Etablering af netværk
Fra : Jesper

Dato : 13-08-06 15:09

Hej

Jeg har lige købt et hus og skal nu til at have etableret et netværk. Jeg
vil gerne have, at installationen bliver så fleksibel som muligt, samtidg
med at den bliver bare lidt fremtidssikret.

Først lidt om huset:
Huset er fra 1932 med stue, kælder og 1. sal. Huset er 56 m2 i grundplan.
I kælderen skal der være kontor samt et andet værelse
I stuen er der stue samt køkken
På første sal er der soveværelse.
Tv via Stofa
Internet via Tele2

Hardware:
Har en kontor pc, som skal kunne komme på internettet (skal stå på kontoret
i kælderen)
Har en HTPC, som skal stå i stuen. Skal også kunne komme på internettet
Har en bærbar fra arbejdspladsen. Skal kunne komme på nettet så jeg kan
arbejde hjemmefra
Kæresten har en bærbar fra arbejdspladsen. Skal kunne komme på nettet så hun
kan arbejde hjemmefra.
Har en router fra arbejdet, som de bærbare skal kobles til for at vi kan
logge på arbejdspladsernes netværk. Routeren er en D-Link 100 Mbit med 4
porte.

Ønske:
Det etableres et netværk mellem HTPC'en og kontor pc'en (1 Gbit)
Der trækkes kabler i stuen således der er 2 - 3 tilslutningsmuligheder til
netværket
Der trækkes kabel til køkkenet, så der er 1 tilslutningsmulighed
Der trækkes kabel til soveværelset, så der er 1 tilslutningsmulighed
Der trækkes kabel så der er 2 tilslutningsmuligheder på kontoret i kælderen
Der trækkes kabel så der er 2 tilslutningsmuligheder i værelset i kælderen
Kan bruge de bærbare ved at sætte et netværkskabel i computeren og så
forbinde den til den faste installation i f.eks. køkkenet eller på kontoret.

Kan ovenstående lade sig gøre eller er jeg nødt til at vælge nogle stik og
sige at det er dem, som går til routeren fra arbejdspladsen.

Ovenstående er måske skrevet lidt kringlet, men jeg håber på positiv
responce alligevel.

På forhånd tak!

Jesper

Fra : O. Skjold

Dato : 13-08-06 20:10

Jesper skrev i news:44df3271$0$3467$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

<klip>

> [...]
> nogle
> stik og sige at det er dem, som går til routeren fra

Med så mange stik klarer du det ikke alene med den indbygggede
switch i D-Link'en, du er nødt til at investere i en ekstra
switch. En 8-ports skulle kunne gøre det, du har jo også porte i
D-Link'en. Pga. dit første ønske skal du huske at det skal være
en gigabit-switch.

Når du ønsker gigabit LAN skal din kabling opfylde mindst cat.
5E. Der har tidligere været skrevet en del om det og konklusionen
blev vist, at man i dag bør lave netværk med cat. 6 udstyr. Det
koster ikke ret meget mere og er svjv mere fremtidssikret.

Lav så et krydsfelt et fornuftigt sted hvor du kobler router og
switch sammen og trækker alle kabler til. Vær omhyggelig med din
kabling og kik evt. på www.kabling.dk, der er en del gode råd når
du skal planlægge dit hjemmenet.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jesper

Dato : 14-08-06 18:35

Tak for svaret!

Hvad giver krydsfeltet mig, som jeg ikke vil få hvis jeg satte 1 switch op i
stuen og 1 i kælderen?

Jeg er stadig lidt usikker på, om jeg kan have 1 router til mine egne pc'ere
og 1 til den bærbare, da det kun er firmaets opsatte router der kan logge
mig på min arbejdsplads.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 19:12

Jesper skrev:

> Jeg er stadig lidt usikker på, om jeg kan have 1 router til mine egne pc'ere
> og 1 til den bærbare, da det kun er firmaets opsatte router der kan logge
> mig på min arbejdsplads.

Man kan sætte routere i forlængelse af hinanden. Det er faktisk
sådan nettet virker. Så du kan formodentlig have

internet --- firmarouter --- bærbar

router --- en masse pc'er.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 14-08-06 19:30

Firmarouteren har selvfølgelig lukket for en lang række porte, og jeg har
ikke mulighed for selv at konfigurere den. Begrænser dette ikke de andre
pc'ere eller det gør det ikke? (Jeg har dog ikke haft behov for at ændre
konfigurationen på den endnu)

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 19:47

Jesper skrev:

> Firmarouteren har selvfølgelig lukket for en lang række porte, og jeg har
> ikke mulighed for selv at konfigurere den. Begrænser dette ikke de andre
> pc'ere

Kort svar: Jo.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 14-08-06 19:59

On Mon, 14 Aug 2006 20:30:03 +0200, Jesper wrote:
> [...]
> har ikke mulighed for selv at konfigurere den. Begrænser dette ikke de
> andre pc'ere eller det gør det ikke? (Jeg har dog ikke haft behov for

Hvis din firmarouter er med wan ethernet og konfigureret som dhcpklient
på wan-siden kan du jo sætte firmarouteren på din egen router...

internet --- router --- en masse pc'er

firmarouter --- bærbar

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 20:59

Michal skrev:

> Hvis din firmarouter er med wan ethernet og konfigureret som dhcpklient
> på wan-siden kan du jo sætte firmarouteren på din egen router...

Spørgsmålet er bare om firmaet tillader det.

--
Bertel

Fra : Michal

Dato : 15-08-06 00:29

On Mon, 14 Aug 2006 21:59:09 +0200, Bertel wrote:

> Spørgsmålet er bare om firmaet tillader det.

Tjaa, hvis det er noget tunnel-værk, så er det vel bedre at tunnelere
den ene/to bærbare igennem end hele ens eget private net?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Jesper

Dato : 15-08-06 19:19

Det må jeg prøve at undersøge....
Routeren er en D-Link DI-640

Hvis jeg kobler firmarouteren på min egen router, og gør som Michal skrev,
betyder det så, at firmaserveren tror, at jeg kommer direkte fra
firmarouteren, og dermed har IP-adresse for den.
Jeg logger mig på firmaet via Secure Client, hvis det har nogen betydning.

Hilsen Jesper

Fra : Michal

Dato : 16-08-06 19:14

On Tue, 15 Aug 2006 20:18:49 +0200, Jesper wrote:
> Hvis jeg kobler firmarouteren på min egen router, og gør som Michal skrev,
> betyder det så, at firmaserveren tror, at jeg kommer direkte fra
> firmarouteren, og dermed har IP-adresse for den.

Hvis den kører en eller anden VPN-tunnel burde der intet være galt.
Uanset hvad kommer du jo fra din wan-ip som termineres på din yderste
router.

> Jeg logger mig på firmaet via Secure Client, hvis det har nogen betydning.

Det siger mig så ikke så meget. Det kan være du slet ikke behøver
firmarouteren, men bare skal køre din secure client fra din egen router?

> Spørgsmålet er bare om firmaet tillader det.

Tjaa, så længe du kommer fra vpn-nettet kan de vel ikke have noget imod
det?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Jesper

Dato : 17-08-06 18:00

Grunden til, at de vil have, at jeg bruger deres router er, at de vil være
sikre på, at deres pc er optimal beskyttet. Jeg er enig i, at det burde
kunne lade sig gøre uden deres router...

Jeg takker for alle svarende, nå må jeg bare til at prøve, om det kan lade
sig gøre at få forbindelse igennem 2 routere.