Formel til beregning af overførselshastigh~
Fra : Tom

Dato : 08-06-06 15:49

Er der nogen her som ligger inde med en formel til beregning af
overførselshastighed
Jeg ville gerne beregne hvor lang tid det ca. tager at overføre 500Mb på en
2mb DSL linie

/Tom

Fra : Michal

Dato : 08-06-06 18:23

On Thu, 8 Jun 2006 16:48:47 +0200, Tom wrote:
> Jeg ville gerne beregne hvor lang tid det ca. tager at overføre 500Mb på en
> 2mb DSL linie

Du siger det lidt selv :)

Din linie kan overføre 2 Mbps (Megabit per sekund), og du vil overføre
500 MB (Megabytes)

500 Megabytes * 8 bits pr. byte = 4000 Megabit

4000 Megabit / 2 Megabit pr. sekund = 2000 sekunder

2000 sekunder / 60 sekunder pr. minut = 33 minutter

Dog skal du huske at dette er teoretisk tid. Lidt ligesom at beregne en
balistisk bane uden at iberegne luftmodstand og andre ting. Hvis du vil
have den nøjagtige tid skal du tage højde for forskellige headers
igennem OSI-modellen og mange andre ting.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-06-06 17:50

Michal wrote:

> [...]
> have den nøjagtige tid skal du tage højde for forskellige headers
> igennem OSI-modellen og mange andre ting.

Eller gange med 10 istedet for 8. Det kan gøres i hovedet og plejer at passe
rimelig godt i sidste ende.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-06-06 20:46

Lasse Jensen skrev:

> Eller gange med 10 istedet for 8. Det kan gøres i hovedet og plejer at passe
> rimelig godt i sidste ende.

Med et gammeldags telefonmodem brugte jeg faktoren 9. Jeg sniger
mig lidt op over 120 kB/s på min 1 Mb Stofanetforbindelse (når
der er hul igennem). Det passer ret pænt med 8.

--
Bertel

Fra : Tom

Dato : 09-06-06 09:24

> [...]
> have den nøjagtige tid skal du tage højde for forskellige headers
> igennem OSI-modellen og mange andre ting.

Ja, jeg var selv kommet frem til 32min i hovedregning, men jeg ville
forvente at der måske var helt op til 20-30% overhead, men det er måske
overdrevet.

/Tom

Fra : Michal

Dato : 09-06-06 14:48

On Fri, 9 Jun 2006 10:23:56 +0200, Tom wrote:
> Ja, jeg var selv kommet frem til 32min i hovedregning, men jeg ville
> forvente at der måske var helt op til 20-30% overhead, men det er måske
> overdrevet.

Nej :)

Som der siges andetsteds i tråden er en god tommelfingerregel at bruge
10 istedet for 8 som bit/byte omregning, hvilket giver et overhead på
20%.

Det kommer desuden an på hvilken trafik du snakker om, og hvilken data
der bliver sendt.

--
Venlig Hilsen
Michal