle år siden.
Sofaen er hendes bedste ven!

> [...]
> genvordigheder...
> jeg HÅBER hun viser dig røven og beviser at du tager fejl!!

Det håber jeg også, godt gået af dig i øvrigt, men jeg tvivler altså stærkt
på dette........ men det må fremtiden jo vise.

Hun skal føde om ca 2 uger.

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 19:59

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> godkendt til beboelse, bolig-hajer og andet mærkeligt. Men ikke alle
> har forældre som sådan lige kan hoste en ½ eller hel mille op...

jeg har ike selv haft problemer med at finde en bolig i københavn og
omegn.... så jeg har lidt svært ved at forestille mig at det skal være et
problem...
har i tjekket onlinebolig portaler, DBA og lign??

hvis i ikke har så meget erfaring på området, så kan jeg godt prøve at kigge
for jer....

det behøver jo ikke være noget vildt.... 1-2 værelser indtil videre er vel
ok...

> Jeg ved ikke om det er et rygte men det er da hendes egen mor og
> hendes søster som har fortalt mig det så mon ikke der er noget om det
> hvorfor skulle de ellers sige sådan noget?

ja hvad ved jeg..... men der må da være en mere konkret diagnose end "visse
hjerneskader"....

> Ja ik. Ej vi er ikke DUS lige hende og mig men derfor kan jeg vel godt
> bekymre mig for barnets fremtid...

jamen hvad rager det dig??
du er hamrende ligeglad med hende, men bekymrer dig om et barn, der intet
har med dig at gøre, og i praksis slet ikke er relateret til dig..... på mig
virker det mere som om du har en torn i siden på hende en noget andet....
hvad bilder du dig egentligt ind??

> Godt tilbud ellers men der tror jeg sku aldrig hun kommer. Vi kunne
> ikke engang "jage" hende på efterskole eller i 8. klasse for nogle år
> siden. Sofaen er hendes bedste ven!

du er ikke "dus" med hende, men ved alt om hvordan og hvorledes hun lever
sit liv??
kan du ike se det er selvmodsigende?

> Det håber jeg også, godt gået af dig i øvrigt, men jeg tvivler altså
> stærkt på dette........ men det må fremtiden jo vise.

jeg kender adskillige kvinder der har trodset dine odds..... det er IKKE en
dødsdom at være som din svigerinde.....
det er ikke værre end så meget andet.....
der er ingen garanti for at hun klarer sig værre i livet end du...

> Hun skal føde om ca 2 uger.

og det kan være at om to år er hun i et pisse godt job, på vej mod en god og
stabil karriere, og du måske er faldet ned i et akoholiseret hul, eller det
der er værre....

der er INGEN garantier i livet.... hverken positive eller negative... at du
har sat dig for at tegne hendes liv som det mest negative ever, er ikke
ensbetydende med at det ender sådan..... have a little faith.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : CDJ

Dato : 17-08-06 14:34

On 17/08/06 13:14, in article 44e44f7e$0$145$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
"Sabina H." <sabina@websetter.dk> wrote:

> hvorfor er det et problem at være gravid??

Det kan da vel næppe diskuteres, hvorvidt det er et problem eller ej, at
være gravid og ingen bolig have, navnlig hvis man ikke er ret sikker på, at
man har en bolig når man skal føde...

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 16:39

CDJ wrote:

> Det kan da vel næppe diskuteres, hvorvidt det er et problem eller ej,
> at være gravid og ingen bolig have, navnlig hvis man ikke er ret
> sikker på, at man har en bolig når man skal føde...

barnet kommer uanset hvad, boligen kan man finde, og det faktisk med ret
kort varsel, hvis man virkelig har behovet....
eksembel, min nuværende lejlighed fandt jeg 3 dage før jeg skulle flytte fra
min gamle, betalte indskud og underskrev kontrakt samtidig med at vi fik
overdraget nøglerne og flyttede ind......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 17:02

Sabina H. wrote:

> [...]
> min gamle, betalte indskud og underskrev kontrakt samtidig med at vi fik
> overdraget nøglerne og flyttede ind......

Det kommer nu meget an på hvor i landet, man bor, om man bare sådan lige
kan finde en bolig.

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 17:34

Holst wrote:

> Det kommer nu meget an på hvor i landet, man bor, om man bare sådan
> lige kan finde en bolig.

både og..... jeg flyttede fra nordsjælland til trekantsområdet i dette
eksembel.......
hvis man vil, kan man også....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 17:43

Sabina H. wrote:

> både og..... jeg flyttede fra nordsjælland til trekantsområdet i dette
> eksembel.......
> hvis man vil, kan man også....

Ja, flytter man den vej, er det nok også nemmere at finde en bolig.

Fra : CDJ

Dato : 17-08-06 18:51

On 17/08/06 17:38, in article 44e48d7e$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk,

> [...]
> min gamle, betalte indskud og underskrev kontrakt samtidig med at vi fik
> overdraget nøglerne og flyttede ind......

Det ændrer (i min verden) ikke på, at det er et problem. Jeg sagde ikke
uovervindeligt, men at det ikke skulle være noget problem at stå uden bolig
med baby på armen er langt ude...

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 12:33

Martin Nielsen wrote:

> Mon myndighederne kan finde på at gå ind i en sådan sag og evt fjerne
> barnet?
>
> inputs?

Som du beskriver hende, lyder hun jo lettere retarderet og stort set ude
af stand til på fornuftig vis at tage vare på sig selv, endsige et barn.

Er det tilfældet, er det da absolut ikke umuligt, at kommunen vil gå ind
og tvangsfjerne barnet - hvilket måske også er det bedste for barnet.

Du fortæller en masse om sin svigerinde. Men har du slet ikke noget
positivt at sige om hende? Hvad er hendes søsters mening?

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 14:48

"
> Som du beskriver hende, lyder hun jo lettere retarderet og stort set ude
> af stand til på fornuftig vis at tage vare på sig selv, endsige et barn.

Ja det er en meget passende beskrivelse synes jeg. Bevares hun kan da
sagtens lave mad, handle ind og skifte bleer, men samtidigt skulle stå til
rådighed for arbejdsmarkedet og hente og bringe barn på gå-ben tror jeg nu
hun får svært ved at klare i længden. Men vi må jo se hvad der sker....

> Er det tilfældet, er det da absolut ikke umuligt, at kommunen vil gå ind
> og tvangsfjerne barnet - hvilket måske også er det bedste for barnet.

Det vil jeg næsten mene det er, men det er jo ikke min afgørelse...

