Begrænsning på lokalnetværk....???
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 09-06-06 14:19

Hej!

Vi bor 4 mennesker under samme tag og på samme 2 m/bit internetforbindelse.

Der er en enkelt af dem der bor her der har virkeligt svært ved at forstå at
når
han downloader med 10 tråde og så videre. Ja, så er det næsten som om der
ingen
internetforbindelse. Det tager op til 3 minutter at loade en hjemmeside som
eks www.telmore.dk

Min tanke er at sætte en begrænsning på, en fysisk dims der kan begrænse
trafikken på præcis
DET fysiske kabel.

Hastigheden skulle kunne sættes til eks, 128, 256 eller 512 Kb/s....

Nogen tanker eller ideer??

Mvh Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-06-06 14:51

On Fri, 9 Jun 2006 15:19:24 +0200, "Henrik \(Silkeborg\)"
<henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> wrote:

> Der er en enkelt af dem der bor her der har virkeligt svært ved at
> forstå at når han downloader med 10 tråde og så videre. Ja, så er
> det næsten som om der ingen internetforbindelse.

Smid idioten af nettet og sig, han må købe sin egen forbindelse. Det
er klart den nemmeste og mest refærdige løsningsmodel.

> Min tanke er at sætte en begrænsning på, en fysisk dims der kan
> begrænse trafikken på præcis DET fysiske kabel.

Man kan sætte en lille BSD- eller Linux-kasse op med noget gratis
software, der kan fordele båndbredden lidt mere rimeligt.

-A

Fra : Bo Simonsen

Dato : 11-06-06 12:39

On 2006-06-09, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

| Man kan sætte en lille BSD- eller Linux-kasse op med noget gratis
| software, der kan fordele båndbredden lidt mere rimeligt.

Ja skulle være ret straight-forward at køre når man blot vil begrænse hver
bruger.

--
Bo Simonsen | E-Mail : bo@geekworld.dk
Stud.Scient | Homepage : http://bo.geekworld.dk/

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 11-06-06 19:54

> Man kan sætte en lille BSD- eller Linux-kasse op med noget gratis
> software, der kan fordele båndbredden lidt mere rimeligt.
>
> -A

Det skal være en fysisk dims der ikke larmer, med andre ord, jeg skal ikke
ha en maskine stående hele døgnet og køre i samme rum som jeg sover...

Så jeg er meget til Firmware versionen, men virker det i praksis??

Og hvad er en Plug´n´Pray dims?? Ville være mega lækkert med sådan en

Henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-06-06 14:52

> Min tanke er at sætte en begrænsning på, en fysisk dims der kan begrænse
> trafikken på præcis
> DET fysiske kabel.

En router med QoS (eller en vilkårlig anden dims med QoS). Personligt kører
jeg en custom firmware på en linksys wrt54g router og denne firmware har QoS
og et filter der kan detektere P2P. Derudover kan Linksysens indbyggede
switch sættes til at køre forskellige hastigheder på de forskellige porte.

Plug'n'Pray hardware dimser findes også.

Thomas

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 11-06-06 19:50

> [...]
> switch sættes til at køre forskellige hastigheder på de forskellige porte.

Jeg har en WRT54GS, har prøvet med standard Qos, men der er ingen forskel...

> Plug'n'Pray hardware dimser findes også.

Et link vil være fedt... Mega fedt...

Henrik

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-06-06 20:17

> Jeg har en WRT54GS, har prøvet med standard Qos, men der er ingen forskel...

Hvilken firmeware?

Thomas

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 11-06-06 21:23

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken firmeware?
>
> Thomas
> --

v1.50.5

Henrik

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-06-06 20:18

Henrik (Silkeborg) wrote:

> Jeg har en WRT54GS, har prøvet med standard Qos, men der er ingen forskel...

> Et link vil være fedt... Mega fedt...
>
> Henrik

Hej Henrik

Et er sikkert ikke nok:

http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=10949

Formodentlig i denne fil:
/etc/wshaper.conf
eller
wondershaper-1.1a/wshaper.conf (dette er sikkert pakken?)
Her er det er yderst vigtigt at du ændrer:
DOWNLINK=800 (muligvis 2000, den skalerer internt ned til 90% så QoS har
noget at leve af).
UPLINK=220 (?)
DEV=eth0 (?)
i opsætningen.

Og du skal selvfølgelig genstarte services der er afhængige - ellers
genstart æsken.

mvh/Glenn

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-06-06 17:15

"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> trafikken på præcis
> DET fysiske kabel.
>
> Hastigheden skulle kunne sættes til eks, 128, 256 eller 512 Kb/s....

Ja når det kun er 4, kan en WRT54G som jeg har haft, med DD-WRT firmware
sættes til en bestemt hastighed på lanportene, som der er 4 af. Den er jo
billig så det er vel nærmest det nemmeste. Kan vist sættes til
256,512,1024,2,4,6 osv

Men problemet er så hvis jeres upload ikke er stor, fx kun 128Kbit, så kan
den blive langsom alligevel, fordi routeren tager det symetrisk 512/512
osv.. Men så har den QOS så man kan sætte den rigtige upload, så burde det
ikke blive helt slemt.

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 11-06-06 19:52

> [...]
> osv.. Men så har den QOS så man kan sætte den rigtige upload, så burde det

Hvor kan jeg læse mere om den Firmware?

Har en Linksys WRT54GS nemlig

Henrik

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-06-06 17:12

Henrik (Silkeborg) wrote:

> Hej!
> Hastigheden skulle kunne sættes til eks, 128, 256 eller 512 Kb/s....
>
> Nogen tanker eller ideer??
>
> Mvh Henrik

Hej Henrik

Af en eller anden besynderlig årsag har mange andre også ønsket en mere
fair båndbreddefordeling. Men det kræver Linux 2.4 eller 2.6:

Det mest omfattende script jeg har set:

Jim diGriz's QoS Script:
http://www.digriz.org.uk/jdg-qos-script/
Selve scriptet:
http://www.digriz.org.uk/jdg-qos-script/jdg-qos-script

-

Godt omfattende eksempel:
http://www.metamorpher.de/fairnat/
http://freshmeat.net/projects/fairnat/

-

Dokumentation af lartc:

http://lartc.org/howto/lartc.imq.html
http://lartc.org/howto/lartc.loadshare.html
http://lartc.org/howto/lartc.adv-filter.hashing.html
http://www.icir.org/floyd/papers/red/red.html
15.8. The Ultimate Traffic Conditioner: Low Latency, Fast Up & Downloads
http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.ultimate-tc.html
http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.fullnat.intro.html
http://lartc.org/howto/lartc.bridging.proxy-arp.html

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-06-06 20:34

Henrik (Silkeborg) wrote:

> [...]
> trafikken på præcis
> DET fysiske kabel.
>
> Hastigheden skulle kunne sættes til eks, 128, 256 eller 512 Kb/s....

Hej Henrik

Her er pakken til openwrt:

http://downloads.openwrt.org/sources/wondershaper-1.1a.tar.gz

Her kan du se om openwrt virker på din basisstation:
http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware#head-6b2369a6aabba3642915213936b680fdedcffe0d

-

En helt anden løsning som tilfældigvis også er baseret på openwrt er
Freifunk firmware med konfiguration via web-sider - men jeg ved ikke om
der er en webside til wondershaper:

http://freifunk.net/wiki/FreifunkFirmwareEnglish
Citat: "...Basically, Freifunk Firmware is a preconfigured
OpenWRT/Stable with a web interface..."

http://freifunk.net/wiki/KonfigurationFreifunkFirmware

mvh/Glenn

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 12-06-06 06:46

En god gratis løsning der virker NU
hiv stikket til hans forbindelse ud i en uge
mon ikke han så forstår !!

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 12-06-06 13:45

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse
> En god gratis løsning der virker NU
> hiv stikket til hans forbindelse ud i en uge
> mon ikke han så forstår !!

Det er ikke sikkert, han er sgu ikke for kvik...

Henrik

Fra : MRN

Dato : 12-06-06 11:35

> Nogen tanker eller ideer??

Hvis i ikke har noget imod at han henter om natten, når i andre sover,
så kan man i de fleste routere sætte tidsbegrænsning på hvornår de
forskellige porte er åbne. Nu kan jeg ikke lige huske hvilke porte P2P
bruger, men det kan du helt sikkert finde på nettet (læs: google )

Så er de bare at indstille disse porte til f.eks. kun at være åbne
mellen 00.00 og 07.00. F.eks...

Det kan man ihvertfald i min D-Link router.

Efter min mening en løsning alle kan være tilfredse med

Mvh
MRN