Jubii, vi har fået kat
Fra : Lotte Køhler

Dato : 16-08-06 11:46

Min søn og jeg har fået den dejligste lille hanmis og vi er rigtig glade
for ham. Vi bor i en stuelejlighed med egen have, og vi synes jo
selvfølgelig han skal have lov til at komme ud, som han også har været
vant til hvor han var før. Men hvordan gør man lige det sådan rent
praktisk de første dage, så han ikke farer vild. I dag havde jeg ham ude
i snor i en lille halv time. Men hvor længe skal man have ham i snor
tror I?

Håber I kan give mig lidt råd

Med venlig hilsen
Smilla

Fra : S. Hansen

Dato : 16-08-06 12:41

On Wed, 16 Aug 2006 10:45:44 GMT, Lotte Køhler
<lotte.kKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> [...]
>praktisk de første dage, så han ikke farer vild. I dag havde jeg ham ude
>i snor i en lille halv time. Men hvor længe skal man have ham i snor

Du skal bare huske at din kat ikke må forlade din ejendom.

Så er chancen for at den fare vild og bliver kørt over af en bil
heller ikke længere særlig sansynlig.

Steen

Fra : "

Dato : 16-08-06 15:48

Lotte Køhler wrote:
> praktisk de første dage, så han ikke farer vild. I dag havde jeg ham
> ude i snor i en lille halv time. Men hvor længe skal man have ham i
> snor tror I?

Tillykke

Først skal han være *helt* tryg ved det nye hjem indendørs og kende alle
jeres lugt og lyde mm.

Herefter cirka 7-14 dage i snor i haven, til du og han er helt sikker på at
han kan kende "hver sten og græsstrå" og han er helt fortrolig med haven og
huset/lejligheden.
Efter ca. 10 dage i snor kan du begynde at lukke ham ud i haven med
følgeskab af dig selv, mens du er tæt ved ham hele tiden. Gør det en uges
tid, afhængig af hvordan han håndterer det. Hvis haven ikke er indhegnet, er
det efterfølgende nødvendigt at gå små ture - først i snor, derefter uden,
*uden* for haven. Ellers kan han ikke finde hjem igen.

... Og hvis han skal løbe frit, bør han være kastreret.
For "nabofredens" og kattens skyld, er det nok smart at advisere naboerne om
at du har kat, der løber frit, samt at de skal henvende sig til jer, hvis
der er problemer eller lignende. Også hvis han er længe væk, er det smart at
du kan spørge naboerne om de har set ham.

/M

Fra : S.hansen

Dato : 16-08-06 22:12

On Wed, 16 Aug 2006 16:48:01 +0200, "<II>" <its@broken.eu> wrote:

> [...]
>der er problemer eller lignende. Også hvis han er længe væk, er det smart at
>du kan spørge naboerne om de har set ham.

Du glemmer bare at katten ikke må løbe frit rundt, samtidig syntes jeg
måske også det var en god ide at du læste lov om mark og vejfred, om
ikke andet så for at se hvilke lovlige sanktionsmuligheder dine naboer
har over for din kat. (Det er absolut ikke rar læsning hvis man holder
af sin kat)

Steen

Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor katteejer mener, at fordi de holder
kat skal vi alle leve med deres kat.

Fra : Lotte Køhler

Dato : 16-08-06 22:27

Jeg har ikke nogen naboer katten kan rende til sådan uden videre, min
have er omkranset af park og etageejendomme. Så du behøver da slet ikke
give mig sådan et surt opstød fordi jeg kommer med fredeligt spørgsmål.

Lotte Køhler
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 12:04

On Wed, 16 Aug 2006 21:26:42 GMT, Lotte Køhler
> [...]

>have er omkranset af park og etageejendomme. Så du behøver da slet ikke
>give mig sådan et surt opstød fordi jeg kommer med fredeligt spørgsmål.

Iflg. dit indlæg fremgår det tydeligt at din kat skal have lov til at
rende frit rundt.

Jeg påpeger bare at iflg. dansk lovgivning må en kat ikke forlade
eget. og det er absolut ikke et surt opstød, men en venlig henstilling
til dig om at efterleve dansk lovgivning. En lovgivning der er
udfærdiget for de få katteejere som ikke fatter at andre gerne vil
være fri for katte.

Jeg vil aldrig komme med sure opstød, men kun realiteter, og iflg.
dansk lovgivning kan jeg i yderste konsekvens få en uvorn kat aflivet.
Men jeg foretrækker først, at venligst henstille til dig at du holder
din kat for dig selv.

Det syntes jeg DU skal tænke over.

