openVPN
Fra : Jesper Vels

Dato : 15-07-06 09:16

Hej

Først om mit netværk:

DSL router: 192.168.0.1
Server: 192.168.0.5
Printer: 192.168.0.151
Minpc: 192.168.0.152

Jeg har sat en VPN server op. Det fungere da sådan set også ok. Når
jeg connecter via vpn får jeg ip 192.168.100.100 jeg kan tilgå min
server via \\navnet_på_serveren

Men jeg kan f.eks. ikke ping min printer eller min pc når jeg logger
på remote via VPN

Min config af openVPN ses her:
http://vels.dk/vpn/server.conf

Er der nogle der kan forklare mig hvordan jeg skal sætte det op, så
når jeg logger på via vpn, kan jeg se de andre enheder jeg har på
mit lokal net?

Er det fordi serveren skal stå som router og have 2 netkort? (1 til
internet ind og et andet til at connect det lokale net med)

Jeg har fulgt denne guide til install af openvpn:
http://sme.swerts-knudsen.dk/index.html?frame=http%3A//sme.swerts-knudsen..dk/howtos/howto_30.htm

Håber der en der kan hjælpe mig, da jeg er total grøn inden for VPN
verden.

Med Venlig Hilsen
Jesper Vels

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-07-06 10:16

"Jesper Vels" <jespervels@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> server via \\navnet_på_serveren
>
> Men jeg kan f.eks. ikke ping min printer eller min pc når jeg logger

Kunder kender vi ikek din subnet maske, men hvis det er en sædvanligvis /24
så skyldes det at du har 2 subnets, og enten skal route derimellem, eller
fortælle din VPN server at den skal uddele IP i samme segment som din
printer og maskiner

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Christensen

Dato : 17-07-06 10:22

Jesper Vels skrev den 15-07-2006 10:15:
> [...]
>
> Er der nogle der kan forklare mig hvordan jeg skal sætte det op, så
> når jeg logger på via vpn, kan jeg se de andre enheder jeg har på

Jeg kan forestille mig, at 192.168.0.1 er standardgateway for Printer og
Minpc. Når de får et ping fra en adresse udenfor det lokale net
192.168.0.x sender de svaret til standardgateway'en, som ikke kender en
retur-route for det. Du kan måske løse det, ved at lave noget avanceret
routning på DSL-routeren, eller ved at lægge en route-tabel ind på de 2
enheder. (Det sidste er nok svært på en netværksprinter, men behovet for
at tilgå den udefra er næppe heller det mest påtrængende).

(Hvis din server er en linux, kan der også være en lille ting med ip-
forwarding.)

> [...]
> internet ind og et andet til at connect det lokale net med)

> Jeg har fulgt denne guide til install af openvpn:

Man får routnings-problemet løst "gratis" når vpn-serveren og standard-
gateway'en er den samme boks.

--
Morten Christensen