Unload driver til netkort... Hvordan?
Fra : Henning Fuchs

Dato : 16-06-06 20:49

Hej,

Jeg havde en netkort som stod af... Dum som jeg var, lukkede jeg bare
maskinen (Win2003) ned og skiftede kortet med et andet..

Så nu er driver til netkortet stadig loadet, og derved er den IP også
blokeret..

Hvordan fjerner jeg den?

Det skal lige siges at FØR havde jeg to netkort i samme maskine, der begge
brugte en Realtek-driver, og nu er der så et Real-tek og et 3COm i
maskinen.. Så det er ikke muligt bare at fjerne drivers rent fysisk..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-06-06 20:55

On Fri, 16 Jun 2006 21:48:50 +0200, "Henning Fuchs"
<Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> wrote:

> [...]
> maskinen (Win2003) ned og skiftede kortet med et andet..
>
> Så nu er driver til netkortet stadig loadet, og derved er den IP også

Start i safe mode, go i Device Manager og fjern kortet.
Det virker som regel.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning Fuchs

Dato : 16-06-06 22:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Start i safe mode, go i Device Manager og fjern kortet.
> Det virker som regel.

OK.. Det vil jeg prøve næste gang jeg et nødt til at reboote...

Fra : Henning Fuchs

Dato : 19-06-06 20:20

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Start i safe mode, go i Device Manager og fjern kortet.
> Det virker som regel.

Ingen regler uden undtagelser...

Der er kun til Realtek som blev tilbage i maskinen og det 3COM jeg
erstattede med..
Og så en masse andre mystiske NIC-devices, "Direct Parallel" og WAN Miniport
(IP, L2TP, PPPOE or PPTP)

Men dem ser jeg nu også når jeg er i "normal" mode.. Sålænge jeg slår "View
hidden devices" til..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-06-06 20:44

On Mon, 19 Jun 2006 21:20:09 +0200, "Henning Fuchs"
<Fuxie-DK@NOSPAMSecret.dk> wrote:

> Men dem ser jeg nu også når jeg er i "normal" mode.. Sålænge jeg slår
> "View hidden devices" til..

Ja, men det er ikke altid, man kan få lov at fjerne dem. Det kan man i
safe mode.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning Fuchs

Dato : 20-06-06 05:15

> Ja, men det er ikke altid, man kan få lov at fjerne dem. Det kan man i
> safe mode.

Men som sagt, så er mit gamle NIC ikke der... Heller ikke i Safe Mode.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-06-06 05:46

>Men som sagt, så er mit gamle NIC ikke der... Heller ikke i Safe Mode.

Det var et IP-problem? Normalt synes jeg blot Windows advarer, sålænge
kortet ikke er aktivt. Men du siger den loader driveren uden at du kan
se den i hardware oversigten? Det lyder underligt.

Det ultimative skridt er at begynde at kigge registry. Det er dels der
den gemmer oplysninger om hardware og om opsætninger. Du kunne lave en
workaround hvor du søger i registry efter IP-adressen og enten sletter
den netkorts-instans eller bare adressen. Så undgår du
adressekonflikten.

Men husk backup og på egen risiko. For hvis du ikke passer på så
knækker du operativsystemet hvis du roder for meget.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning Fuchs

Dato : 20-06-06 20:22

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men husk backup og på egen risiko. For hvis du ikke passer på så
> knækker du operativsystemet hvis du roder for meget.

Den loader jo netop driveren fordi før var der to ens netkort i maskinen,
hvor det ene nu er erstattet med et andet mærke..

Men der kommer bl.a. den advarsel om IP er i brug..

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-06-06 20:30

> [...]

>hvor det ene nu er erstattet med et andet mærke..
>
>Men der kommer bl.a. den advarsel om IP er i brug..

Hvis det blot er en advarsel så kan du ignorere den. Den cacher
indstillingerne på netkortet, men det betyder ikke noget sålænge du
ikke sætter det tilbage i. Og ellers kan du som sagt finde
indstillingerne i registry og slette dem. Så får du ingen advarsler.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning Fuchs

Dato : 21-06-06 18:48

> [...]
> ikke sætter det tilbage i. Og ellers kan du som sagt finde
> indstillingerne i registry og slette dem. Så får du ingen advarsler.

Problemet er jo netop at jeg ikke ved hvor jeg skal søge :(