Fast IP på det interne net?
Fra : Jens v

Dato : 13-07-06 10:36

Hej
Jeg har en del computere kørende i et netværk. En af disse står som
internetserver, og det kører fint, men hvis strømmen forsvinder går der
kludder i tildelingen af ip numre når den kommer igen. Er der en mulighed
for at få routeren til at tildele samme interne ip til maskinerne? Min
router, som er fra Cybercity, er en Zyxel Prestige 2000 Series.
Jeg håber der er en der kan hjælpe.

mvh jens v

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 10:59

> [...]
> for at få routeren til at tildele samme interne ip til maskinerne? Min
> router, som er fra Cybercity, er en Zyxel Prestige 2000 Series.

Der er 2 løsninger:

1. du begrænser dhcp poolen i P2000 til ikke at udele alle ip#. Nogle af dem
den ikke uddeler kan du så manuelt tildele dine maskiner en gang for alle
2. Hvis P2000 kan uddele IP# på baggrund af mac adresser (static leases)
laver du et mac <-> ip# map i routeren.

Thomas

Fra : Jens v

Dato : 13-07-06 11:38

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. Hvis P2000 kan uddele IP# på baggrund af mac adresser (static leases)

Jeg har tumlet lidt rundt, og kan se alle Ip og MAC adresser, men jeg syntes
ikke jeg kan "låse" dem.
Det skal siges--- Nu er jeg ikke den helt store Computergeni så...

mvh jens v

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-06 12:16

Jens v skrev:

> [...]
> kludder i tildelingen af ip numre når den kommer igen. Er der en mulighed
> for at få routeren til at tildele samme interne ip til maskinerne?

Lad routerens opsætning være, men indstil hver pc med en
IP-adresse (inden for routerens adressefelt).

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 12:20

> Lad routerens opsætning være, men indstil hver pc med en
> IP-adresse (inden for routerens adressefelt).

Hvad gør du så hvis routeren uddeler et IP# som Jens har kodet fast ind på
en PC?

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-07-06 12:47

On 13 Jul 2006 11:20:11 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Hvad gør du så hvis routeren uddeler et IP# som Jens har kodet fast ind på
> en PC?

Jeg tror, du overså, at Bertel skrev "hver pc".

-A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 13:06

> Jeg tror, du overså, at Bertel skrev "hver pc".

Ahh ja. Tak!

(Leder efter allez klar til brillerne).

Thomas

Fra : Jens v

Dato : 13-07-06 12:51

> Hvad gør du så hvis routeren uddeler et IP# som Jens har kodet fast ind på
> en PC?
>
> Thomas
> --
Mit problem er også at den maskine der har behov for fast IP kører Linux, og
det er jeg absolut ikke god til ;-(
Jeg har sendt en mail til Cybercity support de må da vide hvad man kan gøre
med deres grej.

mvh jens v

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 13:07

> Mit problem er også at den maskine der har behov for fast IP kører Linux, og
> det er jeg absolut ikke god til ;-(

Den klarer vi nok også. Hvis ikke her. så i dk.edb.system.unix.

Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-06 01:30

> Hvad gør du så hvis routeren uddeler et IP# som Jens har kodet fast ind på
> en PC?

man sætter DHCP serveren til at starte ved eks 10.0.0.3 og giver
serveren 10.0.0.2. Det lader sig gøre på de fleste routere med DHCP
server.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-07-06 12:49

On Thu, 13 Jul 2006 13:16:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Lad routerens opsætning være, men indstil hver pc med en IP-adresse
> (inden for routerens adressefelt).

Hvis man gør det, skal man huske også at sætte default gateway til
routerens IP-adresse og at sætte IP-adresser for DNS-serverene på
pc'erne. (Jeg ved, *du* ved det. Folk glemmer det ofte).

-A

Fra : René Løweneck

Dato : 14-07-06 07:36

Hej Jens !

"Jens v" <Invalid@yaho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at få routeren til at tildele samme interne ip til maskinerne? Min
> router, som er fra Cybercity, er en Zyxel Prestige 2000 Series.

Du sætter lease time til en uge, så skulle det køre

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Jens v

Dato : 14-07-06 13:38

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jens !
>
> "Jens v" <Invalid@yaho.dk> skrev i en meddelelse

> Du sætter lease time til en uge, så skulle det køre

> [...]
Tak for alle indput. Jeg går på ferie nu, men vil prøve at få det til at
køre efter ferien.

God Sommer

jens v

Fra : Hans

Dato : 26-07-06 21:39

Jens v wrote:

> Tak for alle indput. Jeg går på ferie nu, men vil prøve at få det til
> at køre efter ferien.

Såvidt jeg kan se i manualen er der da mulighed for Static DHCP tildeling
til flere maskiner i din router, så det er bare at sætte det op med de
relevante mac-adresser fra klienter på lan.

Hans