PC på 2 netværk samtidig?
Fra : Morten

Dato : 19-07-06 00:24

Hej

Jeg skal have en PC på nettet med ClearWire (en trådløs internet boks) men
samtidig skal den også være på mit lokale netværk ...

Kan en PC godt være på 2 netværk samtidig?

Skal man blot sætte 2 netkort i den?

/Morten

Fra : Johnn Nekman

Dato : 19-07-06 00:31

On Wed, 19 Jul 2006 01:23:51 +0200, "Morten"
<NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote:

>Jeg skal have en PC på nettet med ClearWire (en trådløs internet boks) men
>samtidig skal den også være på mit lokale netværk ...
>
>Kan en PC godt være på 2 netværk samtidig?
Ja

>Skal man blot sætte 2 netkort i den?
Clearwire tildeler ipadresse via dhcp, så hvis dit lokale net kører
med faste ip-adresser, så er det den nemmeste løsning.

Skal resten af dit netværk ikke også have netforbindelse?
Johnn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-06 00:43

Morten skrev:

> Jeg skal have en PC på nettet med ClearWire (en trådløs internet boks) men
> samtidig skal den også være på mit lokale netværk ...

> Kan en PC godt være på 2 netværk samtidig?

Den normale løsning består i at man laver sit lokalnet med en
router som så kan forbinde LAN'et og internettet. Derefter kan en
vilkårlig pc på lokalnettet bruge internettet uafhængigt af de
andre.

> Skal man blot sætte 2 netkort i den?

Det kan man godt, men det er ikke besværet værd. Forskellen fra
et netkort mere til en router er for lille - og netkortløsningen
virker kun i én pc.

Normalt er routeren sat op til DHCP (automatisk netværk), og så
går det hele af sig selv hvis pc'erne også er sat op til DHCP.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 19-07-06 08:23

> [...]
>
> Normalt er routeren sat op til DHCP (automatisk netværk), og så
> går det hele af sig selv hvis pc'erne også er sat op til DHCP.

Der skal ikke være internet på de andre PC'ere - den Clearwire forbindelse
skal kun køre på den ene PC ...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-06 09:21

On Wed, 19 Jul 2006 09:22:53 +0200, "Morten"
<NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> Der skal ikke være internet på de andre PC'ere - den Clearwire
> forbindelse skal kun køre på den ene PC ...

Er det en katastrofe, hvis de andre også får adgang? Hvis ikke, så kan
du stadig bruge router-løsningen. Hvis det er, så sørg på anden vis
(fx med filtre) for, at de andre ikke kan komme på.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten

Dato : 19-07-06 10:02

> Er det en katastrofe, hvis de andre også får adgang? Hvis ikke, så kan
> du stadig bruge router-løsningen. Hvis det er, så sørg på anden vis
> (fx med filtre) for, at de andre ikke kan komme på.

Jeg kan ikke se at det er nemmere at forbinde den til hele netværket, og
udelukke alle andre PC'ere, end blot at smide et ekstra netkort i den PC den
skal bruges på ...

Fra : Michal

Dato : 19-07-06 11:38

On Wed, 19 Jul 2006 11:01:44 +0200, Morten wrote:
> Jeg kan ikke se at det er nemmere at forbinde den til hele netværket,
> og udelukke alle andre PC'ere, end blot at smide et ekstra netkort i
> den PC den skal bruges på ...

Hvis det lokale net som ikke må komme på nettet skal være så sikkert
ville jeg bestemt heller ikke kortslutte de to net på en almindelig
klientpc med to netkort.

Sker skaden på netop den internetforbundne pc, så sker den højst
sandsynligt også på de "beskyttede" pc'er.

Så hellere sætte det op som tre net (wan, lan1, lan2) og en router
imellem som filtrerer imellem nettene.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Morten

Dato : 19-07-06 13:41

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klientpc med to netkort.
>
> Sker skaden på netop den internetforbundne pc, så sker den højst
> sandsynligt også på de "beskyttede" pc'er.

Det har ikke noget med sikkerhed at gøre.. ville blot vide om det kunne lade
sig gøre eller ej...

Hvis jeg skal forklare hvorfor, så er det fordi de andre PC'ere allerede er
på nettet med en anden linie, og da clearwire bl.a. bruges til IP telefoni
skal de andre PC'ere ikke kunne bruge båndbredden når det ikke er
nødvendigt - og jeg gad ikke lave QOS osv., hvis det blot kunne løses med 2
netkort ...

Fra : Michal

Dato : 19-07-06 17:47

On Wed, 19 Jul 2006 14:40:48 +0200, Morten wrote:
> hvis det blot kunne løses med 2 netkort ...

Det kan det.

Men at det kan lade sig gøre er ikke ensbetydende med at det er en god
idé.

Og hvis du vil slippe for at rode i windows' routetabel skal du blot
undlade default gateway på dit eksisterende net. Så vil pc'en bruge
clearwiren med default gateway.

Er den ip du får tildelt af clearwire en global ip? I så fald er det nok
en ganske god idé at køre noget firewall-agtigt på netop den pc.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-07-06 20:54

> [...]

> Jeg kan ikke se at det er nemmere at forbinde den til hele netværket,
> og udelukke alle andre PC'ere, end blot at smide et ekstra netkort i

Hvis du godt ved, hvordan du vil løse opgaven, hvorfor spørger du så?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten

Dato : 20-07-06 07:20

> Hvis du godt ved, hvordan du vil løse opgaven, hvorfor spørger du så?

Okay, vi tager den så alle kan være med:
Jeg havde fundet den løsning jeg helst ville anvende, og mit spørgsmål til
gruppen gik ikke på om der var andre løsninger, men på om den løsning jeg
havde valgt ville virke ...