Rød numse
Fra : Tina

Dato : 15-08-06 22:30

Vi har en dejlig dreng på 4 måneder. Har lidt problemer med rød numse. Skal
lige sige at vi skifter hans ble meget ofte og "lufter" den. Ved bleskift
sidder der ofte lidt afføring mellem balderne og det er der han er rød. Er
der nogen der kender en god creme eller salve. Har prøvet zinksalve og
tjæresalve. Tjæresalve med ok resultat. Virker bare lidt voldsomt at smøre
tjære i numsen på sin lille baby :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-06 00:04

"Tina" <invalid@invalid.invalid> wrote in

> Vi har en dejlig dreng på 4 måneder. Har lidt problemer med rød numse.

Ganske normalt. Alle forældre løber ind i problemet på et tidspunkt.

> Skal lige sige at vi skifter hans ble meget ofte og "lufter" den.

Fint. Ved bleskift, så husk at vaske numsen med lunken vand. Ikke andet.
Og selvfølgelig er du forsigtig med aftørring. Har der været afføring, så
brug intimsæbe. Fås på apoteket.

Har
> prøvet zinksalve og tjæresalve. Tjæresalve med ok resultat. Virker
> bare lidt voldsomt at smøre tjære i numsen på sin lille baby :)

Det allerbedste, men også mest besværlige er kolde kogtvands klude.
Fidusen er at kludene bliver sterile og man skal derfor være meget nøje
med hygiejnen under processen. Ellers virker det ikke. Har arbejdet på et
spædbørnehjem, og vi brugte aldrig andet.

Klip en gammel slidt bomuldsklud (f.eks. en stofble) op i små passende
firkanter. Kog dem i rent vand og lad dem køle af. Opbevar kludene i det
afkølede vand. Læg de fugtige klude på de udsatte steder og giv barnet
ble på som normalt. Skift hyppigt (hver 3.-4. time typisk). Jo mere rød,
jo hyppigere skift, men ikke oftere end hver time. Brug sterile handsker
eller grundig håndvask inden. Når barnet er vågent, skal numsen luftes så
tit det er muligt. Gjort rigtigt, bliver selv den mest hudløse numse hel
igen. Billigt og "økologisk".

Når man først har oplevet miraklet, bruger man aldrig andet

Held og lykke.

Fra : ThomasB

Dato : 16-08-06 01:37

"Tina" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> zinksalve og tjæresalve. Tjæresalve med ok resultat. Virker bare lidt
> voldsomt at smøre tjære i numsen på sin lille baby :)

Vores datter på næsten 2 år har aldrig haft rød numse.

Hun bliver vasket med en skumgummivaskeklud med babyolie på, som bliver
smidt ud efter hver gang.

Ingen vand udover alm. bad/storvask.

I øvrigt er det nemmere at fjerne afføring med olie end med vand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-08-06 07:21

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> wrote in

> Hun bliver vasket med en skumgummivaskeklud med babyolie på, som
> bliver smidt ud efter hver gang.

Lyder som en rigtig god idé med lidt babyolie. Det har sikkert hjulpet godt
med at holde det mindste optræk til rød numse, i skak.

Fra : Sabina H.

Dato : 16-08-06 06:31

Tina wrote:
> [...]
> salve. Har prøvet zinksalve og tjæresalve. Tjæresalve med ok
> resultat. Virker bare lidt voldsomt at smøre tjære i numsen på sin

jeg vil tilslutte mig de kogte bomuldsklude.... det er den mildeste og
hurtigste måde at eliminere røde numser på ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Dorthe

Dato : 16-08-06 08:28

Sabina H. skrev:

> jeg vil tilslutte mig de kogte bomuldsklude.... det er den mildeste og
> hurtigste måde at eliminere røde numser på ;)

Ja, og evt. lavet med kamille - det hjælper med det samme

Fra : Helle & Brian

Dato : 16-08-06 10:02

Hej

Vi har brugt Pantothenol salve til vores drenge. Vi har været godt tilfredse
med denne salve, som købes på apoteket.

Hilsen Helle

Fra : Morten Snedker

Dato : 16-08-06 10:45

On Tue, 15 Aug 2006 23:29:55 +0200, "Tina" <invalid@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>der nogen der kender en god creme eller salve. Har prøvet zinksalve og
>tjæresalve. Tjæresalve med ok resultat. Virker bare lidt voldsomt at smøre

Jeg vil HELT klart slå et slag for kamille-creme, som vi er MEGET
glade for at bruge. Det er mildt, har en kølende effekt og er
super-effektivt. Jeg kan ikke huske mærket, men vil gerne fiske det
frem, hvis det har interesse.

Morten Snedker
http://www.planprojekt.dk | http://www.dbconsult.dk
Privat: http://www.vinthervej2.dk

Fra : Tina

Dato : 17-08-06 21:14

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> glade for at bruge. Det er mildt, har en kølende effekt og er
> super-effektivt. Jeg kan ikke huske mærket, men vil gerne fiske det

Tak for tippet, det vil jeg gerne prøve, så du må meget gerne gå i gang med
at fiske... :)

--
Mvh Tina

Fra : jens andersen

Dato : 17-08-06 14:06

hej
jeg har noget creme som hedder CALENDULA ZINK CREAM fra WELEDA, det er
super godt, når jeg smurte min søn var rødmen væk inden for et døgn, lidt
dyrt men super godt, apotek/matas kan skaffe det hjem.....

sanne

Fra : Tina

Dato : 17-08-06 21:08

Hej allesammen
Tusind tak for de gode råd, vil straks gå i gang med at eksperimentere med
de forskellige forslag.