> Du fortæller en masse om sin svigerinde. Men har du slet ikke noget
> positivt at sige om hende? Hvad er hendes søsters mening?

Positivt? Hmmmm nææææ faktisk ikke. Hun mener vist heller ikke noget
positivt om mig ;) - fordi jeg bla til jul . inden hun blev gravid.- skrev
et brev til hende om hvordan livet fungerer og hvad hun kan og bør stræbe
efter inden for måske 5 år - nemlig enten at starte på en uddannelse eller
et job og måske på sigt få egen bolig. Og så få gjort noget ved sit læse-og
indlæringsbesvær, samt få styr på sit temperament (bliver extremt nemt
hidsig). 2 mdr efter kvitterere hun så med at blive gravid så hun kan gå
hjemme endnu 1 år som hun har gjort siden hun var 14. Hendes søsters mening
er..."min mor skal nok hjælpe til og bla bla bla" Det samme gjorde svigermor
da vi selv fik den første for 2 år siden. Hun hjalp en del de første 3
uger - i dag kommer hun nærmest kun når hun VED at vores datter ikke er
hjemme da hun ikke orker småbørn mere (rygproblemer mv) så jeg tvivler på
hvor meget hun nu også kan hjælpe med.

Tjahhh... spøjs familie der. Og så er RKI tilsyneladende også blevet en
sygdom der - svigermor har sågar udnyttet hende da hun blev 18 til at opnå
yderligere kredit i banken! ARGH!

Fra : Tina

Dato : 17-08-06 16:21

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hidsig). 2 mdr efter kvitterere hun så med at blive gravid så hun kan gå
> hjemme endnu 1 år som hun har gjort siden hun var 14.

Hold kæft, hvor har jeg ondt af din svigerinde. Hvad hulen bilder du dig
ind? At skrive den slags breve til folk, er simpelthen under lavmålet for,
hvad man kan være bekendt - famile eller ej!

Ikke nok med, at hun kæmper for at finde sig selv i livet med det handicap
hun har, hun skal også kæmpe mod en særdeles intolerant svoger.

Hendes hidsighed skyldes ikke temperament, men frustrationer over ikke at
blive accepteret og forstået.

Der ER andre værdier i livet end uddannelse og efterfølgende arbejde,
kørekort (bil), og "egen bolig". Hun er 19 år!

Hvis hun modtager kontanthjælp, har kommunen garanteret allerede et øje på
hende, og de vil som regel ikke hjælpe med bolig, før barnet er født. Hun
har ikke krav på noget som helst mht. bolig, men kommer hun og siger, at hun
er blevet smidt ud hjemmefra med sit barn, har kommunen pligt til at skaffe
_hende_ tag over hovedet, ikke barnet. Barnet kan de godt anbringe i
familiepleje, til hun får et sted at bo hvor der er plads til dem begge.

Lad hende selv finde ud af tingene. Det sidste hun har brug for, er folk som
dig, der har travlt med at fortælle hende, hvad hun skal sige, gøre og mene,
og føre deres egne værdier over til også at være hendes værdier.

Er kommunen i tvivl om hun kan passe sit barn forsvarligt, så skal de nok
gøre noget ved det, hvad enten det er støtte i hjemmet, familiecenter,
plejefamilie eller andre foranstaltninger. Men de kan ikke gøre noget, før
barnet er født.

Pas dit eget liv og lad hende passe sit eget.

Tina

Ps: Man kan godt have et godt liv, trods man er registreret i RKI og har
dårlig økonomi. Set fra den lyse side betyder det blot, at man lærer at
klare sig uden at skulle låne til ditten og datten.

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 16:36

Tina wrote:

> Pas dit eget liv og lad hende passe sit eget.

Selvom man læser Martins indlæg med et gran salt, tyder noget på, at hun
måske ikke er i stand til at passe på sig selv. Af Martins indlæg at
dømme (og det er et yderst ringe grundlag at bedømme noget på) så er
pigen uselvstændig, umoden og lettere retarderet. Hvor meget og hvor
lidt, hun selv magter, er naturligvis meget uklart.

Og der kan sagtens være ganske stor forskel på, hvad hun kan klare i de
trygge omgivelser hjemme hos mor, hvor hun får den verbale støtte, hun
har behov for, og så i eget hjem med et lille barn.

Har hun sådanne problemer, vil det måske være meget fornuftigt at tænke
lidt over situationen allerede nu. Vil hun gerne beholde sit barn, så
kan det måske være en god idé allerede nu at kigge lidt på fremtiden og
få indrettet sig på en måde, så kommunen ikke kort efter fødslen kommer
og fjerner barnet.

Som jeg efterlyste i mit forrige indlæg, så kan det være interessant at
høre, hvad søster mener.

Fra : Tina

Dato : 17-08-06 17:03

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Selvom man læser Martins indlæg med et gran salt, tyder noget på, at hun
> måske ikke er i stand til at passe på sig selv.

Med "pas dit eget liv" mente jeg, at Martin ikke på nogen måde skal diktere,
hvordan svigerinden skal leve sit liv.

Hvis det virkelig er så galt fat med hende som Martin beskriver, har
kommunen garanteret allerede et øje på hende. Kommunen fjerner først barnet,
hvis hun virkelig ikke er i stand til at tage vare på det. Ifølge Martin så
hører "kørekort" "uddannelse" og "egen bolig" med til det der skal til, for
at man kan tage ordentligt vare på et barn.

OM hun kan tage vare på et barn, det viser sig først når barnet er født. Og
til den tid vil der garanteret været støttetilbud til hende, hvis det ikke
blot er Martins opfattelse af hende, at hun er mindre bemidlet i alle
henseender.

Der skal meget til, før kommunen fjerner barnet ved fødslen, og heldivis er
dårlig økonomi, at bo hjemme, være uuddannet og arbejdsløs, læse- og
hørehandicappet, mørkeræd og kontanthjælpsmodtager ikke blandt kriterierne.
Ufatteligt mange, alm. fungerende voksne menensker _med børn_ kan ikke være
alene om aftenen og om natten, har ingen uddannelse, er registreret i RKI,
og er ordblinde. Dette gør dem da ikke automatisk til dårlige forældre!

Om hun egentlig har fejlet noget under graviditeten og derfor har været
sygemeldt, eller om det er for at slippe for at lave noget, det ved Martin
reelt ikke en døjt om, for han har ikke prøvet at være gravid, men uanset
hvad hun gør og hvad hun siger, så har Martin stemplet hende som "dum, doven
og uegenet som mor". Giv hende dog en chance.

