Fakturering til færøerne
Fra : Arne Johansen

Dato : 16-08-06 22:10

Erder nogle som har erfaring med det?

De er vist momsfrie (ala EU-land), men der stopper min viden omkring denne
ø-gruppe.

Erfaringer herom modtages gerne - altså evt. faldgruber ved fakturering til
en færøsk kunde.

Venligst

Arne Johansen

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-08-06 06:09

"Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ø-gruppe.
>
> Erfaringer herom modtages gerne - altså evt. faldgruber ved fakturering

Færøerne er ikke med i EU, ergo MÅ du ikke fakturere med moms. Hvad der skal
betales af skatter osv, er kundens problem.

Nico

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-08-06 06:29

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAP.farumdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> betales af skatter osv, er kundens problem.

PS : Nu ved jeg ikke hvad du vil eksportere, men hvis det er varer som der
er danske afgifter på (spiritus, CD'er, ...) bør du undersøge om du kan få
disse afgifter tilbage ved re-eksport. Man kunne f.eks. godt tænke sig at du
har betalt afgift på DVD'er, som måske ikke findes på Færøerne. Så bliver
din salgspris jo tilsvarende lavere.

Nico

Fra : Arne Johansen

Dato : 17-08-06 09:49

> Færøerne er ikke med i EU, ergo MÅ du ikke fakturere med moms. Hvad der
> skal
> betales af skatter osv, er kundens problem.

Ok - det er fint.

Jeg havde tænkt mig at fakturere i normale danske beløb og det er vel så
kunden (deres bank) som forestår betaling og hvad vil der være af gebyrer
ved det, som evt. bør lægges på beløb etc.

Spørgsmålet er blot - skal jeg fakturerer kunden 100,- (ex moms) hvis min
vare koster 100,- (ex moms) og den eneste forskel er blot at jeg ikke lægger
momsen på til udlandet.

Venligst

Arne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-08-06 10:30

"Arne Johansen" <ras@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Spørgsmålet er blot - skal jeg fakturerer kunden 100,- (ex moms) hvis min
> vare koster 100,- (ex moms) og den eneste forskel er blot at jeg ikke
> lægger momsen på til udlandet.

Ja.

Fra : Arne Johansen

Dato : 17-08-06 11:28

Takker for svar - der er nu en faktura på vej til det kolde nord.

Venligst

Arne

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 07:57

> Takker for svar - der er nu en faktura på vej til det kolde nord.

Husk der er noget som hedder told på varer ud af EU også færøerne.
Jeg ved det selv, jeg sælger et kasseapparat (registreringskoder) til pc'er,
som koster kr. 2995,-. Dette program klarede sig lige nøjagtigt under
grænsen på kr. 3000,- inden jeg skulle registreres som eksportør.

--
mvh Karsten Madsen
www.alskassen.dk AlsKassen, Sig SummaSummarum til dit kasseapparat

Fra : Nico de Jong

Dato : 19-08-06 05:55

"Karsten Madsen" <km hos alsit i dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som koster kr. 2995,-. Dette program klarede sig lige nøjagtigt under
> grænsen på kr. 3000,- inden jeg skulle registreres som eksportør.

Er du helt sikker på at der er noget der hedder "exporttold" ? Aldrig hørt
om.
At man skal registreres som eksportør, er korrekt nok, men det har jo fsv
ikke noget at gøre med hvad (og hvor meget ?) man eksporterer

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 11:41

> [...]
> At man skal registreres som eksportør, er korrekt nok, men det har jo fsv
> ikke noget at gøre med hvad (og hvor meget ?) man eksporterer

Det er sikkert rigtigt at der ikke er noget der hedder dette. Jeg satte mig
ikke yderligere ind i reglerne, da prisen på min software var under den
magiske grænse for Færøerne.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-08-06 11:56

> Det er sikkert rigtigt at der ikke er noget der hedder dette. Jeg satte
> mig ikke yderligere ind i reglerne, da prisen på min software var under
> den magiske grænse for Færøerne.

Hvis vi skal være helt nøjeregnende, er der ikke nogen nedre beløbsgrænse
for hvor man skal eksportør-registreres. Man skal registreres så snart man
eksporterer noget (ja, ja, jeg blev heller ikke registreret som eksportør da
jeg selv kun sendte varer for 1-2000 Kr. ud af landet om året).
Det beløb du taler om, er den værdi varen max. må have før der skal laves
egentlig udførselsdokumenter til Told-væsnet. Er varens værdi under denne
grænse, kan man nøjes med Postvæsnets internationale adressekort.

Fra : O. Hansen

Dato : 21-08-06 06:27

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

[...klip]
> [...]
> egentlig udførselsdokumenter til Told-væsnet. Er varens værdi under denne
> grænse, kan man nøjes med Postvæsnets internationale adressekort.

Det er korrekt. Jeg har udført varer til både Grønland og Færøerne til en
værdi af over 4.000,- kr. Jeg skulle blot udfynde en tolderklæring, som
postvæsenet skulle underskrive og videresende til Skat. Så enkelt er det!
Ingen registrering herudover.
vh Ove Hansen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-08-06 07:32

"O. Hansen" <ohansen@fire.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen registrering herudover.

Jo, du skal være eksportør-registreret når du erhvervsmæssigt udfører varer
(blver man ved at sætte et kryds på blanketten til moms-registrering).
At Postdanmark er ligeglade er ikke ensbetydende med at man ikke behøver at
være registreret

Fra : O. Hansen

Dato : 22-08-06 06:46

> Jo, du skal være eksportør-registreret når du erhvervsmæssigt udfører
varer
> (blver man ved at sætte et kryds på blanketten til moms-registrering).
[klip...]

Det kan godt være, men jeg fik råd og vejledning hos toldvæsenet i sin tid,
og der sagde man, at det var nok at udfærdige en toldblanket, når det kun
var til færøerne og Grønland. Det er sikker noget andet, hvis man
eksporterer til fx Rusland? Jeg har aldrig hørt fra toldvæsenet ifm. med min
fremgangsmåde, så jeg tror ikke helt på din påstand, når det drejer som om
nævnte 2 lande.
vh Ove Hansen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-08-06 08:15

> Det kan godt være, men jeg fik råd og vejledning hos toldvæsenet i sin
> tid,
> og der sagde man, at det var nok at udfærdige en toldblanket, når det kun
> var til færøerne og Grønland.

Så må toldvæsnet have troet at du havde eksportørregistreringen i orden.

> Det er sikker noget andet, hvis man
> eksporterer til fx Rusland?

Nej, man skal være eksportørregistreret når man handler med lande uden for
EU, herunder Færøerne og Grønland.

> Jeg har aldrig hørt fra toldvæsenet ifm. med min
> fremgangsmåde,

Det er muligt, men det bliver det ikke formelt korrekt af.

> så jeg tror ikke helt på din påstand, når det drejer som om
> nævnte 2 lande.

Min påstand er eller korrekt.
Dokumentationen finder du bla. i Skat's "På vej mod egen virksomhed", som
findes online her
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=208749&vID=201067&search=eksportørregistrering

<SNIP>
Handel med lande uden for EU (3. lande)
Handler du med lande uden for EU (3. lande), herunder Færøerne og Grønland,
skal du registreres som importør og/eller eksportør. Det gør du i praksis
ved at sætte et kryds i felterne for importørregistrering og/eller
eksportørregistrering på den registreringsblanket, du udfylder, når du skal
momsregistreres.
</SNIP>

Bemærk at der *ikke* er nogen nedre beløbsgrænse for hvornår du skal
eksportørregistreres. Man skal registreres så snart men eksportere til 3.
lande.