Fra : "

Dato : 17-08-06 08:43

S.hansen wrote:
> [...]
> ikke andet så for at se hvilke lovlige sanktionsmuligheder dine naboer
> har over for din kat. (Det er absolut ikke rar læsning hvis man holder
Det kommer du heldigvis *aldrig* til at bestemme Love kan i visse
tilfælde heldigvis fortolkes
Hvad med at du fik et liv i stedet for at genere alle andre, narrøv?

> Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor katteejer mener, at fordi de holder
> kat skal vi alle leve med deres kat.

Nej, du fatter INTET! Men sådan er det jo med psykopater som dig! *suk*!

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 11:57

On Thu, 17 Aug 2006 09:42:49 +0200, "<M>" <do@not.bother.net> wrote:

>Det kommer du heldigvis *aldrig* til at bestemme Love kan i visse
>tilfælde heldigvis fortolkes
>Hvad med at du fik et liv i stedet for at genere alle andre, narrøv?

Du har fuldstændigt ret i at det ikke er noget jeg bestemmer, men det
gør derimod dansk lovgivning. !!!!

>Nej, du fatter INTET! Men sådan er det jo med psykopater som dig! *suk*!

Er man nu psykopat fordi man vil være fri for katte !!!!

jeg tror du skal du skal have korrigeret din begreber.

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-08-06 10:07

S.hansen wrote:

> [...]
> ikke andet så for at se hvilke lovlige sanktionsmuligheder dine naboer
> har over for din kat. (Det er absolut ikke rar læsning hvis man holder

LOL Der kan du bare se Steen. Det er jo ikke os alle der er "lovlydige"
, (undskyld, jeg kunne altså ikke nære mig). Har fundet ud af, at
du egentlig mener det godt, men behøver du at blive ved med den lov. Jeg
tror at de fleste i gruppen kender den efterhånden. Efter vores
laaaaange uenighed angående den døde kat på vejen, burde de i hvert fald
;)

> Jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor katteejer mener, at fordi de holder
> kat skal vi alle leve med deres kat.

Mvh
Tove :)

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 12:11

On Thu, 17 Aug 2006 11:07:02 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>tror at de fleste i gruppen kender den efterhånden. Efter vores
>laaaaange uenighed angående den døde kat på vejen, burde de i hvert fald

Kære Tove

Jeg kan desværre ikke overse et klart lovbrud uden at gøre opmærksom
på dette. Specielt ikke når jeg faktisk tror, at der er mange
katteejer der faktisk ikke er klar over gældende lovgivning.
(Jeg håber da det er fordi de ikke er klar over lovgivning, for ellers
er det jo bevist overtrædelse af dansk lovgivning)

Det kan du vel høre om et decideret lovovertrædelse uden at påpege
dette.

Steen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 17-08-06 14:10

S.hansen skrev:

<klip>

> Jeg kan desværre ikke overse et klart lovbrud uden at gøre opmærksom
> på dette.

Hvorfor kan du i grunden ikke det? Reagerer du på samme måde, hvis du
ser en gå over for rødt lys? Når din nabo laver sort arbejde? Eller er
det kun de lovovertrædelser, der passer dig at hakke på, du ikke kan overse?

Reagerer du, fordi du er opsat på at få lovbryderne til at ændre adfærd?
Så tror jeg ikke, det hjælper med idelige gentagelser i samme skure.
Find nogle nye måder at få budskabet ud på!

For det handler da vel ikke kun for at demonstrere din egen bedreviden?

Venlig hilsen Dikte

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 14:39

On Thu, 17 Aug 2006 15:09:54 +0200, Benedikte Brisson
<kuduli@vide.invalid> wrote:

>S.hansen skrev:
>
><klip>

>Hvorfor kan du i grunden ikke det? Reagerer du på samme måde, hvis du
>ser en gå over for rødt lys? Når din nabo laver sort arbejde?

Hvis jeg er klar over det så ja.

> [...]
>Find nogle nye måder at få budskabet ud på!
>
>For det handler da vel ikke kun for at demonstrere din egen bedreviden?

Næ det handler mere om at der faktisk findes en del mennesker som
gerne vil være fri for kat, derudover findes der mennesker som ikke
kan tåle katte, og dem skylder du som kattteejer at tage hensyn til,
og det er der mange katteejer der helt bevidst ignorere.

Steen

Fra : Leyna

Dato : 17-08-06 18:29

On Thu, 17 Aug 2006 15:38:50 +0200, S.hansen <skidt@tele2adsltdc.dk>
wrote:

>Hvis jeg er klar over det så ja.

Og du kunne aldrig drømme om selv at udføre sort arbejde, vel?
Get real!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 18:58

On Thu, 17 Aug 2006 19:28:59 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Og du kunne aldrig drømme om selv at udføre sort arbejde, vel?
>Get real!

