Har Microsoft en særlig adgang til interne~
Fra : JL med Liftmaster

Dato : 02-08-06 18:43

Ja, det kan måske lyde som et mærkelig spørgsmål.

Idag satte jeg min bærbar på et ukendt netværk (et firmanetværk) og i løbet
af ganske godt tid fik jeg tildelt en IP-adr.
Men tilsyneladende havde jeg hverken adgang til netværket (det havde jeg
hellere ikke forventet) eller internettet. (det havde jeg håbet på)
Men det var nok noget med en proxy-adr.

Men lige pludselig begyndte XP at opdatere sig selv.?? Hvilket jeg slet ikke
kunne forstå, men MS må have en speciel adgang til nettet.

Kan og vil nogle forklare mig noget om det ?

JL

Fra : Ole

Dato : 02-08-06 19:08

"JL med Liftmaster" <No_spamatall@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kunne forstå, men MS må have en speciel adgang til nettet.
>
> Kan og vil nogle forklare mig noget om det ?

I service pack 2 og formodentlig også pre SP2, som jeg formoder du har
installeret, er der mulighed for at lave en indstilling, hvor maskinen selv
tjekker, hvorvidt der opdateringer til windows, samt hvad den skal gøre ved
de opdateringer. Det eneste, der efterfølgende kræves er en
internetforbindelse.

Ole

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-08-06 19:11

> [...]
> ikke kunne forstå, men MS må have en speciel adgang til nettet.
>
> Kan og vil nogle forklare mig noget om det ?

Det kan tænkes at firmaet har en server som opsamler opdateringer fra
Microsoft således at opdateringer sendes fra denne server og ikke direkte
fra Microsoft. Så sendes der f.eks. kun de opdateringer som er aftestet i
forbindelse med firmaets applikationer.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 19:25

"Peter Jensen" <fup@snyd.dk> wrote in message

> [...]
> fra Microsoft. Så sendes der f.eks. kun de opdateringer som er aftestet i

Udmærket forklaring, men dette kræver at maskinen er medlem af domænet eller
som minimum kigger efter den interne SUS/WSUS server (stilles i registry) -
står indstillingerne normalt i Automatic Updates vil det ikke ske.

Mit bud på en forklaring ville være at spørgeren forinden han gik ind i
firmaet, havde fået downloadet opdateringerne, men at Windows afventede
mulighed for at installere dem. Det er den så begyndt med da han sad inde i
firmaet, men ikke pga. af det.

mvh
///M

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-06 18:47

///M wrote:

> [...]
> afventede mulighed for at installere dem. Det er den så begyndt med
> da han sad inde i firmaet, men ikke pga. af det.

Det tror jeg mere på
Der var jo netop ikke adgang til internet eller lan

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ole

Dato : 03-08-06 21:29

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg mere på
> Der var jo netop ikke adgang til internet eller lan

Den køber jeg ikke. Når windows har ventet nogle opdateringer via automatisk
opdatering, men ikke installeret disse, fordi brugeren har valgt, at der
ikke automatisk skal installeres opdateringer, vil man, når man lukker
computeren få en miniature bedsked om, at der er opdateringer klar til
installation. Hvis man ikke ønsker at installere disse, skal man klikke på
et lille link, fremfor den i denne sammenhæng store luk knap.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 22:35

"Ole" <websufer@webhiker.invalid> wrote in message

> [...]
> man lukker computeren få en miniature bedsked om, at der er opdateringer

Måske han har hibernated den eller sat den på stand-by?

mvh
///M

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-06 23:09

Ole wrote:

> Den køber jeg ikke. Når windows har ventet nogle opdateringer via
> automatisk opdatering, men ikke installeret disse, fordi brugeren har
> valgt, at der ikke automatisk skal installeres opdateringer,

JL har updates til at installere automatisk

> vil man, når man lukker computeren få en miniature bedsked om, at der er
> opdateringer klar til installation.

Skal jeg ikke kunne sige da jeg typisk hybernater min laptop

> Hvis man ikke ønsker at installere disse, skal man klikke på et lille
> link, fremfor den i denne sammenhæng store luk knap.

Kommer vel an på hvordan man har sat sin XP op mht gui'en?
Jeg har en standard 2000 shutdown dialog boks, hvor jeg fx trykker s for
shutdown, ellers slukker jeg den blot på on/off knappen hvorved den
hibernater uden yderligere interaktion fra min side

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Mads Bahrt

Dato : 04-08-06 00:31

JL med Liftmaster skrev:
> [...]
> Men tilsyneladende havde jeg hverken adgang til netværket (det havde jeg
> hellere ikke forventet) eller internettet. (det havde jeg håbet på)

Hvordan fastslog du at der ikke var adgang til lokalnettet/internettet.
Beskriv den eller de tests der ledte til denne konklusion.

MVH

Mads