Firmabil/privat
Fra : ----Michael----

Dato : 14-08-06 19:29

Hej

Jeg har leaset en bil hvor kontrakten er ved at udløbe. Jeg har så tænkt mig
at købe bilen for rest beløbet. Herefter køber jeg ny bil som skal bruges
til firmabil (varebil). Jeg har så tænkt mig at bruge den gamle bil til både
privat og erhverv.
Hvad kræver det for at det er lovligt? Moms?
Har det nogen indvirkning på den nye bil?

Med venlig hilsen

Michael

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-08-06 21:53

"----Michael----" <michael@FJERNsponsorcar.dk> skrev>
> [...]
> privat og erhverv.
> Hvad kræver det for at det er lovligt? Moms?
> Har det nogen indvirkning på den nye bil?

Hvis leasingkontrakten er lige som min gamle, skal du "anvise en køber" der
vil købe bilen for restbeløbet. Det kan godt være dig selv. Du kan så
bagefter bruge bilen til erhverv, og inkassere 3,30 (vist nok) pr. kørt
"erhvervskilometer". Husk at føre kørebog, bare for en sikkerhedsskyld. Ikke
for SKATs skyld (det er jo din egen bil), men som bilag for afregningen til
firmaet.
Der er ikke noget moms, og det har ikke nogen indvirkling på den nye bil.

Nico

Fra : ----Michael----

Dato : 14-08-06 22:14

> [...]
> firmaet.
> Der er ikke noget moms, og det har ikke nogen indvirkling på den nye bil.

Jeg fik nok ikke forklaret mig selv ordentligt.
Den gamle bil fortsætter som firmabil, men jeg havde så tænkt at betale
momsen på restbeløbet.
Spørgsmålet er så, om det er nok for at måtte køre i den privat også?

Michael

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-08-06 06:09

"----Michael----" <michael@FJERNsponsorcar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> momsen på restbeløbet.
> Spørgsmålet er så, om det er nok for at måtte køre i den privat også?

Det fremgår ikke explicit af din oprindelige mail om leasingbilen har gul
eller hvid plade. Hvis den er hvid, er der allerede betalt moms.

Når firmaet betaler momsen, kan bilen bruges som "blandet driftsmiddel"
Hvis du kører privat i en firmabil (og du må iøvrigt ikke køre privat i en
gulpladebil hvor der ikke er betalt moms), bliver du sat i skat af "fri
bil", og hvis jeg ikke husker helt forkert, er bundgrænsen omkring 160.000.
Hvert år.