Udbredelse af Firefox
Fra : Kurt Lund

Dato : 17-08-06 07:09

På siden http://www.xitimonitor.com/etudes/equipement8.asp er der en
oversigt over udbredelsen af Firefox i Europa. Som det ses, er der stor
forskel på de enkelte lande. Danmark og Litauen ligger i bunden og Finland i
top.
Det er i sig selv interessant, men det kunne være mere interessant at vide,
hvorfor det er sådan.
Er der nogen af jer som kunne have et godt bud på, hvad årsagerne kunne
skyldes?
Jeg skal bruge eventuelle bud til et kursus jeg skal afholde under titlen
"Kommunikation og sikkerhed på internettet".

--
Kurt Lund

Fra : darkh

Dato : 17-08-06 08:26

> [...]
> Jeg skal bruge eventuelle bud til et kursus jeg skal afholde under titlen
> "Kommunikation og sikkerhed på internettet".

En af mulighederne for Danmark kunne være den store udbredelse af Internet
forbindelser. Det gør at mange af dem som er på nettet er "teknologiske
analfabeter", som enten ikke ved at der er alternativer til det deres
Windows maskine er født med, eller ikke kan finde ud af at installere et
andet program.

Derudover kunne jeg forestille mig at en stor del af danskernes Internet
forbrug foregår på arbejdspladsen, hvor det normalt ikke er populært at
installere 3. parts produkter i et Windows miljø.

Litauen er en af de ny lande i EU med den laveste indkomst, så Internet
forbruget der foregår meget ofte også fra arbejdspladsen, da pc'ere ikke er
så udbredte i private hjem.

mvh

Jesper

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-08-06 09:19

"darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev:

> [...]
>
> Litauen er en af de ny lande i EU med den laveste indkomst, så Internet
> forbruget der foregår meget ofte også fra arbejdspladsen, da pc'ere ikke

Ja, det kunne man tro, men under kortet står der, at undersøgelsen er
foretaget i en weekend, så man kan godt tillade sig at se bort fra
arbejdspladscomputere.

--
Kurt Lund

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-08-06 21:25

"darkh" <darkh@nospamdarkh.net> posting:

>Litauen er en af de ny lande i EU med den laveste indkomst, så Internet
>forbruget der foregår meget ofte også fra arbejdspladsen, da pc'ere ikke er
>så udbredte i private hjem.

Så vil jeg mere tro, det var pga., FF er for tung til lavt ydende
computere, som man måske vil finde en større andel af der. Jeg har
ikke lige en reference, men traditionelt har Opera ligget på 10% i
Rusland længe (jeg ved ikke, om det stadig er sådan), og den sluger
noget mindre end FF.

--
What is life, except excuse for death,

- http://opera.softwolves.dk/da-transtest/disclaimer.html -

Fra : darkh

Dato : 18-08-06 15:59

> [...]
> ikke lige en reference, men traditionelt har Opera ligget på 10% i
> Rusland længe (jeg ved ikke, om det stadig er sådan), og den sluger

Jeg boede for godt 6 år siden i Litauen (solgte pc'ere), og der igennem
lærte jeg en del lokale at kende. Jeg snakker stadig med dem idag over
messenger og der foregår for de flestes tilfælde fra arbejdspladsen, da de
endnu ikke har en computer hjemme, eller hvis de har en computer så er det
uden internet adgang. Specielt om lørdagen er det ikke så svært af komme i
kontakt med dem, da det ikke er unormalt med lørdags arbejde.

Du har også ret i at deres maskiner er ikke så kraftige som maskinerne i DK,
men de fleste der blev solgt dengang var Pentium modeller, og det der er
mindre er vel ved at være brændt af.

Jeg bor idag i Ukraine og her er det endnu færre som har pc i hjemmet. Selv
nogle af vores software udviklere har ingen privat computer... tilgængæld er
der en del af dem som også er på kontoret i weekenden.

mvh
Jesper

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 08:45

Kurt Lund wrote:

> [...]
> hvorfor det er sådan.
> Er der nogen af jer som kunne have et godt bud på, hvad årsagerne kunne

Ja, det er da lidt pudsigt, at der faktisk er så store forskelle.

En af de store årsager til, at Firefox ikke er mere udbredt, end den er,
tror jeg, simpelthen skyldes, at folk ikke aner, at der er nogle
alternativer til IE.