Vi har kun Martins opfattelse af tingene, og han er yderst negativt
indstillet over for hende helt generelt. Vi aner ikke, om det virkelig er
sådan det er. Giv pigen en chance.

Tina

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 17:10

Tina wrote:

> [...]
>
> Vi har kun Martins opfattelse af tingene, og han er yderst negativt
> indstillet over for hende helt generelt. Vi aner ikke, om det virkelig er

Jeg er helt enig med dig.

Men har pigen vitterlig nogle problemer, kan det være en meget god idé
at forsøge at foregribe nogle af de nye problemer, der kan opstå som
konsekvens deraf.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 19:04

> Med "pas dit eget liv" mente jeg, at Martin ikke på nogen måde skal
diktere,
> hvordan svigerinden skal leve sit liv.

Nej da, jeg vil bare rådgive hende bedst muligt i de omstændigheder hun nu
en gang har startet sit voksenliv på.

Ifølge Martin så
> hører "kørekort" "uddannelse" og "egen bolig" med til det der skal til,
for
> at man kan tage ordentligt vare på et barn.

Det har jeg vidst ikke sagt, blot nævnt at hun heller ikke har det - for at
beskrive hendes person som helhed. Alm folk fra 16-20 år plejer at bruge
tiden på en eller anden uddannelse, et job, og mange også et alm køre kort i
18-20års alderen. Hun har ikke taget initiativ til noget af dette
overhovedet (jo hun har brugt kørekortet som undskyldning i banken for at
låne hendes mor 10000 kr!) Jeg spurgte hende for 4 mdr om hun ville tjene
lidt ekstra ved at hjælpe mig på min avisrute.... næææ hun sgu da ligge på
sofaen! Så blev jeg vikar og der var masser af jobs til flere... gad hun
det? næææ... så gør jeg sommerhuse rent og hun kunne jo nemt hjælpe med at
tørre lidt støv af eller noget gider hun det NÆ.

Har du i øvrigt et forslag til hvilke jobs hun vil kunne få når hun er
ordblind og aldeles ufaglært og dårlig regning og hader butikker? Nå det
blir nok et aktiveringsprojekt fra kommunen med at samle skrald i vejsiderne
eller lign... hyggeligt.

> OM hun kan tage vare på et barn, det viser sig først når barnet er født.
Ja sefølgelig. Det vil hurtigt vise sig.

Og
> til den tid vil der garanteret været støttetilbud til hende, hvis det ikke
> blot er Martins opfattelse af hende, at hun er mindre bemidlet i alle
> henseender.
Hun ER mindrebemidlet i alle henseender. Det er fakta. Jeg er klart af den
opfattelse at barnet skal være en slags "NU er jeg voksen og kan rive og flå
kommunen for en masse og lave mindst muligt"... Men det er nok bare mig...
Sjovt nok boller hun stadig med alkoholikeren hun blev gravid med men
afviser at flyttte ind i hans lejlighed (som ellers er fint stor til dem
alle). - For dermed kan hun jo opkræve børnepenge fra ham! - At det trick
ikke giver overskud i forhold til at have egen bolig fatter hun ikke - flere
penge ind dobbelt så mange ud ;)

> [...]
> og er ordblinde. Dette gør dem da ikke automatisk til dårlige forældre!

Neeeejjj i teorien gør det ikke. Men det er heller ikke nogen fordel...

ret
> sygemeldt, eller om det er for at slippe for at lave noget, det ved Martin
> reelt ikke en døjt om,
Øhh jo for jeg har selv været med hende ved lægen - uhh hun havde så ondt
her og der og alle vejne men til daglig kan hun da både gå på trapper osv og
klager ellers ikke over smerter eller andet!

for han har ikke prøvet at være gravid, men uanset
> hvad hun gør og hvad hun siger, så har Martin stemplet hende som "dum,
doven
> og uegenet som mor".
'JA - måske ikke decideret uegnet - men i al fald tvivlsom.

gv hende dog en chance.'

Det gør jeg skam også. Det er jo ikke mit job at bestemme hvad der skal ske
med hende og barnet; det er hendes eget valg.

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 20:08

Martin Nielsen wrote:

> Nej da, jeg vil bare rådgive hende bedst muligt i de omstændigheder
> hun nu en gang har startet sit voksenliv på.

det tilkommer ikke dig at "rådgive" hende..... ikke hvis hun ikke spørger
dig direkte altså, og noget tyder på at det gør hun IKKE.....

> [...]
> initiativ til noget af dette overhovedet (jo hun har brugt kørekortet
> som undskyldning i banken for at låne hendes mor 10000 kr!)

og?? "almindelige folk", er blot en sterotype som disse "almindelige folk"
bruger til at trække ned over ørerne på "ualmindelige folk".... bare fordi
de ikke vælger som de.....
men guess what.... "ualmindelige folk" er mindst lige så succesrige i livet
som "almindelige" er.....

> [...]
> vikar og der var masser af jobs til flere... gad hun det? næææ... så
> gør jeg sommerhuse rent og hun kunne jo nemt hjælpe med at tørre lidt

du KAN altså ikke regne med at DINE værdier og valg er noget hun kan bruge
til noget.... jeg gad heller ikke tage en avisrute, eller gøre rent, eller
for den sags skyld arbejde som vikar...... men mange andre gad godt,og det
er da fint for dem.....

> [...]
> vejsiderne eller lign... hyggeligt.

> Ja sefølgelig. Det vil hurtigt vise sig.

alt har en indlærings kurve.... hun har nogle dage på sygehuset til at finde
ud af det, og derefter er der en sundhedsplejeske til at hjælpe, og
mødregrupper... hun står altså ikke helt alene i verden.....

> Og

> Hun ER mindrebemidlet i alle henseender. Det er fakta.

igen, det ændrer sig jo.... de fleste 19 årige er jo "mindre bemidlede".....
jeg havde sku kun en skaldet SU da jeg fyldte 19 og blev gravid.....

> [...]
> børnepenge fra ham! - At det trick ikke giver overskud i forhold til
> at have egen bolig fatter hun ikke - flere penge ind dobbelt så mange

det er da utroligt som du er inden i hendes hovede.... KAN det tænkes at hun
ikke ønsker at bo sammen med ham fordi han er alkoholiseret???

> Neeeejjj i teorien gør det ikke. Men det er heller ikke nogen
> fordel...

det ved du da ikke... du har din egen lille forsnævrede indgangsvinkel til
at være forældre, men der er ingen der siger at dit barn bliver mere
velfungerende end din svigerindes......

> [...]

> ondt her og der og alle vejne men til daglig kan hun da både gå på
> trapper osv og klager ellers ikke over smerter eller andet!

hvorfor har du været med hende til læge når du nu ikke kan fordrage hende??

> for han har ikke prøvet at være gravid, men uanset

> 'JA - måske ikke decideret uegnet - men i al fald tvivlsom.

kan du bestemme dig?

> gv hende dog en chance.'
>
> Det gør jeg skam også. Det er jo ikke mit job at bestemme hvad der
> skal ske med hende og barnet; det er hendes eget valg.

så lad hende dog tage det valg.... og bland dig udenom......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Martin Nielsen

Dato : 18-08-06 09:41

> hvorfor har du været med hende til læge når du nu ikke kan fordrage
hende??

Øhhh fordi som nævnt har hun ingen bil og der kører ikke tog hen til lægen
fra hvor hun bor så jeg måtte hente og bringe.

> så lad hende dog tage det valg.... og bland dig udenom......

Ok.

Fra : Sabina H.

Dato : 18-08-06 16:15

Martin Nielsen wrote:

> Øhhh fordi som nævnt har hun ingen bil og der kører ikke tog hen til
> lægen fra hvor hun bor så jeg måtte hente og bringe.

det giver dig da stadig ikke retten eller pligten til at deltage i
lægebesøget... du kunne da sagtens bare sidde i venteværelset og slappe af
imens.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tina

Dato : 18-08-06 17:08

> [...]
> ordblind og aldeles ufaglært og dårlig regning og hader butikker? Nå det
> blir nok et aktiveringsprojekt fra kommunen med at samle skrald i

Jeg har en veninde der arbejder 37 timer om ugen. Hun har INGEN uddannelse,
intet kørekort, ingen cykel, hun er stærkt ordblind og stærkt talblind, har
indlæringsvanskeligheder, lever i "en anden verden", opfatter/forstår ikke
ret mange alm. vendinger, der kan være tvetydige. Hun arbejder i en
delikatesse, hvor de er super søde til lige at hjælpe hende med at læse
etiketterne og hvad der ellers er af småting der skal læses. Det kræver
nemlig ikke læsefærdigheder og talfærdigheder at skulle smørre en bakke med
spegepølse, en bakke med rullepølse, lave sandwich, pakke leverpostej, osv.
Det obligatoriske 3-dags hygiejnekursus bestod hun første gang.

Der er MANGE job der kan klares, selvom man er ordblind og talblind, men det
kræver støtte og motivation fra deres nærmeste, for at det negative bliver
vendt til noget positivt. "Støtte" og "motivation" er IKKE at overføre egne
værdier og kriterier for succes over på en, der ikke har bedt om det.

> [...]
> alle). - For dermed kan hun jo opkræve børnepenge fra ham! - At det trick
> ikke giver overskud i forhold til at have egen bolig fatter hun ikke -

Et YDERST modent valg, ikke at flytte sammen med faderen til barnet. Det
tjener ingen børn, at den ene forældre, eller begge, er alkoholikere, tag
over hovedet eller ej!

> Neeeejjj i teorien gør det ikke. Men det er heller ikke nogen fordel...

Prøv at lægge dine fordomme på hylden, og prøv at forstå, at uddannelse,
arbejde, ordblindhed osv. ikke har indflydelse på, om man er en god forældre
eller ej. Arbejdsløse, uuddannede, ordblinde, husvilde forældre kan også
godt lære deres børn om kærlighed, rigtigt og forkert, støtte, vejlede,
sætte grænser og i sidste ende få gode, kærlige, hensynsfulde, empatiske
voksne ud af det. De evner har nemlig absolut intet med tag over hovedet og
fast løn at gøre.

> [...]
og
> klager ellers ikke over smerter eller andet!

Når du har haft ondt et bestemt sted lidt tid, så holder du på et tidspunkt
også op med at klage dig når du udfører noget du bare _skal_, selvom det gør
hamrende ondt. Nårrhhnej, du er jo mand, så du klager konstant og højlydt
hver gang du har ondt.

Smerterne lærer man at bide i sig, for man SKAL op ad trapperne, SKAL på
toilettet, og hvad der ellers er af ting, man bare må gennemføre trods
smerter.

> giv hende dog en chance.'
>
> Det gør jeg skam også. Det er jo ikke mit job at bestemme hvad der skal
ske
> med hende og barnet; det er hendes eget valg.

Næh, det er ikke dit job at bestemme det, men du ville gerne! Hvis det stod
til dig, ville du gerne bestemme, at hun tog en uddannelse inden fem år, at
hun gjorde noget ved sin ordblindhed, at hun flyttede sammen med barnets
alkoholiserede far for at få tag over hovedet, at hun fik et 37-timers job
indtil påbegyndt uddannelse, og derefter arbejde ved siden af studierne, at
hun fik kørekort eller cykel....hmmm.... var der mere.... ja, at hun skal
acceptere, at hendes søsters mand (dig) blander sig i hendes liv og levned.
Nårhja, og acceptere, at du helst ser, hun ikke bliver mor, fordi du har et
horn i siden på hende, og finder hende uegnet til forældrerollen..
Du så jo også helst at hun fik en abort, for i din verden er det kun "kloge"
mennesker med uddannelse, arbejde, statussymboler (kørekort, bil), og egen
bolig, der er kvalificerede til at blive forældre.

Heldigvis er det menensker med større forståelse for andre mennesker end
dig, der tager stilling til, om hun er uegnet som mor.

Tina

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 18:52

> Hold kæft, hvor har jeg ondt af din svigerinde. Hvad hulen bilder du dig
> ind? At skrive den slags breve til folk, er simpelthen under lavmålet for,
> hvad man kan være bekendt - famile eller ej!

Øhhh nå. Men hun afviser mig blankt hvis jeg forsøger at tale med hende om
hvad hun vil og har tænkt sig. Hun har ligget på sofaen i 5 år nu for
himlens skyld! Så er det vel på tide nogen losser hende i røven, især når
hun skal have barn og med tiden gerne skulle kunne klare sige selv eller
hvad?

> Ikke nok med, at hun kæmper for at finde sig selv i livet med det handicap
> hun har, hun skal også kæmpe mod en særdeles intolerant svoger.

Naaaa kæmpe skal hun nu ikke vi ignorerer efterhånden bare hinanden.

> Der ER andre værdier i livet end uddannelse og efterfølgende arbejde,
> kørekort (bil), og "egen bolig". Hun er 19 år!

