Gastroskopi
Fra : OD

Dato : 15-08-06 18:06

Er der nogle her, som har prøvet at få foretaget en gastroskopi
(kikkertundersøgelse)? Da jeg selv står over for at skulle have foretaget
sådan en (pga. galdesten), kunne jeg godt tænke mig at høre, om den er så
slem, som den umiddelbart lyder som!

Vh. Ole

Fra : berberdk

Dato : 15-08-06 20:31

>Da jeg selv står over for at skulle have foretaget sådan en (pga.
>galdesten), kunne jeg godt tænke mig at høre, om den er så slem, som den
>umiddelbart lyder som!

Hej Ole,

Beroligende medicin gør undersøgelsen nem. Er du det mindste nervøs bør du
overveje. Nogle vil sige at det er unødvendigt og gør at du summer rundt
hele dagen istedet for de 5 - 10 minutter undersøgelsen varer. Jeg har
prøvet det to gange og har begge gange fået noget beroligende, og det eneste
jeg husker er et prik i hånden, at man bider sammen om en plastik dims med
hul i og det er alt. Jeg mærkede eller huskede intet. Efterfølgende er man
lidt øm i halsen men ikke noget særligt.

Endoskopi kan man derimod få alt det beroligende som man kan tåle og det gør
stadig mega ondt!

/Berber

Fra : OD

Dato : 15-08-06 20:43

Hej Berber

Tusinde tak for dit svar! Det beroliger mig meget! Nu tror jeg faktisk, at
jeg FÅR sovet lidt i nat - for det er nemlig i morgen tidlig, at jeg skal
have foretaget undersøgelsen..!

Venlig hilsen

Ole

Fra : Nicolai Lang

Dato : 15-08-06 21:12

On Tue, 15 Aug 2006 21:30:35 +0200, "berberdk" <berberdk@hotmail.com>
wrote:

>Endoskopi kan man derimod få alt det beroligende som man kan tåle og det gør
>stadig mega ondt!

Sjovt nok, så har jeg fået foretaget sigmoidskopier og koloskopier
mange gange over de sidste 15 år, og synes ikke det gør voldsomt ondt
(undtagen da jeg havde nogle sammenvoksninger, inden min forrige
operation).

Men en gastroskopi ville jeg IKKE bryde mig om at få :)

Skal i øvrigt have en Sigmoidskopi næste fredag :S

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : C.H

Dato : 16-08-06 10:02

"berberdk" <berberdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Endoskopi kan man derimod få alt det beroligende som man kan tåle og det
> gør stadig mega ondt!

Det er måske lidt off topic, men må lige korrigere dig. Nu er en endoskopi
ikke bare en endoskopi. Det er rigtigt, at man får både smertestillende og
beroligende ved coloskopi, men det gør man hverken ved sigmoideoskopi eller
rectoscopi.
Personligt har jeg fået lavet flere sigmoideoskopier uden nogen former for
medicin og det har på mig gjort rædselsfuldt ondt. (Jeg har tarmbetændelse,
så tarmen har været medtaget hver gang).
Man skal være mere end almindelig insisterende på at få medicin til
sigmoideoskopi - for mig er det nu lykkes. Ligesom jeg har fået lovning på
narkose ved en coloskopi....

Til dig med gastroskopien - nu er det sikkert overstået... De fleste
beskriver det som ubehageligt, men til at udholde. Jeg håber, du havde en
god oplevelse.

God bedring med dig - jeg håber, de fandt "synderen"

CH

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-08-06 23:17

OD wrote:

> [...]
> foretaget sådan en (pga. galdesten), kunne jeg godt tænke mig at
> høre, om den er så slem, som den umiddelbart lyder som!

Slem og slem, jeg har prøvet andre undersøgelser der var værre, og denne
tager kun kort tid.

Jeg fik noget lokalbedøvende spray i halsen, en bideting i munden, en slange
ind i bidetingen og så galdt det ellers om at sluge.
Det mest ubehagelige var at slangen (scopet) fik mig til at lave
opkastningsbevægelser, men det ER et kortvarigt ubehag.

Kunne det give mig noget afklaring ville jeg til hver en tid gøre det igen
og igen.

Idag er nogle af scoperne så små,at man putter dem igennem næsen istedet,
ubehaget skulle værre mindre.

Men held og lykke med undersøgelsen, angsten er værre end undersøgelsen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : OD

Dato : 16-08-06 17:48

Hej igen

- Og tak for svarene!

Ja, nu er gastroskopien så overstået. Jeg fik fjernet en 8 mm stor
galdesten, som blokerede for ... et eller andet!

Mht. selve oplevelsen, så var jeg så priviligeret at falde totalt i søvn (i
flere timer!), efter at have fået dobbelt portion stesosolid plus en
sidste - meget stor - sprøjte, som jeg aldrig nåede at finde ud af hvad var.
Så altså: Ingen ubehag overhovedet under indgrebet - kun ubegrundet frygt
før...!

Vh. Ole

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-08-06 20:43

OD wrote:

> Ingen ubehag overhovedet under indgrebet - kun
> ubegrundet frygt før...!

Tak for tilbagemeldingen

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Poul-Erik Hansen

Dato : 17-08-06 13:48

Læs min beretning fra 6 juli 2006 -det er lidt mere bøvlet i den anden ende.
Vh PEH