Men som udgangspunkt skulle man jo tro, at det så var nogenlunde
tilsvarende i andre lande. Men måske er internettet så udbredt i
Danmark, at det også er nået ud til hr. og fru Jensen, som absolut ikke
har forstand på den dersens komputer, de har fået. Men ... Finland og
Danmark skulle man jo syntes, burde være omtrent tilsvarende.

Ja, mere har jeg vist ikke at sige om det.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-08-06 21:28

Holst <newsjul06@shelter.dk> posting:

>En af de store årsager til, at Firefox ikke er mere udbredt, end den er,
>tror jeg, simpelthen skyldes, at folk ikke aner, at der er nogle
>alternativer til IE.

Det tror jeg ikke. Det har endda været i Nyhederne på tv, at FF er
en browser, så folk skulle vel nok have hørt det. Tror blot ikke, de
store masser gider skifte ud. Et argument, jeg har hørt, gik på, at
pga. IE kom fra MS, så var den bedre (end Opera).

Fra : Holst

Dato : 17-08-06 22:50

Christian Bohr-Halling wrote:

> [...]
> store masser gider skifte ud. Et argument, jeg har hørt, gik på, at
> pga. IE kom fra MS, så var den bedre (end Opera).

Tjah ... mine forældre ved knap hvad en "browser" er, selvom de i ny og
næ bruger IE på deres computer. Så ligefrem at forvente, at de kender
til alternative browsere er nok lidt meget forlangt.

For nylig jeg var hjemme hos dem, skulle jeg lige hjælpe dem med at
finde noget information på nettet, og med min far siddende ved
computeren og mig stående bagved, havde vi følgende samtale:

- Og start så browseren.
- Hvaffor en?
- Den til at se hjemmesider med.

Og de er bestemt ikke de eneste, der har det sådan.

Jeg tror tit, at folk som dig og mig måske tillægger folk væsentlig mere
viden, end de egentlig har. Rigtig mange mennesker har ikke nogen
nævneværdig interesse i computere, så et par enkelte tv-indslag om det i
nyhederne sætter ikke noget større præg.

Mange mennesker har det med computere ligesom jeg har det med sport. Jeg
kan for eksempel ikke nævne et eneste navn på nogen af fodboldspillerne
på landsholdet i dag. Har sikkert hørt deres navne mange gange i
radioen, men det interesserer mig ikke en skid, og så hænger det på
ingen måde ved.
..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-06 12:33

On 17 Aug 2006 08:08:48 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

> På siden http://www.xitimonitor.com/etudes/equipement8.asp er der en
> oversigt over udbredelsen af Firefox i Europa.

Det første spørgsmål må vel være: Præcist hvordan er det målt? Det kan
være ret afgørende for resultatet.

Hvis de fx har spurgt Gallup, vil de ikke tælle mig med (uanset om jeg
bruger FF eller IE), fordi statistik-gallup.net er filtreret bort her.
Hvis de har spurgt en masse velbesøgte sites vil det kun være de sites
målgrupper, der bliver målt på, og hvem ved om de er repræsentative?
Etc.

Det er svært at måle den slags, så når man gør det, bør man være helt
klar i spyttet med, hvordan man har gjort det.

Men hvorfor er FF ikke særlig udbredt? (Uanset hvad tallet nu måtte
være). For mig at se, er FF simpelthen ikke god nok til, at folk gider
skifte. Mange kan simpelthen ikke se de meget (op)reklamerede fordele.
De kan derimod se ulemperne med alle de sites, der ikke virker.

Jeg synes tabs er fedt, men mange er ligeglade. De tænker slet ikke
parallelt. Jeg synes, blokering af reklamer er fedt, men mange vil
helst ikke undvære dem, eller er i hvert fald ikke generet af dem. Jeg
synes, det er smart, at FF kan tilrettes, men mange vil bare have
noget, der virker out-of-the-box.

Kort sagt: Det er jo bare en web-browser. De fleste er interesserede i
indholdet, ikke værktøjet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 13:13

On Thu, 17 Aug 2006 13:32:31 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis de har spurgt en masse velbesøgte sites vil det kun være de sites
> målgrupper, der bliver målt på, og hvem ved om de er repræsentative?
> Etc.

