Tænde computer via netværk?
Fra : sfc

Dato : 06-06-06 15:51

Hej

Jeg har en computer på ComX beboernet med Fast IP. Kan jeg tænde den fra en
anden PC via Internettet?

// Sfc

Fra : Søren Blom

Dato : 06-06-06 16:25

"sfc" <sfcFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev

> Jeg har en computer på ComX beboernet med Fast IP. Kan jeg tænde den fra
> en anden PC via Internettet?

Først og fremmest skal du have et netkort i maskinen der understøtter "WOL"
dvs. Wake on Lan, hvad der yderlig (udover en spark igang kommando) skal
til, ved jeg faktisk ikke.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : sfc

Dato : 06-06-06 16:45

> "sfc" <sfcFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev

> Først og fremmest skal du have et netkort i maskinen der understøtter
> "WOL" dvs. Wake on Lan, hvad der yderlig (udover en spark igang kommando)
> skal til, ved jeg faktisk ikke.

Der er WOL på bundkortet, men der er jo aktivitet hele tiden på
netforbindelsen, så vil PC'en jo bare starte op hele tiden?

// Sfc

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-06-06 16:07

sfc wrote:

> Der er WOL på bundkortet, men der er jo aktivitet hele tiden på
> netforbindelsen, så vil PC'en jo bare starte op hele tiden?

Nej. Du skal sætte et WOL kabel mellem dit netkort og bundkort. Det
strømforsyner netkortet, når computeren er slukket og så kan du via speciel
software sende en pakke til netkortet, der får det til at tænde computeren.
Hvilken software du skal bruge afhænger selvfølgelig af dit styresystem.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : sfc

Dato : 06-06-06 17:45

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> computeren.
> Hvilken software du skal bruge afhænger selvfølgelig af dit styresystem.

Ok på den måde
PC'en den skal tændes fra, har Win XP pro, kan du anbefale et program
dertil?
Og har du en ide om hvor man får fat i et WOL kabel, for sådan et har jeg
ikke.

// Sfc

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-06-06 17:02

sfc wrote:

> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok på den måde
> PC'en den skal tændes fra, har Win XP pro, kan du anbefale et program
> dertil?

Nej, jeg bruger selv GNU/Linux, men www.google.dk/search?q=wake+on+lan+xp
gir' nogle gode links.

> Og har du en ide om hvor man får fat i et WOL kabel, for sådan et har jeg
> ikke.

De følger tit med netkortene, så din lokale computerpusher har sikkert en
stak liggende, han vil give væk for en 10'er til kaffekassen.

Fra : sfc

Dato : 06-06-06 18:34

> De følger tit med netkortene, så din lokale computerpusher har sikkert en
> stak liggende, han vil give væk for en 10'er til kaffekassen.

Takker, jeg går på jagt i morgen...

// Sfc

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-06-06 20:09

"sfc" <sfcFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Takker, jeg går på jagt i morgen...

1) Hvis netværksstikket er integreret i dit bundkort så behøver du ikke WOL
kabel.
2) husk at aktivere WOL i bios
3) Du skal sende en magisk pakke til din pc (det kan være besværligt at få
til at virke). Det er uafhængigt af hvilket styresystem der er i den pc der
skal vækkes (den er jo slukket og skal bare boote), men ikke naturligvis fra
den maskine du sender fra.
Man sender typisk til dit netkorts MAC-adresse og din faste ip. Læs mere
her: http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-cmd.aspx

Fra : Morten Guldager

Dato : 06-06-06 20:34

2006-06-06 u.m.s [3460] wrote

> [...]
> den maskine du sender fra.
> Man sender typisk til dit netkorts MAC-adresse og din faste ip. Læs mere

Jeg gør sådan her:

#!/usr/bin/perl

use strict;
use warnings;
use Socket;
use Sys::Hostname;

my $mac = pack 'C6', 0x00,0x10,0xb5,0xc9,0x73,0xc7;

my $proto = getprotobyname('udp');
socket(S, PF_INET, SOCK_DGRAM, $proto);
setsockopt(S, SOL_SOCKET, SO_BROADCAST, 1) or die "setsockopt : $!";
my $iaddr = pack('C4', 255,255,255,255);
my $sin = sockaddr_in(12345, $iaddr);
my $wol_str = pack('C', 255) x 6 . $mac x 16;

send(S, $wol_str, 0, $sin);

Men som det ses af koden broadcastes der. Altså kræver det at du
har lov til sende til broadcast adressen. Det kræver nok en lidt
særlig konfiguration i nettet.

/Morten

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 07-06-06 10:06

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men som det ses af koden broadcastes der. Altså kræver det at du
> har lov til sende til broadcast adressen. Det kræver nok en lidt

hvis man har en router eller lign. som har WAN-IP så kan man godt (virker
fint her). Det er nok mere besværligt / umuligt (afhængig af
ISP-konfiguration) hvis man kører direkte forbundet til linien.

Fra : Morten Christensen

Dato : 06-06-06 20:58

Lasse Jensen skrev den 06-06-2006 17:06:

> Nej. Du skal sætte et WOL kabel mellem dit netkort og bundkort.

Det er ikke alle pci-netkort, som kræver et kabel. Jeg har både arbejdet
med rtl8139-kort, som skulle have kablet, og rtl8139-kort, som kunne
lave wol uden kabel.

Som skrevet andetsteds skal der ikke kabel til, hvis netværket er
integreret i bundkortet.

--
Morten Christensen