Pouline Petra Jensine Hvid
Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 14-08-06 21:19

Trods mange forsøg er det ikke lykkedes mig at finde nogetsomhelst om
min bedstemor Pouline Petra Jensine Hvid. Min fars fødsel er noteret i
Trinitatis Ullerup sogns kirkebog i Fredericia 17/11 - 1900, men de har
glemt at skrive hvor gammel hun er. Jeg ved at hendes fødselsdag er d.
11. oktober, men altså ikke hvilket år og ikke hvor hun er født.
I kirkebogen er der en notits at moderen opholdt 10. månedsdagen i
Ullerup kommune ifølge sognerådsdato skrivelse af 15/11 1900.
Håber at nogen kan hjælpe med råd eller oplysninger.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 21:56

On Mon, 14 Aug 2006 22:18:36 +0200, Hans Jørgen Hvid wrote:

> [...]
> Ullerup kommune ifølge sognerådsdato skrivelse af 15/11 1900.
> Håber at nogen kan hjælpe med råd eller oplysninger.

Ja, du kommer jo ikke videre udelukkende ud fra din fars fødsel. var han
enebarn? Hvis nej, så prøv at slå hans søskendes fødsler op og se om der
skulle være flere oplysninger der.

Du må finde andre begivenheder. Prøv f.eks. om forældrene er gift i sognet
nogle år tidligere og prøv også om din fars konfirmation skulle være at
finde i samme sogn. Nå ja, hvis du ved hvor og hvornår din bedstemor døde,
kan begravelsen formentlig give den ønskede oplysning. Død/begravet i
kirkebøgerne er tilgængelige allerede efter 10 år, så hvis ellers
kirkebogen er aflevet på Landsarkivet i Viborg, skulle der ingen problemer
være med at få den at se.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 14-08-06 22:26

Hans Jørgen Hvid skrev:
> [...]
> Ullerup kommune ifølge sognerådsdato skrivelse af 15/11 1900.
> Håber at nogen kan hjælpe med råd eller oplysninger.

Grunden til, at der står, hvor hun opholdt sig 10 måneder inden fødslen,
er, at hun øjensynligt har født barnet uden for ægteskab. For at kunne
lokalisere en mulig fader, skulle der stå, hvor moderen havde været
registreret henne i den periode, hvor barnet var blevet undfanget.
Der er sikkert en eller anden paragraf på det....??
Hun har så været i det samme sogn i mindst ti måneder efter dit opslag
at dømme. Gad vide om Ullerup også kunne være hendes eget fødesogn?

Hvis det nu var mig, der sad med den kirkebog fra Ullerup. Så ville jeg
nok starte med 17/11 1900 og tælle tilbage. Hun har jo nok været ældre
end ti år, da hun fik barn, men for en sikkerheds skyld - gå opslagene
igennem fra 1890 eller 1888, så dukker hun måske op under fødte. Gætter
på ca 1883-84. Og hvis jeg kom længere tilbage end 1855 ville jeg tænke,
æv, så var det ikke her, bedstemor var født

Venlig hilsen Dikte

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-08-06 18:52

Scripsit Hans Jørgen Hvid:

> [...]
> om min bedstemor Pouline Petra Jensine Hvid. Min fars fødsel er
> noteret i Trinitatis Ullerup sogns kirkebog i Fredericia 17/11 -

De to mest oplagte steder at lede er Smidstrup og Fredericia
Trinitatis for en person født ca 1875-82 - det har jeg lige gjort uden
resultat. Hvad er dine egne arkivmuligheder? Det oplagte ville være at
tjekke folketællingen 1901 for Ullerup, men det kræver enten et
slægtshistorisk center eller Rigsarkivet. Hvis du har et omtrentligt
dødsår for din farmor og et dødssted, så er det med at komme på det
pågældende landsarkiv og tjekke hvad kirkebogen ved. Som andre har
været inde på lader din far til at være uægtefødt, så måske der er en
alimentationssag i Vejle Amt.

Lars Erik Bryld