Terminaler - Server baseret drift
Fra : Michael Helsvig

Dato : 19-06-01 14:16

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 19-06-01 14:19

On Tue, 19 Jun 2001 15:15:58 +0200, Michael Helsvig
<michael@technorave.dk> wrote:

>Hej Team Unix.

not me

>Jeg er meget interesseret i at overgå til terminaler fremfor
>arbejdsstationer. Men jeg synes det er lidt svært at finde forhandlere af
>terminaler?

vi har købt http://www.igel.de/ ting hos http://www.multivision.dk/

de spiller fjong.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 19-06-01 15:25

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> writes:

> not me

> vi har købt http://www.igel.de/ ting hos http://www.multivision.dk/
>
> de spiller fjong.

hvad koster sådan en terminal ca.? (nej det stå ikke på deres hjemme side)

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 19-06-01 15:32

On 19 Jun 2001 16:25:16 +0200, Rasmus Meldgaard <rasmusm@diku.dk>
wrote:

>hvad koster sådan en terminal ca.? (nej det stå ikke på deres hjemme side)

~3.800 ex. moms/stk.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 19-06-01 15:39

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> writes:

> ~3.800 ex. moms/stk.

det er da ok billigt.

Rasmus Meldgaard
rasmusm@diku.dk

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 19-06-01 17:19

In article <5fouitg0lffo92j0u58k5d56jd11q77g04@4ax.com>, Thomas Jensen
- pil.dk wrote:

> ~3.800 ex. moms/stk.
Er det så med eller uden sk‘rm/tastatur/mus?

Mvh. Jonas

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 19-06-01 17:21

On Tue, 19 Jun 2001 16:18:51 GMT, jonas@celeron.vesterheden.dk (Jonas
Due Vesterheden) wrote:

>Er det så med eller uden sk‘rm/tastatur/mus?

det er den "tynde klient" only.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-06-01 18:14

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> writes:
> vi har købt http://www.igel.de/ ting hos http://www.multivision.dk/
>
> de spiller fjong.

Wauw, "Og ikke mindst; det super smarte design i 6 forskellige
transparante farver".

Jeg er dog seriøst træt af at Sun ikke har åbnet deres Sunray-protokol.
En Sunray-server til Linux og W2K ville sgu være smart, for så kan man
have samme desktop til alle i firmaet, med dertil hørende fleksibilitet.
Skodbamser.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 19-06-01 20:03

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> [...]
> En Sunray-server til Linux og W2K ville sgu være smart, for så kan man
> have samme desktop til alle i firmaet, med dertil hørende fleksibilitet.

Ja lidt ærgeligt man _skal_ have en Sparc med Solaris, men de skal jo
også tjene nogen penge. Du kan dog stadig udnytte dine Linux-boxe ved
normal X brug. DIKU bruger det, vi bruger det på mit arbejde, DTU
bruger det samt en masse andre. Det er ikke 100% problemfrit som Sun
gerne vil have det til at fremstå, men det slår helt sikkert
administrationen af en masse arbejdstationer.

Jeg har hørt at man skulle kunne bruge Citrix fra Sun op mod en
Windows server. Hvor godt det fungerer ved jeg dog ikke.

--
Sven

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-06-01 20:53

Sven Esbjerg wrote:

> Jeg har hørt at man skulle kunne bruge Citrix fra Sun op mod en
> Windows server. Hvor godt det fungerer ved jeg dog ikke.

Jeg bruger Citrix ICAclient fra min Sun Ray. Fungerer rigtigt godt til
alm brug (MS Office, typisk). Film og flash på websider er dog ikke helt godt.

Kan klart anbefales. Jeg bruger i øvrigt også Citrix hjemmefra på FreeBSD
over ISDN2-ruter. Kører acceptabelt.

Vh,

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-06-01 23:48

omic+usenet3@fys.ku.dk (Ole Michaelsen) writes:

> Jeg bruger Citrix ICAclient fra min Sun Ray. Fungerer rigtigt godt til
> alm brug (MS Office, typisk). Film og flash på websider er dog ikke helt godt.

Rigtigt godt, fordi du ikke forventede at kunne bruge windows (lissom
vmware/sunpci over X), eller rigtigt godt, så dine PC-brugere er
tilfredse med deres nye omgivelser?

Der er en markant forskel.

Desuden ville det være rart hvis ens windows-brugere aldrig så en
unix-login skærm.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 20-06-01 07:36

Lars Balker Rasmussen wrote:

> Rigtigt godt, fordi du ikke forventede at kunne bruge windows (lissom
> vmware/sunpci over X), eller rigtigt godt, så dine PC-brugere er
> tilfredse med deres nye omgivelser?

Rigtigt godt mht hastighed. Og fordi jeg slipper for at have en hel
partition dedikeret til MS Windows.

Som jeg skrev, så er det pt kun mig selv og een anden kollega, der bruger
det.

> Desuden ville det være rart hvis ens windows-brugere aldrig så en
> unix-login skærm.

Ja.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-06-01 15:16

> Jeg er meget interesseret i at overgå til terminaler fremfor
> arbejdsstationer. Men jeg synes det er lidt svært at finde forhandlere af
> terminaler? Jeg tænker at det skal være med farve og lyd, over en TCP/IP
> forbindelse til en FreeBSD X server. Hvis jeg kan få sorte flat screen
> agtige terminaler, ville det jo kun være smukt.

Jeg har ikke prøvet op mod FreeBSD, men SUNs Sun Ray fungerer rigtigt
fint. Kører pt blot et lille setup med to Sun Rays op mod en
Ultra-10. Med en fladskærm kan det blive rigtigt kønt.

> Jeg vil rigtig gerne læse mere om dette, så hvis der tillige er nogle der
> ligger inde med nogle internet sider om emnet, så ville det bare være
> dejligt.

Som sagt, det er ikke fbsd, men hvis du vil læse om Sun Ray kan det ske
www.sun.com.

Vh,

--
Ole Michaelsen