Danskbredbånd og flere computere Hjææææælp
Fra : bjp

Dato : 21-06-06 13:20

Hej NG

Jeg har dansk bredbånd 10/10 Mbit og iptelefoni. Det kommer ind fra boksen i
væggen og går ud i en ATA boks. Jeg vil meget gerne have koblet et par
computere mere på o iflg DBnets hjemmeside kan det sagtens lade sig gøre
bare man har en router med NAT funktion (sætter lige teksten ind fra dbs
hjemmeside)

"Ja. Du skal dog være opmærksom på at der for kunder oprettet efter 1 januar
2004 kun er tilladt én IP adresse per bolig. Det betyder at hvis du er
oprettet efter denne dato, skal du benytte en router med NAT funktionalitet
for at have flere maskiner på samtidig. Hvis du har IP telefoni skal
routeren placeres umiddelbart efter ATA boksen. Hvis du ikke har IP
telefoni, skal den bare tilsluttes direkte i bredbåndsstikket.

Bemærk at Dansk Bredbånd ikke yder teknisk support på intern
netværksopsætning i din bolig."

Det er også ganske fint. Jeg købte så (i samråd med en itsagkyndig) En
Linksys WRT54G. Den skulle kunne klare det hele. Den blev sat op og
konfigureret men intet sker. Der er fast IP fra DBnet og routeren skulle
selv kunne fange den. Iflg Dansk bredbånds korte forklaring på deres site
skal man, hvis man har IP tlf sætte det op på flg. måde.

Fra væg til I3 ATAboksens WAN indgang, og derefter fra Lan1 til Wan i
router. Det har jeg efterhånden prøvet en del gange men intet sker. Jeg kan
end ikke få adgang til routeren når det er sat op på den måde. Sætter jeg
kablet direkte i routeren fra min computer kan jeg sagtens komme ind i
routeren. Sætter jeg DBnettet direkte i routeren får den en Ipadresse der
hedder 10.0.xx.xx. Den skal normalvis hedde 82.1xx.xxx.xxx men routeren får
ikke den ipadresse på nogen måde.

Hvad kan jeg gøre for at der kan komme flere maskiner på ?? jeg er løbet tør
for ideér og råd

Håber i kan hjælpe

Bjp

Fjern alle de X'er der er i mailen og så virker den.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-06-06 13:26

> Hvad kan jeg gøre for at der kan komme flere maskiner på ?? jeg er løbet tør
> for ideér og råd

Hvis routeren/computeren får IP# via DHCP fra DB, så skal/skulle du have
husket at release dette før du skiftede. Ellers må du vente på en timeout
og/eller ringe til support og høre om de gider release ip# for dig så nyt
udstyr kan fange det op.

Thomas

Fra : bjp

Dato : 21-06-06 14:25

Det vil jeg simpelthen prøve når jeg kommer hjem igen. Jeg resetter routeren
og resetter computerens ipadresser, så håber jeg det virker, kan godt mærke
det er begyndt at irritere mig

Mvh

Bjarke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-06-06 16:06

On Wed, 21 Jun 2006 15:25:21 +0200, "bjp" <bjpXXXXX@sol.dk> wrote:

> Det vil jeg simpelthen prøve når jeg kommer hjem igen. Jeg resetter
> routeren og resetter computerens ipadresser, så håber jeg det virker,
> kan godt mærke det er begyndt at irritere mig

Nej, det er ikke routeren, der skal resettes. Det er DHCP-adressen,
der skal frigives (af pc'en), sådan at routeren kan få den. Det kan
gøres fra en kommandolinie på pc'en med 'ipconfig /release'.

Derefter kan du sætte routeren på igen, og så skulle den gerne få en
adresse af DHCP-serveren.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 21:48

> [...]
> gøres fra en kommandolinie på pc'en med 'ipconfig /release'.
>
> Derefter kan du sætte routeren på igen, og så skulle den gerne få en

Det kan man da også fra Routersoftwaren....

--
Pita

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-06 06:18

On Thu, 22 Jun 2006 22:48:01 +0200, "Pita"
<hjardemaal(Nysmiginumsenspammere)email.dk> wrote:

> Det kan man da også fra Routersoftwaren....

Nej, hvis adressen er leased til pc'en, så kan man ikke frigive den
fra routersoftwaren.

-A

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-06-06 22:27

bjp <bjpXXXXX@sol.dk> wrote:

> Det vil jeg simpelthen prøve når jeg kommer hjem igen. Jeg resetter routeren
> og resetter computerens ipadresser, så håber jeg det virker, kan godt mærke
> det er begyndt at irritere mig

Du quoter forkert. Du skal skrive under det du svarer på.

Det hjælper ikke at resette noget. Din Dansk Bredbånd er låst til et
eller andets MAC adresse og først når den laver et release kan du få det
til at virke. Typisk sker det i løbet af nogle timer.

Du kan også bede dem direkte om at slette alle MAC adresse
registreringer.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 21-06-06 18:55

On Wed, 21 Jun 2006 12:26:00 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> og/eller ringe til support og høre om de gider release ip# for dig så nyt

Jeg mener at huske at jeg har forsøgt en release på min forbindelse hos
dbnet og at det ikke virkede, men jeg kan huske forkert. Her varer et
lease i 1800 sekunder, så træk netstikket ud og vent i en halv time, det
virker helt sikkert.

Tomas