"B-holdet" har slet ingen hjemmeside og selv om de havde, ville der ikke
komme nogen besøgende via www, da brugere stadig kører FIDO-net på en
gammel 286'er. En optælling her, ville ikke afsløre mange Firefox-brugere

En optælling hen over en weekend på Kim Ludvigsens hjemmeside, vil sikkert
give et *noget* andet resultat. Så, ja: du har ret
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-08-06 22:02

Den 17-08-06 13.12 skrev Kurt Hansen følgende:

> En optælling hen over en weekend på Kim Ludvigsens hjemmeside, vil sikkert
> give et *noget* andet resultat. Så, ja: du har ret

IE har i de sidste mange måneder typisk ligget og svinget mellem 70 og
75 procent. Opera ligger meget stabilt lige over 1 procent. Resten er
stort set Mozilla-browsere i forskellige forklædninger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-08-06 18:19

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg skal bruge eventuelle bud til et kursus jeg skal afholde under titlen
> "Kommunikation og sikkerhed på internettet".

Hej Kurt

Måske kan det også have noget at sige, at det ikke er alle funktioner,
der fungerer / er understøttet i Firefox.

Jeg har selv oplevet problemer med bl.a. chat, afspilning i
Windows Media Player (er vist understøttet nu) og kalenderfunktion.

Jeg prøver da at bruge Firefox noget mere, men jeg har det sådan,
at hvis der er noget der ikke er understøttet, jamen så bruger
jeg IE.

Bortset fra det, så synes jeg, at Firefox har nogle gode funktioner,
og jeg tror da klart jeg ville bruge Firefox noget mere, hvis jeg
viste, at alle funktioner var understøttet.

Med venlig hilsen
Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-08-06 13:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fint nok at du er glad, men så vanskeligt er det nu altså heller
> ikke uden: klik - Ctrl-C - klik - Shift-Insert - Enter

Hvis det er en side man bruger jævnligt, er forskellen til at
mærke. Og den bliver endnu mere markant hvis man bruger IE-tabs
mulighed for at aktivere sig selv på givne domæner. På den måde
skifter browseren helt transparent til IE når man går ind på sitet
og tilbage når man forlader det.

Netscape 8 har samme mulighed indbygget fra fødslen. Opera 9 kan -
mig bekendt - ikke benytte IE's motor, men den har til gengæld
mulighed for at gemme en site-specifik identifikation (userAgent).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : PerX ...

Dato : 20-08-06 20:55

In article <44e4a44b$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, mploug@pc.dk
says...
> Bortset fra det, så synes jeg, at Firefox har nogle gode funktioner,
> og jeg tror da klart jeg ville bruge Firefox noget mere, hvis jeg
> viste, at alle funktioner var understøttet.

En af grundende til jeg valgte den fra var at den virkede så primitiv,
den kunne ikke noget - så kom folk (uforskammet) og sagde man bare
skulle installere en masse plugins for dit og det - og det gider jeg
ikke mere - livet er forkort til en samlesæts browser :)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-08-06 21:26

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> posting:

> [...]
>skulle installere en masse plugins for dit og det - og det gider jeg
>ikke mere - livet er forkort til en samlesæts browser :)

Så du er stadig ved IE af den grund? Der er jo andre browsere, man
ikke skal lege samlesæt med.

Fra : PerX ...

Dato : 25-08-06 12:27

In article <68hhe2pk410hi1mnpsi3lggqvj76bt776k@dtext.news.tele.dk>,
nospam@cbh.softwolves.dk says...
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> posting:

> Så du er stadig ved IE af den grund?

Nej, Maxthon, men den bruger jo IE core.

> Der er jo andre browsere, man ikke skal lege samlesæt med.

Er der noget ude over Opera?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-08-06 17:38

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> posting:

>Er der noget ude over Opera?

Netscape og Mozilla, mindst. De har samme fortolkningsmotor som
FireFox, men de er "samlet" - hvis man kan sige det sådan - i stil
med Opera.

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-08-06 16:39

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev:

> [...]
> skulle installere en masse plugins for dit og det - og det gider jeg
> ikke mere - livet er forkort til en samlesæts browser :)

Sådan er vi heldigvis så forskellige. Jeg synes netop godt om Firefox fordi
jeg kan sammensætte den præcis som jeg ønsker.

