Spørgsmål bogføring
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 15:49

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål til bogføring at nogle enkelte eksempler,
håber en venlig sjæl kan hjælpe mig lidt. Jeg er selvstændig
erhvervsdrivende, og laver selv mit regnskab. Firmaet er personligt ejet.

Eksempel 1.
Jeg ønsker at sponsorere et foldboldhold (eller andet) med f.eks
spilletrøjer, med firmalogo, pris 1000 kr.
Bank : Kreditere 1000 kr
Købsmoms : Debitere 200 kr
Reklamer og annoncer : Debitere 800 kr.

Eksempel 2.
Jeg ønsker at "udbetale løn" til mig selv, altså tage nogle penge ud af
firmaet til privat brug. F.eks 1000 kr.
Bank : Kreditere : 1000 Kr
Privatforbrug : Debitere 1000 Kr. (eller f.eks konto : Egenkapital)

Hvis nu jeg vil trækker mere ud af firmaet end jeg har indskudt i
egenkapital, er det så samme fremgangsmåde?

Eksempel 3.
Jeg har indkøbt en vare til mit varelager, som jeg ønsker at trække ud af
firmaet til privat forbrug. Værdi 1000 kr.
Varesalg : Kreditere 800 kr
Salgsmoms : Kreditere 200 kr
Privatforbrug : Debitere 1000 Kr (eller f.eks konto : Egenkapital)

Vil ovenstående eksempler være korrete? Eller?

Håber i kan hjælpe - jeg bruger Stones SummaSummarum til at bogføre i.

Martin

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-08-06 17:41

"Martin Hansen [6430]" <martin-snabel-a-mrhansen-prik-dk> skrev i en
meddelelse news:44e3303f$0$12645$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Eksempel 1.
> Jeg ønsker at sponsorere et foldboldhold (eller andet) med f.eks
> spilletrøjer, med firmalogo, pris 1000 kr.
> [...]

OK

> [...]
> firmaet til privat brug. F.eks 1000 kr.
> Bank : Kreditere : 1000 Kr
> Privatforbrug : Debitere 1000 Kr. (eller f.eks konto : Egenkapital)

Jeg er lidt i tvivl om et personligt ejet firma kan have en egenkapital. Det
er jo dine penge altsammen. (Har selv et ApS, så jeg er ikke så stiv i det
med personligt ejede virksomheder)

> Hvis nu jeg vil trækker mere ud af firmaet end jeg har indskudt i
> egenkapital, er det så samme fremgangsmåde?

Se ovenstående

> [...]
> Varesalg : Kreditere 800 kr
> Salgsmoms : Kreditere 200 kr
> Privatforbrug : Debitere 1000 Kr (eller f.eks konto : Egenkapital)

Det mener jeg er forkert. Varelager er altid uden moms. Du skal altså
debitere privatforbug med 1250 kr.

Nico

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 18:53

> [...]
> Det
> er jo dine penge altsammen. (Har selv et ApS, så jeg er ikke så stiv i det

Det kan der selvfølgelig være noget om... Men hvis jeg skal trække nogle
penge ud, altså kreditere banken, skal jeg jo modpostere dette beløb på en
anden konto i min bogføring. Og der tænkte jeg nemlig på en af disse to
konti.

Da jeg startede firmaet op, posterede jeg mine private indskud på "indskud
privat" (under passiver), og i bank.

Martin

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-08-06 19:14

"Martin Hansen [6430]" <martin-snabel-a-mrhansen-prik-dk> skrev i en
meddelelse news:44e35b92$0$12624$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> konti.
>
> Da jeg startede firmaet op, posterede jeg mine private indskud på "indskud

Så er det jo oplagt at du modposterer på den konto. Og da det er dine penge
i forvejen, skal der jo ikke betales skat.

Nico