/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Strømforbrug på switche?
Fra : Lasse Jensen


Dato : 11-08-06 10:00

Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på biblioteket
og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og 15 watt for to
noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch 3300.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

 
 
Bjarke Andersen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 11-08-06 13:36

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> crashed Echelon writing
news:44dc46e1$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på
> biblioteket og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og
> 15 watt for to noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch
> 3300.

Du skal osse lige være obs på evt spild i strømforsyningen selv.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Lasse Jensen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 11-08-06 14:30

Bjarke Andersen wrote:

> Lasse Jensen <fafler@gmail.com> crashed Echelon writing
> news:44dc46e1$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
>> Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på
>> biblioteket og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og
>> 15 watt for to noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch
>> 3300.
>
> Du skal osse lige være obs på evt spild i strømforsyningen selv.

Ja, men det er målt med og alt i alt er jeg intereseret i hvad det koster at
have den stående tændt.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Thomas S. Iversen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 11-08-06 14:35

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> skrev 2006-08-11:
> Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på biblioteket
> og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og 15 watt for to
> noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch 3300.

Nu kan en 3300 så også lave en del mere end dine noname 8 ports gætter jeg på.

Thomas

--

Lasse Jensen (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 11-08-06 15:39

Thomas S. Iversen wrote:

> Lasse Jensen <fafler@gmail.com> skrev 2006-08-11:
>> Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på
>> biblioteket og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og 15
>> watt for to noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch 3300.
>
> Nu kan en 3300 så også lave en del mere end dine noname 8 ports gætter jeg

Ja, ingen tvivl om det. Men når den det meste af tiden bare skal holde 2
computere i forbindelse med min ADSL router, så er 46 watt en del.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Thomas S. Iversen (12-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 12-08-06 09:28

> Ja, ingen tvivl om det. Men når den det meste af tiden bare skal holde 2
> computere i forbindelse med min ADSL router, så er 46 watt en del.

Anvender du så ikke en forkert switch 2 computere med en 24 port switch


Thomas
--

Lasse Jensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 13-08-06 09:38

Thomas S. Iversen wrote:

>> Ja, ingen tvivl om det. Men når den det meste af tiden bare skal holde 2
>> computere i forbindelse med min ADSL router, så er 46 watt en del.
>
> Anvender du så ikke en forkert switch 2 computere med en 24 port
> switch

Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
udstyr jeg bare bruger engang imellem.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Thomas S. Iversen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 13-08-06 09:44

> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
> udstyr jeg bare bruger engang imellem.

Ahh ja. Det kender jeg alt for godt. Havde selv en 3300 en måneds tid. Det
er en ok switch bortset fra støjen :-/ Virker dog en smule aldrene i 2006,
men jeg vil da foretrække en 3300 fremfor en non-managed til enhver tid.

Thomas
--

Lasse Jensen (13-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 13-08-06 20:18

Thomas S. Iversen wrote:

>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
>> udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>
> Ahh ja. Det kender jeg alt for godt. Havde selv en 3300 en måneds tid. Det
> er en ok switch bortset fra støjen :-/ Virker dog en smule aldrene i 2006,
> men jeg vil da foretrække en 3300 fremfor en non-managed til enhver tid.

Jeg har sat en termostat i min, så blæserne tænder når den bliver lun. Mand,
de 3COM switche er svære at skille ad. Men ja, den er nu meget rar. Tænker
lidt på at finde et gigabit modul til den.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Michal (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 14-08-06 14:06

On Sun, 13 Aug 2006 10:38:17 +0200, Lasse wrote:
> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
> udstyr jeg bare bruger engang imellem.

De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din "tunge"
switch midlertidigt?

--
Venlig Hilsen
Michal

Lasse Jensen (14-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 14-08-06 22:04

Michal wrote:

> On Sun, 13 Aug 2006 10:38:17 +0200, Lasse wrote:
>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
>> udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>
> De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din "tunge"
> switch midlertidigt?

Ja, problemet er bare at jeg gerne vil bonde flere netkort i min server og
så skal de sidde til samme fysiske switch.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Michal (15-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 15-08-06 00:35

On Mon, 14 Aug 2006 23:04:24 +0200, Lasse wrote:
>>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker af
>>> udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>>
>> De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din "tunge"
>> switch midlertidigt?
>
> Ja, problemet er bare at jeg gerne vil bonde flere netkort i min server og
> så skal de sidde til samme fysiske switch.

Brugte du ikke kun 2 porte normalt? 1 router og 1 klient.

Og legetøj = server med bondede netkort = tænde ekstra switch...

Jeg tvivler desuden på om din "dumme" switch kan lave
bonding/pagp/lacp/etherchannel/etc...

--
Venlig Hilsen
Michal

Lasse Jensen (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 19-08-06 11:51

Michal wrote:

> On Mon, 14 Aug 2006 23:04:24 +0200, Lasse wrote:
>>>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker
>>>> af udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>>>
>>> De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din "tunge"
>>> switch midlertidigt?
>>
>> Ja, problemet er bare at jeg gerne vil bonde flere netkort i min server
>> og så skal de sidde til samme fysiske switch.
>
> Brugte du ikke kun 2 porte normalt? 1 router og 1 klient.

Jo, det meste af tiden.

> Og legetøj = server med bondede netkort = tænde ekstra switch...

Yep. Det er ret smart når man får gæster.

> Jeg tvivler desuden på om din "dumme" switch kan lave
> bonding/pagp/lacp/etherchannel/etc...

Det tror jeg nu heller ikke den kan. Tror løsningen bliver at jeg bonder 3
porte på mit 4 ports netkort til 3Com switchen og bridger dem til den
fjerde port som sidder til den lille switch.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Michal (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 19-08-06 14:22

On Sat, 19 Aug 2006 12:50:34 +0200, Lasse wrote:
>> Jeg tvivler desuden på om din "dumme" switch kan lave
>> bonding/pagp/lacp/etherchannel/etc...
>
> Det tror jeg nu heller ikke den kan. Tror løsningen bliver at jeg bonder 3
> porte på mit 4 ports netkort til 3Com switchen og bridger dem til den
> fjerde port som sidder til den lille switch.

Det lyder som en god løsning :)

Jeg må ha' fat i et 4-port netkort ;)

--
Venlig Hilsen
Michal

Kai Harrekilde-Peter~ (19-08-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 19-08-06 15:19

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:

> Michal wrote:
>
>> On Mon, 14 Aug 2006 23:04:24 +0200, Lasse wrote:
>>>>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også bunker
>>>>> af udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>>>>
>>>> De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din "tunge"
>>>> switch midlertidigt?
>>>
>>> Ja, problemet er bare at jeg gerne vil bonde flere netkort i min server
>>> og så skal de sidde til samme fysiske switch.

Hmmm, med 'bonding' mener du da Link Aggregation?

Selv de billigste switch chips som vi lavede i Vitesse understøttede
LACP, men man skulle et par trin op af pris/feature stigen før man fik
det med i firmware'n. Jeg går stærkt ud fra at det også gælder de
produkter som er baseret på Broadcom og Marvell's switch chips.

>> Jeg tvivler desuden på om din "dumme" switch kan lave
>> bonding/pagp/lacp/etherchannel/etc...
>
> Det tror jeg nu heller ikke den kan. Tror løsningen bliver at jeg bonder 3
> porte på mit 4 ports netkort til 3Com switchen og bridger dem til den
> fjerde port som sidder til den lille switch.

Hvis dit netværk er 100M, er det sikkert nemmere/billigere at
opgradere til 1G end at få link aggregering til at virke på server og
switch side.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Lasse Jensen (20-08-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 20-08-06 20:00

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Lasse Jensen <fafler@gmail.com> writes:
>
>> Michal wrote:
>>
>>> On Mon, 14 Aug 2006 23:04:24 +0200, Lasse wrote:
>>>>>> Jo, problemet er bare at 8 porte ikke altid er nok. Har jo også
>>>>>> bunker af udstyr jeg bare bruger engang imellem.
>>>>>
>>>>> De gange du skal have ekstraudstyr på kan du vel bare starte din
>>>>> "tunge" switch midlertidigt?
>>>>
>>>> Ja, problemet er bare at jeg gerne vil bonde flere netkort i min server
>>>> og så skal de sidde til samme fysiske switch.
>
> Hmmm, med 'bonding' mener du da Link Aggregation?

