Anbefalinger vuggestue København?
Fra : Jan Viegand

Dato : 16-08-06 17:49

Vi skal finde en vuggestue, som vi kan skrive vores barn op til før hun
bliver fire måneder om en måned. Vi har valgt fem ud på Vesterbro, som vi
synes ser gode ud ud fra deres beskrivelse på nettet, og vi skal hen og
besøge dem.

Men det kunne være fint at høre om andres gode og dårlige erfaringer med
vuggestuer på Vesterbro eller evt. henvisning til steder på nettet, hvor
erfaringer bliver diskuteret.

Er der nogen der kan bidrage med noget? Tak!

Jan

Fra : Carina Hansen

Dato : 16-08-06 19:17

Fra : Jan Viegand

Dato : 16-08-06 21:29

"Carina Hansen" <carina@nospam.inv> wrote in message
.....>
> Må jeg spørge hvilke I har valgt?

Hej Carina

Tak for din information.

Vi har valgt disse ud fra afstand til os (i starten af vesterbrogade), om
der var information på nettet om dem (ellers ville det være svært at finde
information om dem) og om der er udearealer til vuggestuen:
BUEGÅRDEN
HUDEGRUNDEN
SAXOLY
SCT.MATTHÆUS S.MENIGHEDSVUG.
VUGGESTUEN ABEL

Har du hørt noget om dem?
> Der blev ikke plads nogen af de steder, og vi er derfor endt i børnehuset
> Columbus. .....

Det er så en af dem vi har fravalgt pga. manglende info på nettet. Det er
lidt irriterende at de ikke giver noget information, det gør det besværligt
for os. Hvis du har lyst, må du da gerne nævne det over for dem.

Det ligger dog også lidt for langt væk fra os, specielt når der er nogle
tættere på.

Jan

Fra : Carina Hansen

Dato : 17-08-06 11:40

"Jan Viegand":

> SAXOLY
> Har du hørt noget om dem?

Kun om Saxoly, som efter sigende skulle være Vesterbros mest eftertragtede.
Men mere præcist kan jeg ikke komme det.

> [...]
> lidt irriterende at de ikke giver noget information, det gør det
> besværligt for os. Hvis du har lyst, må du da gerne nævne det over for

De har denne hjemmeside: http://www.bornehusetcolumbus.dk

Og jeg synes faktisk den giver udemærket info, men måske er det kun fordi
jeg kender huset?

> Det ligger dog også lidt for langt væk fra os, specielt når der er nogle
> tættere på.

Ja, det var i hvert fald vigtigt for os at det lå tæt på.

VH
Carina

Fra : Jan Viegand

Dato : 17-08-06 17:18

"Carina Hansen" <carina@nospam.inv> wrote in message
....>
> De har denne hjemmeside: http://www.bornehusetcolumbus.dk

Tak for det. Den kendte jeg ikke og der var ikke link dertil fra KK's
hjemmeside. Jeg kunne selvfølgelig have gættet, men det ville dog være en
hjælp hvis KK lagde den ind på deres hjemmeside.

Mvh.

Jan

Fra : xxx

Dato : 17-08-06 22:13

"Carina Hansen" <carina@nospam.inv> skrev i en meddelelse

> "Jan Viegand":

> Kun om Saxoly, som efter sigende skulle være Vesterbros mest
> eftertragtede. Men mere præcist kan jeg ikke komme det.

Vi havde selv Saxoly som 1.prioritet men fik den ikke, det er vi glade for
idag da vi kender flere der ikke er så glade for den. De skyldes vist at de
finder den ret kaotisk og så er der meget udskiftning i personalet hele
tiden.
Derimod kender vi også flere som har deres barn i Colombus og er SUPERGLADE
for det!.
Selv har vi vores barn i Syvstjernen på Dannebrosgade/Vesterbrogade - vi er
ret glade for den, men udearealet er stort set ikke eksisterende!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-06 20:37

"Jan Viegand" <jv@FJERNjanviegand.dk> wrote in news:c0IEg.112$U93.42
@news.get2net.dk:

> Er der nogen der kan bidrage med noget? Tak!

Egentlig ikke. Det vigtigste er at finde en vuggestue der passer til jer
og jeres temperament. Og det bliver svært når du ikke oplyser hvad der er
vigtigt for jer.

