Remote desktop og routere
Fra : rohdester@gmail.com

Dato : 20-06-06 21:34

Jeg har lige et spørgsmål omkring remote desktop til computere på
LAN bag en router.

Hvis jeg skal remote (desktop) til en computer på et LAN som sidder
bag en router, så kan jeg jo sådan set kun remote til netop én
computer da jeg vel kun kan forwarde port 3389 til én computer på
vores LAN, ikke?

Hvad vil man normal gøre i en sådanne situation hvis man ønskede at
remote til flere computere? Købe nogle flere IP-adresser af ens ISP?
En anden mulighed er vel produkter som RealVNC som kan modtage
kommunikation på mere end én port. Andre muligheder?

Mvh.
Jacob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-06-06 22:05

On 20 Jun 2006 13:34:16 -0700, rohdester@gmail.com wrote:

> [...]
> bag en router, så kan jeg jo sådan set kun remote til netop én
> computer da jeg vel kun kan forwarde port 3389 til én computer på

Jo.

> Hvad vil man normal gøre i en sådanne situation hvis man ønskede at
> remote til flere computere? Købe nogle flere IP-adresser af ens ISP?

Det er en mulighed.

> En anden mulighed er vel produkter som RealVNC som kan modtage
> kommunikation på mere end én port.

Det er en anden mulighed.

Jeg ville lave et VPN, sådan at du får netværksforbindelse til det
pågældende LAN og kan nå alle maskinerne med Remote Desktop, via
shares, eller hvad du nu har lyst til.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-06 22:18

> [...]

>bag en router, så kan jeg jo sådan set kun remote til netop én
>computer da jeg vel kun kan forwarde port 3389 til én computer på

Nope - Såvel server som klienter kan anvende alternative porte...

I praksis er dog nok smartest/enklest at bevare alle servere på
default porten 3389 og i stedet bruge de alternative porte i routerens
virtuel server opsætning.

Det betyder at du bevarer remote desktop funktionen uændret på
lokalnettet.

Ude fra internettet bruger du adressen <WAN IP>:<Alternativ Port>

Hvis du bruger portnumre som 10001, 10002 etc er det let at huske...

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : rohdester@gmail.com

Dato : 20-06-06 22:30

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Ude fra internettet bruger du adressen <WAN IP>:<Alternativ Port>
>
> Hvis du bruger portnumre som 10001, 10002 etc er det let at huske...

Det du siger er at jeg kan connecte til

xxx.xxx.xxx.xxx:10001 som så går videre til port 3389 på computer 1
xxx.xxx.xxx.xxx:10002 som så går videre til port 3389 på computer 2
osv.

Det overvejede jeg slet ikke. Vil det sige at Remote Desktop Connection
klienten godt kan specificere en alternativ port end 3389? Det troede
jeg nemlig ikke.

Tak for tippet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-06 22:48

On 20 Jun 2006 14:30:27 -0700, rohdester@gmail.com wrote:

>Det du siger er at jeg kan connecte til
>
>xxx.xxx.xxx.xxx:10001 som så går videre til port 3389 på computer 1
>xxx.xxx.xxx.xxx:10002 som så går videre til port 3389 på computer 2

Korrekt

>Det overvejede jeg slet ikke. Vil det sige at Remote Desktop Connection
>klienten godt kan specificere en alternativ port end 3389? Det troede
>jeg nemlig ikke.

Jo da, Terminal Services / Remote Desktop er en ganske avanceret
funktion.

Bemærk også hvordan du kan gemme klient opsætningen i en .RDP fil.

Det hele er rimeligt godt dokumenteret hvis du leder lidt på MSDN.

>Tak for tippet.

Selvtak

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : rohdester@gmail.com

Dato : 20-06-06 22:31

Asbjorn Hojmark skrev:

> Jeg ville lave et VPN, sådan at du får netværksforbindelse til det
> pågældende LAN og kan nå alle maskinerne med Remote Desktop, via
> shares, eller hvad du nu har lyst til.

Ok. Det scenario vil undersøge lidt nærmere.
Tak.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 21-06-06 12:31

Hej NG

Jeg plejer at RDP'e til den computer på LAN'et som jeg har port forwardet
til, og så fra den session RDP'e videre til andre computere på netværket,
hvis jeg har brug for det... Det virker upåklageligt og virker som en
simplere løsning end dem, der ellers er set i tråden, da den ikke kræver
andet opsætning end den ene port forwarder i routeren...

Thomas

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 21-06-06 19:17

Thomas Hansen wrote:
> [...]
> simplere løsning end dem, der ellers er set i tråden, da den ikke kræver
> andet opsætning end den ene port forwarder i routeren...

Det betyder så til gengæld at PC A altid skal være tændt for at man kan
nå PC B.

Personligt foretrækker jeg at have en HTTPS adgang til min router og så
oprette policies når jeg har behov for at komme igennem den - og
derefter blot slette dem igen.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-06-06 08:16

> Det betyder så til gengæld at PC A altid skal være tændt for at man kan nå
> PC B.

Det er selvfølgelig rigtigt... Men hvis PC A alligevel er en server har man
vel ikke det problem

> Personligt foretrækker jeg at have en HTTPS adgang til min router og så
> oprette policies når jeg har behov for at komme igennem den - og derefter
> blot slette dem igen.

Også en udemærket løsning...

Thomas