kontorudstyr i eget hjem - fradrag ?
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 15-08-06 10:07

Jeg har et enkeltmandsfirma og er ved at indrette et kontor i eget
hjem, som jeg skal bruge til kundemøder og arbejdsværelse. Kan
kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-08-06 11:04

<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
> særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Det kan du godt.

I forlængelse heraf må man nok påpege at SKAT er ret kritisk med hvad der er
et kontor. Det må absolut ikke kunne bruges til noget som helst andet, groft
sagt må der ikke engang ligge et Anders And blad i en reol. Så hvis der står
en sovesofa i stedet for et mødebord med 4 stole, eller du parkerer din
golftaske der, så falder hammeren.

Nico

Fra : BJ

Dato : 15-08-06 11:05

"Nico de Jong" <nico@SPAMTRAPfarumdata.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> står
> en sovesofa i stedet for et mødebord med 4 stole, eller du parkerer din

Det er vel i grunden bedre at leje naboens garage/cykelskur.

Så kan alt lade sig gøre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 15-08-06 11:15

> [...]

>kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
>særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Du skal have en klar adskillelse mellem hjem og kontor.

Husk: Du kan få nedslag i ejendomsskatten.

Tal evt. med en revisor.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Grev Dracula

Dato : 15-08-06 15:10

On 15 Aug 2006 02:07:22 -0700, allan.pe@jubii.dk wrote:

> [...]
>kontormøbler trækkes fra som driftsudgifter eller gælder der
>særlige regler når kontoret ligger i eget hjem ?

Nedenstående fungerer i de fleste tilfælde, med mindre skattevennerne
din kommune er meget, meget pernitne

Arbejdsværelse

De faldne afgørelser om arbejdsværelse i hjemmet viser, at du
sandsynligvis kan få fradrag hvis:

- dit arbejdsværelse er mindre (op til 14 kvadratmeter)

- det ligger »isoleret«, det vil sige med udgang til husets eller
lejlighedens gangareal og nær hoveddøren

- det er indrettet til kontor og kun indeholder kontormøbler,
arbejdsredskaber og arkiv. Det må under ingen omstændigheder indeholde
magelige møbler som lænestole, sofaer eller andet, der hører til et
beboelsesrum.

Fradraget beregnes som den andel, arbejdsværelset udgør af hele
boligens areal. Det beregnes på grundlag af huslejen, samt udgiften
til el og varme. Fra år 2000 gælder, at den freelancer, der bruger en
del af sin ejerbolig til erhverv, kan slippe for at betale
ejendomsværdiskat af den erhvervsmæsigt anvendte del af boligen ved at
udfylde et særligt skema, der kan fås hos den kommunale
skatteforvaltning eller hentes på www.toldskat.dk.
Skemaet skal sendes til skatteforvaltningen både sammen med din
forskudsregistrering og din selvangivelse.

Som eksempel kan nævnes et arbejdsværelse på ti kvadratmeter i en
lejlighed på 67 kvadratmeter. Arbejdsværelset udgør 10/67 eller 15 %.
Hvis de årlige udgifter til husleje med videre løber op i 40.000
kroner, udgør fradraget for arbejdsværelset 15 % af 40.000 kroner
eller 6.000 kroner om året.

Kilde:
http://www.journalistforbundet.dk/sw2444.asp

Fra : BJ

Dato : 15-08-06 15:12

"Grev Dracula" <beta@praxinfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> - dit arbejdsværelse er mindre (op til 14 kvadratmeter)

Der er vil ikke en øvre grænse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 15-08-06 15:22

> [...]

> arbejdsredskaber og arkiv. Det må under ingen omstændigheder indeholde
> magelige møbler som lænestole, sofaer eller andet, der hører til et

Det er her naboens garage/cykelskur kommer ind i billedet.

Lej det og indret det til kontor med lige hvad du lyster og sæt
virksomhedens adresse til denne.

Så får du ingen problem med sofa, lænestole, kamera, fejemaskine,
plæneklipper, el, vand, varme osv. osv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~