--
Kurt Lund

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-08-06 19:24

Kurt Lund wrote:
> [...]
> hvorfor det er sådan.
> Er der nogen af jer som kunne have et godt bud på, hvad årsagerne kunne

Jeg er enig med Jesper. Tekniske analfabeter. Danskerne tror ikke der
findes andet end Microsoft programmet.

Noget andet er at mange ikke tør gøre noget selvstændigt. Hellere følge
flokken, og gøre som de andre.

Faktum er jo også at mange internetsider laves til IE, og vi der har
andet, har ofte problemer. Jeg har utallige eksempler udfra egen erfaring.

Men jeg er ret stædig, så jeg fortsætter.
Hvis jeg var knap så stædig, havde jeg for mange år siden droppet
Netscape. Og ALDRIG kigget til den side igen.

Så hvis du vil let frem i (internet)verden: Brug IE.!

Mvh. Jørgen (Mangeårig Nettscape og Mozilla bruger.)
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-08-06 11:42

Martin Ploug wrote:

> Jeg prøver da at bruge Firefox noget mere, men jeg har det sådan,
> at hvis der er noget der ikke er understøttet, jamen så bruger
> jeg IE.

Så vil jeg anbefale dig at installere IETab til firefox, som er et
lille plugin der gør at IE kan loades op indeni Firefox. Når man så
kommer til en af de sider der ikke virker i firefox kan man klikke på
et ikon i nederste højre hjørne af skærmen og vupti så bliver IE
loaded ind i en firefox tab. På denne måde har jeg endnu ikke oplevet
sider der ikke kan ses.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 13:13

On 18 Aug 2006 03:42:08 -0700, Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> et ikon i nederste højre hjørne af skærmen og vupti så bliver IE
> loaded ind i en firefox tab. På denne måde har jeg endnu ikke oplevet

Dette plugin er jo en sensation! Hvorfor har du ikke fortalt om det noget
før?

Et af de få argumenter for *ikke* at bruge Firefox er jo netop, at der er
en del sider derude, som kun kan vises ordentligt i IE. Med dette plugin
funker alt bare.

Smækkys herfra - osse til udviklerne af plugin'et.

Link: http://ietab.mozdev.org/
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-06 13:32

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 13:53

On Fri, 18 Aug 2006 14:31:47 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Fint nok at du er glad, men så vanskeligt er det nu altså heller
> ikke uden: klik - Ctrl-C - klik - Shift-Insert - Enter

Æhhh, wabba'? Klik hvad?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-08-06 15:24

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>Fint nok at du er glad, men så vanskeligt er det nu altså heller
>ikke uden: klik - Ctrl-C - klik - Shift-Insert - Enter

Kan gøres endnu kortere ved at anvende Operas "se i X"
(http://opera.softwolves.dk/tips-og-tricks.o#seiesider)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-08-06 15:27

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>Kan gøres endnu kortere ved at anvende Operas "se i X"
.... og jeg mener også, FF har/havde sådan en, ej at forglemme.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-06 16:19

Den 18-08-06 13.13 skrev Kurt Hansen følgende:

> Dette plugin er jo en sensation! Hvorfor har du ikke fortalt om det noget
> før?

Det er jo bare at kigge de rigtige steder:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-udvidelser.html#ietab

> Et af de få argumenter for *ikke* at bruge Firefox er jo netop, at der er
> en del sider derude, som kun kan vises ordentligt i IE. Med dette plugin
> funker alt bare.

Men man skal lige være opmærksom på, at man ikke bare surfer løs med
hovedet under armen i IE-mode. Det er reelt selve IE, der blot vises i
et faneblad i Firefox. Man er derfor udsat for de samme
sikkerhedshuller, vira mm. som hvis man brugte IE.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 15:46

On Fri, 18 Aug 2006 16:18:42 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Det er jo bare at kigge de rigtige steder:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox-trin-udvidelser.html#ietab

Når jeg, om 9 år, går på efterløn, vil sætte mig ned og bladre hele din
hjemmeside igennem. Der er mange guldkorn
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-08-06 03:26

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
Martin Ploug wrote:

> [...]

>et ikon i nederste højre hjørne af skærmen og vupti så bliver IE
>loaded ind i en firefox tab. På denne måde har jeg endnu ikke oplevet

Hej Lars

Mange tak for tippet!

