Adgang mellem to PC'ere i netværk?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-06 14:00

Jeg har et lille hjemmenetværk med 4 pc'ere koblet på (netværket bruges i
dag kun til internet). Nu vil jeg gerne kunne udveksle filer mellem to af
PC'erne i netværket, men de andre skal ikke kunne se filerne på disse to
maskiner. Begge maskiner som skal dele filer er bærbare med XP Home,
netværket er et trådløst Netgear.

Er der noget ideer til, hvordan jeg gøre det lettest? Det må meget gerne
være skåret ud i pap

På forhånd tak.

Xpostet til netvaerk og netvaerk.traadloest
FUT: netvaerk

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 18:17

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> netværket er et trådløst Netgear.
>
> Er der noget ideer til, hvordan jeg gøre det lettest? Det må meget gerne

Skal det være sikret på superbruger niveau - eller er det kun "edbtumper" på
de 2 andre?
:)

--
Pita

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-06 20:31

"Pita" <hjardemaal(Nysmiginumsenspammere)email.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det være sikret på superbruger niveau - eller er det kun "edbtumper"
> på de 2 andre?

Det skal ikke være superbruger niveau - bare sådan at man ikke via
netværkssteder kan se de delte filer fra de to andre maskiner.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-06 21:47

> [...]
> Det skal ikke være superbruger niveau - bare sådan at man ikke via
> netværkssteder kan se de delte filer fra de to andre maskiner.

Kan man evt. bare have en anden arbejdsgruppe end de to andre? Er det nok?

--
http://www.lalala.dk - Vind Madonna billet!

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 16:11

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Kan man evt. bare have en anden arbejdsgruppe end de to andre? Er det nok?

Nej, men du kan dele netværket op i 2 subnets. Hvis alle 4 Computere sidder
efter samme router, kan du dele netværket op, i 2 segmenter, men så kan du
heller ikke se de 2 andre?

Ellers kan du jo bare låse mapperne med en kode...
Ikke særlig sikkert - men holder da almindelige folk ude.
--
Pita

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-06 08:06

> Nej, men du kan dele netværket op i 2 subnets. Hvis alle 4 Computere
> sidder efter samme router, kan du dele netværket op, i 2 segmenter, men så
> kan du heller ikke se de 2 andre?

Laver jeg subnets i routeren eller gør jeg det ved at tildele dem
forskellige ip numre manuel? Lige nu kører alle DHCP.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-06 13:11

> [...]
>
> Laver jeg subnets i routeren eller gør jeg det ved at tildele dem
> forskellige ip numre manuel? Lige nu kører alle DHCP.

Det kan gøre det i routeren, men det andet kan også lade sig gøre.

du kan ændre således at macadresserne altid bliver tildelt en bestemt
ipadresse med en bestemt subnetmask

--
Pita

Fra : brian

Dato : 01-06-06 20:16

t, men de andre skal ikke kunne se filerne på disse to
>maskiner. Begge maskiner som skal dele filer er bærbare med XP Home,
>netværket er et trådløst Netgear.

Ikke helt nemt da win xp home efter min beste hukommelse kun har
simpel fildeling (læs lukket så godt som windows nu kan eller blafrene
åben)
Hvis i havde mulighed for XP pro så havde du muligheden.

Måske kan du google efter nogle fildelings programmer på nettet der
kan køre på lan og har sikkerhed inbygget.

Den store løsning er at sætter en router bag den første router og så
have de to "delings"computere på deres eget fysiske lan

dette kræver jo så godt nok lidt læsning på nettet og investeringer i
en extra router.

men selvfølgelig kan det være at der er en anden der lige har et es i
ærmet

hilsen

brian

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-06 20:33

"brian" <no@no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> åben)
> Hvis i havde mulighed for XP pro så havde du muligheden.

Der fulgte XP Home med begge maskiner, og jeg har ikke lige lyst at betale
næsten 1.000,- pr. stk. for en pro version, så jeg holder mig til XP Home.

> [...]
>
> Den store løsning er at sætter en router bag den første router og så
> have de to "delings"computere på deres eget fysiske lan

Vi har en router som ikke er trådløs og så et Netgear accesspoint efter
denne. Kan et accesspoint bruges i den sammenhæng?

Fra : brian

Dato : 01-06-06 20:40

>Vi har en router som ikke er trådløs og så et Netgear accesspoint efter
>denne. Kan et accesspoint bruges i den sammenhæng?

Bliver dig svar skyldig men tvivler kraftigt på at accespunktet kan
håndtere dette. Men jeg har aldrig haft et acces punkt

Fra : brian

Dato : 01-06-06 20:36

ok ja hvorfor tænkte jeg ikke lige på det

Den billige løsning er at i på begge computere har en ftp server som
kan sættes op med brugernavn og password.

Jeg kender ikke understående programmer men mon ikke i kan få det til
at virke.

fundet ved at google efter ftp server freeware
http://www.tucows.com/preview/195559

så skal i også have en ftp client på hver computer som så kan logge på
serveren i den anden ende og hente filer.

fundet ved at google efter ftp client freeware (nogle gange kan man
bruge internet explore til at tilgå en ftp server syntaxen er
ftp://brugernavn:password@lokal_ip_adresse_på_server
http://www.smartftp.com/download/

Man kan scanne et netværk for trafik og som tredie bruger finde frem
til brugernavne og adgangskoder. Dette er dog ikke lige hvermands
viden hvordan dette gøres så med mindre de andre er lidt hajer og det
ikke er statshemmeligheder i gemmer så er det nok ikke et problem.

jeg har ikke lige en step by step guide til at sætte dette op men lidt
læsning på internettet og det kører efter en lille tid.

hilsen

brian