Fra : Bossy

Dato : 21-08-06 09:23

nu ved jeg ikke lige hvad i bruger afg bleer og klude...

men meget ofte har jeg lagt mærke til at det er bleerne eller vaskekludene
der ofte er skyld i røde numser.

prøv at købe en pakke bambolina bleer ( det er dem med færrest kemikalier ,
blege stoffer o.s.v. i) og alm skum engangs vaskeklude og kun med vand
på.. ikke noget med vaskeservietter som f.eks dem pampers laver. ( min
datter fik kæmpe store åbne sår på numsen af dem som ikke ville hele igen og
det var efter kun 1 uges brug og hun er ellers ikke allergisk over for
noget) det er så nogle år siden .. ved ikke om de har ændret indholdet af
dem.

men prøv at gøre det ... ved godt det er praktisk med en pakke
vaskeservietter der er fugtige når man er ude af huset . men et par våde
skumklude i en frysepose er bedre.

Fra : Tina

Dato : 21-08-06 14:34

"Bossy" <skrivtilmig(FJERN)@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> nu ved jeg ikke lige hvad i bruger afg bleer og klude...

Vi bruger for det meste Libero, dem syntes jeg er bedst indtil videre. Vi
vasker ham med vat og lunkent vand.

> men meget ofte har jeg lagt mærke til at det er bleerne eller vaskekludene
> der ofte er skyld i røde numser.

Har prøvet forskellige mærker, men syntes ikke rigtig der er nogen forskel
på hvor rød han er.. Det er også mellem balderne han er rød, og der kommer
han vel ikke så meget i kontakt med bleen. Men måske er det det vat vi
bruger? Vi skifter ellers hans ble meget hyppigt, især nu hvor han er rød.

> [...]
> noget) det er så nogle år siden .. ved ikke om de har ændret indholdet af

Har prøvet at kigge efter de der Bambolina bleer, for har også hørt de
skulle være rigtig gode, men der hvor vi bor og omegn, kan jeg bare ikke
finde nogen. Bruger ikke vaskeservietter.

Fra : ThomasB

Dato : 21-08-06 23:19

> [...]
> nu ved jeg ikke lige hvad i bruger afg bleer og klude...
>
> men meget ofte har jeg lagt mærke til at det er bleerne eller vaskekludene

Som sagt har vores datter aldrig haft antydningen af rød numse mens vi har
brugt olie - og det er 100% hudvenligt.

Fra : cj

Dato : 22-08-06 09:47

Jeg vil bare slå et slag for produkter uden parabener i.....! Weleda som en
i gruppen nævner er godt...og uden disse grusomme stoffer!

Nyd jeres børn :)

CJ

Fra : Tina

Dato : 22-08-06 21:34

"cj" <cjrocksthehouse@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> i gruppen nævner er godt...og uden disse grusomme stoffer!

Jeg er helt enig.

Mvh
Tina

Fra : Tina

Dato : 22-08-06 21:33

> Som sagt har vores datter aldrig haft antydningen af rød numse mens vi har
> brugt olie - og det er 100% hudvenligt.

Er begyndt at bruge olie (matas babyolie), men det er som om det ikke er nok
i sig selv, nu hvor skaden er sket, så smører ham bagefter med panthetenol
salve. Det ser ud som om det virker meget godt.

Fra : Christina S

Dato : 23-08-06 10:49

"Tina" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Er begyndt at bruge olie (matas babyolie), men det er som om det ikke er
> nok i sig selv, nu hvor skaden er sket, så smører ham bagefter med
> panthetenol salve. Det ser ud som om det virker meget godt.

Hej Tina,

vi har også haft problemer med rød numse, dog først senere. På et tidspunkt
var det så slemt, at han var hudløs og vi prøvede også alt. Løsningen blev
at vaske ham med vand, tørre godt, smøre et lag olie på (gerne alm. madolie,
men uden for meget syre, det er det billigste. Vi brugte en økologisk.) og
bagefter Weledas calendulasalve til numsen. Det hjælp i løbet af et par
dage. Især fordi vi fik vuggestuen med på projektet...

Held og lykke med numsen,
Christina

Fra : Tina

Dato : 23-08-06 21:13

> [...]
> brugte en økologisk.) og bagefter Weledas calendulasalve til numsen. Det
> hjælp i løbet af et par dage. Især fordi vi fik vuggestuen med på

Hej Cristina

Tak for rådet. Er i gang med at prøve de forskellige råd jeg har fået fra
gruppen. Han er stadig en lille smule rød, men ikke så slemt som det har
været. Har kun hørt godt om Weledas produkter, så måske det kan tage det
sidste.

Mvh
Tina

Fra : ThomasB

Dato : 24-08-06 15:22

> [...]
> nok i sig selv, nu hvor skaden er sket, så smører ham bagefter med
> panthetenol salve. Det ser ud som om det virker meget godt.

Giv tid

Husk stadig at bruge olie hver gang.