Endnu et skridt i retning af, at jeg vil til at bruge Firefox noget mere

Med venlig hilsen
Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-06 11:51

On Sat, 19 Aug 2006 04:25:47 +0200, "Martin Ploug" <mploug@pc.dk>
wrote:

> Endnu et skridt i retning af, at jeg vil til at bruge Firefox noget
> mere

Det gør man jo faktisk netop ikke. Man bruger IE.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-06 12:55

Asbjorn Hojmark skrev:

> Det gør man jo faktisk netop ikke. Man bruger IE.

<pedantmode>
Hvis man normalt starter IE fordi man er bange for at møgsiderne
ellers ikke virker, kan fidusen godt føre til at man bruger FF
noget mere fordi man let kan skifte.
</pedantmode>

--
Bertel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 18-08-06 19:21

Kurt Hansen wrote:

> Dette plugin er jo en sensation! Hvorfor har du ikke fortalt om det noget
> før?

Undskyld .-9

> Et af de få argumenter for *ikke* at bruge Firefox er jo netop, at der er
> en del sider derude, som kun kan vises ordentligt i IE. Med dette plugin
> funker alt bare.

Ja det er lækkert at kunne bruge IE i et tab vindue. Faktisk virker
det så godt at de popups som der genereres fra en IETab automatisk
kan åbnes i tabs så bevarer man alt indenfor samme browservindue.

> Smækkys herfra - osse til udviklerne af plugin'et.

Glæder mig at være til hjælp.

Lad mig i farten lige anbefale FoxyTunes som et andet supergodt plugin
hvis man sidder og lytter musik mens man browser og fireFTP hvis man
vil have et full scale ftp plugin til FF.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-08-06 21:10

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det gør man jo faktisk netop ikke. Man bruger IE.

Ja som rendering engine, men man har stadig Firefox's overlegne
interface til rådighed. Jeg bruger IEtab som en undtagelse når siden
simpelthen ikke er ordentligt lavet.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-06 21:58

On 19 Aug 2006 13:09:36 -0700, "Lars Hoffmann"

> Ja som rendering engine, men man har stadig Firefox's overlegne
> interface til rådighed.

Det "overlegne interface", hvor fuldstændig basale ting som Ctrl+Click
pludselig ikke virker, hvor plugins ikke findes etc.? Det eneste, der
er tilbage af det "overlegne interface" er værktøjslinien og menuerne.

> Jeg bruger IEtab som en undtagelse når siden simpelthen ikke er
> ordentligt lavet.

Jeg gør også, men ikke fordi det så stadig er 'en slags FF', kun fordi
det er den nemmeste måde at starte IE.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-08-06 12:34

Asbjorn Hojmark wrote:
> Det "overlegne interface", hvor fuldstændig basale ting som Ctrl+Click
> pludselig ikke virker, hvor plugins ikke findes etc.? Det eneste, der
> er tilbage af det "overlegne interface" er værktøjslinien og menuerne.

Nu siger du værktøjslinie og menuer som om det var ligegyldigt, men
det er da stadig en stor del af FF. Desuden virker tabs også med
ietab, og mange af de plugins jeg bruger er heller ikke direkte
afhængigt af browservinduet.

Fra : PerX ...

Dato : 20-08-06 20:50

In article <44e407f0$1@news.wineasy.se>, lund@fabel.dk says...
> [...]
> Jeg skal bruge eventuelle bud til et kursus jeg skal afholde under titlen
> "Kommunikation og sikkerhed på internettet".

Ah, så husk et nuanceret synspunkt ;)

"There have now been more flaws in the Firefox browser this year than in
Microsoft's Internet Explorer."

http://www.computerweekly.com/Articles/2005/07/26/211088/Microsoftworkso
nfixasFirefoxisupdated.htm

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-08-06 16:43

> Ah, så husk et nuanceret synspunkt ;)

Absolut! Jeg agter at køre det så objektivt og nuanceret, jeg overhovedet
kan - hvilket jeg altid gør på den type kurser :)

--
Kurt Lund

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-08-06 16:53

> [...]

>Jeg skal bruge eventuelle bud til et kursus jeg skal afholde under titlen
>"Kommunikation og sikkerhed på internettet".

1. Uvidenhed
2. MMF (Modstand mod forandring)