Netværk
Fra : Erling Martin Christ~

Dato : 01-06-06 20:18

--
Erling Christensen
Højstrupparken 39, st. th.

Jeg ved ikke om dette er det rette forum, hvis ikke, led mig da på
rette vej.
Jeg har to computere, den ene bærbar den anden stationær. Begge med
Windows XP home, SP2 og netværkskort. Den stationære har USB 1.? den
bærbare USB 2.? Jeg har prøvet at forbinde computerne med et kabel
(blåt) med et RJ-45 hanstik i begge ender, kablet er mærket "Cross -
Over" ( nul-modemkabel ?) Jeg har konfigureret et et netværk (LAN) og
kan få begge computere til at reagere, begge viser det samme ikon i
systembakken , to monitorer med en gul prik under der skifter plads
mellem monitorerne, Efter 1 minut falder den stationære fra og melder
"begrænset eller ingen forbindelse" Hvis jeg deaktiverer LAN
forbindelsen på den stationære og aktiverer den igen kører
forbindelsen igen, et minut.
Jeg ville gerne køre netværk, da begge computere er mine bør der være
så få begrænsninger som muligt mellem dem, dog bør nettet kun kunne
komme i forbindelse med den computer der er koblet på nettet. Hver af
computerene skal have selvstændig adgang til nettet, begge via modem.
Adskillelse og sammenkobling af computererne til hinanden, bør være
uden de store forkromede konfigurationer. Da jeg bor i en lejlighed
vil jeg helst ikke køre trådløst. Hvad gør jeg for at få så mange af
mine ønsker som muligt opfyldt.
Erling Christensen erling@os.dk

Fra : Jan

Dato : 05-06-06 01:22

"Erling Martin Christensen (slet BZZPU)" <erling@BZZPUos.dk> wrote in
message news:11491897630.621495948081357@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> uden de store forkromede konfigurationer. Da jeg bor i en lejlighed
> vil jeg helst ikke køre trådløst. Hvad gør jeg for at få så mange af

Hej Erling

Når du forbinder dine to computere direkte med et cross-over kabel, gør du
delvist det rigtige. Du skal også ind i indstillingerne for netkortet på
begge pc'er og give dem en fast ip-adresse. Det gøres på følgende måde
(bemærk at altefter Windows' opsætning, kan visse punkter være udeladt,
eller findes på andre måder): Sæt kablet mellem computerne, gå ind i
Kontrolpanelet og derefter Netværks forbindelser. Højreklik på den LAN
forbindelse der er aktiv (eller eventuelt er markeret med et udråbstegn).
Vælg egenskaber og i rullelisten i det fremkomne vindue vælger du Internet
Protokol (TCP/IP). Tryk derefter på knappen egenskaber, og skift markeringen
til Brug følgende ipadresse. I det første felt (IP adresse) taster du
192.168.1.1, og feltet nedenunder (Subnet maske) 255.255.255.0. Resten af
felterne lader du være tomme, og klikker på OK.
Denne procedure gentager du på den anden computer, med den undtagelse at du
i IP adresse feltet taster 192.168.1.2, og i Subnet maske feltet taster
samme som før: 255.255.255.0

Nu er dine to computere sat op til at kunne finde hinanden på netværket. Du
kan teste forbindelsen ved at vælge "Start" -> "Kør...", skrive cmd og
trykke OK. I det åbnede dos-vindue, skriver du "Ping 192.168.1.1" hvis du
bruger maskinen du gav ip adresse 192.168.1.2, og "Ping 192.168.1.2" hvis du
bruger maskinen du gav ip adressen 192.168.1.1.

Håber det hjalp dig lidt på vej

- Jan