D-Link Switch og VLAN
Fra : Brian Møller

Dato : 17-07-06 21:28

Hej

Her i sommervarmen er jeg blevet bedt om at lave noget som jeg ikke har så
meget styr på (det er pænt sagt). Jeg er ikke så vild en netværksmand.

Jeg har en server der på et netkort skal sende trafik ud på et netkort.
Trafikken vil blive vlan-tagged med fem forskellige vlan-ids:
110,120,130,140,150. Jeg har ikke stået for noget på denne server; men har
modtaget alt information. Jeg har administrator adgang til serveren.

Min switch D-Link DES-3226S kan lave vlan's og har som standard et vlan med
id 1 der hedder default. VLAN-konfigurations-billedet kan ses her:
http://www.moellernet.dk/tests/8021Q-VLAN-PIC1.jpg
og her:
http://www.moellernet.dk/tests/8021Q-VLAN-PIC2.jpg

Det er planen at jeg på port 23 og 24 skal modtage alt trafik enten via to
seperate links eller et link (to nics samlet til et)
Port 01-02 skal bruge VLAN-ID: 150 eller også skal alt trafik til test
mirrors til disse to porte til lidt test med IDS og lign.
Port 03-05 skal bruge VLAN-ID: 110
Port 06-08 skal bruge VLAN-ID: 130
Port 09-11 skal bruge VLAN-ID: 140
Port 12-22 skal bruge VLAN-ID: 120

På port 01-22 vil der ikke være nogen klienter eller lign. der skal anvende
VLAN-ID'et til noget, så kan jeg antage at trafikken her skal untagges ?

Jeg vil tilligemed gerne have at switchen skal kunne tilgåes via VLAN-ID:
120

Er der nogen her der har et par fifs til hvordan trafikken fra Port 23-24
komme videre til de andre porte ? Eller noget dokumentation / nogle guides
som er forståeligt for en uden så meget netværksindsigt på switch-siden ?

Mvh

Brian Møller