Ja seføli er der det, men jeg tror nu nok de fleste enlige mødre gerne vil
have egen bolig - bare en beskeden en. Kørekort osv kan da seføli til nød
undværes meeeeeeeeeen det er nu rare ting at have. Og ja hun er 19 år... er
det en "fredning"? Bør hun ikke som alle andre unge søge imod enten
uddannelse eller arbejde - i al fald en eller anden form for beskæftigelse?
Hun har ikke sendt så meget som EN ansøgning ud de sidste 4 år!

> Hvis hun modtager kontanthjælp, har kommunen garanteret allerede et øje på
> hende, og de vil som regel ikke hjælpe med bolig, før barnet er født.

Ja det ved jeg så ikke om de har men det kan da være...

> [...]
> _hende_ tag over hovedet, ikke barnet. Barnet kan de godt anbringe i
> familiepleje, til hun får et sted at bo hvor der er plads til dem begge.

Okay den har jeg ikke hørt før? Så de kan godt sige: skrid du på vandrerhjem
og når du har en rimelig bolig kan du få dit barn retur????

> [...]
mene,
> og føre deres egne værdier over til også at være hendes værdier.

Tjahhh jeg kalder det "basis-viden" om livet... den slags vi normalt alle
har inden vi er 18. Men ja hun må jo hygge sig med det.

> Er kommunen i tvivl om hun kan passe sit barn forsvarligt, så skal de nok
> gøre noget ved det, hvad enten det er støtte i hjemmet, familiecenter,
> plejefamilie eller andre foranstaltninger.

Det "håber" jeg de er. For det er jeg.

> Ps: Man kan godt have et godt liv, trods man er registreret i RKI og har
> dårlig økonomi.

Okay. Jeg har det dårligt med mig selv bare jeg glemmer huslejen til d 2. i
måneden men sådan har alle det åbenbart ikke.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-08-06 19:20

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> hun skal have barn og med tiden gerne skulle kunne klare sige selv eller

Man kan osse sige at hendes barn bliver selve losset i røven...

Det er nok en kende optimistisk at tro at hun kan nå at ændre sig meget
på de 9 måneder, der går før at barnet kommer.

Jeg tror at det mest oplagte er hvis du træder et skridt tilbage og
lader tiden arbejde for dig. Om 3-5 år har hun sikkert lært det hele.

Mvh. Michael.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 17-08-06 19:34

> Det er nok en kende optimistisk at tro at hun kan nå at ændre sig meget
> på de 9 måneder, der går før at barnet kommer.

Der er højst 2 uger til...!

> Jeg tror at det mest oplagte er hvis du træder et skridt tilbage og
> lader tiden arbejde for dig. Om 3-5 år har hun sikkert lært det hele.

Det må man da håbe. Det bliver noget af en forvandling.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-08-06 19:40

Martin Nielsen wrote:

> Der er højst 2 uger til...!

Ja. Jeg glemte overskrifte "/Høj/gravid...".

Men så er det jo ret indlysende at der ikke er meget, du kan gøre nu.
Måske det bedste ville være hvis du kunne få anbragt din irritation et
sted meget langt væk og prøve at finde en måde at støtte hende på. Det
lyder jo som om at hun har gevaldigt brug for det.

Mvh. Michael.

Fra : Katja Andersen

Dato : 17-08-06 20:43

> [...]
> vandrerhjem
> og når du har en rimelig bolig kan du få dit barn retur????

Jep det kan de.
Jeg har en svigerinde der for 1-1½ år siden stod uden bolig og 3 små børn
(hun var dog selv skyld i hun stod uden bolig). Hun fik følgende besked fra
kommunen da hun spurgte om de ville hjælpe hende: Vi kan hjælpe dine børn,
men ikke dig. Oversat til dansk: Vi kan tage dine børn og sende dem i pleje,
men dig, du må klare dig selv.

Hilsen Katja

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-08-06 21:26

Martin Nielsen skrev:
> Har en svigerinde på 19 som venter sig meget snart...!
>
> - Min "dumme" svigerinde får sig snart et problem:

Det ser ud til at være den samme svigerinde, som du skrev om her:
http://makeashorterlink.com/?W2F95139D (kan ikke finde ud af at linke på
den der snedige news-måde, så jeg lavede linket til google groups til et
shorterlink i stedet).

Jeg står stadig ved det, jeg skrev dengang, nemlig at hun mest af alt
har brug for opbakning fra sin familie. Altså opbakning til at have et
barn og ikke opbakning til tvangsfjernelse og det som værre er.

Venlig hilsen Dikte

Fra : mus

Dato : 18-08-06 19:14

Kort spørgsmål til kort svar...

Få hjælp af kommunen til en akutbolig. Man kan ikk selv bestemme hvor man
vil bo og man må ikke sige nej til det første tilbud.
Ang kørekort,,, det får man ikk hjælp til.

Jeg er alenemor og fik en akutbolig og tilbage betalende boligindskud.
Har prøvet at få hjælp til kørekort ang jobs, men det skal jeg selv betale.
Er på kontanthjælp med meget stram økonomi og kan ingen hjælp få til noget
som helst, heller ikk medicintilskud til astmabarn.

Sådan er det at leve i danmark, men vi alle har det godt alligevel.

Hvis man er istand til at få børn til verden, er man oz istand til at
forsørge det i mindst 18 år og sørge for at alt er så godt som overhovedet
muligt.

Ingen er en dårlig forældre... Først hvis det bliver bevist af
myndighederne...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-08-06 23:16

On Fri, 18 Aug 2006 20:14:09 +0200, mus wrote:

> Er på kontanthjælp med meget stram økonomi og kan ingen hjælp få til noget
> som helst, heller ikk medicintilskud til astmabarn.

Kan du ikke få kronikertilskud?
Det fik vi til et spædbarn med mælkeallergi og vi var ikke en gang på
kontanthjælp, men en med fast arbejde og en på barselsorlov med fuld løn.

Fra : Mette

Dato : 19-08-06 05:34

"mus" <engel76FJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kort spørgsmål til kort svar...
>
> Få hjælp af kommunen til en akutbolig. Man kan ikk selv bestemme hvor man
> vil bo og man må ikke sige nej til det første tilbud.
> Ang kørekort,,, det får man ikk hjælp til.

Nej, og det er vel også fair. Jeg blev også alenemor som temmeligt ung, og
kom på kommunens akutliste, da jeg var boligløs. Der gik 1½ år, før jeg fik
tilbudt en lille 1½ vær. lejlighed I mellemtiden boede vi hos mine
forældre i deres lille lejlighed. Til gengæld sparede jeg huslejen, så jeg
kunne bruge min SU (ja, det var før den blev fordoblet for enlige
forsørgere) på bl.a. at købe mig en cykel med barnesæde, så jeg kunne komme
frem og tilbage mellem dagpleje, studie og studiejob osv.