Nej det er min fritid for kostbar til, og hvad har det for øvrigt med
katte at gøre ??

Fra : Henny

Dato : 17-08-06 20:25

"S.hansen" <skidt@tele2adsltdc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det jo bevist overtrædelse af dansk lovgivning)
>
> Det kan du vel høre om et decideret lovovertrædelse uden at påpege

Det er da også noget bøvl, at de fleste katte hverken kan læse eller
overholde love. Jeg bliver ved med at sige til min kat, at han skal holde
sig på matriklen, men lige meget hjælper det!

--
Mvh.
Henny

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-08-06 11:51

S.hansen wrote:

> [...]
> ikke andet så for at se hvilke lovlige sanktionsmuligheder dine naboer
> har over for din kat. (Det er absolut ikke rar læsning hvis man holder

Du kunne vist lære et og andet om, hvorledes man læser en lovtekst.

Du skal, hvis du finder en kat på din grund, optage den og har så ret
til 50 øre pr. døgn, du fodrer og passer den, indtil 3 dage efter, du
har givet politiet besked om, at du har optaget den. Derefter skal kan
du bortsælge katten eller aflevere den til politiet.

Du har alene ret til at slå dyret ned, såfremt du ikke på anden
hensigtsmæssig måde kan fjerne den fra din grund, eller hvis det er til
direkte fare for dig. Observerer du ikke disse, meget vide bestemmelser,
vil du ifalde sædvanligst straf- og erstatningsansvar.

Det strafferetlige ansvar kan i øvrigt efter omstændighederne sagtens
komme på tale, selvom erstatningsansvaret bortfalder jf. Lov om mark- og
vejfred § 14, stk. 1.

I øvrigt gælder princippet om proportionalitet altid i forbindelse med
den slags love, hvilket i givet fald ville give problemer for sadistiske
kattehadere.

Mvh
Kevin Edelvang, stud.jur.

Fra : S.hansen

Dato : 17-08-06 12:19

On Thu, 17 Aug 2006 12:50:48 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Du kunne vist lære et og andet om, hvorledes man læser en lovtekst.

Jeg syntes nu lovteksten er meget klar, specielt Kapitel 1 § 1

Det kan da ikke efterlade nogen tvivl.

> [...]
>direkte fare for dig. Observerer du ikke disse, meget vide bestemmelser,
>vil du ifalde sædvanligst straf- og erstatningsansvar.

Eller efter at have advaret kattens ejer, eller hvis den udgør en fare
for andre dyr eller mennesker, få den aflivet.

> [...]
>
>I øvrigt gælder princippet om proportionalitet altid i forbindelse med
>den slags love, hvilket i givet fald ville give problemer for sadistiske

Jeg er absolut ikke kattehader, jeg omgås bare desværre mennesker som
bliver meget syge af katte. Og jeg sætte deres liv og helbred langt
højere end en tilfældig kat.

Steen

Fra : Siri

Dato : 16-08-06 15:48

> [...]
han ikke farer vild. I dag havde jeg ham ude i snor i en lille halv
time. Men hvor længe skal man have ham i snor tror I?

Tillykke!
Hvor gammel er den lille skat?
Jeg er selv ret nybagt katte-ejer, og startede med at læse en bunke
bøger om katte og det at have kat, så jeg i det mindste var godt
forberedt. Det, jeg læser mig til, er, at en ny kat bør holdes inde de
første 14 dage (det kan godt være, at det mest er killinger, det
gælder), fordi det er et nyt og fremmed territorie for den (og katte er
udprægede territorie-dyr og vane-dyr), så den dels ikke stikker af til
det gamle hjem/territorie, og dels lærer det nye godt at kende, så den
føler det som sit eget territorie/område. Giv den en udkigsplads ved
vinduet, så den kan kigge ud og lære det udendørs at kende, alle bøgerne
skriver, at katte elsker at holde udkig!
Efter at have læst en del, føler jeg, at jeg har lært mest at at læse
den meget grundige 'Katte for Dummies' - udover de helt små, enkle
bøger 'Katten' og 'Kat i lejlighed' (relevant for mig!), så er mange af
de større bøger bare 'suppe på samme pind' og mere anekdotisk
underholdning end egentlig begynder-information.
Det skrives også, at katte godt kan lære at være/'gå' i snor (bare ikke
på samme måde som hunde), men med masser af tålmodighed og godbidder -
så skal man bare vide, hvad katten synes er godbidder, og det har jeg
ikke luret min perser af endnu, den langhårede lille (s-)kattebasse....
Held og lykke med din dejlige nye kat!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar