hub.domæne.tld giver timeout
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-06 13:09

Hej gruppe. På et af mine websites opretter jeg jævnligt subdomæner
for at lave "lette" adresser. Det virker generelt helt fint, men
jeg er løbet ind i et problem med et enkelt navn - nemlig hub.

Når jeg tilgår siden udefra, virker domænet (hub.standardnavn.tld)
fint, men jeg kan ikke få det til at virke fra indersiden af
firewallen. Jeg går ud fra at netværket et eller andet sted læser
"hub" som en special-værdi (som "router" eller lignende) - men jeg
kan ikke se præcis hvad der sker.

Det der sker når jeg tilgår domænet indefra er at jeg får timeout -
det sker uanset om jeg prøver med en browser eller via tracert.

Herunder er to forskellige kørsler af tracert - én med et
fungerende subdomæne og en med det fejlende hub-domæne:

H:\>tracert zecret.fimanavn.biz

Sporer rute til zecret.firmanavn.biz [192.168.100.XX]
over et maksimum af 30 hop:

1 4 ms 6 ms 6 ms 10.2.0.Y
2 5 ms 4 ms 4 ms fnavn2.dk [192.168.100.XX]

Sporing fuldført.

H:\>tracert hub.firmanavn.biz

Sporer rute til www.firmanavn.biz [195.184.115.XX]
over et maksimum af 30 hop:

1 1 ms 1 ms 1 ms 10.2.0.Y
2 * * * Anmodning fik timeout.
3 ^C

(XX og Y erstatter sidste led af adresserne, hoveddomænenavnene er
også ændret)

Alle subdomænerne er oprettet som CNAME til www-domænet, som igen
peger på domænet fnavn2. Bemærk at i svaret på tracert
hub.firmanavn.biz ændres adressen med det samme til
www.firmanavn.biz, mens den ved det andet subdomæne skriver samme
navn under "Sporer rute til".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Kiefer

Dato : 29-05-06 15:14

> Sporer rute til zecret.firmanavn.biz [192.168.100.XX]
> over et maksimum af 30 hop:
>
> H:\>tracert hub.firmanavn.biz
>
> Sporer rute til www.firmanavn.biz [195.184.115.XX]
> over et maksimum af 30 hop:

Læg mærke til ip-adresserne på domænerne...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-06 15:21

Martin Kiefer skrev:

> Læg mærke til ip-adresserne på domænerne...

Argh! - tak for hjælpen. Jeg havde glemt at opdatere en host-fil.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-05-06 20:42

On Mon, 29 May 2006 16:21:06 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Jeg havde glemt at opdatere en host-fil.

Split-DNS. Hellere nu end i morgen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-05-06 01:09

On Mon, 29 May 2006 21:41:37 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Split-DNS. Hellere nu end i morgen.

Hvad betyder det?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-05-06 07:50

On Wed, 31 May 2006 02:09:09 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> Hvad betyder det?

At man kører en intern DNS, der svarer noget andet end den eksterne.

.... Fx sådan at en ekstern bruger, der spørger på www.example.com, får
svaret A.B.C.D, mens en intern bruger får svaret E.F.G.H. Man opnår,
at de interne brugere nå deres servere uden at gå via NAT-devices.

Og grunden til at bruge DNS i stedet for host-filer er selvfølgelig,
at så skal man kun rette ét sted, ikke hundreder eller tusinder af
steder (altså på arbejdsstationerne).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Andreasen

Dato : 31-05-06 14:59

> Og grunden til at bruge DNS i stedet for host-filer er selvfølgelig,
> at så skal man kun rette ét sted, ikke hundreder eller tusinder af
> steder (altså på arbejdsstationerne).

Bruger man login scripts, så kan det lade sig gøre, at trille en central
hosts fil ud, så det stadig kun er et sted, man skal lave ændringerne.
Men når det er sagt, så vil jeg give dig ret i, at det er at fortrække at
gøre det via DNS, da man så rammer alle de maskiner, som hver dag er i
drift, men der udover, får man også alle de maskiner med, som kommer ind
udefra, uden at skulle røre en finger for det :)

--

Henrik