> Sådan er det at leve i danmark, men vi alle har det godt alligevel.

Alligevel?? Hvis man er villig til at knokle lidt istedet for at ligge på
sofaen og lade sig forsørge, så har man ALLE muligheder for at klare sig
godt - selvom man som udgangspunkt har de dårlige odds i mod sig. Og de
muligheder har man netop fordi man kan få bolig, boligsikring, gratis
institution, dobbelt SU for enlige forsørgere, SU-kort til transporten,
ekstraordinært og ordinært børnebidrag OVENI børnefamilieydelsen. Sådan er
det at leve som enlig forsørger i Danmark og gudskelov for det. Jeg forstår
ikke hvad du mener med "alligevel". Føler du at du bliver snydt for et eller
andet? Jeg synes du burde være taknemmelig, jævnfør ovenstående.

Med mindre man har nogle seriøse problemer i forhold til misbrug eller måske
har en hjerneskade eller handicap, så mener jeg ikke at der er nogen
undskyldning for at fede den i sofaen uden at komme igang med "et eller
andet" - for det er ikke økonomien, der bremser én. Det pudsige er, at jeg
som enlig forsørger på SU fik mere udbetalt efter skat, end jeg gør nu som
samlevende og med et fast arbejde. Men glæden ved at klare sig selv er en
hel del mere tilfredstillende.

Jeg har meget svært ved at acceptere, at nogle ikke gider at gøre en indsats
og derved låser sig fast i et afhængighedsforhold til kommunen.
Undskyldningen "Jeg er ung, enlig mor og har ikke råd til at tage udd...osv"
holder ikke en meter. Jeg var ung, boligløs, mine ejendele kunne være i én
kuffert, jeg var enlig mor og havde ingen uddannelse. 6 år senere har jeg en
uni-grad, som jeg er stolt af(!!), fået fast arbejde og er nu også blevet
boligejer. Og så skal jeg giftes næste sommer
Alt kan lade sig gøre i Danmark - hvis man gider.

> Ingen er en dårlig forældre... Først hvis det bliver bevist af
> myndighederne...

Det er jeg så ikke enig i. Men dårlige forældre findes i alle samfundslag.
Også hos "de rige".

Fra : mus

Dato : 19-08-06 16:12

Jeg er ikke en af dem på bistand der bare sidder på min flade røv hele
dagen.
Står op kl 04.25 hver dag for at tage på arbejde.
Selv om man er på bistand, skal man sgu ikke gå hjemme og der er en grund
til at jeg er inde i systemet og NEJ,,, det er ikke pga misbrug osv videre.
Jeg kan godt forstå at man ikke kan få et kørekort og det var oz bare en
henvisning til trådens start.

Øhh, gratis pasning til barn/børn har jeg nu aldrig fået, har altis selv
måtte betale og det har jeg da heller ikk noget imod....

Min linie med,, ingen er dårlig forældre,, mener jeg at alle gør deres
bedste og på deres måde...

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 17-08-06 22:03

> [...]
> uger - i dag kommer hun nærmest kun når hun VED at vores datter ikke er
> hjemme da hun ikke orker småbørn mere (rygproblemer mv) så jeg tvivler på

Hold da op en frihed du tager dig. Forstår godt hvis hu stejler. Det
havde jeg også gjort - især hvis jeg var 19 år. Forstår da godt
hvis hun ikke synes så godt om dig efter det brev. Skrev du i det
mindste ikke lidt om hendes positive sider også til hende?

LN

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 22:38

spoi@sol.dk wrote:

> [...]
> hvis hun ikke synes så godt om dig efter det brev. Skrev du i det
> mindste ikke lidt om hendes positive sider også til hende?

Jeg spurgte ham tidligere i tråden: "Men har du slet ikke noget positivt
at sige om hende?", hvortil han svarede: "Positivt? Hmmmm nææææ faktisk
ikke."

Siger en del.

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 17-08-06 22:09

Holst skrev:

> [...]
> pigen uselvstændig, umoden og lettere retarderet. Hvor meget og hvor
> lidt, hun selv magter, er naturligvis meget uklart.

Men det neretter da stadig ikke til sådan et brev. Hvis hun er som en
10 årig skal hun da ikke ahve at vide hvor forkert hun er og hvad hun
altsammen bør gøre anderledes. Hvis hun er retarderet eller lettere
tilbagestående, så er det jo ikke forkert, men sådan hun er. Han
beskriver hende jo nærmest som en dum idiot. Det er da godt nok
nedladende overfor en ahn mener er lettere retarederet. Jeg forstå i
øvrigt ikke hvis ikke pædagoger oig læger har bemærket det.

> [...]
> kan det måske være en god idé allerede nu at kigge lidt på fremtiden og
> få indrettet sig på en måde, så kommunen ikke kort efter fødslen kommer

Ingen tvivl om det. Men det kan gøres på en mere empatisk måde

LN

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 22:36

spoi@sol.dk wrote:

> [...]
> nedladende overfor en ahn mener er lettere retarederet. Jeg forstå i
> øvrigt ikke hvis ikke pædagoger oig læger har bemærket det.

Jo flere af Martins indlæg, jeg læser, desto uklarere bliver det.
Indimellem får man nærmest indtryk af, at hun er dummere end den
nærmeste dør på grund af en hjerneskade, og andre gange får man indtryk
af, at han alligevel forventer, hun kan få uddannelse og job, hvis hun
bare gad tage sig sammen.

> Ingen tvivl om det. Men det kan gøres på en mere empatisk måde

Det kan det sikkert.

Jeg har efterhånden lidt det indtryk, at Martin vist mest har et horn i
siden på hende, måske fordi han har ondt i røven over, at hun ikke laver
en skid.

Fra : tb

Dato : 17-08-06 23:00

> Jeg har efterhånden lidt det indtryk, at Martin vist mest har et horn i
> siden på hende, måske fordi han har ondt i røven over, at hun ikke laver
> en skid.

Og jeg sidder og tænker på vores kære statsminister. Tag en uddannnelse med
det samme i er færdige med 9 klasse. Tager I et fjumreår så skal i straffes.
etc etc

Det gælder da ikke om at være læger og ingeniører alle sammen, det drejer
sig om at give barnet en tryg opvækst. Er det en kvalitet at være barn af
et karriere-par? Er det en kvalitet at have alt det nyeste legetøj og
aldrig se sine forældre. Er det kvalitet at gå i privat skole men være
socialt udstødt?
Groft sat op bevares, men det handler om at give sit barn kærlighed og
respekt, og ikke om at nå et eller andet udefra dikteret mål. Sabina
herinde (som tydligvis også er blevet godt tricket af dine mails), er et
godt eksempel på at man da godt kan være god mor uden at have de bedste kort
på hånden fra start.

