Telefonlinie via trådløs netværk
Fra : Poul E.

Dato : 08-07-06 09:50

Findes der udstyr som kan overføre en analog telefonlinie over en
eksisterende trådløs netværksforbindelse.

Mvh. Poul Erik

Fra : Kim

Dato : 08-07-06 11:58

On Sat, 8 Jul 2006 10:49:45 +0200, "Poul E." <ande1509@c.dk> wrote:

>Findes der udstyr som kan overføre en analog telefonlinie over en
>eksisterende trådløs netværksforbindelse.

Spørg i den rette gruppe :

eller news:dk.teknik.telefoni

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Zec

Dato : 11-07-06 12:13

kan du ikke bare brug skype?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-07-06 12:22

On Sat, 8 Jul 2006 10:49:45 +0200, "Poul E." <ande1509@c.dk> wrote:

> Findes der udstyr som kan overføre en analog telefonlinie over en
> eksisterende trådløs netværksforbindelse.

Ja, der findes forskelligt udstyr i den stil. Kan du fortælle i lidt
flere detaljer, hvad du skal bruge det til?

I mange tilfælde vil det ikke kunne betale sig for en enkelt telefon.
Så kan det bedre betale sig at bruge en alm. trådløs (DECT) telefon
evt. en trådløs (802.11) IP-telefon.

-A

Fra : Poul E.

Dato : 11-07-06 16:50

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
>
> I mange tilfælde vil det ikke kunne betale sig for en enkelt telefon.
> Så kan det bedre betale sig at bruge en alm. trådløs (DECT) telefon

Vi har nogle maskiner der kører nede i en tunnel hvor der ikke er GSM
dækning. Jeg tænkte om vi kunne overføre en telefonlinie over den
ethernetforbindelse som bruges af styresystemet. Linien skal udelukkende
bruges i forbindelse med fejlfinding.

Udstyret skal være godkendt til tilslutning til TDC's net.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-07-06 17:41

On Tue, 11 Jul 2006 17:50:22 +0200, "Poul E." <ande1509@c.dk> wrote:

> Vi har nogle maskiner der kører nede i en tunnel hvor der ikke er GSM
> dækning. Jeg tænkte om vi kunne overføre en telefonlinie over den
> ethernetforbindelse som bruges af styresystemet.

Er det wireless eller Ethernet?

> Linien skal udelukkende bruges i forbindelse med fejlfinding.

Men til en alm. telefon?

> Udstyret skal være godkendt til tilslutning til TDC's net.

Hva' for et af deres net?

-A

Fra : Poul E.

Dato : 11-07-06 21:41

> Er det wireless eller Ethernet?

Der er mulighed for tilslutning til ethernet switche både på land og på
maskinerne. Der er så en trådløs forbindelse imellem de to punkter. I hele
tunellens længde vil der være trådløs net så tilslutning til dette vil måske
også være muligt. Det havde jeg ikke lige tænkt på.

> Men til en alm. telefon?

Ja - der skal være mulighed for at ringe til andre telefoner.

> Hva' for et af deres net?

Telefonnettet.

Mvh. Poul Erik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-07-06 22:03

On Tue, 11 Jul 2006 22:40:58 +0200, "Poul E." <ande1509@c.dk> wrote:

> Der er mulighed for tilslutning til ethernet switche både på land og på
> maskinerne. Der er så en trådløs forbindelse imellem de to punkter.

Det var bare fordi du skrev om telefonlinie via trådløst. Hvis der er
en switch i hver ende, ved udstyret jo ikke, at forbindelsen mellem
dem er trådløs.

Anyway, man kan sætte en lille voice gateway i hver ende og sætte dem
op til at snakke med hinanden. Til 'den fjerne ende', hvor telefonen
skal sættes til, skal du bruge en med en FXS-port. Til 'monopol-enden'
skal du bruge en med en FXO-port.

Efter min mening, vil det dog give bedre mening at sætte en IP-telefon
derude. Det er formentlig langt billigere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Poul E.

Dato : 12-07-06 19:45

> Efter min mening, vil det dog give bedre mening at sætte en IP-telefon
> derude. Det er formentlig langt billigere.

Det lyder som den løsning jeg bør vælge.

Kan i hjælpe med et eksempel på en telefonlinie til ethernet gateway?

Mvh. - Poul Erik

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-07-06 21:59

> Det lyder som den løsning jeg bør vælge.
>
> Kan i hjælpe med et eksempel på en telefonlinie til ethernet gateway?

Man kunne tage en WiFi telefon:
P-2000W_V2
<http://www.zyxel.dk/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040520161246&CategoryGroupNo=9F60EDCB-18CA-47EA-9ACE-FDD8CA02B1DC>

Og så lade den terminere - hos fx www.musimi.dk
Jeg har dog ingen erfaring med P-2000W_V2 .

Eller en "alm." IP telefon: SPA-841

Eller SPA-1001 (FXS) på client siden - og dertil tislutte en alm. analog
tlf. eller en DECT med base...

Og så terminere - hos fx www.musimi.dk
- det har jeg prøvet, fungere fint...

eller teminere i en SPA-3000 (FXO) og så over i dit TDC net.

SPA: http://www.sipura.dk/

vh
Frans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-06 10:16

> Ja - der skal være mulighed for at ringe til andre telefoner.

Hvor langt er der?
Der er DECT-systemer der kan repeates, så du kan have en alm trådløs
dernede.
Du kan også få DECT-POTS kasser, så du kan få en alm telefon på det trådløse
net.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Poul E.

Dato : 12-07-06 19:52

> Hvor langt er der?

Der er ca. 300 m. jernbeton kanal med masser at metalkonstruktioner.

> Der er DECT-systemer der kan repeates, så du kan have en alm trådløs
> dernede.
> Du kan også få DECT-POTS kasser, så du kan få en alm telefon på det
> trådløse net.

Er der problemer med at have DECT og wireless i samme rum?

Mvh. - Poul Erik

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-07-06 20:16

Poul E. <ande1509@c.dk> skrev 2006-07-12:

> Der er ca. 300 m. jernbeton kanal med masser at metalkonstruktioner.

> Er der problemer med at have DECT og wireless i samme rum?

Jeg har hørt rygter om det men jeg har ingen problemer med det hjemme.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-07-06 21:36

On Wed, 12 Jul 2006 20:52:25 +0200, "Poul E." <ande1509@c.dk> wrote:

> Er der problemer med at have DECT og wireless i samme rum?

Nej, ikke DECT og wireless (802.11), der bruger forskellige frekvens-
områder. Der er andre trådløse telefonløsninger, der siges at give
problemer med 802.11.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-07-06 22:02

> [...]
> Nej, ikke DECT og wireless (802.11), der bruger forskellige frekvens-
> områder. Der er andre trådløse telefonløsninger, der siges at give

Du har ret! DECT bruger jo 1880-1900 Mhz.

vh
Frans

Fra : Frans Meyer

Dato : 12-07-06 21:41

> Er der problemer med at have DECT og wireless i samme rum?

Det har jeg aldrig oplevet - og jeg har blandet det tit - og mange steder.

De arbejder i sammen område - men DECT er god til at finde frie kanaler.

vh
Frans

Fra : Lars Boegild Thomsen

Dato : 12-07-06 10:22

Poul E. wrote:

> [...]
> bruges i forbindelse med fejlfinding.
> Udstyret skal være godkendt til tilslutning til TDC's net.

Well - smid en IP gateway og et par IP telefoner op.

--
Lars