Måske. 3COM kalder det trunking.

> Selv de billigste switch chips som vi lavede i Vitesse understøttede
> LACP, men man skulle et par trin op af pris/feature stigen før man fik
> det med i firmware'n. Jeg går stærkt ud fra at det også gælder de
> produkter som er baseret på Broadcom og Marvell's switch chips.

Jeg har googlet lidt om emnet og det er mere forvirrende end jeg troede. Men
ihvertfald understøtter Linux at jeg bonder/trunker/whatever flere porte
til switchen.

>>> Jeg tvivler desuden på om din "dumme" switch kan lave
>>> bonding/pagp/lacp/etherchannel/etc...
>>
>> Det tror jeg nu heller ikke den kan. Tror løsningen bliver at jeg bonder
>> 3 porte på mit 4 ports netkort til 3Com switchen og bridger dem til den
>> fjerde port som sidder til den lille switch.
>
> Hvis dit netværk er 100M, er det sikkert nemmere/billigere at
> opgradere til 1G end at få link aggregering til at virke på server og
> switch side.

Ikke i min situation. Jeg er fattig med for meget fritid

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Michal (20-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 20-08-06 20:53

On Sun, 20 Aug 2006 21:00:26 +0200, Lasse wrote:
>> Hmmm, med 'bonding' mener du da Link Aggregation?
>
> Måske. 3COM kalder det trunking.

Kaldet 'Etherchannel' af Cisco
Kaldet 'Trunking' af Sun og 3Com
Kaldet 'Bonding' i Linux.
Og meget meget mere :)


> Jeg har googlet lidt om emnet og det er mere forvirrende end jeg troede. Men
> ihvertfald understøtter Linux at jeg bonder/trunker/whatever flere porte
> til switchen.

Tjaa... Kort sagt (så vidt jeg husker, ret mig nogen hvis jeg tager
fejl) er LACP og PAgP "automatiske" måder at oprette "etherchannels/etc"
på. Etherchannels er i sit "simple" ikke-automatiske setup understøttet
forskellige steder under mange navne. LACP er en IEEE standard hvor PAgP
er Cisco-proprietært.

Forvirringen kommer nok mest ind når du snakker trunking som jo af Sun
og 3Com er "link aggregation", hvor det andre steder er en "trunk af
taggede vlans".


>> Hvis dit netværk er 100M, er det sikkert nemmere/billigere at
>> opgradere til 1G end at få link aggregering til at virke på server og
>> switch side.
>
> Ikke i min situation. Jeg er fattig med for meget fritid

Man kan få nogle riiimeligt billige gigabit switche idag. Ikke managed,
men gigabit. Under 600,- :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal (11-08-2006)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 11-08-06 16:13

On Fri, 11 Aug 2006 10:59:36 +0200, Lasse wrote:
> Findes der en side hvor de tester det? Jeg lånte en elmåler på biblioteket
> og fandt ud af at der er ret stor forskel hhv. 6 watt og 15 watt for to
> noname 8 ports og 46 watt for en 3COM 24 ports Swirch 3300.

Check datablad for switchen :)

F.eks. iflg. specs:
Cisco Catalyst Express 500G-12TC - 45W
Cisco Catalyst 2960-24TC - 30W
LevelOne FSW-0507TX - 7.5W
LevelOne GSW-0506 - 5W

Den sidstnævnte er oven i købet en gigabit switch.

--
Venlig Hilsen
Michal

Asbjorn Hojmark (12-08-2006)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 12-08-06 08:28

On 11 Aug 2006 15:12:59 GMT, Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk>
wrote:

> Cisco Catalyst Express 500G-12TC - 45W
> Cisco Catalyst 2960-24TC - 30W
> LevelOne FSW-0507TX - 7.5W
> LevelOne GSW-0506 - 5W
>
> Den sidstnævnte er oven i købet en gigabit switch.

Det er den første også. (12 x GE).

-A

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste