Harddisik på netværket?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-06-06 19:23

Vi har et par bærbare, som ikke har så meget HD plads som vi gerne vil have.
I stedet for en ekstern USB disk, kunne vi tænke os en netværksdisk i stil
med Synology som vi har på mit arbejde. De er dog forholdsvis dyre synes
jeg - derfor leder vi efter et alternativ. Er der nogen med nogle gode ideer
og erfaringer?

Det behøver ikke være gigabit som Synology, da vi kører trådløst netværk. Vi
har heller ikke det store at bruge web- og ftp serveren til - det er
fildeling som er interessant.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-06-06 23:12

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Det behøver ikke være gigabit som Synology, da vi kører trådløst netværk. Vi
> har heller ikke det store at bruge web- og ftp serveren til - det er
> fildeling som er interessant.

Jeg kender ikke prisen på sådan en Synology....En gammel PC'er med en
eller flere diske i ka jo gøre det samme. Den er dog dyrere i strøm.

Men hvis man sætter sådan en PC'er op som filserver, kunne man jo også
få den til at lave andre interesante ting. Men du skriver at du ikke har
brug for web og ftp, men der er mpske andre interesante opgaver den ku løse.

MvH
/Andreas

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-06-06 07:23

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse
> .°o.O Thomas O.o°. skrev:
> Jeg kender ikke prisen på sådan en Synology....En gammel PC'er med en
> eller flere diske i ka jo gøre det samme. Den er dog dyrere i strøm.

Jeg har også tænkt på at sætte en PC op, men den fylder for meget og bruger
for meget strøm.

> [...]
> for web og ftp, men der er mpske andre interesante opgaver den ku løse.

Ja der kan laves mange ting med en PC, men det har vi ikke brug for.

Fra : Johnn Nekman

Dato : 06-06-06 07:00

On Mon, 5 Jun 2006 20:23:02 +0200, ".°o.O Thomas O.o°." <flash4
it.invalid> wrote:

> [...]

>Det behøver ikke være gigabit som Synology, da vi kører trådløst netværk. Vi
>har heller ikke det store at bruge web- og ftp serveren til - det er
En mulighed kunne være Asus WL500gP (Premium) modellen. Jeg har selv
nørded lidt med Deluxe modellen, og disse produkter kan sættes til
lidt af hver med 3. parts firmware.
--
Mvh Johnn

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-06-06 08:54

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det behøver ikke være gigabit som Synology, da vi kører trådløst netværk.
> Vi har heller ikke det store at bruge web- og ftp serveren til - det er

Hvad med at købe en ekstern harddisk med ethernet tilslutning. De koster ca.
1000 kr. for 80 GB.
Evt. kan den tilkobles eksisterende LAN, eller med et AP.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-06-06 09:07

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med at købe en ekstern harddisk med ethernet tilslutning. De koster
> ca. 1000 kr. for 80 GB.
> Evt. kan den tilkobles eksisterende LAN, eller med et AP.

Det lyder som løsningen - jeg vil dog gerne have en boks, som jeg selv
sætter en disk i, så jeg ikke er låst af 80 GB. Har du et link til en der
forhandler eksterne diske med ethernet?

--
http://www.lalala.dk - Dolph den lyseblå flodhest

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 06-06-06 09:38

> [...]
>
> Det lyder som løsningen - jeg vil dog gerne have en boks, som jeg selv
> sætter en disk i, så jeg ikke er låst af 80 GB. Har du et link til en der

fandt kun Vipower som sælges med ethernet interface uden harddisk:
http://www.multimediabutikken.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=19488

Der findes flere boks-kit med harddiske i på edbpriser.dk

Fra : mop

Dato : 06-06-06 12:35

Der er mange
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=305&Sort=Wanted&Parent=50&Soegeord=nas
jeg har denne http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97987

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-06-06 14:47

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> fandt kun Vipower som sælges med ethernet interface uden harddisk:
> http://www.multimediabutikken.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=19488

Jeg fandt og bestilte denne:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240430

Fra : Svend

Dato : 07-06-06 06:26

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> "u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fandt og bestilte denne:
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240430

Hej

Når du har fået den hjem må du gerne lige skrive om man skal have
installeret en speciel klient må hver pc eller om alle kan tilgå den via
smb.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, men jeg mener at alle maskiner
skal have installeret en driver for at se Netgear boxen.

--
Svend.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-06-06 16:12

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, men jeg mener at alle maskiner
> skal have installeret en driver for at se Netgear boxen.

Det er korrekt - man skal have Netgear softwaren installeret på de maskiner
der skal have adgang til disken. Det passer i mit tilfælde perfekt til
behovet, men kan godt forestille mig det vil give noget bøvl i et større
netværk, hvor mange klienter skal have adgang til data.