Om at få vist sin egen ip-adresse
Fra : Anders Boholdt-Peter~

Dato : 02-07-06 22:36

Hej,

På linket
http://www.myip.dk
kan man få vist sin egen ip-adresse.

Jeg kan udover ip-adressen se, at den også vises i decimalform.

Her er det så at mit spørgsmål kommer:

Hvad bruger man ip-adresser til, når de bliver vist i decimalform?

På forhånd tak for eventuelle svar.

/ Anders

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-06 22:55

On Sun, 2 Jul 2006 23:36:26 +0200, "Anders Boholdt-Petersen"
<post-REMOVETHIS-@boholdt-petersen.dk> wrote:

> Hvad bruger man ip-adresser til, når de bliver vist i decimalform?

Det samme.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-06 05:31

> [...]

>Her er det så at mit spørgsmål kommer:
>
>Hvad bruger man ip-adresser til, når de bliver vist i decimalform?
Nogle systemer skal have IP adresser i det decimalform.
Når jeg ændre i min DHCP servers scopes sker det i decimalform.

Skal man vise en liste af IP adresser der er sorteret
(faldende/stigende) ja så skal de altså være i decimalform for at
dette kan lade sig gøre.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-06 06:41

Hans Kjaergaard skrev:

> Skal man vise en liste af IP adresser der er sorteret
> (faldende/stigende) ja så skal de altså være i decimalform for
> at dette kan lade sig gøre.

Nej, man kan sagtens sortere tal i 256-tals-systemet. Men en naiv
sorteringsmetode virker kun på decimalformen.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-07-06 08:27

On Mon, 3 Jul 2006 07:40:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Nej, man kan sagtens sortere tal i 256-tals-systemet. Men en naiv
>sorteringsmetode virker kun på decimalformen.

naiv?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-07-06 08:41

On Mon, 03 Jul 2006 09:26:58 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> naiv?

Ja, noget der sorterer på text-strengen, ikke talværdierne.

192.2.0.1
192.2.0.10
192.2.0.11
192.2.0.2
192.2.0.20
192.2.0.21
192.2.0.3
192.2.0.30
192.2.0.31

-A

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-07-06 12:06

On Mon, 03 Jul 2006 09:40:35 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ja, noget der sorterer på text-strengen, ikke talværdierne.

Jeg havde bare aldrig før hørt det udtryk brugt om andet end
mennesker. Er det et gængs udtryk?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-06 14:55

Jørn Andersen skrev:

>>> naiv?

> Jeg havde bare aldrig før hørt det udtryk brugt om andet end
> mennesker. Er det et gængs udtryk?

Jeg opfatter det som gængs inden for programmeringsverdenen.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-07-06 18:02

On Mon, 3 Jul 2006 15:54:44 +0200, Bertel Lund Hansen

Tak for forklaringen til jer begge.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin Schultz

Dato : 03-07-06 15:56

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> skrev 2006-07-03:

> Jeg havde bare aldrig før hørt det udtryk brugt om andet end
> mennesker. Er det et gængs udtryk?

Jeg har hørt det brugt mange gang om algoritmer (sortering/søgning).

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-07-06 10:06

On Mon, 3 Jul 2006 07:40:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Nej, man kan sagtens sortere tal i 256-tals-systemet. Men en naiv
>sorteringsmetode virker kun på decimalformen.
10.10.10.1 er at betragte som tekst i de systemer jeg kender til.
Derfor virke en sortering efter værdi ikke.

100.100.100.100 er derimod værdien 100100100100 i nogle systemer.

Prøv feks. at sætte flg. ip adresser i hver sin celle i excel og soter
dem.
10.10.10.10
10.10.10.20
10.10.10.30
10.10.10.100
10.10.10.200
10.10.10.254
10.10.100.10
10.10.100.20
10.10.100.30
10.10.100.100
10.10.100.200
10.10.100.254
10.110.10.10
10.110.10.20
10.110.10.30
10.200.10.10
10.200.10.20
10.200.10.30
100.10.10.100
100.100.100.100
100.100.100.200
123.10.30.10

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-07-06 11:35

Hans Kjaergaard skrev:

> 10.10.10.1 er at betragte som tekst i de systemer jeg kender til.

Det er ikke rigtigt. I TCP/IP-systemet er det et 4-cifret tal i
256-tals-systemet.

> Prøv feks. at sætte flg. ip adresser i hver sin celle i excel og soter
> dem.

Jeg tvivler på at Excel har andet end en naiv
sorteringsalgoritme, men jeg gider ikke tjekke det.

--
Bertel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 03-07-06 20:43

On Mon, 3 Jul 2006 12:35:29 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Det er ikke rigtigt. I TCP/IP-systemet er det et 4-cifret tal i
>256-tals-systemet.

Nej det er et 32-bit binært tal.

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 07:57

Peter Rongsted skrev:

> Nej det er et 32-bit binært tal.

Forklar mig lige i detaljer hvordan "10.10.10.1" kan læses som et
32 bits binært tal.

"Læses som" betyder ikke "omregnes til".

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-07-06 09:11

On Tue, 4 Jul 2006 08:56:57 +0200, Bertel Lund Hansen

> Forklar mig lige i detaljer hvordan "10.10.10.1" kan læses som
> et 32 bits binært tal.

En IP-adresse *er* faktisk et 32-bit binært tal. (Se evt. RFC 791,
afsnit 3.1).

De fleste mennesker er dog ikke så gode til at læse en adresse som fx
11000000000000100000000001010101, og derfor *skriver* man det normalt
på en form, der er nemmere at læse, huske og forstå.

'Quad dottet' (192.2.0.85) er en meget almindelig form, men den er
ikke mere rigtig end fx C0020055, 30000400125 eller 3221356629, men
uanset notationsformen er adressen stadig et 32-bit binært tal, der
blot vises på en anden måde.

-A

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 09:48

Asbjorn Hojmark skrev:

> En IP-adresse *er* faktisk et 32-bit binært tal. (Se evt. RFC 791,
> afsnit 3.1).

Det ved jeg skam godt.

Er 0xA3 et decimaltal? Jeg mener nej.

--
Bertel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-07-06 11:11

On Tue, 4 Jul 2006 10:47:36 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Det ved jeg skam godt.

Hvorfor kommer du såmed det vrøvl om at en IP adresse er 'et 4-cifret
tal i 256-tals-systemet'?

>Er 0xA3 et decimaltal? Jeg mener nej.

Det gør jeg også. Men hvem har da også sagt det?

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 11:29

Peter Rongsted skrev:

> Hvorfor kommer du såmed det vrøvl om at en IP adresse er 'et 4-cifret
> tal i 256-tals-systemet'?

Det er ikke vrøvl.

> Det gør jeg også. Men hvem har da også sagt det?

0xA3 er et hexadecimalt tal. Det svarer til 163 decimalt eller
1010 0011 binært.

10.10.10.1 er et firecifret tal i 256-tals-systemet. Det svarer
til 168430081 i decimalsystemet eller til
1010 0000 1010 0000 1010 0000 0001 i det binære system.

Men 10.10.10.1 er *ikke* et binært tal.

--
Bertel

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-07-06 14:18

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Det er ikke vrøvl.

Måske ikke. Og så alligevel, for du bruger 10talssystemet til at
beskrive hvert ciffer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 14:50

Lars Kim Lund skrev:

> Måske ikke. Og så alligevel, for du bruger 10talssystemet til at
> beskrive hvert ciffer.

Der bruges 256 forskellige symboler for de 256 mulige cifre. Det
er et rent tilfælde at symbolerne falder sammen med en decimal
repræsentation af ciffrene.

--
Bertel