Drop din illusion om den perfekte verden og få det bedste ud af den
virklighed der er. Støt din svigerinde istedet for at høvle hende ned, og
måske finder du noget i livet der er større end den illusion du søger....

Fra : Sabina H.

Dato : 18-08-06 16:44

tb wrote:

> Og jeg sidder og tænker på vores kære statsminister. Tag en
> uddannnelse med det samme i er færdige med 9 klasse. Tager I et
> fjumreår så skal i straffes. etc etc

jeg synes den holdning er totalt latterlig....
i min overbevisning er dem der venter til de er LIDT ældre, og har lidt mere
under armen, meget mere sikre i deres valg af uddannelse, og giver i sidste
ende en mere stabil arbejdskraft til det danske samfund, end dem der tvinges
ud i den ene uddannelse efter den anden, fordi de er usikre og ikke aner
hvad de vil.....

> [...]
> være barn af et karriere-par? Er det en kvalitet at have alt det
> nyeste legetøj og aldrig se sine forældre. Er det kvalitet at gå i

nix.....

> [...]
> herinde (som tydligvis også er blevet godt tricket af dine mails), er
> et godt eksempel på at man da godt kan være god mor uden at have de

hehe, "godt ticked".... det er vist meget rammende*G*
kan bare ikke fordrage ignorante fjolser der tror det er deres vej eller
slet ikke....

enig!!

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : CDJ

Dato : 18-08-06 22:11

On 18/08/06 17:44, in article 44e5e050$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk,

> [...]
> ud i den ene uddannelse efter den anden, fordi de er usikre og ikke aner

Det er regeringens politik han ridser op, ikke han egen holdning - så vidt
jeg har forstået indlægget.

Fra : Sabina H.

Dato : 19-08-06 06:03

CDJ wrote:

> Det er regeringens politik han ridser op, ikke han egen holdning - så
> vidt jeg har forstået indlægget.

det havde jeg godt fattet..... det var blot min ingangsvinkel til den
holdning ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-08-06 04:47

..

> Jeg har efterhånden lidt det indtryk, at Martin vist mest har et horn i
> siden på hende, måske fordi han har ondt i røven over, at hun ikke laver
> en skid.

Det er helt sikkert også mit indtryk, jo mere jeg læser af det han
skriver.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-08-06 04:53

Holst skrev:

> Jeg spurgte ham tidligere i tråden: "Men har du slet ikke noget positivt
> at sige om hende?", hvortil han svarede: "Positivt? Hmmmm nææææ faktisk
> ikke."
>
> Siger en del.

En ting er tydeligt. Han er vist ikke særlig interesseret i at hjælpe
pigebarnet.

LN

LN

Fra : Martin Nielsen

Dato : 18-08-06 09:49

Skrev du i det

Jo altså jeg skrev at hvis "passe børn" var det hun virkeligt ville så
skulle hun måske begynde at uddanne sig inden for feltet, forsøge at blive
pædagog og det kræver skolegang. For som 19-årig med 0 erhverserfaring får
man ikke et pædagogmedhjælperjob. ´Hendes søster har indgangsåret på social
og sundhed, samt 3 års praktik i børnehave men hun kan heller ik få et
sådant job.

Fra : Sabina H.

Dato : 18-08-06 16:16

Martin Nielsen wrote:
> [...]
> erhverserfaring får man ikke et pædagogmedhjælperjob. ´Hendes søster
> har indgangsåret på social og sundhed, samt 3 års praktik i børnehave

jeg har som 18 årig med nul erhvervserfaring haft et pædagogmedhjælper
job......
du har nogle meget firkantede briller på.... måske du skulle overveje at
skifte dem ud med nogle runde.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Holst

Dato : 20-08-06 15:48

Sabina H. wrote:

> jeg har som 18 årig med nul erhvervserfaring haft et pædagogmedhjælper
> job......
> du har nogle meget firkantede briller på.... måske du skulle overveje at
> skifte dem ud med nogle runde.....

Nu er du jo heller ikke 18 år længere, og siden du var 18 år er
PGU-uddannelsen kommet til. Jeg er bekendt med institutioner, der så
vidt muligt ansætter PGU'ere frem for folk uden uddannelse i
pædagogmedhjælperstillinger.

Hvor udbredt den praksis er, og hvor nemt det er for uuddannede at få et
pædagogmedhjælperjob, ved jeg ikke. Det er dog mit indtryk, at når der
opslås stillinger, så er der rigtig, rigtig mange om budet.

Fra : cj

Dato : 18-08-06 18:13

Martin Martin Martin...

Som mange herinde allerede har udpeget så er det ikke pænt af dig at
udleverer din kærestes søster på denne måde... Hvad siger din kæreste til
det??
Selvom du har "issues" med din gravide svigerinde og evt. ikke kan lide
hende, så er du nød til at respektere hende, du har valgt din
kæreste....Family and all!

Du har en opfattelse af livet og hvordan det er. Den er fint nok fordi det
fungerer fot dig- men lad da være med at give din prædiken til andre... Hvis
man er lidt tilbagestående sindsmæssigt, og ovenikøbet er 19 år, så kunne
jeg forestille mig at hun ville trodse dig noget så grusomt og måske endda
gøre det omvendte...(som hun jo allerede gør?)

Du skulle give hende en undskyldning og al din opbakning...hun har jo
åbenlyst brug for al den støtte hun kan få....Ikke bare af dig, med af din
kæreste og dine svigerforældre...
Hun har træffet nogle dårlige valg (ihvertfald ifølge dit hoved) men sket er
sket, snart bliver en lille uskyldigt barn født ind i jeres stridigheder, og
det har ikke fortjent al den negativitet... Og med hensyn til din
svigerindes råberi (grundet hørehæmmelse) så tag hende dog med ud og få
noget høreapperat hvis det er muligt... babyen har ikke brug for al den
larm- børn bliver også stresset.

Alt i alt: du er nød til at tage nye metoder i brug, du har erfaret igennem
mange år(åbenbart) at din styrende og bedrevidende taktik ikke virker... Så
bid i det sure æble, glem din irritationer og bak kæreste op i at I skal
bakke hendes søster op... ALT hvad I kan.... Om ikke for hendes skyld, så
for den lille uskyldige smukke baby (husk den følelse du havde da dit barn
blev født....du ønsker alt godt for den og intet ondt-- sådan en chance skal
den nye også have....Hvis moderen ikke kan give den- så må I (mere
modne/voksne) træde til....