Så jeg vil istedet komme med et par hints til hvordan i selv finder den
rette institution. Børnepasning handler ikke ret meget om de fysiske
rammer... lokalerne, faciliteterne, legepladsen osv. Det handler mere om
holdninger hos personalet og pædagogik.

Det hjælper ikke at det er en ny flot institution med tumlerum, masser af
legetøj, skovbus og hvad ved jeg, hvis personalet nærmest tvangsfodrer
børnene og lader dem passe sig selv hele dagen.

Så find en institution hvor personalet og den pædagogiske linie passer
jer og jeres barn.

Bed om en fremvisning og gør opmærksom på at i har nogle spørgsmål under
fremvisningen. Under fremvisningen, så spørg om deres holdning til:

- kost og måltider?
- børn der bider?
- hvordan konflikter mellem børnene løses?
- hvad en oplevelse er for et vuggestuebarn?
- hvad et vuggestuebarn skal kunne når det forlader vuggestuen?

Eller hvad der nu er vigtigt for jer.

Mens i går rundt, så tjek rengøringsniveauet, bemærk om i bliver "set" af
personalet, er børnene glade, læs opslag om hvad der sker, i det hele
taget gælder det om at få en fornemmelse af stedet. Virker de glade for
børnene? Ville du uden tøven overlade dit barn i deres varetægt?

På den måde har vi og mange i vores bekendtskabskreds fundet en helt
anden institution end den vi havde troet, og oftest med stor tilfredshed
for både os, vores børn og institutionerne.

Dårlige institutioner er sjældent dårlige. De er derimod gode til at
skabe nogle forkerte forventninger til dem selv. Og så får man skuffede
forældre. I skal prøve at se forbi det billede institutionerne gerne vil
skabe af sig selv, og få øje på institutionerne som de faktisk er. På den
måde er der størst chance for at i bliver glade for jeres valg.

Held og lykke med projektet.

Fra : Jan Viegand

Dato : 16-08-06 21:34

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> "Jan Viegand" <jv@FJERNjanviegand.dk> wrote in news:c0IEg.112$U93.42
> @news.get2net.dk:

Hej Kent

Tak for dit grundige svar.

> [...]
> rette institution. Børnepasning handler ikke ret meget om de fysiske
> rammer... lokalerne, faciliteterne, legepladsen osv. Det handler mere om

Enig i hvad du skriver. Hvad der er vigtigst for os, er nok det samme som
for andre: At barnet bliver behandlet godt og stimuleret. Det kan vi bare
ikke finde information om fra kommunens side, og derfor spørger jeg i dette
forum. Vi er nu gået ud fra de praktiske forhold (afstand hjemmet,
faciliteter osv.) og vil besøge fem steder. Herfra vil vi tage det vi synes
bedst om.

Men andres erfaringer er gode at supplere med, selv om man selvfølgelig ikke
udelukkende skal bruge dem.

....>
> [...]
> - hvad en oplevelse er for et vuggestuebarn?
> - hvad et vuggestuebarn skal kunne når det forlader vuggestuen?

Gode tips + de efterfølgende, dem vil vi notere os.

Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 19-08-06 08:52

Min egen erfaring fra de 3 vuggestuer knægten her været/er i, så kan man jo
altid snuse lidt på nettet og høre fra andre om der er godt eller dårligt,
men den bedste fornemmesle for stedet, det får man nu kun ved at man tager
ned og bliver et par timer med poden.

Er der stress og larm, så finder man meget hurtigt ud af det, er der en stor
udskiftning i personalet, ja så er det jo heller ikke det bedste tegn.

I mine øjne er en god vuggestue et sted hvor man som forælder, kan tilbringe
flere timer og føle sig hjemme, det syntes jeg man kan der hvor min søn går
og det har jeg også sagt til personalet, hvor 3 af dem iøvrigt har været der
i over 25 år, så et godt sted at være ? jo det vil jeg sige.

Udfra det jeg kan læse i de indlæg her om vuggestuer i kbh, så er jeg glad
for vi ikke bor i byen, en vuggestue uden massere af plads udenfor i grønne
omgivelser, nej det kunne jeg ikke ønske for min søn.

Det var lidt fra mig.

Mvh. André