Fildeling med Cybercity Zyxel 650R-31 og s~
Fra : Blomberg

Dato : 27-06-06 11:06

Hej

Jeg har igennem et stykke tid brugt Internet connection sharing mellem
mine to computere, men nu har jeg endelig fået anskaffet mig en switch
(Zyxel routeren har kun én port).

Har så forbundet routeren og de to computere til switchen, enabled
"Client for ms networks" og "File and printer sharing for ms networks"
samt "NetBIOS over TCP/IP" under Internet protocol properties på begge
computere og disabled ICS på den tidligere host maskine. De er begge i
samme workgroup og har klart definerede (forskellige) navne. Begge er
også sat op som DHCP klienter og får de rigtige IP adresser tildelt fra
routeren.

Men lortet virker ikke.
Eller, det vil sige, indernettet virker fint på begge maskiner, men de
kan ikke pinge hinanden, og de kan heller ikke browse workgroup'en.

Nogen der kan kaste noget lys på hvorfor?
Er der én eller anden indstilling i routeren der skal ændres?
Er det overhovedet muligt med dette setup?

Jeg er lidt af en noob når det kommer til netværk, så venligst bær over
med mig :)

Med venlig hilsen
Blomberg

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-06-06 13:41

On Tue, 27 Jun 2006 12:06:00 +0200, Blomberg
<dsl168186@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>kan ikke pinge hinanden, og de kan heller ikke browse workgroup'en.
>
>Nogen der kan kaste noget lys på hvorfor?

Det lyder meget som et tilladelses-problem.
Start med at slå alt hvad der ligner firewalls fra - incl. WIndows'
indbyggede, hvis det er XP.
Dernæst skal du dele noget (en mappe, en printer etc.) på maskinen,
før den bliver tilgængelig.
Hvis det stadig ikke virker, så sørg for at oprette de samme brugere
på begge maskiner.

>Er der én eller anden indstilling i routeren der skal ændres?
Næppe - du kommer ikke over routeren, når du kun skal kigge lokalt. Og
når du kan gå på internet fra begge maskiner, ved du også, at alle
kablinger/forbindelser virker.

>Er det overhovedet muligt med dette setup?

Ja.

Mvh. Jørn

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Blomberg

Dato : 28-06-06 16:45

Aha, så er der hul igennem. Ser ud til der har været det et stykke tid,
men Windows netværksbrowseren har bare ikke opdaget det, måtte manuelt
indtaste "\\computer1", "\\computer2" etc. før den ville åbne dem.

Den ene box havde windows firewall slået til med "no exceptions", så det
forklarer i hvert fald hvorfor det ikke virkede i den ene retning, men
den anden? Who knows. Nu virker det i hvert fald, tak Jørn :)

Som nævnt brugte jeg før ICS, og havde derfor et ekstra netkort i den
ene computer, hvilket gjorde at jeg kunne blokere al netbios trafik
fuldstændigt på det netkort, der gik til uplinket. Men hvad så nu, hvor
netbios er enabled på begge maskiners forbindelser, kan jeg være sikker
på at routeren og/eller Cybercity har fuldstændigt lukket for netbios
trafik, så alle og enhver ikke kan browse mit netværk?

Mvh. Blomberg