Og ja, nogle gange træder kommunen ind og hjælper...men de lader alt for
ofte tvivlen komme de voksne til gode...og ikke de små (tragisk!).
En anden ting : jeg mener dog at kommunen skal/kan hjælpe hende med egen
bolig...og nok også noget psykologhjælp?? Bange for mørke (kan der være sket
noegt i det mørke) Hun lyder somom hun kunne have gavn af det (som alle dog
kan på et eller andet plan!)

Det var bare min mening....

CJ

Fra : Tina

Dato : 18-08-06 20:45

"cj" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> En anden ting : jeg mener dog at kommunen skal/kan hjælpe hende med egen
> bolig...og nok også noget psykologhjælp??

Nej, kommunen skal ikke hjælpe hende med egen bolig, men står hun på gaden,
har de pligt til at skaffe hende tag over hovedet. Det være sig værelse,
pensionat, kvindehjem, hotelværelse, hvad som helst med fire vægge rundt om
og tag over. Der er ingen lov om, at kommunen skal hjælpe med egen bolig -
ej heller, selvom der er børn indblandet.
Her i den kommune jeg bor i, er der noget der hedder "nødbolig til enlige
mødre". Det er en 1½ værelses lejlighed i almennyttigt byggeri, og mor +
barn kan blive boende så længe det er nødvendigt. Lejlighederne kan først
anvises, når barnet er født.

Psykologhjælp har kommunen heller ikke pligt til. Efter ansøgning er det
muligt at få tilskud til nogle konsultationer hos en psykolog, men man får
det ikke betalt. Det er kun i ekstreme tilfælde, at kommunen betaler
psykologhjælp fuldt ud.

Der er mange alm. fungerende voksne der er mørkeræd i en eller anden grad,
uden at der nogensinde er sket dem noget som helst mens det har været mørkt,
og der er mange voksne der ikke kan være alene og hellere vælger skidt
selskab end slet intet selskab.

Tina

Fra : Sabina H.

Dato : 18-08-06 22:00

Tina wrote:
> [...]
> byggeri, og mor + barn kan blive boende så længe det er nødvendigt.
> Lejlighederne kan først anvises, når barnet er født.

ifølge:
http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/lovgivning/Forskrifter_i_fuld_tekst/Vejledninger/VEJ_45_10032004.html

står der:
KAPITEL 7

Tilbud til husvilde

- - - - - - -

§ 66. Kommunen anviser husly mod betaling, hvis en enlig eller en familie er
husvild. Betalingen må ikke overstige lejeværdien af den beboelse, der
anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for en enlig eller for
en familie af denne størrelse.

Stk. 2. Indenrigsministeren kan fastsætte regler om betaling for brugen af
midlertidige opholdssteder, hvortil hjemløse anvises indkvartering, og hvor
det offentlige afholder udgifterne. Lejelovgivningens regler finder ikke
anvendelse, jf. lejelovens § 2, stk. 1.

- - - - - - -

Bestemmelsen svarer til den hidtidige i bistandslovens § 31, stk. 1, dog
forudsættes der nu, at klage over kommunens afgørelse i medfør af
bestemmelsen følger de almindelige klageregler, og efter stk. 2 om
indkvartering i Flygtningehjælpens midlertidige boliger er det nu
indenrigsministeren og ikke socialministeren, der er bemyndiget til at
fastsætte betalingsregler.

Husly

Kommunen er således fortsat forpligtet til at skaffe familier og enlige, der
har mistet en bolig, den efter omstændighederne bedst egnede midlertidige
indkvartering, ikke nødvendigvis en lejlighed, men fx midlertidig
indkvartering i hotel, pensionat eller - for enlige - et botilbud efter
lovens § 94. Det skal understreges, at henvisning til et sådant botilbud kun
bør anvendes som en absolut nødløsning for en kortere periode, og at der
hurtigst muligt bør tilbydes anden form for indkvartering.

Husvild

Det kan specielt fremhæves, at begrebet -husvild- forudsætter, at det drejer
sig om en person eller en familie, der har mistet sin hidtidige bolig og
altså står helt uden tag over hovedet. Derfor falder fx studerende, der har
brug for bolig i nærheden af uddannelsesstedet, ikke ind under § 66.

Bestemmelsen omfatter derimod fx personer, hvis bolig er brændt eller på
anden måde ødelagt, og personer, der bliver sat ud af deres bolig pga.
huslejerestance, ulovlig beboelse m.v.

Det er en forudsætning, at de boligløse i den akutte situation ikke selv har
mulighed for at skaffe sig indkvartering, og der kan ikke via bestemmelsen
skabes nogen varig løsning af deres boligproblem.

********************************

det gør, som jeg nævnte tidligere, at martins svigerinde ikke kommer ind
under den paragraf, da hun jo ikke er husvild... først i det øjeblik hendes
mor er villig til at skrive under på at hun under ingen omstændigheder kan
bo hos hende, kan hun betragtes som husvild, og bliver dermed en kandidat
til nødbolig....

læser man lidt videre på siden, står der også noget om rådgivning....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : cj

Dato : 20-08-06 17:09

Jojo...man kan da sagtens "bare" være mørkeræd uden der er nogen dybere
mening...men det var et spørgsmål til ham Martin så han kunne tænke over det
mht. til kærestens søster.... that´s all!

Med hensyn til ikke at kunne være alene...så synes jeg da det er trist...
jeg føler på et eller andet plan at der er noget galt hvis man ikke kan have
"alene tid" med sig selv...men igen for ikke at pisse nogle af...Ingen
regler uden undtagelser!!

god søndag

CJ

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-08-06 14:24

Martin Nielsen skrev:

> [...]
> og sundhed, samt 3 års praktik i børnehave men hun kan heller ik få et

Jeg mener positivt om hendes person.

Hvis du virkelig vil hjælpe pigen, må du finde noget mere empati
eller gør du bare skaden værre,

Du lyder jo virkelig som om du afskyr hende og så kan man ikke hjælpe
af et godt hjerte.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 18-08-06 18:31

> [...]
> noegt i det mørke) Hun lyder somom hun kunne have gavn af det (som alle dog

Jeg er enig i næsten alt det du skriver, men man skal også passe på
med at overanlysere alt. Jeg er selv ikke særlig vild med mørke og
jeg er 36 Og nej der er ikke sket et eller andet. Har en livlig
fantasi og går jeg ude en mørk aften alene ja så går jeg ret
stærkt til tider *SS*.

LN